Toy Story 2 (SE)

26-07-2010

8.7

Toy Story 2 (SE) (Blu-ray)

Bij een garageverkoop die Andy’s moeder houdt, wordt Woody (Tom Hanks) per ongeluk opgemerkt door de speelgoedverzamelaar Al (Wayne Knight). Deze man wil Woody graag kopen, om zo zijn collectie compleet te maken. Maar omdat Woody nog steeds het favoriete speelgoed is van Andy, wil Andy’s moeder Woody niet verkopen. De fanatieke verzamelaar ontvoert vervolgens de pop van Andy. De andere speelgoedvriendjes onder leiding van Buzz Lightyear (Tim Allen) ondernemen natuurlijk een hilarische en avontuurlijke reddingsactie om Woody weer terug te halen. In het huis van Al ontmoet Woody de goudzoeker Stinky Pete (Kelsey Grammar) en Jessie (Joan Cusack). Met Woody vormen zij nu een complete speelgoedset die Al wil verkopen aan een museum. Hier komt Woody erachter dat hij meer is dan een stuk speelgoed en staat naar huis gaan ineens niet meer zo hoog in zijn agenda.

In 1995 verlegde Pixar met de computeranimatiefilm Toy Story de grenzen van de animatiespeelfilms. Het succes van deze film was bijzonder groot en dus kon een vervolg niet uitblijven. Dat vervolg kwam in 1999 met het hier besproken Toy Story 2. Gelukkig is dit een vervolg dat niet onderdoet voor het origineel. Sterker nog, Toy Story 2 is eigenlijk een vervolg dat het origineel overtreft. En dan hebben we niet alleen over de technische aspecten van de film, maar vooral ook over het verhaal. Dit is zeer goed geschreven en uitgewerkt, iets waar de mannen van Pixar bekend om staan. Eigenlijk moet je bij dit deel niet van een vervolg spreken, maar meer een voortzetting op de eerste film. Uiteraard zijn onze hoofdrolspelers Woody en Buzz Lightyear weer terug. En waar ze in de eerste Toy Story aanvankelijk elkaar naar het leven stonden, onderneemt de een voor de ander in deel twee een hachelijk reddingsavontuur. Met enkele nieuwe karakters erbij en wederom een zeer geslaagd verhaal, is Toy Story 2 een zeer goede film geworden. De makers hebben het goede van het eerste deel genomen en dit verder uitgewerkt. Dit resulteert in een prent die eigenlijk voor iedereen geschikt is, zowel volwassenen als kinderen. Uiteraard heeft de prent ook weer een moraal. Heel fraai zijn de talloze verwijzingen die de mensen van Pixar in de film hebben aangebracht, onder andere natuurlijk naar Toy Story maar ook naar A Bug’s Life. Ook op technische vlak ging Toy Story 2 verder en waren de animaties nog vloeiender en gedetailleerder en de scènes complexer. Het uiterlijk is zeer goed verzorgd en de technische vooruitgang resulteert dan ook in enkele scènes die qua uitwerking veel mooier zijn dan in het eerste deel. Uiteraard is de muziek wederom afkomstig van Randy Newman, die nu voor het liedje “When she loved me” een Oscarnominatie kreeg. Gelukkig kregen de hoofdkarakters weer dezelfde stemacteurs doordat Tom Hanks en Tim Allen wederom hun medewerking verleenden. Hun stemmen passen perfect bij de karakters en hun optredens voegen ook echt iets toe aan het geheel. Uitstekende toevoegingen zijn er onder andere in de personen van Kelsey Grammar en Joan Cusack. Toy Story 2 is een film die in iedere collectie thuishoort. Niets meer en niets minder.

Disney heeft Toy Story 2 al eerder op DVD uitgebracht in verschillende uitgaven. Lees hier onze recensie van de standaard DVD en hier onze recensie van de Special Edition. De film is nu ook verkrijgbaar op Blu-ray Disc, dit naar aanleiding van het verschijnen van het derde deel in de bioscopen. Lees hier onze bespreking van het eerste deel dat ook op Blu-ray Disc is uitgekomen.

Genre: Animatie
Jaar: 1999
Speelduur: 93 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 ES - Nederlands
  • Dolby Digital 2.0 - EAD
  • Dolby Digital 5.1 EX - Vlaams
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418253424

• Muziekvideo
  • Featurettes
  • Documentaires
  • Fotogallerijen
  • BD-Live
  • Toy Story 3 vooruitblik

Deze Blu-ray Disc uitgave heeft de originele beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) codering.

Zoals te lezen is in onze BD-recensie van Toy Story heeft die uitgave een perfecte beeldkwaliteit. Ook deze Blu-ray Disc van het tweede deel laat geen enkele fout zien en presteert op alle vlakken op het hoogste niveau. Scherpte, detail, diepte, het is allemaal dik en dik in orde. Het is erg indrukwekkend om te zien hoeveel detail de makers in het beeld hebben weten aan te brengen. Elk grassprietje op het gazon van het huis van Andy is zichtbaar en de scène waarin Buzz Lightyear is omsingeld door een groep robots blinkt uit in diepte. Uiteraard zijn ook de kleuren erg goed verzorgd. Het kleurenpalet is zeer breed, met mooie volle en felle kleurschakeringen. De transfer laat verder een zeer diep zwart zien, waarbij contrast en schaduwdetail ook weer perfect zijn. We kunnen wel alles op gaan noemen en zeggen hoe goed het allemaal is, maar dit geldt gewoon voor alle belangrijke punten. Er zijn geen artefacten aanwezig, geen compressiefouten, aliasing, edge enhancement, niets van dit alles. Een zeer indrukwekkende transfer die tot de beste behoort op het medium.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Mensen die rustig aan de film willen beginnen, komen van een koude kermis thuis. Meteen vanaf de opening knalt de Engelse DTS-HD Master Audio 5.1 track (24bit/48kHz) de kamer in. De track is dan ook zeer dynamisch en ruimtelijk te noemen, maar zonder ergens te vervormen of ongebalanceerd over te komen. Het geluid beweegt zich op natuurlijke wijze over alle aanwezige kanalen, waarbij het LFE-kanaal een prima ondersteuning geeft. Het laag klinkt goed gedoseerd en gaat goed diep door. De surrounds geven de effecten weer, maar ook subtiele omgevingsgeluiden tijdens de rustige momenten. Deze momenten zijn ook ruimschoots aanwezig en ook hier weet te track te overtuigen. Er wordt een fraaie ambiance neergezet, met mooi klinkende muziek en goed verstaanbare dialogen. Het niveau van detail is indrukwekkend, er zijn veel kleine geluidjes te horen die eerst niet opvielen. De track klinkt verder mooi helder, beschadigingen of ruis zijn uiteraard niet aanwezig. Een uitstekend geluid dat hier dan ook de volle score voor krijgt.
Naast de Engelse track is er ook een nagesynchroniseerde Nederlandse track aanwezig in standaard DTS-ES 5.1 formaat met de volledige bitrate van 1509 kb/s. Ook deze track klinkt prima en haalt het onderste uit de kan wat betreft dit formaat. De dialogen klinken soms wat boven het overige geluid uit, maar over het algemeen is het goed gedoseerd.

De schijf start op met een taalkeuzemenu. Hierna zijn er diverse trailers te zien van andere Disney uitgaven. Vervolgens kom je terecht in het hoofdmenu, waar alle instellingen te maken zijn en de extra’s te selecteren. De hoeveelheid extra’s is aanzienlijk en bevat voor ieder wat wils. Ze zijn onderverdeeld onder de noemers ‘Bonusmateriaal’ en ‘Origineel DVD Bonusmateriaal’, waar het bij de laatste gaat om extra’s die ook al op de DVD uitgaven te vinden waren. Vaak gaat het hier om materiaal dat alleen op de Amerikaanse DVD stond, dus voor ons is het vrijwel nieuw. Alle extra’s hebben Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluid. Het nieuwe bonusmateriaal heeft een 1080p resolutie, het oudere een 480p resolutie.

Bonusmateriaal

Toy Story 3 vooruitblik: “De personages” (4 min.)
De regisseur van het derde deel uit de serie geeft ons een korte vooruitblik op dit deel, waarbij hij ingaat op enkele nieuwe karakters die hun opwachting maken in die film.

Regisseur John Lasseter geeft samen met schrijver Andrew Stanton, co-regisseurs Lee Unkrich en Ash Brannon commentaar tijdens de film. Het stel levert een zeer informatief commentaar af dat nergens saai wordt. Dit ondanks de constante stroom van informatie die over de luisteraar wordt uitgestort. Vrijwel alle facetten van het maken van dit vervolg komen aan bod. Verplichte kost voor de fans van de film.

Buzz Lightyear Missielogboeken: Internationaal ruimtestation (3 min.)
Het tweede deel van de missielogboeken van Buzz Lightyear. In het eerste deel, dat te vinden was op de Blu-ray Disc van Toy Story, konden we zien hoe hij een ritje maakte met de space shuttle. Hier is hij aangekomen op het internationale ruimtestation. Hij geeft zijn vrienden en ons een korte rondleiding.

De weg naar Pixar: Technische animators (4 min.)
Enkele van de technische animators van Pixar komen aan het woord en vertellen hoe zij begonnen zijn met animeren en hoe ze bij Pixar terecht gekomen zijn. Verder vertellen ze iets over hun werk.

Studioverhalen (6 min.)
Net als bij de BD-uitgave van Toy Story krijgen we hier enkele korte verhalen van zaken die zich afspeelden tijdens het maken van Toy Story 2. Ook hier drie verhalen, waaronder de lange dagen die de medewerkers maakten, een verhaal over het oude pakhuis waarin de animatieafdeling gehuisvest was en we horen hoe de complete film bijna gedelete werd. De beelden bestaan uit simpel getekende animaties die passen bij het onderwerp.

Pixar’s Zoëtrope (1 min.)
Een zoëtrope is een manier waarop duidelijk gemaakt kan worden hoe animatie werkt. Een ronddraaiend geheel met verschillende modellen of tekeningen creëert de illusie dat deze bewegen. In dit korte filmpje wordt uitgelegd waarom de mensen van Pixar een zoëtrope bouwden en hoe deze werkt.

Opgedragen aan onze vriend Joe Ranft (12 min.)
Joe Ranft was nauw betrokken bij Pixar op verschillende vlakken en volgens John Lasseter zelf de hart en ziel van het bedrijf. Ranft kwam te overlijden tijdens het maken van Cars en hier krijgen we een eerbetoon aan deze man, die trouwens ook te zien is op de BD-uitgave van Toy Story.

Origineel DVD Bonusmateriaal

Toy Story 2: De making-of (8 min.)
Een korte making of van de film waarin we leren hoe het verhaal tot stand is gekomen, de stemmenacteurs aan het werk zien en zaken te horen krijgen over de technische kant van het maken van deze film.

Profiel van John Lasseter (3 min)
Mensen die met regisseur John Lasseter werken vertellen hier hoe ze, uiteraard, ontzettend blij met hem zijn en het feit dat ze met hem mogen samenwerken.

De personages (3 min.)
Een overzicht van de karakters van het tweede deel. De acteurs die de stemmen leveren komen ook aan het woord.

Speelgoedkist
Deze extra is onderverdeeld in verschillende korte extra’s, namelijk een reeks outtakes, een scène waarin iets ergs gebeurt met Jessie, een filmpje waarin de acteurs discussiëren wie het beste speelgoed is, een medley van de muziek van de films en een reeks afbeeldingen met handtekeningen.

Niet-gebruikte scènes (4 min)
Twee scènes die niet gebruikt zijn. Apart te kiezen of met 'alles spelen' aaneengesloten te bekijken. Vooraf een korte inleiding bij deze scènes.

Ontwerp
Hier is een vrij uitgebreide catalogus van tekeningen, schetsen en foto’s te bekijken. De galerijen zijn verdeeld naar onderwerp, zoals de karakters Woody en Buzz, maar ook omgevingen zoals Andy’s kamer, de planeet van Zurg en het vliegveld.

Productie (13 min.)
Zes korte filmpjes die allemaal te maken hebben met de productie van de film. Zo zien we een filmpje rond het ontwerpen van de diverse vormen van merchandise die in de film van Woody te zien zijn. Ook krijgen we uitleg over het maken van de oude beelden van Woody’s televisieshow, een reeks animatietests, een rondleiding langs de animatieafdeling en een scène in meerdere talen.

Muziek en geluid
Een korte featurette over het maken van geluidseffecten, een kijkje op het maken van de muziek in de film, een videoclip en een demo van componist Randy Newman.

Publiciteit (8 min.)
Een interview met Woody en Buzz, enkele TV-spots, trailers, posters en een filmpje waarin we Woody zien gooien met een honkbal.

Vooruitblik
Hier zijn de trailers waar de schijf mee begint apart te bekijken.

BD-Live
Hier zou je normaal gesproken toegang kunnen krijgen tot het Disney kanaal. Bij het selecteren van deze extra krijg je echter de melding dat dit onderdeel momenteel niet beschikbaar is voor onze locatie.

Toy Story 2 is het succesvolle vervolg uit 1999 op Toy Story. De film was de derde avondvullende (full feature) met computers gemaakte animatieproductie van Pixar. Ook bij Toy Story 2 gaan technologie en goed verhaal hand in hand. Dit levert een film op die vrijwel iedereen zal vermaken, jong en oud. Woody en Buzz Lightyear beleven in deze film een nieuw gezamenlijk avontuur. Op technisch gebied is duidelijk dat qua mogelijkheden weer grote vooruitgang was geboekt. Deze BD-uitgave van de film heeft een perfecte beeld- en geluidskwaliteit. Ook zijn er diverse extra’s aanwezig die ons informatie geven over het maken van de film.