Rush: Beyond the Lighted Stage

31-08-2010

7.9

Rush: Beyond the Lighted Stage (Blu-ray)

Er zullen weinig liefhebbers van progressieve rock zijn die nog nooit van Rush hebben gehoord. De driekoppige Canadese band werd opgericht in 1968 en speelt nog steeds in uitverkochte zalen over de hele wereld. Bassist/zanger Geddy Lee, gitarist Alex Lifeson en drummer Neil Peart (die in 1974 bij de band kwam als vervanger voor John Rutsey) hebben hun muzikale, commerciële en persoonlijke ups-en-downs gehad, maar konden desondanks altijd rekenen op een immer groeiende schare fans. Wat hen nog het meest siert, is dat ze altijd "gewone jongens" zijn gebleven, altijd sympathiek en zonder over-the-top sterallures. Bovendien zijn ze altijd trouw gebleven aan hun eigen muzikale stijl, die logischerwijs evolueerde met de jaren. De mannen bij de platenmaatschappij konden klagen wat ze wilden, er werden geen concessies gedaan. Dan liever met het hoofd omhoog ten onder. Een instelling die ze tot een van de meest succesvolle progrockbands ooit heeft gemaakt.

De mannen van de progressieve rockband Rush draaien al heel wat jaartjes mee. Nooit echt bekend geworden bij het grote publiek, maar binnen het genre is Rush toch wel een van de meest bekende en invloedrijke bands. De documentaire Beyond the Lighted Stage behandelt de ontstaansgeschiedenis en toont hoe een band met drie getalenteerde, licht excentrieke Canadese "muzieknerds" uit kon groeien tot een fenomeen. De gehele carrière van de band komt aan bod, van de eerste optredens op school – toen nog met drummer John Rutsey in plaats van de legendarische Neil Peart – tot aan de "Snakes & Arrows"-tour van afgelopen jaren. Dat gebeurt onder meer door middel van interviews met de bandleden en hun producers, in combinatie met (al dan niet zeldzaam) beeldmateriaal van optredens en ander achter-de-schermen materiaal. De bandleden vertellen over hun carrière, maar ook over hoe ze met hun groeiende populariteit omgingen en -gaan. Zo geeft drummer Neil Peart aan waarom hij geen liefhebber is van het verschijnsel "meet&greet" en niet graag in de belangstelling staat. Tevens zie je hoe bassist Geddy Lee en gitarist Alex Lifeson afreizen naar hun geboortestad Toronto en de plaats waar ze hun eerste optreden gaven. Daarbij worden natuurlijk volop herinneringen opgehaald. De interviews met de bandleden worden afgewisseld met korte interviews met bekende muzikanten, zoals Billy Corgan (The Smashing Pumpkins), Kirk Hammett (Metallica), Mike Portnoy (Dream Theater), Zakk Wylde (Ozzy Osbourne) en Jack Black (Tenacious D). Zij vertellen wat de muziek van Rush voor hen betekent en hoe deze hen heeft beïnvloed. Deze interviews zijn het minst interessante aspect van de documentaire, omdat ze meestal verzanden in een lofuiting richting Rush. En dat begint op den duur te vervelen. Toch komen er ook enkele leuke anekdotes voorbij. Bijvoorbeeld over het ontbreken van "ster-gedrag" bij Lee, Lifeson en Peart. Zo vertelt Kiss-legende Gene Simmons over hun optredens midden jaren ‘70, waarbij Rush in het voorprogramma speelde. Terwijl Simmons en zijn medebandleden genoten van hun beroemdheid en zich na het optreden stortten op afterparty's en groupies, lagen de mannen van Rush op hun hotelkamer TV te kijken. Typisch. De meeste tijd in Beyond the Lighted Stage wordt uiteraard besteed aan de geschiedenis van de band. Daarbij is vooral veel tijd ingeruimd voor de roerige beginjaren. Ook wordt stil gestaan bij de tragische dood van Pearts dochter (auto-ongeluk) en vrouw (kanker) in 1997 respectievelijk 1998, gebeurtenissen die bijna het einde van de band betekenden. De drie heren vertellen openhartig over deze periode, van het bijna-einde tot het herstel. Interessant om te horen hoe ieder van hen tegen de sombere situatie aankeek en hoe men daar uiteindelijk weer uitkwam. Al deze zaken maken Beyond the Lighted Stage tot een interessante documentaire, die een goede samenvatting geeft van de geschiedenis van Rush. Weliswaar komen niet alle albums even uitgebreid aan bod – een kleine twintig albums in minder dan twee uur is wat te veel gevraagd – en ook zal er voor de allergrootste fans weinig nieuwe info voorbijkomen, maar toch is Beyond the Lighted Stage een boeiend en vermakelijk geheel voor liefhebbers van de band.

Universal Music heeft Beyond the Lighted Stage uitgebracht op DVD (als 2-disc uitgave) en Blu-ray Disc. Hieronder de bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Documentaire, Muziek
Speelduur: 107 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Ondertiteling: Duits, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
Uitgever: Universal Music
EAN: 60252741610

• Being Bullied en the Search for the First Gig
  • Reflections on Hemispheres
  • Presto and Roll the Bones Rap
  • The Rush Fashion
  • Hobbies on the Road
  • Rush Trekkies
  • Pre Gig Warm Up
  • Dinner with Rush at a Hunting Lodge
  • Concertfragmenten

De Blu-ray Disc uitgave van Beyond the Lighted Stage heeft (meestal, zie verderop) een beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Beyond the Lighted Stage bestaat uit materiaal uit verschillende periodes, iets wat je natuurlijk terugziet in de beeldkwaliteit. Zo zien de antieke home-videos, interviews en videoclips uit de jaren '70 en '80 er ook als zodanig uit, met verwassen kleuren en een matige scherpte, en ogen de recente opnames daarentegen erg scherp en strak, met natuurlijk uitziende kleuren. Het verschil in kwaliteit is vanzelfsprekend en daarmee uiteraard totaal geen bezwaar. Het archiefmateriaal wordt (meestal) in de oorspronkelijke verhouding afgespeeld. Voor 1.33:1 opnames betekent dit dat er links en rechts zwarte balken te zien zijn. Verder valt er weinig spannends over de transfer te vertellen: die doet wat ie moet doen, zonder grote problemen. Al is in sommige oude beelden wel de nodige ruisonderdrukking en cross-coloration te bespeuren. Maar dat is nauwelijks storend. Wat wellicht wel een probleem is, vooral voor degenen die het Engels minder machtig zijn, is dat er geen Nederlandse ondertiteling aanwezig is (wel Engels). Nu zien we dat bij muziek-DVD's/BD's wel vaker, maar aangezien het hier niet om een concert maar een documentaire gaat is dat wel een minpunt. Hou daar dus rekening mee als je de aanschaf van Beyond the Lighted Stage overweegt.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

De BD-uitgave van Beyond the Lighted Stage bevat onder meer een Engelse lossless 5.1-track in het bekende DTS-HD Master Audio formaat (24bit/48kHz). De meerwaarde van lossless geluid bij een documentaire als deze is misschien niet erg groot, maar dat mag de pret niet drukken. Er valt namelijk weinig te klagen over de track. Die heeft logischerwijs de nadruk op de voorkanalen liggen, waar de spraak kraakhelder en goed verstaanbaar uit het midden komt. De surrounds doen vooral mee wanneer er muziek wordt afgespeeld. Op die momenten heeft het geluid een nette ruimtelijkheid. Het LFE-kanaal heeft weinig te doen, zoals verwacht. Al met al geen superspannende audiopresentatie, maar voor een documentaire is het allemaal dik in orde.

In het (popup-)menu van de BD-uitgave van Beyond the Lighted Stage is een redelijk aantal extra’s te vinden. Het materiaal heeft een resolutie van 1080p/i en Dolby Digital 2.0-geluid. Ondertiteling ontbreekt helaas, ook in het Engels.

Being Bullied en the Search for the First Gig (8 min)
Eerder vermeldden we al dat Geddy Lee en Alex Lifeson voor de documentaire afreisden naar hun geboortestad. Hier zie je ongebruikte beelden van die trip, waarin het duo vertelt over hun jeugd en ze op zoek gaan naar de plek van hun eerste optreden.

Reflections on Hemispheres (3 min)
Onderwerp van deze extra is het ingewikkelde Rush-album “Hemispheres” uit 1978. Bekende muzikanten praten over hoe zij in hun jeugd het album ervaarden en Geddy Lee vertelt iets over het opnameproces.

Presto and Roll the Bones Rap (2 min)
De titel zegt het al, in deze korte featurette komen twee zaken ter sprake: het album “Presto” uit 1989 en de – door sommige fans gehate – rap in het nummer “Roll the Bones” van het gelijknamig album uit 1991.

The Rush Fashion (3 min)
De heren van Rush mogen dan op muzikaal gebied hun mannetje staan, qua modegevoel valt er nog wel wat te verbeteren. Vooral in hun vroegere jaren, toen ze wanhopig op zoek waren naar een passend imago. Van sci-fi achtige gewaden via jasje/dasje naar spijkerbroek en shirt; Lee, Lifeson en Peart maakten een flinke stijlontwikkeling door. In deze extra halen de bandleden herinneringen op aan hun bijzondere keuzes.

Hobbies on the Road (9 min)
Lifeson, Lee en Peart vertellen over hun hobby’s. Lifeson over golf, Lee over zijn honkbalverzameling en Peart over fietsen en motorrijden.

Rush Trekkies (4 min)
Er bestaan Rush-fans en er bestaan Rush-FANS. In deze extra wordt een bezoek gebracht aan Rushcon, een Canadese/Amerikaanse conventie voor de allergrootste Rush-liefhebbers. Hier komen enkelen van hen aan het woord.

Pre Gig Warm Up (3 min)
Een aantal minuten aan backstage-materiaal, waarin je ziet hoe de bandleden zich voorbereiden op het komende optreden.

Dinner with Rush at a Hunting Lodge (12 min)
De goede band tussen de drie bandleden blijkt duidelijk uit deze toevoeging, waarin ze gefilmd worden terwijl ze met zijn drieën dineren in een chique jachthut. Afgaande op de beelden was het een avond vol gezelligheid, grappen en af en toe zelfs een serieus onderwerp. Een vermakelijke extra.

Concertfragmenten
In de documentaire worden verschillende concertfragmenten getoond. Bij de extra’s kun je langere versies van de betreffende fragmenten bekijken. Het gaat om de volgende nummers:
- Best I Can (3 min): met John Rutsey, opgenomen in de lente van 1974 bij een schoolconcert.
- Working Man (9 min): nog een nummer uit hetzelfde schoolconcert.
- La Villa Strangiato (7 min): opgenomen op ons eigen Pinkpop, in 1979.
- Between the Sun and Moon (5 min): gespeeld in Hartford in 2002, het eerste optreden sinds de terugkeer van Peart.
- Far Cry (5 min): een nummer tijdens het in Rotterdam opgenomen concert van de “Snakes & Arrows”-tour.
- Entre Nous (5 min): eveneens een nummer van het “Snakes & Arrows”-concert.
- Bravado (6 min): zoals gespeeld tijdens de “R30”-tour.
- YYZ (5 min): het bekende instrumentale nummer, eveneens opgenomen tijdens de “R30”-tour.

Beyond the Lighted Stage is een documentaire over de progressieve driekoppige rockband Rush, opgericht in 1968 en uitgegroeid tot een van de meest invloedrijke bands in het genre. De documentaire bestaat voor een groot deel uit interviews, onder meer met de bandleden, producers en bekende muzikanten die beïnvloed zijn door Rush. De interviews worden afgewisseld met zeldzaam beeldmateriaal, fotomontages en concertclips. Het eindresultaat is een leuke en interessante documentaire voor liefhebbers van de band. De BD-uitgave bevat een goede HD-transfer (al zien recente beelden er natuurlijk een stuk beter uit dan het antieke archiefmateriaal), een nette lossless 5.1-track en een dik uur aan extra’s. Daarmee is het een goede uitgave, met als enige minpunt het ontbreken van Nederlandse ondertiteling. Mocht je HD-beeld en -geluid onnodig vinden bij een documentaire als deze, dan is de 2-disc DVD-uitgave een (goedkoper) alternatief.