Across the Hall

30-07-2010

3.5

Across the Hall (Blu-ray)

Terry (Danny Pino) en Julian (Mike Vogel) zijn goede vrienden. Op een avond belt Terry naar Julian met een vreemde boodschap: Terry geeft aan dat hij in een hotelkamer zit en dat in een kamer aan de andere kant van de gang zijn vriendin June (Brittany Murphy) verblijft. Hij is haar gevolgd, omdat hij denkt dat ze hem bedriegt met een andere man. Terry vermoedt dat June's minnaar zich momenteel bij haar in de kamer bevindt, en is van plan om hen allebei te confronteren. Dat zal niet bij een onschuldige woordenwisseling blijven, want Terry vertelt Julian dat hij Julian's pistool geleend heeft. Om een bloedbad te voorkomen zal Julian Terry moeten stoppen.

In 2005 maakte debuterend regisseur Alex Merkin een korte film, getiteld Across the Hall. Een paar jaar later besloot hij het verhaal van deze korte film op te rekken naar volwaardige filmlengte. Het resultaat, dat eveneens de titel Across the Hall draagt, is een film noir-achtige thriller die zich vrijwel volledig afspeelt in de kamers van een hotel. De doorgedraaide Terry vertelt zijn vriend Julian door de telefoon dat hij in een hotelkamer zit, tegenover de kamer die zijn overspelige vriendin geboekt heeft. Hij wil haar en haar minnaar - van wie hij vermoedt dat deze bij haar in de kamer is - confronteren, desnoods met geweld. Julian is de enige die Terry kan stoppen. Op zich een relatief simpel plot, maar er blijken toch wat dubbele bodems aanwezig te zijn. Zoals gebruikelijk vallen de puzzelstukjes gaandeweg op hun plaats. En uiteraard bevat het verhaal, dat in niet-chronologische volgorde verteld wordt, tevens een aantal wendingen. Die zorgen ervoor dat je als kijker nieuwsgierig bent en blijft naar waar het verhaal naartoe gaat. Ook het acteerwerk geeft geen reden tot klagen. Across the Hall is een van de laatste films met actrice Brittany Murphy (Sin City, 8 Mile), die in december 2009 overleed. Zij zet een goede rol neer. Hetzelfde geldt voor collega's Mike Vogel (Cloverfield) en Danny Pino (Cold Case), die een geloofwaardige chemie hebben. Andere pluspunten zijn het aangenaam donkere sfeertje en de capabele cinematografie. Tot dusver een overwegend positief verhaal, maar er zijn ook tekortkomingen. Die liggen vooral op het gebied van het script en het tempo. Het verhaal bevat namelijk nogal wat trage momenten, doorspekt met overbodige, te gestileerde dialogen. Hier verraadt de film zijn oorsprong; het is goed te merken dat het in feite om een over anderhalf uur uitgesmeerde korte film gaat en dat men grote moeite heeft moeten doen om de extra speeltijd op te vullen. Maar ondanks de trage momenten weet de film de aandacht wel vast te houden, en dat is het belangrijkste. Eigenlijk is Across the Hall typisch zo'n film waar je op voorhand weinig tot niks van verwacht, maar die achteraf toch wel onderhoudend is. Geen meesterwerk, maar gewoon een aardige filmpje om een keer te zien.

BBI heeft Across the Hall uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 93 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Uitgever: BBI-Films
EAN: 8717185535822

De Blu-ray Disc uitgave van Across the Hall heeft een beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB enkellaags disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dit is een HD-transfer met de nodige problemen. Zo oogt het beeld erg groezelig, met een vaak matige scherpte, grauwe uitstraling en hoog contrast. Wellicht zijn deze zaken een bewuste keus van de regisseur geweest, maar het heeft wel tot gevolg dat de film er minder strak uitziet dan we van het medium gewend zijn. Wat in ieder geval zeker geen bewuste keus van de regisseur is geweest, is dat men bij BBI de oorspronkelijke 2.35:1 verhouding heeft gewijzigd naar 1.78:1. Kleine pleister op de wonde is dat het om een open matte weergave gaat – het 1.78:1 beeld is verkregen door de bij 2.35:1 afgedekte boven- en onderkant open te trekken, zie het eerste screenshot – dus je hoeft geen beeld te missen. Toch is het een onnodig minpunt. Dat geldt ook voor de regelmatig opduikende compressieartefacting, die met wat meer zorg voorkomen had kunnen worden. Een transfer met een matige kwaliteit en de verkeerde verhouding; het zal geen verrassing zijn dat deze beeldkwaliteit een onvoldoende scoort.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Op geluidsgebied heeft de BD-uitgave van Across the Hall zowel een lossless als niet-lossless track te bieden. Eerstgenoemde is in DTS-HD Master Audio 5.1-formaat (16bit/48kHz), laatstgenoemde in Dolby Digital 5.1-formaat (640kbit/s). Voor de recensie beluisterden we de lossless track. Omdat de film zich grotendeels afspeelt in hotelkamers, zal het niemand verbazen dat Across the Hall niet de meest spectaculaire audiobeleving te bieden heeft. Het draait namelijk vooral om dialogen. Die zijn zonder problemen aan de voorkant van het geluidsbeeld te horen, terwijl de surrounds vooral worden gebruikt voor muziek en enige subtiele ambiance (bijvoorbeeld tijdens een regenbui). Het LFE-kanaal laat daarbij slechts weinig van zich horen. De dynamiek van het spoor had een tikje beter gekund, het klinkt allemaal wat vlak. De detaillering is daarentegen dik in orde. Het resultaat van dit alles is een bovengemiddeld klinkende track, die op de voorkant gericht is en qua ruimtelijkheid niet veel indruk maakt. Maar zoals gezegd wordt dat grotendeels verklaard door de setting, waarmee het geluid toch een nette voldoende scoort.

De BBI BD-uitgave van Across the Hall bevat geen extra's. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Amerikaanse uitgave, die een aantal korte featurettes bevat.

Across the Hall (2009) gaat over Terry, die zich in een hotelkamer bevindt tegenover de kamer waarin zijn overspelige vriendin verblijft. Hij vermoedt dat ze er met haar minnaar heeft afgesproken, en wil hen confronteren. Desnoods met geweld. Het is aan vriend Julian om hem te stoppen. Across the Hall is een van de laatste films met actrice Brittany Murphy. Mede door het trage verloop is het geen meesterwerk, maar door plotwendingen en een niet-lineaire vertelstructuur weet de film de aandacht wel vast te houden. De kale BD-uitgave heeft een nette geluidskwaliteit maar bevat helaas een matige transfer, die de verkeerde verhouding heeft. Een zwakke uitgave dus, zeker vergeleken met de Amerikaanse uitgave (die een paar extra’s bevat en wel de juiste beeldverhouding heeft).

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door BBI-Films.