Romanzo Criminale

Henrieke van Assen
05-07-2010

5.6

Romanzo Criminale (DVD)

in de chaos van de jaren ’70 ontstaat in Italié één van de wreedste misdaadorganisaties ooit, Banda della Magliana/Bende van Magliana. De drie leiders Il Libanese/de Libanees (Francesco Montanari), Il Dandi/de dandy (Alessandro Roja) en Il Freddo/de kouwe (Vinicio Marchioni) houden zich onder andere bezig met drugshandel, ontvoeringen en terrorisme om de macht in Rome in handen te krijgen. In de periode van 1977 tot en met 1992 heeft de Bende van Magliana onder meer contacten met de maffia, terroristen, fascisten, corrupte politici en de geheime dienst. Door deze contacten blijft de bende ongrijpbaar voor de politie. Ook zijn de bendeleden betrokken bij de ontvoering en moord op de Italiaanse minister-president Aldo Moro en de aanslag op het station van Bologna in 1980. Twee onopgeloste zaken die Italië tot aan de dag van vandaag in zijn greep houden.

De Bende van Magliana zet de eerste stappen op het criminele pad door een rijke Italiaanse hertog te ontvoeren. Het ontvangen losgeld investeren de bendeleden in vastgoed en in de heroïnehandel. Met de winsten uit de heroïnehandel vergroot de bende zijn criminele activiteiten. De bende wordt niet centraal geleid door één persoon, maar bestaat uit decentrale cellen die onafhankelijk van elkaar een eigen specialisatie op het criminele terrein hebben. Alle inkomsten worden gelijk over deze cellen verdeeld. Ieder lid ontvangt een uitkering die groeit naarmate de inkomsten van de bende toenemen. Als één van de bendeleden in de gevangenis zit, ontvangt zijn familie een vaste uitkering. Op deze manier blijven de bendeleden afhankelijk van de misdaad en zullen ze niet zo snel de Bende van Magliana verlinken bij justitie. Basis voor de serie Romanzo Criminale vormt het gelijknamige, in 2002 verschenen boek over de Bende van Magliana van Giancarlo De Cataldo. In 2005 verfilmde de bekende Italiaans regisseur Michele Placido het boek. Placido is in Nederland vooral bekend van zijn hoofdrol in de maffia-serie Octopus. De succesvolle film Romanzo Criminale won diverse Donatello Awards, de Italiaanse variant van de Amerikaanse Academy Award. Er was één veelgehoord minpunt aan de film. Een film is tekort om het veelbewogen verhaal rondom de bende weer te geven. Daarom gaf het Italiaanse Sky in 2008 regisseur Stefano Sollima de opdracht om op basis van het boek een serie over de bende te maken. Het eerste seizoen werd in 2008/2009 uitgezonden en trok via het Sky abonneekanaal meer dan 4 miljoen kijkers per aflevering. De zender gaf meteen de opdracht om een tweede serie te maken. In november 2010 start Sky met de uitzending van deze serie. De verpakking van deze DVD-uitgave is bijzonder en verdient alle lof. De acht DVD-schijven zijn stijlvol verpakt twee A4-formaat hoezen in een bijbehorende slipcase. De verpakking bevat tevens een krant met informatie over de bende, een landkaart met belangrijke plaatsen voor de bende en Italiaanse bankbiljetten met info over de hoofdrolspelers. Bijzonder fraai. Op elke DVD zijn twee afleveringen van de serie te vinden. Op DVD-schijven zeven en acht is de extra Aldo Moro - Il Presidente te vinden. Deze DVD-uitgave is nu exclusief verkrijgbaar via de lezersaanbieding van NRC Handelsblad, bij de Hokshop en ECI. Later dit jaar is de serie ook elders verkrijgbaar. Romanzo Criminale is het bekijken meer dan waard. De serie geeft een goed beeld van de chaos waarin Italië zich in de jaren ’70 en ’80 bevond. De vertolkingen van de acteurs zijn over het algemeen goed. Zo worden de rollen van de Libanees en politie-inspecteur Scialoja Nicola goed neergezet door de betreffende acteurs. Jammer genoeg kan dat niet worden gezegd van Alessandro Roja die de rol van de Dandy vertolkt. Hij komt niet overtuigend over en lijkt zo nu en dan wat verdwaald in het verhaal. Als tijdsdocument is deze serie echt een aanrader en is daarom dus niet alleen geschikt voor liefhebbers van The Sopranos en Octopus.

Genre: Misdaad, TV
Jaar: 2008
Speelduur: 833 min
Verpakking: Slimcase(s) in Slipcase
EAN: 8715664078938

• Aldo Moro - Il Presidente

De DVD uitgave van Romanzo Criminale heeft het originele 1.78:1 beeldformaat (anamorf). Om het grimmige karakter van de serie te versterken is er voor gekozen om een film met grove korrel te gebruiken. Met als resultaat dat het beeld niet scherpgestoken oogt. Het schaduwdetail ziet er redelijk uit. Het zwartniveau is over het algemeen stabiel. De kleurweergave is voldoende. Er is gekozen om de kleuren ingetogen weer te geven, echt uitbundig wordt het niet. Er is wel enige edge-enhancement, blokvorming en posterisatie te zien. De beeldkwaliteit scoort een kleine voldoende. Elke aflevering duurt rond de 50 minuten en is verdeeld in zes à acht hoofdstukken, afhankelijk per aflevering. De Nederlandse ondertiteling wordt op de juiste plek in het beeld geplaatst.

Op de DVD’s is alleen een Italiaanse Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track te vinden. Deze track klinkt uitstekend. Het accent van de soundtrack ligt op de center- en frontspeakers. De dialogen komen helder en verstaanbaar uit de centerspeaker en de stemmen komen netjes uit het midden van het beeld. De filmmuziek en geluidseffecten van de serie zetten de surroundspeakers en subwoofer aan het werk. De effecten en de muziek muziek worden ruimtelijk en met een lekkere baslaag gepresenteerd aan de kijker/luisteraar. Het geheel klinkt uitstekend, maar er is een enkele keer wel wat ruis te horen.

Het menu verschijnt automatisch zodra de disc wordt gestart. Als extra is de TV-film Aldo Moro - Il Presidente uit 2008 toegevoegd. De TV-film is verdeeld over de DVD-schijven zeven en acht. Deze extra is voorzien van 1.33:1 beeldformaat, een Dolby Digital 2.0 (224 k/bs) geluidstrack en Nederlandse ondertiteling.

Aldo Moro - Il Presidente (172 min.)
Acteur en regisseur Michele Placido vertolkt vol verve de rol van Aldo Moro, de Italiaanse minister-president, die in 1978 ontvoerd wordt. Uiteindelijk wordt zijn ontzielde lichaam na 55 dagen teruggevonden. Deze moord blijft tot op de dag van vandaag onopgelost. Michele Placido maakt als regisseur in 2005 de film Romanzo Criminale.

De DVD-serie Romanzo Criminale brengt de opkomst en ondergang van de Bende van Magliana in beeld. Het verhaal rond deze bijzondere wrede bende is zeer interessant en het bekijken echt waard. De beeldkwaliteit van deze DVD-uitgave staat in dienst van het grimmige karakter van de serie. Zo is er film gebruikt met een grove korrel, daardoor oogt het beeld niet superscherp. De Dolby Digital 5.1 track klinkt uitstekend. De bijgevoegde TV-film Aldo Moro - Il Presidente is de moeite waard en geeft een extra dimensie aan de serie Romanzo Criminale. De verpakking van deze DVD-serie is bijzonder fraai. De DVD’s zitten in hoezen van A4 formaat met diverse extra's in een slipcase. Doordat het tijdsbeeld van Italië in de jaren '70 en '80 zo goed wordt weergegeven is deze serie niet alleen een aanrader voor liefhebbers van The Sopranos en Octopus, maar voor iedereen die geïnteresseerd is in de (politieke) geschiedenis van Italië.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.