Big Trouble in Little China (SE)

19-12-2001

6.3

Big Trouble in Little China (SE) (DVD)

Jack Burton (Kurt Russell) is een chauffeur die rijdt in zijn zelfbenoemde en gekoesterde “Pork Chop Express”, een imposante Amerikaanse truck waarmee hij varkens naar de markt vervoert. Nadat Jack geld heeft gewonnen van zijn vriend Wang Chi (Dennis Dun), de eigenaar van een restaurant in San Francisco’s Chinatown, vergezelt hij Wang naar het vliegveld om daarna het geld in ontvangst te nemen. Wang moet naar het vliegveld om daar zijn toekomstige bruid, afkomstig uit Peking, op te halen. Voordat de twee haar bereiken wordt ze echter ontvoerd door een agressieve Chinese bende, de “Lords of Death”. Als vervolgens ook nog Jack’s vrachtwagen gestolen wordt besluit hij om Wang te helpen zijn bruid terug te vinden. Zodoende raakt Jack verzeild in een mysterieuze zoektocht waarbij hij vliegende vechtersbazen, uit het niets verschijnende mannen en gruwelijke monsters tegen het lijf loopt.

In 1979 maakte regisseur John Carpenter een TV-film over het leven van Elvis Presley, met in de hoofdrol de toen nog vrij onbekende Kurt Russell. Deze productie was de eerste van de vijf films die acteur en regisseur tot nu toe samen gemaakt hebben. Een andere film uit dit rijtje is het hier besproken Big Trouble in Little China. Het script voor Big Trouble was eigenlijk bestemd voor het vervolg op de cult-klassieker Buckaroo Banzai, maar toen dat project een vroege dood stierf toonde John Carpenter interesse. Het geheel werd herschreven met een belangrijke rol voor Kurt Russell, die als misplaatste antiheld Jack Burton zijn komisch talent mag laten zien, terwijl de eigenzinnige Carpenter zijn eigen draai aan het scenario gaf. Het resultaat is een ietwat vreemde mix van actie, avontuur, humor, Oosterse mystiek en oude Chinese legendes. Kijk dus niet vreemd op als er voor je ogen allerlei bizarre Power Ranger-achtige taferelen afspelen, compleet met vreemd uitgedoste slechteriken die over bovennatuurlijke krachten beschikken. Hierin ligt duidelijk de charme van deze film. Big Trouble in Little China dient namelijk absoluut niet serieus genomen te worden. Aanvankelijk had het publiek hier grote moeite mee, getuige de zwaar tegenvallende bioscoopbezoeken. Ook de gebrekkige reclamecampagne wist slechts weinig mensen tot een tripje naar de bioscoop te verleiden. Met de videorelease kreeg de film echter een tweede kans en wist zodoende toch nog de verdiende aandacht te krijgen. Vooral cult-liefhebbers schrijven de film vanwege het pulpachtige vermaak hoog aan. En nu is de film dan ook op DVD uitgebracht, en wel in een uit twee schijfjes bestaande Special Edition. Hiermee krijgen liefhebbers die de release op video gemist hebben alsnog de kans om van het vermakelijke Big Trouble in Little China te genieten.

Genre: Actie, Komedie/Humor
Jaar: 1986
Speelduur: 95 min
  • Dolby Digital 4.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626009412

• Still Gallery
  • Cast & Crew
  • Productie-aantekeningen
  • Verwijderde scènes (35 min)
  • Making of (8 min)
  • Alternatief einde (3 min)
  • Interview met Richard Edlund (13 min)

Big Trouble in Little China staat anamorf op de DVD en verschijnt in de oorspronkelijke 2.35:1 verhouding op het scherm. Jammer genoeg is aan de transfer duidelijk te zien dat we hier te maken hebben met een film die aardig op leeftijd is. Vooral de tegenvallende scherpte, de lichte filmgrain en de vlekjes en krasjes op het beeld kenmerken in dit geval het gebruik van ouder bronmateriaal. Daarnaast heeft de digitalisering van het beeld ook de nodige problemen met zich meegebracht in de vorm van enkele kleine compressiefoutjes, aliasing en de alom verguisde edge enhancement. Laatstgenoemde is ongetwijfeld aanwezig om het softe beeld een kunstmatige scherpte te geven, maar helaas is de resulterende witte omranding te nadrukkelijk in het beeld aanwezig. Ook de zichtbare aliasing, die er toe leidt dat delen van het beeld niet mooi stil lijken te staan, zal een verstorende uitwerking op de kijker hebben. De kleurverzadiging is daarentegen dik in orde en het zwartniveau is eveneens prima. Het schaduwdetail is meestal acceptabel, maar in enkele donkere scènes toch iets aan de lage kant. Verder is de film goed ingedeeld in 44 tracks en is de ondertiteling goed verzorgd. Al met al een videotransfer die niet anders betiteld kan worden dan “middelmatig”.

Het geluid van Big Trouble in Little China is in het enigszins ongebruikelijke Dolby Digital 4.1 formaat gecodeerd. Dit houdt in dat er vier discrete kanalen (links, center, rechts en een mono achterkanaal) en een los aangestuurde subwoofer aanwezig zijn. Deze track is helaas niet zonder zijn gebreken. Om te beginnen blijven de dialogen niet netjes beperkt tot het centerkanaal, maar sijpelen ze door naar beide stereospeakers. Hierdoor krijgen de dialogen, die overigens wel goed verstaanbaar zijn, een te brede spreiding in het totale geluidsbeeld. Er is überhaupt maar weinig kanaalscheiding aan de voorzijde aanwezig; geluiden die je van links- of rechtsvoor verwacht komen meestal gewoon uit beide voorspeakers, waardoor het geluid weinig directioneel is. Hetzelfde geldt voor het achterkanaal, dat slechts af en toe benut wordt. Op de sporadische momenten dat de achterspeakers in werking treden is dit voor het doorgeven van de muziek om de ambiance te vergroten, en niet om de geluidseffecten enige richting te geven. Het gebruik van de subwoofer is stukken beter, bij de actiescènes wordt lekker diep in het laag gedoken. Desondanks moeten we concluderen dat deze DD 4.1-track nogal verouderd aandoet en slechts weinig verbeteringen biedt ten opzichte van een “ouderwets” Dolby Surround-spoor.

Bij een uit twee DVD’s bestaande Special Edition zijn de verwachtingen op het gebied van extra’s uiteraard hoog gespannen. Gelukkig heeft Fox er veel aan gedaan om de toevoeging Special Edition waar te maken, door beide schijfjes te vullen met een ruim aantal goed verzorgde extra’s. Bovendien zijn alle toevoegingen (met uitzondering van het audiocommentaar) Nederlands ondertiteld.

Op het eerste schijfje vinden we slechts een enkele extra terug, te weten de gesproken toelichting van regisseur Carpenter en hoofdrolspeler Russell. Het is duidelijk te merken dat beide heren het naar hun zin hebben in elkaars gezelschap. De prima interactie heeft een gezellige commentaartrack tot gevolg, waarin vrijwel geen stiltes vallen. Ondanks dat men af en toe neigt naar het uitwijden over onbelangrijke zaken en er filmtechnisch weinig schokkende dingen worden verteld is het leuk om dit audiocommentaar een keer te beluisteren.

Aldus belanden we bij de tweede DVD, die enkel en alleen extra’s bevat.

Wie voor de “Deleted Scenes” kiest krijgt eerst een scherm te zien waarop aangegeven wordt dat veel van de fragmenten rechtstreeks van een ruwe op Betamax-band gefilmde videoversie komen, en dat de beeldkwaliteit daarom nogal te wensen overlaat. Met deze informatie in het achterhoofd kan de kijker vervolgens de keus maken uit zeven verschillende scènes. Voorafgaand aan het fragment kan men wat Engelse informatie over de betreffende scène lezen, waarna men (meestal) kan kiezen voor de in slechte staat verkerende videoversie of de iets beter uitziende “workprint”, die echter niet volledig gemonteerd is en dus bepaalde delen mist. Als logisch gevolg hiervan duurt de videoversie van een fragment altijd enkele minuten langer. De zogenaamde “Lava Sequence” heeft bovendien een multi-angle opzet, waarbij met de afstandsbediening geschakeld kan worden tussen storyboard en uiteindelijke versie. De scènes (2.35:1 anamorf, DD 2.0) hebben, uitgaande van de videoversies, een totale duur van ongeveer 35 minuten.

Vervolgens kan men de productie-aantekeningen doorlezen, die maar liefst 26 schermen met Engelse tekst beslaan en veel achtergrondinformatie over de totale productie geven.

De leesgierigen onder ons kunnen daarna meteen doorklikken naar een tweetal uitgebreide tijdschriftartikelen die compleet met foto’s op het scherm verschijnen. Een van de artikelen komt uit het vakblad “American Cinematographer” en is een interview met Dean Cundey, de director of photography van de film. De tekst behandelt vooral het cameratechnische aspect en beschrijft de totstandkoming van ingewikkelde shots. Het tweede artikel, uit het blad “Cinefex”, gaat voornamelijk diep in op de vele effecten.

De volgende toevoeging is een muziek-video (1.33:1, DD 2.0) van de titelsong van de film, geschreven en gezongen door niemand minder dan John Carpenter zelf. Het is een typische jaren ’80 videoclip, met langharige mannen inclusief Don Johnson-achtige kledij en veel psychedelische effecten. Een glimlach is dan ook moeilijk te onderdrukken bij het zien van deze (naar huidige maatstaven) ontzettend foute clip.

De “Making of”-featurette (1.33:1, DD 2.0) is zoals gebruikelijk niet veel meer dan een 7 minuten durend reclamepraatje bestaande uit interviews met cast en regisseur en korte blikken achter de schermen. Als gevolg is dit niet de meest boeiende toevoeging die het schijfje te bieden heeft.

Het alternatieve einde (2.35:1 anamorf, DD 2.0) is een extra die meer welkom is. Dit einde is grotendeels samengesteld vanaf de eerder genoemde “workprint” en bevat twee additionele scènes. Het verschil met het huidige einde is niet wereldschokkend, maar toch interessant genoeg om een keer te bekijken.

Ook het 13 minuten durende interview (1.78:1 anamorf, DD 2.0) met special effects-legende Richard Edlund is een waardevolle toevoeging. De vele visuele effecten spelen namelijk een belangrijke rol in Big Trouble in Little China. Zelfs nu, 15 jaar later, zien deze special effects er bijzonder goed uit, wat het des te interessanter maakt om te zien hoe deze tot stand kwamen. Het interview maakt gebruik van twee angles, één die een pratende Edlund en in de hoek dia’s van het betreffende effect laat zien, en één die het volledige scherm aan deze dia’s wijdt.

Onder “Cast & Crew” vindt men de filmografieën van vijf leden van de cast en de regisseur. Deze zijn bijgewerkt tot 2001 en geven dus ook de meest recente verrichtingen van de betreffende persoon aan.

De “Still Gallery” biedt meer dan 200 foto’s, ingedeeld in verschillende categorieën (Cast, John Carpenter, Props, Weapons & Vehicles, Make-up & Creature Effects, Artwork, enz). Vooral “Behind the Scenes” en “Artwork” (schetsen van diverse personages, voorwerpen en sets) zijn leuk om te bekijken.

Tenslotte kan men kiezen uit een drietal trailers, te weten een bioscooptrailer (2.35:1 anamorf), een teaser-trailer (1.33:1) en een Spaanse bioscooptrailer (1.78:1 anamorf). Allen hebben Dolby Digital 2.0-geluid.

Deze Special Edition-uitgave van Big Trouble in Little China heeft vooral op het gebied van extra’s erg veel te bieden. Vrijwel elke mogelijke toevoeging is op goed verzorgde wijze (inclusief Nederlands ondertiteling) op het schijfje aanwezig. Wat beeld en geluid betreft is de toevoeging “Special Edition” iets minder van toepassing, aangezien beide slechts van middelmatige kwaliteit zijn. De meeste gebreken zijn echter terug te voeren op de leeftijd van het bronmateriaal, en zijn als zodanig ook niet geheel onvermijdelijk. Big Trouble in Little China is een film die vooral in bepaalde cult-kringen veel waardering geniet. Onder de voorwaarde dat je het verhaal niet serieus neemt is Big Trouble namelijk op een B-film-achtige manier uitermate vermakelijk. Als gevolg zal niet iedereen de film kunnen waarderen, maar liefhebbers van het genre kunnen deze Special Edition gerust in huis halen.