Defendor

07-07-2010

6.5

Defendor (DVD)

Arthur Poppington (Woody Harrelson) heeft geen superkrachten. Integendeel, hij heeft een uitzonderlijk lage intelligentie. Daarentegen heeft hij een goed hart, is vriendelijk en heeft een sterk ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel. Wanneer Arthur niet aan het werk is met zijn vriend Paul (Michael Kelly), trekt hij zijn 'Defendor' kostuum aan om de strijd aan te binden met het gespuis van de samenleving. Op die manier redt Poppington op een dag het hoertje Kat Debrovkovits (Kat Dennings) uit handen van de corrupte drugsagent Chuck Dooney (Elias Koteas). Ze vertelt hem over de lokale maffiabaas Kristic (Alan C. Peterson) en Arthur raakt ervan overtuigd dat dit schimmige figuur indirect verantwoordelijk is voor de dood van zijn moeder Lisa Ray (Dominique Ball). Deze misstanden aan de kaak stellen is niet altijd even gemakkelijk wanneer politiechef Fairbanks (Clark Johnson) van mening is dat hij zijn activiteiten moet staken. Wanneer Arthur de vader van Kat op een dag een veeg uit de pan geeft, is het mooi geweest. Arthur moet een psychiatrische evaluatie ondergaan door de begripvolle Dr. Ellen Park (Sandra Oh), die vervolgens op basis daarvan een aanbeveling aan de rechter zal doen. Lukt het Arthur om een gevangenisstraf te ontwijken en zijn roeping eer aan te doen? Of blijkt zijn huidige missie toch te hoog gegrepen?

Onlangs hebben we de film Kick-Ass van Matthew Vaughn op het witte doek mogen aanschouwen, een film met nagenoeg hetzelfde uitgangspunt als Defendor. De uitwerkingen verschillen echter als dag en nacht. Daarbij geldt dat Kick-Ass meer budget en publiciteit en een bredere vertoning heeft genoten. Defendor, een project van acteur en schrijver Peter Stebbings die hier debuteert als regisseur, is daarmee relatief onderbelicht. Terecht of niet? Niet direct. Het is niet gemakkelijk om het eindresultaat in een paar woorden te vangen. Het is alleszins geen komedie, hoewel er zeker (wrang)komische momenten te bespeuren zijn. Af en toe neemt deze hybride film de vorm van een slimme satire aan, dan volgt er weer een ludieke actiescène. Als er een ding is dat de boventoon voert, dan is het wel de karakterstudie van hoofdpersoon Arthur Poppington, voortreffelijk ingetogen vertolkt door Woody Harrelson in een rol die geknipt voor hem is. Hij is een van de vele verwarde mensen die we vaak op straat zien lopen, hij geeft alleen op vrij extreme wijze uiting aan zijn gedrag. Het is een onnozel en wereldvreemd figuur, die tegelijk charmant en vriendelijk is. Harrelson geeft vorm aan veel van deze facetten en eigenlijk alle bijrollen bestaan om een ander aspect van zijn karakter te belichten. Naast de huidige tijdslijn is er ook die van de jeugd van Arthur en de gesprekken met de psycholoog. De stijlmiddelen zijn wellicht wat cliché, maar oprecht en interessant in de uitvoering. Kat Dennings en Sandra Oh geven goed tegenwicht aan het spel van Harrelson, al staat het vooral in dienst daarvan. De muziek raakt de juiste toon en versterkt de parodiërende kant van Defendor. Wel is het jammer dat het visueel allemaal wat futloos oogt. Peter Stebbings brengt alles adequaat in beeld en haalt duidelijk prima prestaties uit zijn acteurs, maar weet nergens mooie plaatjes neer te zetten. De visuele beeldtaal in Defendor is daarmee maar beperkt en dat geeft nogal een TV-film gevoel. Het einde, dat we om duidelijke redenen hier niet zullen verklappen, is een gewaagde donkere wending. Jammer dat deze wat aan de late kant komt. Had Stebbings wat meer risico durven nemen, dan had hij een echt donkere wereld neer kunnen zetten en wellicht een juweeltje in handen gehad. Defendor is nu vooral een degelijke, maar ook wat onevenwichtige productie geworden. Zolang je in ieder geval geen komedie verwacht, kan het geen kwaad om Defendor eens een kans te geven.

Genre: Drama, Komedie, Misdaad
Jaar: 2009
Speelduur: 97 min
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Noors, En vele andere
EAN: 8712609662399

• Outtakes
  • Featurettes

De transfer op deze DVD heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1 en wordt op anamorfe wijze gepresenteerd. Het is een beeldpresentatie die nauwelijks weet te overtuigen. Defendor is niet gestoken scherp en vooral het schaduwdetail is ondermaats. Dit is vooral een probleem gezien het grootste deel van de film zich in de nacht en in donkere ruimtes afspeelt. Van kleuren is nauwelijks sprake, het zijn vooral grijs- en zwarttinten die domineren. Ook het contrast is wat beperkt. Het geheel maakt hierdoor een wat saaie en futloze indruk. Jammer is ook de edge enhancement die in bijna elke scène wel in meer of mindere mate opduikt. Zo nu en dan duikt er wat lichte grain op in het beeld. Een onvoldoende gaat wat te ver, gezien de beeldpresentatie verder geen defecten bevat en de film prima te volgen is, maar daarmee is alles dan ook wel gezegd.
Defendor is opgedeeld in een royale 28 hoofdstukken. De ondertiteling is goed verzorgd en mooi onderin het beeld geplaatst.

Naast de originele audio in Dolby Digital 5.1 formaat (448kb/s) is er de keuze uit een Franse en een Poolse nasynchronisatie met dezelfde specificaties. Alleen de originele Engelstalige audio komt in deze bespreking aan bod. Deze weet voldoende te overtuigen. Dialogen zijn goed te volgen, al hadden ze zo nu en dan wat meer volume kunnen gebruiken. In termen van geluidseffecten is de audiopresentatie nogal wisselvallig. Er zijn momenten waarop de track schittert met een diep laag en ruimtelijke effecten. Ook de subwoofer laat dan van zich horen en wanneer de muziek wordt ingezet, schalt deze krachtig de kamer in. In andere scènes is er dan letterlijk weer niets anders te horen dan dialoog en ontbreken ook subtiele omgevingsgeluiden. Demonstratiemateriaal is het niet, maar de audio van Defendor weet alleszins meer te overtuigen dan de beeldpresentatie. Op dat handjevol momenten waarop de track de kans krijgt om te schitteren, worden deze ook vakkundig benut.

Op deze wat standaard ogende 1-disc uitgave is een verrassend aantal extra's verborgen. Via het statische en geluidsloze hoofdmenu zijn ze te benaderen. Alle extra's zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling en Dolby Digital 2.0 audio (192kb/s). Een uitzondering vormen de trailers, die Dolby Digital 5.1 audio (448kb/s) audio hebben.

Een gevarieerd commentaar verzorgd door de schrijver/regisseur, de producer en de twee hoofdrolspelers van Defendor (Woody Harrelson en Kat Dennings). Vanwege deze bezetting is het inhoudelijk gevarieerd en wordt het nergens saai.

Deleted Scenes (7 min.)
Een vijftal verwijderde scènes, die niet echt veel toevoegen aan het verhaal. Wel zit er nog een leuk moment in tussen Harrelson en Dennings, wanneer laatstgenoemde zijn pak naar de wasserette heeft gebracht omdat het zo stonk, waardoor de letter 'D' van 'Defendor' verdwenen is.

Outtakes (2 min.)
De gebruikelijke compilatie van bloopers. Voor de liefhebbers!

Featurettes (57 min.)
Dit is de voornaamste van de extra's. De vijf onderdelen vormen samen een making of van ongeveer een uur. Het hele proces, van schrijven en casting tot filmen en post-productie, komt aan bod. Uiteraard blijft dit niet verstoken van de nodige interviews en beelden van achter de schermen. Een inhoudelijke making of waarin je een heel goed beeld krijgt van de totstandkoming van de Defendor.

Een promotietrailer van Sony gemaakt voor blu-ray disc, alsmede twee trailers van andere producties van Sony.

Arthur Poppington neemt het recht in eigen handen en wil als vigilante het gespuis van de straat halen. Dit blijkt niet zonder gevaar en behalve de criminelen is ook de politie niet blij met zijn acties. Het uitgangspunt van Defendor is met het onlangs verschijnen van Kick-Ass niet meer bijzonder origineel, maar de uitvoering van beide films is zeer verschillend. In Defendor draait het uiteindelijk niet om actie en ook humor is er maar spaarzaam, het is de karakterstudie van Arthur waar het hier om draait. Deze is meestal interessant genoeg, maar het is jammer dat Stebbings niet wat meer risico heeft willen nemen om daarmee echts iets gedurfds af te leveren. De DVD krijgt een krappe voldoende op het gebied van beeld en het geluid overtuigt prima. Er is een aardige hoeveelheid extra's te bekijken waarmee geïnteresseerden in Defendor zeker aan hun trekken komen.