Rosamunde Pilcher's Four Seasons

23-07-2010

2.5

Rosamunde Pilcher's Four Seasons (DVD)

Abby Combe (Paula Kalenberg) is opgevoed door haar opa Stephen Combe (Michael York). Haar moeder pleegde volgens de verhalen zelfmoord toen Abby nog maar 1 jaar was en niemand weet wie de vader van Abby is. Stephen is de oudste zoon en erfgenaam van Alexander Combe (Frank Finlay) die in het enorme landhuis Endellion woont samen met zijn tweede zoon Charles Combe (Tom Conti). Abby's oma Julia Combe (Senta Berger) is lang geleden bij haar man weggegaan en Stephen is nog steeds erg boos op haar. Abby wil al jaren meer weten over haar moeder en vader en hoopt dat misschien haar oma nog antwoorden kan geven die de rest van de familie niet heeft. Stephen wil onder geen beding dat Abby contact opneemt met haar oma, maar ze zet door en de twee ontmoeten elkaar. Dan blijkt dat de verhalen ook nog een andere kant hebben. Julia Combe komt weer in het leven van de familie Combe, waar iedereen heel blij mee is behalve Stephen. De sfeer verslechtert met de dag, zeker als Julia een nieuwe liefde vindt. Maar Abby heeft nog steeds niet genoeg antwoorden, want wie was haar vader? En Julia begint te twijfelen aan de zelfmoord van haar dochter, Abby's moeder. Leeft ze dan toch nog? En wat is er dan gebeurd?

Four Seasons is de zoveelste verfilming van een van Rosamunde Pilcher's beroemde romans. Zij werd vooral bekend van The Shell Seekers, in het Nederlands uitgebracht onder de naam De Schelpenzoekers. Andere bekende boeken van haar zijn De Thuisreis, September en Midwinter. Four Seasons is nog niet in Nederlandse vertaling verschenen. Deze film is niet de eerste verfilming van een roman van Pilcher. Veel van haar boeken zijn verfilmd, vooral in Duitsland. Ook de verfilming van Four Seasons is een Duits initiatief. Alleen zijn voor deze film, naast Duitse en Oostenrijkse acteurs, ook Engelse acteurs gebruikt. Het script is geschreven door Pilcher zelf in samenwerking met Matthew Thomas en T.R. Bowen. De regie is in handen van Giles Foster, ook bekend van Foyle's War en van een verfilming van Pilcher's boek Summer Solstice.
Het verhaal van Four Seasons gaat over het wel en wee van de familie Combe, dat zich voornamelijk afspeelt rond hun enorme buitenhuis Endellion. Oud zeer en jaloezie spelen een grote rol in de onderlinge verhoudingen van deze familie. En natuurlijk, zoals het in een roman van Pilcher hoort, met een groot familiegeheim. Abby probeert de waarheid te achterhalen omtrent haar ouders, maar niemand lijkt alles te vertellen wat ze weten. Bovendien is haar opa, waar ze gek op is en die haar heeft opgevoed, gewend om in alles zijn zin te krijgen. Goedschiks of kwaadschiks. Hoe ouder Abby wordt, hoe meer ze zich realiseert dat opa niet altijd gelijk heeft. Ze moet op eigen benen gaan staan en zich niet meer laten manipuleren door opa of door zijn geld.
Zoals vermeld zijn een aantal acteurs Duits of Oostenrijks, zoals Paula Kalenberg (Abby), Senta Berger (Julia) en Abby's vriendje Jamie, gespeeld door Maximilian von Pufendorf. Je merkt in de film een duidelijk verschil in acteren tussen de Duitse en Engelse acteurs. De Engelse acteurs Michael York, Tom Conti, Frank Finlay en Perdita Weeks (die het nichtje van Abby speelt) spelen veel natuurlijker en hun spreekstijl is ook veel natuurlijker. Dat is op zich niet zo gek want de Duitse stemmen zijn allemaal in het Engels nagesynchroniseerd. Dat zie je niet alleen, maar die opnames klinken ook veel blikkeriger dan de scènes waarin direct Engels wordt gebruikt. Ze hadden misschien beter alle stemmen achteraf kunnen nasynchroniseren, dan had alles in elk geval een beetje hetzelfde geklonken. De Duitse acteurs doen het overigens niet slecht, maar ze zijn minder spontaan, alsof ze zich inhouden. Dat blijkt vooral uit het acteren van Kalenberg als Abby. Toch zijn alle acteurs ervaren. Velen hebben in een aantal series gespeeld in Engeland of Duitsland, dus ervaring genoeg. Het is dat je graag wilt weten hoe de serie eindigt maar het acteren is niet erg attractief noch boeiend te noemen.
Deze DVD-box bestaat uit de eerste twee delen van de hele verfilming van Four Seasons. Namelijk Summer & Autumn (Zomer en Herfst). De volgende twee delen Winter & Spring zijn ook al uitgebracht als DVD-box. Voor liefhebbers van Rosamunde Pilcher is dit een leuke box, maar haar boeken kennende is het boek beter dan deze verfilming. Aangezien dit boek nog niet is uitgebracht in het Nederlands is deze box toch leuk, omdat je zo een nieuw verhaal van Pilcher kan volgen. En dat blijft boeiend en intrigerend!

Genre: Drama, Televisie
Jaar: 2008
Speelduur: 176 min
Verpakking: Boxset
  • Dolby Digital 5.1 - Engels (unwrapped)
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344739054

De serie wordt getoond in een 1.78:1 anamorf beeldformaat. Dat is tegenwoordig gebruikelijk voor televisieseries en dat is hier dus ook het geval. De kwaliteit is voldoende. Het blinkt niet uit in schoonheid, maar er zijn ook niet veel punten waar we veel kritiek op kunnen hebben. Het meest in het oog springend zijn de felle kleuren. Het oogt allemaal iets te verzadigd, waardoor huidtinten nogal rood zijn. Scherpte, contrast en schaduwdetail zijn voldoende. Af en toe komen we scènes tegen waar edge-enhancement is toegepast. Beschadigingen zien we niet terug in deze transfer. De achtergrond is soms wat onrustig door kleine compressiefoutjes, maar storend is dat niet. Al met al een redelijk goede transfer met hier en daar wat kleine op- en aanmerkingen.

De geluidstrack van beide films is een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Dat belooft heel veel, maar het is niet meer dan een unwrapped mono track! Ofwel, elk kanaal bevat dezelfde informatie, alleen het volume is anders. Het nut van een unwrapped versie is bij deze uitgave ver te zoeken. Het voegt niets toe, behalve een onnatuurlijke ruimtelijkheid. Een ander lastig punt is, zoals reeds aangegeven in het commentaar, de manier waarop de dialogen zijn verwerkt. De nagesynchroniseerde Duitse acteurs klinken heel blikkerig en onnatuurlijk. De dialogen hebben geen diepte, ze klinken allemaal hetzelfde. De Engelse dialogen komen een stuk beter over, al hebben zij ook een gebrek aan perspectief. Qua invulling van het geluid is het vrij sober. Men heeft zich tot het meest gebruikelijke beperkt. Af en toe wat omgevingsgeluid, hier en daar een geluidseffect en op momenten vrij sfeervolle muziek. Men weet de clichés niet altijd te vermijden. Uitbundig is het allemaal niet bij deze serie.

De DVD's hebben een menuscherm in 1.78:1 met de optie voor ondertiteling en om de film te starten. Het achtergrondgeluid is een fragment uit de themamuziek. Verder staan er geen extra's op deze uitgave.

Abby Combe wil graag meer weten over de dood van haar moeder en identiteit van haar vader. De adellijke familie Combe heeft een geheim te verbergen en als Abby's oma ineens weer op het toneel verschijnt wordt alles weer opgerakeld. Een intrigerend verhaal, maar met slechte acteerprestaties en gedeeltelijk nagesynchroniseerde dialogen die nogal onecht aandoen. Voor liefhebbers van Pilcher een leuke aanwinst, omdat het verhaal boeit, maar voor het overige valt er weinig te genieten. Het beeld van deze uitgave is voldoende, het geluid is ondermaats. De unwrapped mono geluidstrack kan weinig bekoren. Extra's heeft deze uitgave ook al niet. Alleen voor de fans dus.