Nanny McPhee 2: De Vonken Vliegen Eraf

29-08-2010

4

Nanny McPhee 2: De Vonken Vliegen Eraf (DVD)

Met Isabel Green (Maggie Gyllenhaal) gaat alles prima. Al heeft ze drie kinderen die constant met elkaar in de clinch liggen, een boerderij die bijna failliet is en een man die in de oorlog aan het vechten is, met haar gaat alles goed en ze heeft geen hulp nodig. Maar als naast de kinderen Norman (Asa Butterfield), Megsie (Lil Woods) en Vincent (Oscar Steer) ook nog neefje Cyril (Eros Vlahos) en nichtje Celia (Rosie Taylor-Ritson) komen logeren breekt echt de pleuris uit. Cyril en Celia komen uit een rijk milieu en vinden de kinderen en de boerderij maar niks. Dus nu is er niet alleen ruzie tussen de broers en hun zusje, maar tussen alle kinderen. Nanny McPhee kan het niet aanzien en besluit Isabel bij te staan door de kinderen vijf lessen te leren. En op haar heel eigen wijze brengt ze de kinderen tot andere gedachten en vooral tot ander gedrag. Maar daarmee is de boerderij nog niet gered en hun vader nog niet terug. Hoe ver reikt de magie van Nanny McPhee deze keer?

Nanny McPhee 2: De Vonken Vliegen Eraf heeft als originele titel: Nanny McPhee Returns en daarmee is alles gezegd. Emma Thompson heeft ook voor deze film, net als het eerste deel, het script geschreven, gebaseerd op het personage van Nurse Mathilda uit de boeken van Christianna Brand. Deze boeken zijn voor zover ik weet niet in het Nederlands verschenen. In de eerste Nanny McPhee film heeft Thompson allerlei gebeurtenissen uit de boeken bij elkaar geschraapt en daar één verhaal van gemaakt. Voor deze tweede film moest ze dus opnieuw beginnen. Ze heeft er samen met haar producer Lindsay Doran vanaf 2007 aan geschreven. Zoals ze in een interview beschrijft gaat ze als volgt te werk: eerst de grote verhaallijn, dan de kleinere subplots uitwerken en het emotionele plot duidelijk krijgen, daarna de karakters uitwerken en tot slot bedenkt ze de vijf lessen die in de film terugkomen. Want uiteindelijk is dat de reden waarom Nanny McPhee in het huis van de Green's terechtkomt: de kinderen moeten vijf lessen leren en als ze die geleerd hebben zal Nanny McPhee weer weggaan. Zo ging het ook in de eerste film en zo zal het ook gaan in de derde film waarvoor Thompson nu al het script aan het schrijven is.
Maar helaas kan dit tweede deel niet zo boeien als het eerste deel. Dat ligt niet aan de acteerprestaties, want die zijn allemaal prima. Vooral de kinderen doen het erg goed met als uitschieter Eros Vlahos, die de rol van de decadente rijkeluiszoon Cyril Gray speelt. Maggie Gyllenhaal als moeder is heerlijk en neurotisch. Oom Phil, gespeeld door Rhys Ifans, is een beetje over de top. Eigenlijk is dat wat er minder boeiend is aan deze film: de verhaallijn met betrekking tot de oom is niet echt leuk en nogal overdreven. Zeker als hij achterna wordt gezeten door zijn schuldeisers. Maar vooral de magie die in deze film gebruikt wordt is niet realistisch meer. Daar kan je tegenin brengen dat fantasie natuurlijk per definitie niet realistisch is, maar ik doel meer op de hoeveelheid. Nanny McPhee beschikt over bijzondere gaven, maar in deze film worden vooral de dieren daardoor zo bespeeld dat het ver over de top is. En dat is jammer, want dat heeft deze film helemaal niet nodig. Het verhaal over een moeder die een baan heeft in de plaatselijke winkel, drie kinderen en een afwezige man is interessant genoeg en ook actueel genoeg om daar een mooi verhaal over te vertellen. Haar pogingen om al haar bezigheden te combineren en ook nog een goede moeder te zijn zal voor velen herkenbaar zijn. Het stukje drama met als achtergrond een oorlog en het gemis van een man/vader daarbij is genoeg om het verhaal te vertellen. Dansende en sychroonzwemmende varkens maken daar geen deel van uit.
De regie van deze film is in handen van Susanna White, terwijl deel 1 geregisseerd werd door Kirk Jones. Maar Jones was met een ander project bezig en dus heeft White het overgenomen. Volgens het interview met Thompson ging dat heel goed en waren ze goed op elkaar ingespeeld, dus misschien is dit voor deel 3 ook voor herhaling vatbaar. De eerste titel voor deze film was trouwens Nanny McPhee and The Big Bang, maar onder invloed van Amerikaanse medewerkers/kijkers is dat veranderd. Zij dachten dat voor de Amerikaanse markt de titel op twee manieren geïnterpreteerd kon worden en daarom is de titel veranderd in Nanny McPhee Returns. Thompson heeft voor de Amerikaanse markt ook een aantal woorden in het script moeten veranderen. Naar het schijnt woorden die te Engels waren om door Amerikanen begrepen te worden. Toch jammer. Het zijn geen grote veranderingen, maar toch jammer dat je als Britse je Engels aan moet passen.
Al met al is Nanny McPhee deel 2: De Vonken Vliegen Eraf een aardige film met een leuke verhaallijn en goede acteerprestaties, maar waarbij de overdaad aan magische interrupties de film niet echt goed doet. Toch is deze film, zeker voor kinderen, zeer de moeite waard. Zij zullen zich van deze overdadigheid waarschijnlijk niet veel aantrekken en de film is mooi gemaakt en mooi gefilmd. De magische interrupties zijn ook prachtig uitgevoerd dus er valt genoeg te genieten. We zijn heel benieuwd naar deel 3!

Genre: Avontuur, Familie
Speelduur: 105 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Beeldverhouding: 2.39:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
EAN: 5050582766653

• Featurettes

Al deze vrolijkheid wordt op deze DVD in een 2.39:1 anamorf beeldformaat gepresenteerd. We krijgen een heel kleurrijk beeld voorgeschoteld. De transfer zit dicht tegen het perfecte aan. Er zijn totaal geen film-artefacts aanwezig en de print ziet er zeer schoon en stabiel uit. Scherpte, contrast en schaduwdetail, het is allemaal dik in orde. Het gebruik van kleur in deze film, waarbij goed is nagedacht over het kleurenpalet van elke scène, komt goed over op DVD en de kleurverzadiging is uitstekend. Een zeer goede transfer, die de sprankelende sfeer van de film prima ondersteunt.

Op de DVD van Nanny McPhee 2 staan drie Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) geluidstracks: één in het Engels, één in het Nederlands en één in het Tsjechisch. Engels is de originele taal van de film. Ondanks dat het een vrolijke film is met veel actie richt het geluid zich voornamelijk op de voorste kanalen. Veel van het geluid is zelfs uitsluitend in het middenkanaal aanwezig. De front- en surroundspeakers worden vooral benut voor muziek en omgevingsgeluiden. De dialogen zijn uitstekend te volgen, wat erg belangrijk is voor de jongere kijkers onder ons. De Nederlandse vertaling is goed gedaan, maar wat vaak aan de orde is bij Nederlandse nasynchronisatie, is ook hier aan de orde: de stemmen staan iets té nadrukkelijk op de voorgrond.

De DVD heeft een geanimeerd menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat met een gedeelte van de themamuziek als achtergrondgeluid. De extra's zijn allemaal in 1.78:1 anamorf beeldformaat en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling, behalve het audiocommentaar, waarvoor wel Engelstalige ondertiteling beschikbaar is.

Deleted Scenes (14 min)
Het betreft hier een aantal scènes die niet in de film terecht zijn gekomen. Maar er is meer. Tussen deze scènes zitten ook een alternatief begin van de film en twee alternatieve eindes, die overigens niet veel afwijken van het uiteindelijke einde van de film.

Featurettes (15½ min)

Nieuwe film, nieuw verhaal
De belangrijkste betrokkenen van de film vertellen in het kort waar het verhaal over gaat en Emma Thompson legt uit waar het verschil zit met de eerste film.

Toverkunsten
Het item heet Toverkunsten, maar het gaat over de manier waarop de kinderen hun bewegingen moeten leren voor de scène waarin ze met zichzelf vechten. Ze krijgen les van bewegingsdeskundige Toby Sedgwick

Mr. Edelweiss
Mr. Edelweiss is de zwarte kauw die Nanny McPhee altijd vergezelt. Zes kauwen spelen de rol van Mr. Edelweiss en er gaat een lange voorbereiding aan vooraf, voordat de vogels precies doen wat nodig is.

Emma Thompson wordt Nanny McPhee
Een kort item over de transformatie in de make-up van Emma Thompson naar Nanny McPhee.

De varkens
Gary Mui, de trainer van de varkens, legt uit waarom het zo leuk werken is met de jonge varkentjes. Het schijnt dat ze makkelijker te trainen zijn dan honden. Voor een aantal scènes komen de varkens uit de computer.

De modder
De boerderij waar de kinderen wonen is omringd door modder en poep. De modder maakt het filmen er niet makkelijker op, maar de kinderen vinden het ravotten in de modder wel lekker.

Regisseuse Susanna White geeft haar commentaar bij de film. Met een rustige stem vertelt ze veel over de achtergronden van de scènes die we zien. Ze legt ook uit waarom ze bepaalde decors en aankleding op een bepaalde manier wilde hebben. Bij vlagen is ze ook erg grappig.

Nanny McPhee gaat op bezoek bij Isabel Green. Die heeft haar kinderen nauwelijks in de hand en kan wel de hulp van Nanny McPhee gebruiken. Nanny McPhee 2: De Vonken Vliegen Eraf is een film die het vooral bij kinderen goed zal doen. Voor de volwassen kijker is het allemaal net iets te overdreven en vergezocht. De DVD heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Er zijn een aantal extra's aanwezig die een beknopte indruk geven van de opnames van de film. De film haalt niet het niveau van het eerste deel, maar zal de weg naar de jongste kijkers zeker weten te vinden.