Mad Men - Seizoen 3

07-08-2010

7.5

Mad Men - Seizoen 3 (Blu-ray)

Ook in 1963 is Sterling Cooper nog altijd een van de beste reclamebureaus in Amerika. Het kantoor, gevestigd in reclame-bakermat Madison Avenue in New York, huisvest enkele van de meest creatieve mensen als het gaat om het bedenken van reclames. Niet in de minste plaats creatief directeur Donald Draper (Jon Hamm), die ondanks een onverwachte overname door de Engelsen hard op weg is om in de top door te dringen. Zo goed als het op zijn werk gaat, zo slecht gaat het in zijn huwelijk. In zijn zoektocht naar wat hij nu precies wil in het leven, belandt Don namelijk bij menig vrouw tussen de lakens. Zijn vrouw Betty (January Jones) weet (nog) van niks, maar is desondanks niet gelukkig. Telkens wanneer het dieptepunt bereikt lijkt, onderneemt Don een poging om het huwelijk te redden. Maar uiteindelijk vervalt hij toch weer in zijn oude gedrag. Dit maal komt echter ook Betty in de verleiding, wanneer de succesvolle adviseur Henry Francis (Christopher Stanley) haar pad kruist. Betekent dit nu definitief het einde van hun huwelijk?

Het is altijd moeilijk om hoge verwachtingen waar te maken. De makers van Mad Men lijken daar echter weinig moeite mee te hebben. Na twee uitstekende seizoenen gaat Mad Men namelijk vrolijk verder met het neerzetten van geslaagd TV-drama. Liefhebbers – en die zijn er inmiddels genoeg – weten inmiddels wat de serie te bieden heeft: sterk, maar rustig voortkabbelend drama rond het personeel van reclamebureau Sterling Cooper. Met creatief directeur Donald Draper, perfect vertolkt door Jon Hamm, als spil van het geheel. Don’s carrière en privéleven bereiken weer nieuwe hoogtes respectievelijk dieptes. Zijn carrière krijgt een boost omdat ook de Engelsen, die Sterling Cooper inmiddels overgenomen hebben, Don onmisbaar achten. Zijn huwelijk krijgt een nieuwe dip wanneer Don na een rustige periode toch weer bij een andere vrouw tussen de lakens belandt. Maar ook Dons vrouw Betty komt in de verleiding, in de persoon van de charmante adviseur van de gouverneur. En dat hadden we in deze mate nog niet eerder gezien. Waarmee de makers de valkuil van “ieder seizoen hetzelfde liedje” mooi omzeilen. Prima dus. Naast het leven van Don wordt tevens het leven van enkele van zijn collega’s tegen de lamp gehouden. Zoals dat van Salvatore Romano, getrouwd maar eigenlijk homoseksueel. En dat van Pete Campbell, met wiens carrière het maar niet echt wil vlotten. En dat van Peggy Olson, die inmiddels gezien wordt als “één van de jongens” maar op liefdesgebied nog altijd even onzeker is. Deze en andere verhaallijnen passeren de revue, uiteraard in het bekende rustige tempo. In tegenstelling tot series waarin iedere aflevering een nieuwe wending moet bevatten en de plotelementen in razend tempo aan je voorbijtrekken, neemt men in Mad Men namelijk nog steeds alle tijd om personages neer te zetten en verhaallijnen hun natuurlijke beloop te laten. Aanvankelijk was dat even wennen, maar na drie seizoenen weten we niet meer beter. Een ander vast element in Mad Men zijn de verwijzingen naar echte gebeurtenissen uit de jaren ’60. Wat dat betreft is er – zeker voor Amerikanen – geen belangrijker moment uit 1963 te bedenken dan de moord op president John F. Kennedy. Logisch dus dat deze gebeurtenis ook zijn weg naar de kantoren van Sterling Cooper vindt. Op eenzelfde manier als in het tweede seizoen de Cubacrisis voor de nodige apocalyptische paniek zorgde in het kantoor, heeft de aanslag op Kennedy een algehele depressie en gevoel van verslagenheid tot gevolg. Het maakt prima duidelijk hoe mensen zich destijds gevoeld moeten hebben. Echt vrolijk wordt je daar niet van, maar ook dat is bekend; in Mad Men voert zwaarmoedig drama de overhand. Toch is er hier en daar tevens ruimte voor (zwarte) humor. Zo zie je bijvoorbeeld wat er mis kan gaan als je een niet al te rijvaardige secretaresse op een zitgrasmaaier in een kantoor laat rondrijden. Dat blijkt geen prettig gezicht, maar is op een grimmige manier wel erg grappig. Samengevat kunnen we stellen dat ook dit derde seizoen van Mad Man weer bijzonder sterk is, en daarmee verplichte kost voor de liefhebber.

Het derde seizoen van Mad Men is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de bespreking van de BD-uitgave, die uit drie schijfjes bestaat.

Genre: Drama, TV
Jaar: 2009
Speelduur: 617 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777931820

• Mad Men Illustrated
  • Clearing the Air: The History of Cigarette Advertising
  • Medgar Evers: An Unsung Hero
  • We Shall Overcome: The March on Washington

De dertien afleveringen van het derde seizoen van Mad Men hebben op Blu-ray Disc de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit drie 50GB dubbellaags discs. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

De voorgaande twee seizoenen van Mad Men hadden op Blu-ray Disc een erg goede beeldkwaliteit. Dat is bij dit derde seizoen gelukkig niet anders. Het HD-beeld van de dertien afleveringen heeft namelijk wederom een nette scherpte en oogt gedetailleerd en kleurrijk. Hierdoor komt de hoge mate van detail in de aankleding van de sets prima tot zijn recht. Over zwartniveau en schaduwdetail valt eveneens weinig te klagen, beide zijn ruim voldoende. Gedurende de afleveringen is een lichte hoeveelheid grain te zien, die het geheel een aangenaam filmische uitstraling geeft. Toch heeft de transfer ook enkele kleine minpunten. Zoals de lichte edge enhancement die hier en daar in het oog springt, en het feit dat sporadisch een wit spettertje in het beeld te zien is. Ook zijn de huidtinten af en toe een tikje te rood. Maar dat zijn slechts kleine tekortkomingen, waarmee ook dit derde seizoen van Mad Men een dikke voldoende op beeldgebied scoort.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het dialooggedreven karakter van Mad Men mag inmiddels als bekend beschouwd worden. Dat heeft uiteraard ook gevolgen voor de lossless track die we op de BD-uitgave aantreffen. Niet in de minste plaats voor wat betreft de ruimtelijkheid. Zoals we eerder bij de voorgaande twee seizoenen zagen (of beter: hoorden) ligt de nadruk van de aanwezige DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) namelijk sterk op de voorkant. Daar worden goed verstaanbare dialogen aangevuld door subtiele omgevingsgeluiden en (af en toe) muziek uit de overige luidsprekers. Het resulterende geluidsbeeld is uiteraard niet te vergelijken met dat van een grote actie-blockbuster, maar geeft voor een serie als dit geen reden tot klagen. Bovendien heeft het geluid een prima klank en dynamiek, en is ook de detaillering uitstekend. Het LFE-kanaal heeft niet veel te doen, maar dat is niet meer dan logisch. Een beheerste, solide track, die perfect pas bij een serie als Mad Men.

De BD-uitgave van het derde seizoen van Mad Men heeft een aantal uur aan extra’s te bieden. Helaas ontbreken de audiocommentaren van bijvoorbeeld de Amerikaanse uitgave. De extra’s hebben een resolutie van 1080p en DTS-HD MA 2.0-geluid. Ze zijn allemaal Nederlands ondertiteld.

Mad Men Illustrated (14 min)
Een interview met ontwerpster Dyna Moe, die voor elke aflevering van Mad Men een illustratie in zestiger jaren stijl maakt. De illustraties zijn te bekijken op haar Flickr-site. In het interview licht ze haar manier van werken toe en worden enkele van haar illustraties besproken.

Clearing the Air: The History of Cigarette Advertising (45 min)
De titel zegt genoeg, in deze (in tweeën geknipte) documentaire krijg je de geschiedenis van tabaksreclame te zien. Interessant om te zien, onder meer vanwege het enorme verschil tussen vroeger en nu. De link met Mad Men zal duidelijk zijn, maar deze extra bevat geen verwijzingen naar de serie. Het is vooral bedoeld als achtergrondinformatie.

Medgar Evers: An Unsung Hero (70 min)
Deze uitgebreide tweedelige documentaire gaat over Medgar Evers, de Afro-Amerikaanse burgerrechtenactivist die in 1963 werd vermoord door de Ku Klux Klan. Door middel van interviews en archiefmateriaal kom je meer te weten over het leven van deze voorvechter van gelijke rechten en over hoe het er in die tijd aan toeging. Deze extra bevat geen informatie over de serie, maar illustreert op prima wijze hoe zwaar de zwarte bevolking van Amerika het had.

We Shall Overcome: The March on Washington (17 min)
Nog een historisch verantwoorde extra. In dit geval gaat het om Martin Luther King Jr’s bekende “I have a dream”-speech, die hij op 28 augustus 1963 hield bij het Lincoln Memorial in Washington. Je krijgt de volledige speech te horen, terwijl in beeld talloze foto’s van de gebeurtenis getoond worden.

In het derde seizoen van Mad Men, dat zich afspeelt in 1963, staan enkele belangrijke zaken te gebeuren. Zo lijkt het huwelijk van Don en Betty Draper nu toch echt ten dode opgeschreven en heeft men bij reclamebureau Sterling Cooper enige moeite met de nieuwe Engelse leiding. Het seizoen staat wederom garant voor een dikke tien uur aan ijzersterk TV-drama. Het tempo is erg rustig, maar dat zijn we gewend. Bovendien ziet de serie er nog altijd prachtig en overtuigend uit. De BD-uitgave heeft prima beeld en uitstekend geluid. De aanwezige extra’s geven meer achtergrondinfo over de jaren ’60, maar helaas ontbreken de commentaartracks van de buitenlandse uitgave. Desalniettemin een aanrader voor de fans!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.