My Name is Khan

27-07-2010

6

My Name is Khan (DVD)

De Indiase moslim Rizwan Khan (Tanay Chheda) woont samen met zijn moeder en broer in een wijk van Mumbai. Hij heeft het syndroom van Asperger. Van lawaai wordt hij onrustig, hij heeft een hekel aan de kleur geel en lichamelijk contact vindt hij vreselijk. Hij is erg handig en kan vanalles repareren. Na het overlijden van zijn moeder volgt de inmiddels volwassen Rizwan (Shah Rukh Khan) zijn broer naar Amerika. Hij krijgt een baantje in het bedrijf van zijn broer als vertegenwoordiger van schoonheidsproducten. In die hoedanigheid komt hij ook in de kapsalon Karma, waar de mooie Mandira (Kajol) werkt. Zij valt voor zijn eerlijkheid en z'n charmes en ze worden vrienden. De Hindoestaanse Mandira staat er met de zorg voor haar zoontje Sam alleen voor. Rizwan wil haar hier bij helpen en vraagt haar ten huwelijk. Mandira zegt niet zomaar ja, maar daagt Rizwan uit om haar een plek in de stad (San Fransisco) te laten zien die zij niet kent. Rizwan neemt de uitdaging aan en wint! Hij trouwt met Mandira en kan het ook erg goed vinden met Sam, die de naam Khan aanneemt. Alles lijkt goed te gaan, totdat er een verschrikkelijke gebeurtenis plaatsvindt die de wereld op z'n kop zet. Het leven van Rizwan en Mandira zal nooit meer hetzelfde zijn…

De Indiase filmindustrie is de grootste ter wereld. Jaarlijks worden er meer films gemaakt dan in Hollywood. Toch komen er van al die films maar vrij weinig bij ons terecht. De bioscoopketen Pathé draait in de Amsterdamse bioscoop Arena nog wel eens een Bollywoodfilm. Maar algemeen uitgebracht in de Nederlandse bioscopen worden ze niet of nauwelijks. My Name is Khan is de uitzondering op de regel. In februari 2010 heeft deze film enige tijd in de Nederlandse bioscopen gedraaid. In België draaide de film een maand later in de bioscoop. Dat deze film wereldwijd is uitgebracht heeft voornamelijk met het internationale thema te maken. My Name is Khan speelt zich voor het grootste gedeelte af in Amerika. De cast en crew komen voor het grootste gedeelte uit India. Regisseur is Karan Johar, die in India de blockbusters Kabhi Khushi Kabhie Gham en Kuch Kuch Hota Hai regisseerde. De hoofdrollen werden in deze films gespeeld door Shah Rukh Khan en Kajol, beiden grote sterren in India. Zij zijn ook de hoofdrolspelers in My Name is Khan. Hun acteerspel is ook het meest aansprekende aan deze film. Shah Rukh Khan speelt een Indiase moslim die lijdt aan het Syndroom van Asperger, een vorm van autisme. Dit soort rollen zijn ongelooflijk moeilijk om geloofwaardig te spelen. We kennen allemaal Dustin Hoffman met zijn rol in Rain Man. Hij kreeg daar alom waardering voor. Shah Rukh Khan verdient die waardering ook, want ook hij weet zijn karakter zeer overtuigend en geloofwaardig neer te zetten. Khan ging zo goed op in zijn spel dat hij zelfs buiten de draaitijden om in zijn rol bleef.
De tekortkoming van de film is het vrij clichématige verhaal. Het volgt de standaard, reeds platgetreden, paden van een filmscript. Originaliteit is ver te zoeken, maar dat neemt niet weg dat de film wel degelijk z'n momenten heeft. Dat is dan hoofdzakelijk aan het aanstekelijke (samen)spel van Khan en Kajol toe te schrijven. De film kent z'n klassieke Bollywood-ingrediënten, zoals liedjes – echter zonder dans – en met z'n twee en een half uur speeltijd blijft de lengte van de film ook binnen de Bollywood-normen. Maar de film biedt ook meer. Met een werelds thema gaat het verhaal verder dan alleen maar over liefde en muziek. Het verhaal van de film zelf bestaat uit twee delen. Het eerste deel is een komedie, waar regelmatig een brede glimlach om de mond komt. Het tweede deel kan beschouwd worden als drama, wat begint na een zeer aangrijpende gebeurtenis. Khan en zijn geliefde Mandira krijgen allebei te maken met deze gebeurtenis, die voor hen beide verstrekkende gevolgen heeft. Het thema van de film is universeel. De mensheid weet niet goed met vooroordelen om te gaan. Moslims in deze wereld hebben het niet makkelijk, zeker niet na 11 september 2001. Ze worden beschouwd als terroristen, zonder dat daar enige aanleiding toe is. Khan krijgt daar ook mee te maken, maar hij zoekt zijn eigen, persoonlijke weg naar een oplossing. My Name is Khan weet die boodschap op een indringende, maar tevens ook clichématige manier over te brengen. De boodschap komt in ieder geval aan en dat is het belangrijkste. Het gegeven van My Name is Khan geldt wereldwijd en daarom is het ook terecht dat de film over de hele wereld te zien is.

Genre: Drama, Komedie
Speelduur: 155 min
  • Dolby Digital 5.1 - EAD
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626060000

• Bollywood veranderen
  • Samenwerken
  • Muziek van My Name is Khan
  • Het Verhaal van My Name is Khan
  • Muziekpromo's

My Name is Khan staat in het originele beeldformaat van 2.35:1 anamorf op de DVD. Dat ze in Bollywood weten hoe ze een film moeten maken mag geen geheim zijn. Technisch is het allemaal dik in orde en dat geldt ook voor de beeldkwaliteit van deze transfer. Die is uitstekend, met slechts een paar kleine aanmerkingen. Scherpte, contrast en (schaduw)detail zijn dik in orde. Ook de kleuren zijn goed verzadigd, waarbij de huidtinten er heel natuurlijk uitzien. Kleine minpuntjes zijn het vrij matige zwartniveau en het toch wel regelmatig opduikende moiré. Een heel enkele keer is er lichte edge-enhancement toegepast. Het is duidelijk dat er verschillende vertalers aan het werk zijn geweest. De vertalingen van de Hindi dialogen hebben een klein lettertype gekregen in de ondertiteling. Het lettertype van de Engelse vertaling is veel groter. Van beide staat de ondertiteling geheel in het beeldvlak geplaatst. De film zelf is onderverdeeld in een keurige 36 hoofdstukken.

De geluidstrack op de DVD betreft een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track, waarin zowel Engels als Hindi wordt gesproken. Er zijn ook twee audio-descriptie tracks aanwezig voor blinden en slechtzienden, waarvan een in het Engels en een in het Hindi. Het geluid bij Bollywoodfilms is altijd iets aparts. Men is niet gewend om te werken met geluid dat opgenomen is op de set. Alles wordt nagemaakt en dialogen worden altijd nagesynchroniseerd. Dat is bij My Name is Khan ook het geval. Dat zorgt voor een vrij cleane geluidsband, zonder bijzonder veel franje. Dialogen komen keurig uit het midden, maar liggen soms teveel op de voorgrond en hebben weinig perspectief. Dat wil zeggen, ze klinken altijd even dichtbij, ook al staan de acteurs verder naar achter in beeld. Ook is alles niet even synchroon met het beeld, wat een gevolg is van de nasynchronisatie. Geluidseffecten komen ook bijna voornamelijk uit het centerkanaal. De omgevingsgeluiden worden ten gehore gebracht via de front- en achterkanalen, wat voor een redelijk ruimtelijke werking zorgt. Ook de muziek, inclusief enkele mooie Bollywood-songs, wordt ten gehore gebracht via de front- en achterkanalen. Op een paar momenten krijgen we ook het LFE-kanaal te horen, maar heel diep gaat het laag niet bij deze film. De overzetting van het geluid naar DVD is helemaal niet zo slecht, maar het klinkt allemaal niet zo natuurlijk als we hier gewend zijn.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat. De extra's op deze DVD hebben een 1.78:1 letterbox beeldformaat en zijn allemaal Nederlands ondertiteld.

Bollywood Veranderen (5 min)
Het item zou eerder "Karan Johar verandert" moeten heten, want het gaat erom dat My Name is Khan een heel ander soort film is dan regisseur Karan Johar pleegt te maken. Normaal is het de muziek, dans en kleur die de boventoon voeren in zijn films. Dat is bij deze film in z'n geheel niet het geval. Toch is de filmcultuur in India de laatste jaren iets aan het veranderen. Films bevatten meer verhaal en structuur. De vraag is of dat in de toekomst door zal werken.

Samenwerken (4½ min)
Shah Rukh Khan en Kajol hebben al in veel films samen gespeeld. Veel mensen in India denken dat ze een koppel vormen, terwijl dat toch niet zo is. Maar op het witte doek slaat altijd de vonk over, ook naar het publiek toe. Regisseur Karan Johar heeft al een aantal films met ze samengewerkt. Dat ging altijd erg goed en de films werden allemaal een succes.

De Muziek van My Name is Khan (3 min)
Regisseur Karan Johar, de muziekcomponisten en de tekstschrijver geven een korte beschrijving hoe de muziek tot stand is gekomen. Het is een mix van traditionele Shufi-muziek, vermengd met moderne Bollywoodmuziek.

Het Verhaal van My Name is Khan (6 min)
Regisseur Karan Johar en de acteurs Shah Rukh Khan en Kajol beschrijven waar de film over gaat. Tussendoor zijn er fragmenten uit de film te zien.

Muziekpromo's (3 min)
Twee korte muziekpromo's van de nummers Sadja en Tere Naina, wat zoveel betekent als Jouw Mooie Ogen. De muziek wordt omlijst met beelden uit de film in 1.78:1 niet anamorf beeldformaat.

Rizwan Khan is een man met het syndroom van Asperger. Hij is geboren in India, maar vertrekt op volwassen leeftijd naar Amerika, waar z'n broer reeds woont. Hij ontmoet de mooie kapster Mandira en samen proberen ze een bestaan op te bouwen. Tot een tragische gebeurtenis hun wereld op z'n kop zet. My Name is Khan is een Bollywoodfilm die zich in Amerika afspeelt. Ondanks dat de film niet van de platgetreden filmpaden afwijkt bevat deze wel een boodschap. Deze mix van komedie en drama blijft tot het einde toe boeien en zet de kijker wel aan tot nadenken. De technische kwaliteit van deze DVD is prima en een paar korte extra's geven wat meer informatie over de film, welke zeker voor een breder publiek geschikt is dan alleen Bollywood-liefhebbers.