Toy Story (SE)

26-07-2010

9.2

Toy Story (SE) (Blu-ray)

Voor de jonge Andy is de cowboypop Woody (Tom Hanks) zijn meest favoriete speelgoed. Ook bij het andere speelgoed is Andy erg geliefd. Maar binnenkort is Andy jarig wat altijd weer erg spannend is. Want word je dan als speelgoed aan de kant gezet voor het nieuwe? Alles lijkt goed te gaan, totdat Andy een nieuwe pop krijgt, genaamd Buzz Lightyear (Tim Allen). Buzz is een moderne ruimteheld, met alles erop en aan, en in heel korte tijd verovert hij niet alleen Andy’s hart maar ook de speelkamer. Woody is natuurlijk heel erg jaloers. Door hun onderlinge rivaliteit komen ze terecht bij het buurjongetje Sid (Eric von Detten), die bekend staat als de speelgoedvernieler. Nu moeten Woody en Buzz wel samenwerken om te kunnen ontsnappen uit deze hachelijke situatie.

Toy Story zou je kunnen beschouwen als de film die de wijze waarop animatiefilms werden gemaakt voorgoed veranderde. Deze film was de eerste volledig digitaal geanimeerde avondvullende (ofwel: full feature) speelfilm. Met de film werd een nieuwe mijlpaal bereikt. Toy Story was vooral technisch een hoogstandje, waarbij allerlei nieuwe computerprogramma’s zijn geschreven om de film op haar eigen unieke wijze er zo levensecht uit te laten zien. Vanwege het baanbrekende werk dat schrijver en regisseur John Lasseter met deze film had verricht, kreeg hij in 1996 een bijzondere Oscar uitgereikt, de ‘Special Achievement Award’. Uiteraard zijn op dit gebied de feiten allemaal bijzonder en zou je hier alleen al een heel boekwerk over kunnen schrijven. Doen we dus niet. Maar om je een indruk te geven van het bijzondere karakter. Elk beeldje moest apart worden gemaakt in de computer. Elk beeldje bestaat uit talloze componenten, waar de karakters er slechts één van zijn. Om nu de computers (meervoud!) van alle onderdelen één beeldje te laten maken, wat trouwens in het Engels ‘renderen’ (oftewel genereren) wordt genoemd, is ongeveer vier tot dertien uur rekentijd nodig geweest. De variatie in tijd heeft te maken met de ingewikkeldheid van het beeldje. Hoe meer kleine details in een beeld, des te langer duurt het genereren ervan. Goed, tot zover de techniek. Want gelukkig is Toy Story niet alleen maar techniek. Wat de mensen van Pixar ook goed begrepen hadden, is dat het uiteindelijke verhaal minstens zo belangrijk is. Ook dat zit wel snor bij Toy Story. Het verhaal is onder andere geschreven door John Lasseter zelf, Andrew Stanton, Joe Ranft en Peter Docter. Deze mensen zijn bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor de vervolgsuccessen als A Bug’s Life en Toy Story 2. Het verhaal van de prent is eigenlijk heel simpel, het is dan ook een film die vooral gemaakt is voor de jeugd. En daarmee bedoelen we natuurlijk de (kleine) jonge mensen, beter bekend als kinderen. Maar de film is zeker ook bedoeld voor het kind in de (grote) oudere mensen, beter bekend als volwassenen. En net als bij Disney heeft de film natuurlijk een opvoedkundig verantwoorde moraal. Bij Toy Story gaat het om geloven in jezelf en in wat je bent. Nog wat andere feiten over de film. De muziek is afkomstig van Randy Newman. Newman kreeg hiervoor ook talrijke prijzen en ook dit was de start van een lange samenwerking met de mensen van Pixar. Newman voorzag ook alle volgende films van Pixar van muziek. Van Toy Story is natuurlijk het liedje “You’ve Got a Friend in Me” de bekendste. Uiteraard is ook aan de stemmen veel aandacht geschonken. De twee onverschrokken helden uit de film kregen hun stem van Tom Hanks en Tim Allen. Zij doen dit op zeer verdienstelijke wijze en hun stemmen passen perfect bij de personages. Ook de overige stemmen zijn uitstekend uitgezocht. Het mag duidelijk zijn, Toy Story is een animatiefilm die zowel jong als oud aanspreekt en na al die jaren nog steeds staat als een huis. De film stamt alweer uit 1995, maar heeft nog niks aan kracht ingeleverd.

Disney heeft Toy Story al eerder op DVD uitgebracht in verschillende uitgaven. Lees hier onze recensie van de standaard DVD en hier onze recensie van de Special Edition. De film is nu ook verkrijgbaar op Blu-ray Disc, dit naar aanleiding van het verschijnen van het derde deel in de bioscopen. Lees hier onze bespreking van het tweede deel dat ook op Blu-ray Disc is uitgekomen.

Genre: Animatie
Jaar: 1995
Speelduur: 81 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 ES - Nederlands
  • Dolby Digital 2.0 - EAD
  • Dolby Digital 5.1 EX - Vlaams
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418253301

• Muziekvideo
  • Featurettes
  • Documentaires
  • Fotogallerijen
  • BD-Live
  • Vooruitblik Toy Story 3

Deze Blu-ray Disc uitgave heeft de originele beeldverhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) codering.

Zoals gezegd dateert Toy Story uit 1995, de begindagen van door de computer geanimeerde tekenfilms. Vandaag de dag zijn de technieken nog verder verfijnd en geperfectioneerd, maar het beeld van deze film staat nog steeds als een huis. De transfer is dan ook gewoon perfect te noemen, niets meer en niets minder. Vooral op het gebied van detail is deze uitgave een flinke stap voorwaarts ten opzichte van de DVD’s. Alle kleine details zijn perfect zichtbaar en nu wordt pas goed duidelijk hoeveel werk er is gaan zitten in het maken van deze film. De kleding van Woody, de kamer van Andy, de kleine details in het speelgoed, het wordt allemaal perfect weergegeven. Het beeld is verder haarscherp en mooi helder. De kleuren worden lekker fel weergegeven en zijn uitstekend verzadigd. Tijdens het kijken van deze prent wordt je gewoon vrolijk van al deze kleurenpracht. Ook de meer donkere scènes zijn goed te volgen. Artefacten zijn geheel afwezig, wat dit een uitstekende beeldkwaliteit maakt.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Ook op het gebied van het geluid is het genieten geblazen en dan vooral in de vorm van de DTS-HD Master Audio 5.1 track (24bit/48kHz) in de originele Engelse taal. De track klinkt zeer ruimtelijk, dynamisch en gedetailleerd. Het geluid is zeer goed gebalanceerd en het geheel laat een natuurlijk geluidsbeeld horen, dat zich fraai over alle aanwezige kanalen beweegt. Zo worden alle kanalen continue bij de presentie betrokken. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten de fraaie muziek van Randy Newman horen en de overige geluiden. Hier is een breed stereogeluid te horen, waarbij de geluiden regelmatig van kanaal wisselen. De surrounds geven de effecten weer en lichte muziek ten behoeve van de ambiance. De film bevat enkele scènes met veel effecten en deze worden uitstekend weergegeven. Het LFE-kanaal ondersteunt dit alles met een diepgaand laag, dat deze momenten meer impact geeft. Een mooi voorbeeld van de ruimtelijkheid en dynamiek van de track is een scène aan het einde van de film, waarin Woody en Buzz middels een raket een vrachtauto proberen te bereiken. Ook tijdens de rustige momenten weet de track te overtuigen. Een uitstekende track die je als kijker helemaal meetrekt in de film. Uiteraard is er ook een Nederlandse nasynchronisatie aanwezig. Dit in de vorm van een DTS-ES 5.1 track met een full bitrate van 1509 kb/s. Ook deze track klinkt prima, maar moet op het gebied van dynamiek en detail toch het lossless geluid voor laten gaan. De Nederlandse dialogen klinken bovendien minder natuurlijk en steken boven het overige geluid uit.

De schijf start op met een taalkeuzemenu. Hierna zijn er diverse trailers te zien van andere Disney uitgaven. Vervolgens kom je terecht in het hoofdmenu, waar alle instellingen te maken zijn en de extra’s te selecteren. De hoeveelheid extra’s is aanzienlijk en bevat voor ieder wat wils. Ze zijn onderverdeeld onder de noemers ‘Bonusmateriaal’ en ‘Origineel DVD Bonusmateriaal’, waar het bij de laatste gaat om extra’s die ook al op de DVD uitgaven te vinden waren. Vaak gaat het hier om materiaal dat alleen op de Amerikaanse DVD stond, dus voor ons is het vrijwel nieuw. Alle extra’s hebben Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluid. Het nieuwe bonusmateriaal heeft een 1080p resolutie, het oudere een 480p resolutie.

Bonusmateriaal

Vooruitblik “Het verhaal” (2 min.)
Een vooruitblik op het derde deel uit de serie, waarbij de regisseur van die film wat informatie geeft over het verhaal.

Regisseur John Lasseter, schrijver Andrew Stanton, supervisor animatie Pete Docter, artdirector Ralph Eggleston, supervisor techniek Bill Reeves en producenten Ralph Guggenheim en Bonnie Arnold leveren commentaar tijdens de film. Alle aspecten komen ruimschoots aan bod, zoals animatie, het verhaal, de stemmen en uiteraard de techniek van het animeren met de computer. Een zeer interessant commentaar voor fans van de film.

Buzz Lightyear Missielogboeken: Lancering (3 min.)
Buzz Lightyear vertelt aan twee van zijn vrienden over zijn avonturen van een reis met de space shuttle. Het geheel komt wel heel erg als promotie voor de NASA over, maar het is wel leuk gemaakt.

De weg naar Pixar: Animators (4 min.)
Enkele van de animators van de studio vertellen hoe zij betrokken raakten bij Pixar en Disney.

Studioverhalen (5 min.)
Onder deze naam zijn er drie extra’s te vinden, verdeeld in John’s Auto, Baby AJ en Op de Step. Medewerkers van Pixar vertellen enkele grappige anekdotes van zaken die zich afspeelden bij de studio. De beelden bestaan uit simpel getekende animaties die passen bij het onderwerp.

Buzz verovert Manhattan (2 min.)
Elk jaar wordt er in New York tijdens Thanksgiving een parade gehouden, de zogenaamde Macy's Thanksgiving Day Parade. Hier worden gigantische ballonnen door de straten van de stad getrokken. In 2008 was een ballon van Buzz Lightyear aanwezig en regisseur John Lasseter vertelt hoe het was om deze parade te lopen.

Zwarte vrijdag: Toy Story zoals je nooit eerder hebt gezien (7 min.)
De makers vertellen hoe zij aanvankelijk een film hadden gemaakt waarvoor zij zich feitelijk schaamde. Hierna begonnen zij opnieuw en kwamen ze met de prent zoals we die vandaag de dag kennen. Interessant om te zien hoe dit proces zich ontwikkelt.

Origineel DVD Bonusmateriaal

Filmmakers kijken terug (16 min)
De vier schrijvers en makers van de film John Lasseter, Andrew Stanton, Joe Ranft en Peter Docter kijken terug op de periode van de filmproductie.

Toy Story: De making-of (20 min.)
De creatieve breinen achter de film gaan terug in de tijd en vertellen ons hoe de prent tot stand is gekomen. Hierbij komen alle facetten aan bod, wat dit een zeer interessante extra maakt.

De erfenis van Toy Story (11 min.)
Een terugblik door verschillende mensen van Pixar en Disney op de film en de betekenis hiervan voor hun werk en de animatiewereld.

Het ontwerpen van Toy Story (6 min.)
Wederom kijken de makers terug op het maken van de film, maar deze keer gaat het meer de technische kant op met informatie over het animeren en het ontwerp van de film.

Niet-gebruikte scènes (19 min.)
Een reeks scènes die niet gebruikt zijn in de film en ook twee alternatieve openingsscènes zijn hier te bekijken.

Ontwerp
Hier is een vrij uitgebreide catalogus van tekeningen, schetsen en foto’s te bekijken. De galerijen zijn verdeeld naar onderwerp, zoals de karakters Woody en Buzz, maar ook omgevingen zoals Andy’s kamer en Pizza Planeet.

Verhaal (13 min.)
Drie korte filmpjes die te maken hebben met het verhaal van Toy Story. In de eerste krijgen we wat uitleg over het tot stand komen van het verhaal van een scène en zien we één van de makers deze scène voorleggen aan zijn collega’s. In het tweede zien we een onafgewerkte scène waarin Woody en het andere speelgoed voor het eerst kennismaken met Buzz Lightyear. In het laatste filmpje is een vergelijking tussen het storyboard en de uiteindelijke versie van de scène waarin Woody en Buzz de verhuiswagen achtervolgen.

Productie (13 min.)
Dezelfde opzet als de vorige extra, maar hier zijn vier filmpjes te vinden over de productie van de film. Het eerste filmpje laat ons zien hoe de makers de film stap voor stap uitwerken. Het tweede filmpje laat enkele oplossingen zien voor problemen die men tegenkomt tijdens het maken van de film. Filmpje drie geeft ons een rondleiding langs de werkplekken van de animators en tot slot krijgen we een scène te zien in de vele talen waarin de film is nagesynchroniseerd.

Muziek en geluid
Een muziekvideo van het liedje “You’ve Got A Friend In Me”, een filmpje waarin uitgelegd wordt hoe de geluidseffecten gemaakt worden en tot slot zes demo’s van componist Randy Newman, waarvan enkele gebruikt zijn in de film.

Publiciteit (10 min.)
Een interview met Woody en Buzz, enkele TV-spots, trailers, posters en merchandise. Ook zijn hier vijftien korte filmpjes te zien waarin we het speelgoed bezig zien in hun dagelijkse leven.

Vooruitblik
Hier zijn de trailers waar de schijf mee begint apart te bekijken.

BD-Live
Hier zou je normaal gesproken toegang kunnen krijgen tot het Disney kanaal. Bij het selecteren van deze extra krijg je echter de melding dat dit onderdeel momenteel niet beschikbaar is voor onze locatie.

Toy Story was in 1995 de eerste avondvullende (full feature) animatieproductie van Pixar die volledig met de computer was gemaakt. Met deze film werd een geheel nieuw filmgenre geïntroduceerd. Maar Toy Story is niet alleen een technologisch hoogstandje, aan het verhaal is ook veel aandacht besteed. Het is een leuk verhaal over speelgoed, waarbij oud en nieuw speelgoed leren met elkaar samen te werken. Ook na vijftien jaar weet de prent nog steeds te overtuigen. Deze BD-uitgave heeft een perfecte beeld- en geluidskwaliteit. Er zijn ook veel extra’s aanwezig, waartussen voor elk wat wils te vinden is. Een topuitgave die in geen enkele collectie mag ontbreken.