Not the Messiah

15-07-2010

7.3

Not the Messiah (DVD)

De drie wijzen uit het Oosten volgen de ster die hen zal leiden naar de Messias. Ze komen aan in de stal van Brian Cohen, die net geboren is. Ze geven zijn moeder allerlei cadeaus, maar dan komen ze erachter dat ze in de verkeerde stal zitten! Dit misverstand zal Brian zijn hele leven blijven achtervolgen. Als hij opgegroeid is sluit hij zich aan bij het verzet, dat er op uit is de Romeinse overheerser te verdrijven. Op een dag wordt hij achterna gezeten door Romeinse soldaten en doet hij zich voor als een spreker op straat. Dan blijkt hij ineens een grote hoeveelheid mensen achter zich te hebben die in hem, wederom, de nieuwe Messias zien. Brian heeft nu een grote groep volgelingen, iets dat hem tot een gevaarlijk man maakt voor de gevestigde orde. Kan hij uit de handen blijven van de Romeinen of belandt hij uiteindelijk toch aan het kruis?

Monty Python behoeft eigenlijk geen verdere introductie. Het komische zestal, bestaande uit Eric Idle, Terry Gilliam, Terry Jones, John Cleese, Michael Palin en de inmiddels overleden Graham Chapman, was verantwoordelijk voor de succesvolle TV-serie Monty Python’s Flying Circus en geslaagde komische films als Life of Brian en The Holy Grail. In en na hun actieve jaren (van eind jaren '60 tot begin '80) wisten ze met hun komische talenten vele fans voor zich te winnen, en waren ze een inspiratie voor komieken over de hele wereld. De belangstelling was dan ook groot toen bekend werd dat Eric Idle samen met componist John Du Prez bezig was met een musical die gebaseerd was op The Holy Grail. In 2005 beleefde het stuk, getiteld Spamalot zijn officiële première. De critici waren lovend, het publiek was enthousiast en de musical werd met diverse prijzen bekroond. Dat smaakt naar meer, zal Idle gedacht hebben. En dus kondigde hij niet veel later aan dat The Life of Brian een soortgelijke theaterbehandeling zou krijgen. Het resulterende Not the Messiah (ondertitel: "He's a Very Naughty Boy") was in 2007 voor het eerst te zien, in Toronto. Daarna volgden steden als New York en Sydney. Maar uiteraard kon thuisland Engeland niet achterblijven. En dus werd in 2009, om de 40e verjaardag van Monty Python te vieren, Not the Messiah opgevoerd in de Royal Albert Hall in Londen. Deze uitvoering, die ter ere van de Python-verjaardag één dag in de bioscopen heeft gedraaid, is nu ook op DVD uitgebracht. Het door Händels Messiah geïnspireerde Not the Messiah is een zogenaamd oratorium, waarbij een verhaal gebracht wordt door een samenspel van orkest, koor en solisten. Een verteller, in dit geval Eric Idle, zorgt voor de omlijsting. In de opvoering wordt door de solisten wel licht geacteerd, maar er zijn geen kostuums of decors aanwezig. Je zult als kijker dus je eigen beeld bij het verhaal moeten vormen. Voor fans van The Life of Brian moet dat echter geen probleem zijn, want diverse scènes uit de film komen in Not the Messiah in gezongen vorm voorbij. In de opvoering in Londen waren naast Eric Idle en solisten Shannon Mercer, William Ferguson, Rosalind Plowright en Christopher Purves ook diverse kleine gastrolletjes aanwezig. Onder meer van Python-collega's Palin, Jones en Gilliam. Daarmee is het een aardige reünie, met John Cleese als enige uitzondering. Het zal niemand verbazen dat Not the Messiah vooral bedoeld is voor Monty Python-liefhebbers. Die zullen zich waarschijnlijk prima vermaken met de voorstelling, al is dit duidelijk niet de beste en leukste Python-productie. De theateruitvoering kan dan ook niet tippen aan de filmversie, onder meer omdat je het hier (grotendeels) zonder de komische timing en vermakelijke vertolkingen van Chapman, Idle, Gilliam, Jones, Cleese en Palin moet doen. Maar het is in ieder geval "een keer wat anders" en bovendien blijft het een genot om de Python-mannen samen aan het werk te zien.

Sony heeft Not the Messiah uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de bespreking van de DVD-uitgave.

Genre: Komedie, Muziek
Speelduur: 88 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
EAN: 8712609662191

• The Road to the Albert Hall
  • Showtime!
  • The Bright Side…
  • Sing-Alongs

De anamorfe transfer die we op de DVD van Not the Messiah aantreffen heeft de oorspronkelijke verhouding van 1.78:1. Over de kwaliteit van het beeld kunnen we kort zijn. Die levert namelijk nauwelijks reden tot klagen. Zo wordt de weergave gekenmerkt door een nette scherpte, natuurlijk ogende kleuren en een ruim voldoende zwartniveau. Digitale artefacting, zoals macro blocking of posterisatie, is geheel afwezig. Wel is af en toe wat lichte edge enhancement te bespeuren, maar dat leidt nauwelijks af. Qua beeld biedt deze DVD dus een prima registratie van de voorstelling.

Aangezien muziek en zang in Not the Messiah een belangrijke rol spelen, is het voor het kijkplezier belangrijk dat de DVD-uitgave op audiogebied niet tekort schiet. Gelukkig blijkt dat deze DVD een uitstekende geluidskwaliteit te bieden heeft. Het geluid, dat de vorm van een Dolby Digital 5.1-track heeft (met de hoge bitrate van 448kbit/s), heeft onder meer een prima ruimtelijkheid, waardoor je jezelf midden in de Royal Albert Hall waant. De solisten en het orkest worden eveneens zonder gebreken ten gehore gebracht: de zang klinkt helder en verstaanbaar en de muziek heeft een prima dynamiek en detaillering. Wel had de track in het laag wat meer ‘punch’ mogen hebben. Dat is echter slechts een klein minpuntje en doet weinig af aan de hoge kwaliteit van het spoor.

Op de DVD-uitgave van Not the Messiah tref je een bescheiden aantal extra’s aan. Deze hebben een beeldverhouding van 1.78:1 (anamorf) en DD 2.0-geluid. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

The Road to the Albert Hall (30 min)
Deze interessante documentaire gaat over de totstandkoming van Not the Messiah, en dan met name richting het speciale optreden in de Royal Albert Hall. Bedenkers Eric Idle en John Du Prez lichten hun bedoelingen en manier van werken toe, en vertellen hoe het geheel zich op muzikaal en komisch gebied ontwikkelde. Daarnaast krijg je in een soort van productiedagboek beelden van de repetities te zien.

Showtime! (3 min)
Hoe ging het er achter de schermen aan toe vlak voor en tijdens de voorstelling? Je ziet het in deze korte extra.

The Bright Side… (3 min)
Eric Idle vertelt in het kort iets over het welbekende nummer “Always Look on the Bright Side of Life”, onder meer over waar het idee vandaan kwam en over de populariteit.

Sing-Alongs
Hier kun je van zeven nummers uit de voorstelling de meezing-versies bekijken. Dat houdt in dat je het betreffende nummer te zien krijgt terwijl onder in beeld de tekst meeloopt.

Monty Python’s Life of Brian, in de vorm van een oratorium met orkest, solisten en een koor: zo laat Not the Messiah zich het beste omschrijven. Het stuk deed verschillende steden op de wereld aan. Zo ook Londen, waar een speciale voorstelling werd opgevoerd ter ere van de 40e verjaardag van Monty Python. Deze voorstelling is nu op DVD en BD verschenen. De DVD-uitgave heeft prima beeld en een uitstekende geluidskwaliteit. Wat extra’s betreft is vooral de half uur durende documentaire de moeite waard. Not the Messiah mag dan niet het leukste zijn wat de mannen van Monty Python ooit hebben voortgebracht, toch zal de liefhebber zich met deze uitgave waarschijnlijk prima vermaken.