Bunker, the

19-07-2010

5

Bunker, the (DVD)

De laatste maanden van zijn leven bracht Adolf Hitler door in een bunker in hartje Berlijn. Na jaren van monsteroverwinningen volgt de ene na de andere nederlaag. Voor eenieder lijkt de oorlog een hopeloze zaak, maar niet voor Hitler. Hij weigert de realiteit onder ogen te zien. Falende generaals worden geëxecuteerd net als zijn vertrouwelingen wanneer ze niet meer achter de 'führer' staan. Onderdeel van de tactiek van Hitler was die van de verschroeide aarde. Hij beval dat elk gebied dat veroverd dreigde te worden, volledig zou worden vernietigd. Niet alleen militaire installaties, maar ook woningen en vee. Op deze manier zou er voor de vijand niets meer te halen zijn. Vooral Albert Speer heeft veel moeite met deze beslissing, hij dringt aan bij Hitler om op deze beslissing terug te komen. Het Duitse volk mag volgens hem niet op deze wijze de dupe worden van het verlies van hun leger. Ondertussen komen de geallieerden steeds dichterbij en pas op het allerlaatste moment ziet Hitler in dat de oorlog verloren is. Wat er dan gebeurt, is inmiddels geschiedenis en zal bij iedereen bekend zijn...

Een film over de laatste dagen van Hitler in zijn bunker in Berlijn, waar hebben we dat eerder gezien? Of moet ik zeggen later? De bekendste film over dit onderwerp is natuurlijk Der Untergang van Oliver Hirschbiegel. Een volledig Duitse productie met een groot budget. Ruim 20 jaar eerder was daar al deze TV-film vol met Engelstalige acteurs en duidelijk met een zeer beperkt budget. Voor de hoofdrol hebben de makers niemand minder dan Anthony Hopkins kunnen strikken. Als er iemand in staat is om een dergelijke moeilijke en gelaagde rol als deze tot een succes te maken, dan zal het deze acteerlegende zijn. Toch slaagt hij daar niet geheel in. Toegegeven, het uiterlijk komt redelijk dicht in de buurt, de make-up afdeling heeft goed werk verricht. Hopkins is hier echter vooral een ster in imiteren in plaats van acteren. Het voelt bij vlagen een beetje als een karikatuur. Vooral de beruchte woede-uitbarstingen gaan gepaard met veel overacting, hierin vond Bruno Ganz dan toch een betere balans. Echter gaat deze tweedelige TV-film van ruim twee uur nog meer over de vertrouwelingen van Hitler dan deze illustere figuur zelf. Vooral Albert Speer, vertolkt door Richard Jordan, neemt een grote rol in. De meest interessante elementen van The Bunker zitten dan ook in de strijd tussen Hitler en zijn hoogste officieren. Het blijft echter moeilijk om je echt in te leven, al is het alleen al maar vanwege de Engelstaligheid van de productie. Dit is eerder zo gedaan in Hitler: The Rise of Evil en het blijft iets dat moeilijk te behapstukken is. Een andere beperking is de toch wel heel erg lage productiewaarde. Vanwege de aard van het verhaal speelt het zich voornamelijk in de bunker af, maar deze is wel heel spaarzaam ingericht. Er zit nauwelijks detail in de sets, waardoor het haast lijkt alsof een groepje acteurs wat uniformen heeft aangetrokken en daarmee dacht een geloofwaardige wereld te hebben geschapen. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Iets dat zeker voor The Bunker spreekt is dat er heel weinig overlap is met Der Untergang. Er zijn een handjevol scènes die in bijna dezelfde vorm in beide producties voorkomen, maar in hoofdlijnen zijn de films heel verschillend. In The Bunker ligt de nadruk meer op de interne machtsstrijd in plaats van op de persoon Hitler in zijn laatste dagen. Het kabbelt allemaal wel langzaam voort en vanwege het overbekende einde is er weinig spanning. In alle eerlijkheid is The Bunker dan ook eigenlijk alleen aan te raden voor de geïnteresseerden in het onderwerp.

Genre: Drama, Oorlog
Jaar: 1981
Speelduur: 148 min
Beeldverhouding: 1.66:1 niet anamorf
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344739337

De beeldverhouding is 1.66:1, zoals de bedoeling is bij deze film. Jammer genoeg is de presentatie niet anamorf. De film staat op 2 enkellaagse DVD's, met elk precies de helft van de speelduur. De knip voelt niet onnatuurlijk, gezien de oorspronkelijk uitzending ook al uit twee delen bestond en hier dus aan gedacht is. De kwaliteit van het beeld is helaas niet om over naar huis te schrijven. Eigenlijk het enige dat doorgaans van voldoende niveau is, is de scherpte. Op alle andere fronten laat de transfer te wensen over. Zo ogen de kleuren uitgewassen en is het contrast nogal beperkt. Zwart is niet echt zwart en ook het schaduwdetail kan beter. Het meest storende is echter de aanwezigheid van vrijwel alle artefacten die er bestaan. Compressiefouten, lijnen en spetters in het beeld, edge enhancement en een hele hoge hoeveelheid grain. Dit verstoort de kijkervaring behoorlijk en maakt dat de aandacht soms wordt getrokken naar de afwijkingen in het beeld in plaats van de inhoudelijke kwaliteit van de film. Een gerestaureerde versie zal er naar alle waarschijnlijkheid (voorlopig) niet komen, dus wie The Bunker wil zien zal het hiermee moeten doen.
De ondertiteling is op een goede hoogte in beeld geplaatst en is, op een incidenteel slippertje na, goed verzorgd. Elk deel bestaat uit 7 hoofdstukken.

De audio op deze DVD is verrassend genoeg een Dolby Digital 5.1 track (448kb/s). Dit terwijl het originele audiospoor mono was. De technische specificaties zijn in dit geval dan ook misleidend. Zo spelen de achterste speakers geen rol van betekenis, waardoor er eigenlijk niet van een surround ervaring gesproken kan worden. Over de subwoofer kan hetzelfde gesteld worden. De dialogen zijn wel altijd goed verstaanbaar. Geluidseffecten zijn maar beperkt aanwezig en klinken niet altijd naar behoren. Zo zijn de geweerschoten hol en onnatuurlijk. Tenslotte is er vrijwel voortdurend een hoorbare ruis in de track, die tijdens rustige momenten behoorlijk storend kan zijn. Helaas is deze audiopresentatie dus, net als het beeld, niets om warm voor te lopen.

Er zijn geen extra's. Die zijn er echter ook niet op buitenlandse uitgaven.

The Bunker doet nauwgezet verslag van de laatste dagen van Adolf Hitler in zijn bunker in Berlijn. In deze tweedelige productie uit 1981 wordt in ruim 2 uur uitgebreid ingegaan op de interne machtstrijd die zich voordeed tussen Hitler en zijn belangrijkste vertrouwelingen. De hoofdrol wordt vertolkt door Anthony Hopkins, die helaas de prestatie van Bruno Ganz in Der Untergang niet weet te evenaren. Toch is er voldoende verschil tussen beide producties om The Bunker een kijkbeurt te gunnen, maar dan alleen als je bovengemiddelde interesse in de materie hebt. De beeld- en geluidskwaliteit zijn op zijn best gesteld matig, maar waarschijnlijk was er geen beter bronmateriaal beschikbaar. Jammer genoeg zijn er in het geheel geen extra's te vinden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Just Entertainment.