Green Zone

16-09-2010

7.3

Green Zone (DVD)

Het is 2003, de Amerikanen zijn inmiddels Irak binnengevallen omdat Saddam Hoessein over massavernietigingswapens zou beschikken. Een van de teams die in Irak op zoek moet gaan naar deze wapens staat onder leiding van Chief Warrant Officer Roy Miller (Matt Damon). De overheid heeft de locaties van de wapens doorgekregen van een voor de buitenwereld geheime bron, die zich "Magellan" noemt. Als het team van Miller echter voor de zoveelste keer bot vangt, begint Miller aan de informatie te twijfelen. CIA agent Martin Brown (Brendan Gleeson) deelt de zorgen van Miller, maar hoge overheidspief Clark Poundstone (Greg Kinnear) blijft achter zijn informant staan. Miller besluit samen te werken met Brown om de waarheid naar boven te krijgen. Ondertussen probeert reporter Lawrie Dayne (Amy Ryan) achter de identiteit van Magellan te komen. Het blijkt echter dat er belanghebbenden zijn die de waarheid koste wat kost geheim willen houden.

De vermeende aanwezigheid van massavernietigingswapens; het was een van de belangrijkste redenen waarom Amerika in 2003 Irak binnenviel om het bewind van Saddam Hoessein omver te werpen. In de film Green Zone, gebaseerd op het (non-fictie) boek “Imperial Life in the Emerald City” van journalist Rajiv Chandrasekaran, staat de zoektocht naar deze Weapons of Mass Destruction (WMD) centraal. Het gaat echter zeker niet alleen om de zoektocht zelf, maar ook het complot er omheen. Jazeker, een complot. Want in (het fictieve) Green Zone blijkt al snel dat het zaakje stinkt: de overheid baseert de zoektocht op informatie van een onzichtbare tipgever, maar op geen van de aangewezen plekken wordt iets gevonden. Een van de mensen die verantwoordelijk is voor het doorzoeken van deze locaties is “chief” Roy Miller, gespeeld door Matt Damon. Als voor de zoveelste keer niks wordt gevonden vertrouwt Miller het allemaal niet meer. Het is aan hem om de onderste steen boven te krijgen. Green Zone is een film van de Engelse regisseur Paul Greengrass (United 93). Het is niet de eerste samenwerking tussen Greengrass en hoofdrolspeler Damon. Eerder maakten zij samen The Bourne Supremacy (2004) en The Bourne Ultimatum (2007). Twee sterke films, en met Green Zone zetten beide heren deze lijn door. Green Zone is namelijk een vakkundig gemaakte politieke actie-thriller. Het verhaal van de film is fictief, maar bevat wel elementen die op waarheid berusten. Sowieso doet de film erg realistisch aan. Zo zijn de locaties in Spanje op overtuigende wijze – hier en daar geholpen door de computer – getransformeerd naar de door oorlog verwoeste straten van Irak. Bovendien is alles geschoten in de bekende ruwe, documentaire-achtige stijl. Nu kan dat bij films wel eens vermoeiend werken, maar in dit geval voegt het wel degelijk iets toe. Prima dus. Iets anders wat meehelpt aan het realisme is dat de mannen die Damons personage aanstuurt in het echte leven geen acteurs maar militairen zijn, die allemaal ook daadwerkelijk in het Midden Oosten hebben gestreden. Zij zorgden er met hun inbreng onder meer voor dat de getoonde gevechtshandelingen en -strategieën zo nauw mogelijk met de werkelijkheid overeenstemmen. Qua verhaal valt er eveneens weinig te klagen. Greengrass zorgt dat de politieke intrige op een begrijpelijke manier wordt gebracht. Ook de opbouw is prima, actiescènes worden goed afgewisseld met inhoudelijke delen. Het einde had echter wel wat sterker gekund. Ander minpuntje is dat het verhaal misschien iets te veel volgens de gebaande conventies verloopt, zeker voor een film die voor realisme gaat. Desondanks is Green Zone, zoals al eerder vermeld, een solide en vermakelijk geheel. Als liefhebber van politieke actie-thrillers kun je deze film dan ook gerust in huis halen.

Universal heeft Green Zone uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. De recensie hieronder betreft de DVD-uitgave.

Genre: Actie, Oorlog, Thriller
Jaar: 2010
Speelduur: 110 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Spaans, En vele andere
Uitgever: Universal Pictures Benelux
EAN: 5050582761115

• Matt Damon: Klaar voor Actie
  • Achter de Schermen van Green Zone

Het beeld van Green Zone is in de oorspronkelijke verhouding van 2.40:1 op DVD gezet. Zoals eerder vermeld gebruikt regisseur Greengrass een documentaire-achtige filmstijl, wat in de praktijk betekent dat er veel vanuit de hand geschoten wordt en dat, met name in donkere scènes, een flinke hoeveelheid grain te zien is. De anamorfe transfer geeft deze zaken zonder problemen weer. Bovendien zijn scherpte en detaillering overwegend prima. Donkere scènes zien er weliswaar erg korrelig en minder scherp uit dan goed belichte fragmenten, maar dat is een gevolg van de gebruikte technieken en materialen. Storen doet het in ieder geval nergens. Wat wel een tekortkoming is, is dat in contrastrijke shots de nodige edge enhancement te zien is. Ook is hier en daar wat compressieartefacting te bespeuren, de compressie heeft bijvoorbeeld wel eens moeite met de aanwezige grain. Qua zwartniveau zijn er daarentegen totaal geen klachten. Het schaduwdetail is echter niet altijd even goed, maar ook dit is een gevolg van techniek en materiaal. Al met al een nette transfer, zonder enorme problemen, die de film laat zien zoals die bedoeld is.

Op geluidsgebied is het direct vol gas bij de DVD van Green Zone: de openingsscène speelt zich af tijdens de bombardementen op Bagdad en zet direct een zeer agressief geluidsbeeld neer. Zware explosies, geweerschoten en een in paniek geraakte mensenmassa; de aanwezige Dolby Digital 5.1-track (384kbit/s) laat hier een prima ruimtelijkheid horen. De agressiviteit van de openingsscène wordt pas richting het eind van de film weer gehaald, maar ook in de tijd daar tussenin zet de track prima prestaties neer. Zo heeft het geluid altijd een goede klank en acceptabele dynamiek. Bovendien is spraak altijd goed verstaanbaar, ook bij de meer actiegerichte scènes. Een goed klinkende track dus. De enige kanttekening is dat men niet de hoogst mogelijke bitrate van 448kbit/s heeft gebruikt, want dan had het geluid ongetwijfeld nóg beter geklonken.

De R2 DVD-uitgave van Green Zone komt qua extra’s overeen met andere uitgaven, wat wil zeggen dat er een bescheiden aantal extra’s te vinden is. Deze hebben anamorf beeld en DD 2.0-geluid. Nederlandse ondertiteling is aanwezig, met uitzondering van het commentaar.

Een gesproken toelichting van regisseur Paul Greengrass en hoofdrolspeler Matt Damon. Beide heren praten onder meer over de opnames, het script en het politieke aspect van het verhaal. Het geheel is voldoende informatief, maar wel vrij droog. Een bovengemiddelde commentaartrack.

Deleted Scenes (12 min)
Hier kun je een klein aantal verwijderde scènes bekijken, inclusief optioneel commentaar van Greengrass en Damon. Evenals de commentaartrack is ook hier het commentaar niet Nederlands ondertiteld (wel Engels).

Matt Damon: Klaar voor Actie (10 min)
Eerder vermeldden we al dat de mannen waar Matt Damons personage in de film leiding aan geeft geen acteurs zijn, maar militairen die in het Midden Oosten hebben meegevochten. Deze extra gaat vooral in op de onderlinge samenwerking tussen hen en Damon, die zo natuurlijk verliep dat de mannen Damon op een gegeven moment echt als hun bevelhebber beschouwden.

Achter de Schermen van Green Zone
Een vrij doorsnee Making Of, die bestaat uit de bekende combinatie van interviews, filmfragmenten en achter-de-schermen-materiaal. Deze extra geeft op zich wel een aardig beeld van de manier van werken, maar is verder niet bijzonder interessant.

Green Zone speelt zich af in Irak in 2003, vlak na de Amerikaanse invasie. Bevelhebber Roy Miller, gespeeld door Matt Damon, heeft als taak de vermeende massavernietigingswapens op te sporen. Dit gebeurt op basis van informatie van een onzichtbare tipgever. Als er keer op keer niks wordt gevonden, vertrouwt Miller het niet en gaat hij op onderzoek uit. Green Zone is een goed gemaakte politieke actie-thriller van regisseur Paul Greengrass, Het aardige verhaal, het goede acteerwerk, de overtuigende locaties en de passende rauwe filmstijl resulteren in een film die de aandacht de volle speelduur weet vast te houden. De DVD-uitgave heeft een transfer die de gebruikte stijl goed naar het scherm vertaalt. Ook het geluid is prima. Qua extra’s valt er niet enorm veel te beleven, maar het had slechter gekund.