Descent 2, The

06-07-2010

6.6

Descent 2, The (Blu-ray)

Zes vriendinnen gingen een grottenstelsel in de Amerikaanse bergen verkennen. Van deze groep keerde er slechts één terug, nadat zij in aanraking kwamen met een bloeddorstige levensvorm. Deze Sarah (Shauna Macdonald) ligt nu in het ziekenhuis. Ze kan niet herinneren wat er zich heeft afgespeeld in de grotten en wat er met haar vriendinnen is gebeurd. Voor de plaatselijke sheriff is dit een reden om een reddingsactie op touw te zetten. Dit om uit te vinden of er meer overlevenden zijn. Hij dwingt Sarah mee te gaan, aangezien zij als enige moet weten wat er gebeurd is. De groep gaat de grotten in en vindt al snel botten en menselijke resten. De groep kijkt met een wantrouwig oog naar Sarah, want wat is er in hemelsnaam gebeurd? Al snel komen ze erachter dat ook zij te maken hebben met de monsters die deze grotten hun huis noemen. Bij Sarah komen de herinneringen langzaam maar zeker terug en moet zij andermaal zien te overleven in deze donkere wereld.

De Britse film The Descent was een groot succes en één van de betere horrorfilms van de laatste jaren. Hoewel de prent een mooi afgerond einde had, is er nu toch een vervolg uitgekomen. Veel fans van het eerste deel zullen denken dat dit niet hoeft van hen, maar na het bekijken van dit vervolg kunnen we concluderen dat het toch een aardige film is geworden. Het niveau van het eerste deel wordt niet gehaald, maar echt tegenvallen doet het ook niet. De makers lijken namelijk gekozen te hebben voor een goede aanpak. Vaak wordt bij vervolgen alles uit de kast getrokken om bepaalde zaken in de overtreffende trap te laten zien. Bij films in dit genre betekent dat doorgaans liters meer bloed en ook gore. Het verhaal is dan ondergeschikt en niet belangrijk meer. Hoewel The Descent 2 een behoorlijk bloederig geheel is geworden, staat dit toch in dienst van het verhaal. Dit verhaal draait om de overlevende uit het eerste deel, die nu tegen haar zin wederom de grotten in moet. Wat hier woont is inmiddels bekend en daarom wordt er vrij snel overgegaan tot de actie. De sfeer is hierdoor minder claustrofobisch, ook omdat veel scènes zich in grotere ruimten afspelen. Toch zijn er nog de nodige momenten die bij mensen met claustrofobie zweterige handen zullen veroorzaken. De monsters komen vrij duidelijk in beeld, maar niet veel meer dan in het origineel. De prent is nog steeds erg donker van aard en de grotten zijn eigenlijk de perfecte plaats voor films zoals deze. In elke schaduw of hoekje kan namelijk iets verborgen zitten en dit maakt het allemaal erg spannend. Het gegeven dat de hoofdpersoon terugkeert naar de plek des onheil levert enkele interessante momenten op. Ook haar worsteling met wat er gebeurd is en het feit dat ze weer moet overschakelen in de overlevingsstand is een goede keuze van de makers. De cast bestaat grotendeels uit onbekenden, waarbij de rol van Sarah wederom door Shauna Macdonald gespeeld wordt. Alle betrokken acteurs doen het prima en weten goed hun emoties weer te geven. The Descent 2 is een aardig vervolg geworden, dat niet zoveel tegenvalt als gedacht. De prent bevat meer actie en hierdoor iets minder sfeer dan het origineel, maar de sterke punten uit deel één zijn nog steeds aanwezig. Fans van dit deel zullen zich dan ook zeker vermaken met het vervolg.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 93 min
Verpakking: Amaray Blu-ray Disc keepcase
EAN: 8715664068328

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van DVD. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode.

Zoals gezegd is deze film erg donker van aard. Het verhaal speelt zich dan ook af in donkere grotten met nauwe gangen en tunnels. Vaak wordt slechts een deel van het scherm verlicht. Contrast, schaduwdetail en zwartniveau zijn dan ook erg belangrijk. Op al deze punten scoort de transfer een ruime voldoende. Vooral de zwartwaardes weten indruk te maken. Ook het detail in deze donkere scènes is prima, alle kleine details zijn goed te volgen. Voor zover de makers dat willen, want regelmatig vallen details weg in de donkere achtergrond. Dit is echter met opzet gedaan. De film is niet echt kleurrijk te noemen door het donkere beeld. De kleuren moeten we dan ook beoordelen aan de hand van de spaarzaam aanwezige momenten die zich buiten de grotten afspelen, zoals in het begin. Hier komen de kleuren goed verzadigd over en bovendien natuurlijk. Het beeld oogt mooi scherp met een prima diepte. Artefacten zijn nauwelijks aanwezig. Het beeld oogt namelijk mooi schoon, met slechts een lichte hoeveelheid beeldruis. Een prima beeld dat goed past bij de film

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Net als het beeld is ook het geluid ruim voldoende te noemen. De originele Engelstalige soundtrack staat in twee formaten op de schijf, namelijk een lossless DTS-HD Master Audio 5.1 track (16bit/48kHz) en een standaard Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s). De lossless track is uiteraard de betere van de twee. Dit spoor bevat redelijk veel detail en dynamiek. Het meeste geluid komt uit de voorste kanalen, waarbij de dialogen goed verstaanbaar uit de centerspeaker komen. De muziek en overige geluiden worden door de frontspeakers weergegeven. Vooral de muziek klinkt prima. De surrounds worden regelmatig bij het geheel betrokken. Dit betreft vooral geluiden uit de grotten, zoals echo’s, maar ook het geluid van de monsters en omgevingsgeluiden. Het LFE-kanaal ondersteunt de actiescènes met een laag dat iets meer aanwezig had mogen zijn, maar toch nog altijd duidelijk hoorbaar is. Vallende stenen en dergelijke komen nu met iets meer impact over. De track bevat geen ruis of beschadigingen. Een prima track die voldoende detail laat horen en goed gebalanceerd overkomt. De Dolby Digital track kan zich niet meten met de DTS track en dit op alle fronten. Voor een track zoals deze klinkt het echter allemaal prima.

De schijf start op met een taalkeuzemenu. Na gekozen te hebben voor de Nederlandse taal komen de gebruikelijke waarschuwingschermen voorbij. Hierna zijn er enkele trailers te bekijken van andere Dutch Filmworks uitgaven. Deze zijn makkelijk over te slaan, waarna direct met de film begonnen wordt. Er is geen hoofdmenu aanwezig en de extra’s zijn alleen te selecteren via het pop-up menu.

Making Of (25 min.)
Een in vier delen opgesplitste making of van de film, met elk een eigen onderwerp. We zien beelden van achter de schermen en ook komen de makers aan het woord. Zo vertellen zij iets over de oorsprong van het verhaal, de monsters en de grotten.

Deleted Scenes (9 min.)
Een reeks verwijderde scènes of scènes die in andere vorm in de uiteindelijke film terug te zien zijn.

Het verhaal van The Descent 2 gaat verder waar het eerste deel ophield. Overlevende Sarah moet wederom de grotten in om erachter te komen wat er gebeurd is. De makers van dit tweede deel proberen de sterke punten uit het eerste deel weer naar voren te laten komen en niet in de valkuilen van veel vervolgen te trappen. Dit is ze goed gelukt en dit vervolg is dan ook zeker het bekijken waard. Deze Blu-ray Disc uitgave heeft een beeld- en geluidskwaliteit die ruim voldoende is. Er zijn twee extra’s aanwezig, die erg kort zijn en daarom maar minimale achtergrondinformatie geven over het maken van de film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.