Fantastic Mr. Fox

10-08-2010

8.3

Fantastic Mr. Fox (Blu-ray)

Mr. Fox (George Clooney) is een meester in het stelen van kippen en aanverwante artikelen, maar als Mrs. Fox (Meryl Streep) zwanger raakt belooft hij haar dat hij het dievenpad voor altijd zal verlaten. Hij krijgt een baan als journalist en hun zoon Ash (Jason Schwartzman) wordt geboren. Twaalf jaar lang gaat dit prima, tot Mr. Fox er ineens genoeg van heeft. Hij wil niet meer onder de grond wonen, maar in een boom. En hij wil nog een grote kraak zetten, in drie delen. Zijn goede vriend Kylie de buidelrat (Wallace Wolodorsky) gaat hem helpen. Ze besluiten de drie boosaardige boeren uit de buurt Boggis (Robin Hurlstone), Bunce (Hugo Guinness) en Beans (Michael Gambon) te pakken te nemen. Ze gaan kippen, ganzen en cider stelen en het leven van de familie Fox en de hele dierengemeenschap eromheen zal hierna nooit meer hetzelfde zijn.

Begin 2004 hadden regisseur en scriptschrijver Wes Anderson en animatieregisseur Henry Selick al hun eerste gesprekken over het maken van Fantastic Mr. Fox. Anderson, bekend van Royal Tennenbaums en The Darjeeling Limited had net met Selick gewerkt aan de film The Life Aquatic with Steve Zissou. Anderson wilde het kinderboek “The Fantastic Mr. Fox” van Roald Dahl verfilmen. Het was zijn lievelingsboek als kind en ook het eerste boek van Dahl dat hij als 7-jarige bezat. Hij was gek van de tekeningen en van het personage van Mr. Fox. Anderson wilde een stop-motion animatie film maken met poppen die een echte vacht hadden. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de stop-motion animatiefilms van Wallace and Gromit, die met kleifiguren zijn gemaakt. Selick had al ervaring met het maken van een stop-motion animatiefilm. Hij was verantwoordelijk voor de verfilming van een ander boek van Roald Dahl, James and the Giant Peach. In 2009 werd Selicks rol overgenomen door Mark Gustafson, omdat Selick zich bezig ging houden met zijn eigen film Coraline. Tijdens het schrijven van het script verbleef Anderson enige tijd in Engeland waar hij regelmatig een bezoek bracht aan het huis van Dahl. Hij wilde de film niet alleen op het boek baseren maar ook op Dahl zelf. Er is daarom veel aandacht besteed aan de aankleding van de film om alles zo echt en authentiek mogelijk te laten zijn. De plaats waar het verhaal zich afspeelt is bijvoorbeeld gebaseerd op het Engelse dorpje Buckinghamshire waar Dahl werkte en woonde. De boom in de film is gebaseerd op de prominente beukenboom in Dahls tuin en de studeerkamer van Mr. Fox is een exacte kopie van het tuinhuisje waar Dahl al zijn boeken schreef. Dahl zelf schijnt trouwens het personage van Mr.Fox op zichzelf gebaseerd te hebben, dus er is heel veel authenticiteit te vinden in deze film. Er zijn voor deze film maar liefst 535 poppen gemaakt. Mr. Fox alleen heeft al 17 verschillende versies waarvan er van alle soorten ook nog eens 6 verschillende formaten gemaakt moesten worden. Het duurde liefst 7 maanden voor de pop van Mr. Fox tot volle tevredenheid van iedereen was gemaakt.
Het verhaal dat in de film verteld wordt komt overigens niet helemaal overeen met het boek. Zo zijn er in het boek vier kinderen en in de film maar 1, plus neef Kristofferson, die in het boek helemaal niet voorkomt. Maar dat maakt voor de film niet uit. Het script zit goed in elkaar en het heeft veel parallellen met de echte wereld. Er is ook erg veel humor in verwerkt, niet alleen in de woordelijke grapjes, maar vooral ook in het beeld en soms moet je goed opletten om ze te zien. Een tweede keer kijken zal dan ook geen probleem zijn. Al is het verhaal gesitueerd in Engeland, het is geschreven door twee Amerikanen en dat is te merken aan het taalgebruik en aan de grapjes. Niet dat het storend is, maar wie bij Dahl denkt aan puur Brits zal toch enigszins teleurgesteld kunnen raken. De stemmen passen uitstekend bij de poppen en het is ook te merken dat er veel aandacht is geschonken aan de opnames daarvan. Zo zijn alle opnames niet in een studio gemaakt, maar op locatie. Dus fysiek in het bos, op een zolder of in een stal! Hoogst ongebruikelijk voor een animatiefilm, maar met een goed resultaat. En met de stemmen zelf zit het wel goed, met grote namen als George Clooney, Meryl Streep, Bill Murray en Michael Gambon.
Fantastic Mr. Fox is een leuke animatiefilm voor jong en oud. Er zitten veel wijsheden in besloten, maar niet op een vervelende manier. Wie de film The Royal Tennenbaums kent, heeft een goed idee van het niveau en manier van vertellen van Fantastic Mr. Fox. Het is een leuk en boeiend verhaal en prachtig gemaakt met veel oog voor detail. Niet een standaard poppenfilm, maar een verrassende, humoristische en prikkelende animatiefilm.

20th Century Fox heeft Fantastic Mr. Fox uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. De navolgende bespreking betreft de BD.

Genre: Animatie
Jaar: 2009
Speelduur: 87 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Noors
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Noors, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626060055

• Het Ontwerp van Fantastic Mr. Fox
  • De Cast
  • Whack-Bat voor Beginners

Fantastic Mr. Fox heeft een beeldformaat van 1.85:1. De film staat op een 50 GB dubbellaags disc, waarvan bijna 40 GB is benut. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.

De film is niet opgenomen met een filmcamera, maar met een digitale fotocamera, de Nikon D3. Er is op 12 beelden per seconde gedraaid in plaats van de gebruikelijke 24 beelden per seconde. Dit is gedaan om het stop-motion effect, zoals de film is opgenomen, te versterken. De opnames zijn gemaakt in een veel hogere resolutie dan HD (1920 x 1080). De gebruikte resolutie lag tussen de 2048x1080 (2.2 megapixels) en 4096x2160 (8.8 megapixels), afhankelijk van de toegepaste belichting. De kwaliteit benadert bijna die van 35mm filmnegatief. En het beeld op deze Blu-ray Disc ziet er wonderschoon uit. Het beeld is prachtig scherp, waarbij de fijne details heel goed te zien zijn. De haartjes van de vossen zijn stuk voor stuk te onderscheiden. De film bevat overwegend warme, bruin-geel-oranje-kleurige tinten, die heel mooi en goed verzadigd overkomen. De kleuren blauw en groen ontbreken bijna volledig. Het beeld is contrastrijk en kent een uitstekend schaduwdetail, maar het zwartniveau had iets meer solide kunnen zijn. Verder gewoon een uitstekende transfer, waar weinig op af te dingen valt.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

De voornaamste geluidstrack op deze Blu-ray Disc uitgave van Fantastic Mr. Fox is een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1 (24bit/48kHz) track. Er staan ook tracks op in andere talen, maar dat betreft dan DTS of Dolby Digital versies. Het geluid bij de film is degelijk gemaakt, zonder dat er flink uitgepakt wordt. Slechts zelden wordt er alles uit de kast gehaald. Het geluid richt zich voornamelijk op de voorste kanalen en slechts incidenteel worden de achterste kanalen in het geheel betrokken. Dat is voornamelijk met muziek, maar incidenteel zijn er ook omgevingsgeluiden en geluidseffecten in de achterste kanalen geplaatst. Dialogen zijn uitstekend te volgen, klinken zeer prettig en hebben de juiste klankkleur en diepte. Dat komt omdat het inspreken van de stemmen niet in de studio is gedaan, maar op locatie, in een zelfde ruimte of omgeving als waar de scène zich afspeelt. De dialogen volgen heel mooi het perspectief van het beeld; staat iemand links in beeld, dan komt de dialoog ook van links en vice versa. Dat geldt ook voor de geluidseffecten. Op momenten dat er uitgepakt wordt komt ook het LFE-kanaal in het spel voor, wat het geheel een extra punch geeft.

De Blu-ray Disc heeft een eenvoudig menu in 1.78:1 beeldformaat, zonder achtergrondgeluid. De extra's op deze uitgave zijn een samenvatting van die op buitenlandse uitgaven. De lange "Making Of" op die uitgave is hier ingekort tot zo'n 15 minuten, opgedeeld in 2 delen. De extra's zijn in HD-resolutie en bevatten Nederlandse ondertiteling.

Het Ontwerp van Fantastic Mr. Fox (8 min)
Regisseur Wes Anderson is bij de weduwe van Roald Dahl op bezoek geweest en heeft daar heel veel inspiratie opgedaan voor de sets van de film. Veel is overgenomen van hoe Roald Dahl zijn kantoor en huis had ingericht. Er zijn meer dan 100 verschillende sets gebruikt voor de film en ieder decor vraagt om een eigen benadering bij het filmen.

De Cast (7 min)
De film bevat een aantal grote namen wat betreft acteurs. Hier geeft een aantal van hen hun commentaar op het maken van de film. Het leukste aan dit item zijn eigenlijk de beelden van de geluidsopnames. De acteurs staan midden in een veld of in een schuur de teksten in te spreken voor deze film.

Whack-Bat voor Beginners (1 min)
Whack-Bat is een sport die in de film gespeeld wordt. Hier worden de spelregels uitgelegd, en eigenlijk op dezelfde manier als in de film al is gebeurd, maar dan in een langzamer tempo.

Mr. Fox was ooit een begenadigde kippendief, maar hij heeft zijn vrouw beloofd om een rustiger leven te gaan leiden. Na twaalf jaar kruipt het bloed echter toch waar het niet gaan kan en vervalt hij weer in oude gewoontes. Fantastic Mr. Fox is een erg leuke stop-motion animatiefilm van regisseur Wes Anderson. De film heeft de typische Wes Anderson stijl en humor, ondanks dat het een animatiefilm is. Het beeld en geluid van deze Blu-ray Disc zijn dik in orde. Er zijn een paar extra's aanwezig, maar niet zoveel als op de buitenlandse uitgaven. Neemt niet weg dat deze Blu-ray Disc bij zowel jong als oud voor een plezierige kijkervaring kan zorgen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.