Imaginarium of Doctor Parnassus, The

01-07-2010

7.2

Imaginarium of Doctor Parnassus, The (Blu-ray)

De eeuwenoude Doctor Parnassus (Christopher Plummer) reist met zijn kleine theatergezelschap door het land om de dromen van mensen via het 'Imaginarium' werkelijkheid te laten worden. De zaken gaan slecht en Mr. Nick (Tom Waits), de duivel, is al in de buurt om de prijs van een eeuwenoude weddenschap met Parnassus op te halen. Parnassus heeft namelijk het eeuwige leven gekregen, maar moet dan wel zijn dochter op haar 16e verjaardag afstaan aan de duivel. Over drie dagen is Valentina (Lily Cole) aan de beurt. Parnassus stelt alles in het werk om dat te voorkomen en Mr. Nick is bereid om een nieuwe weddenschap aan te gaan met Parnassus, met Valentina als inzet. Wanneer het reisgezelschap een brug oversteekt ziet een van de acteurs, Anton (Andrew Garfield), een man onder aan de brug hangen. Het blijkt de geheimzinnige Tony (Heath Ledger) te zijn, die zelf niet weet dat hij zo heet. Parnassus vermoedt dat hij door de duivel is gestuurd, maar die ontkent dat. Tony doet geheimzinnig, maar weet ondertussen wel het theater van Parnassus nieuw leven in te blazen. Het publiek stroomt toe en er wordt geld verdiend, maar de verjaardag van Valentina komt steeds dichterbij. Lukt het Parnassus om haar uit handen van Mr. Nick te houden? En wie is Tony nu werkelijk?

The Imaginarium of Doctor Parnassus zal voor altijd de geschiedenis in gaan als de laatste film van Heath Ledger. Ledger overleed tijdens de opnames van de film aan een overdosis medicijnen. Het filmen werd voor een aantal maanden stilgelegd, waarna Johnny Depp, Jude Law en Colin Farrell de rol van Heath Ledgers karakter Tony Sheperd overnamen. Vanwege het verhaal en opzet van de film werd dat mogelijk, wel na een aantal aanpassingen aan het script. Als je niet beter zou weten zou het zelfs met opzet zo gedaan kunnen zijn, want het werkt uitstekend. Het is bijzonder om te zien hoe de rollen van Tony worden ingevuld door Ledger, Depp, Law en Farrell. Regisseur Terry Gilliam weet de personages naadloos in het verhaal te verwerken. Het voegt zelfs een extra dimensie toe aan deze fantasierijke, bizarre en avontuurlijke film. Het was trouwens Johnny Depp die Terry Gilliam inspireerde om de film af te maken. In eerste instantie had Gilliam na de dood van Ledger geen idee hoe hij de film moest voltooien. Maar met de hulp van Depp, Law en Farrell en na het enigszins herschrijven van het script was dat alsnog mogelijk. Johnny Depp was eigenlijk niet beschikbaar, omdat hij zou beginnen aan de opnames van Public Enemies van regisseur Michael Mann. Maar omdat die productie met een week vertraging van start ging had Depp één dag de tijd om voor Gilliam te werken aan The Imaginarium of Doctor Parnassus. En dat bleek genoeg om een mooie scène op te nemen.
Terry Gilliam heeft herhaaldelijk in interviews aangegeven dat het karakter van Doctor Parnassus autobiografisch was bedoeld. Een verhaal van een oudere man met een levendige fantasie in een wereld die zichzelf ten gronde richt. Zelf zat Gilliam nog steeds in een depressie na het mislukken van zijn project The Man Who Killed Don Quixote (zie daarover de documentaire Lost in La Mancha), zijn constante strijd met de gevestigde studiobazen, alsmede het zich bewust zijn van zijn oudere leeftijd. Hij was bang dat het niet meer wilde lukken met zijn projecten en dat hij niet lang meer te leven zou hebben. Gilliam heeft daarom een aantal verwijzingen naar een plotselinge, tragische en een vroegtijdige dood in zijn script opgenomen, voordat Ledger overleed. Het bizarre feit deed zich dus voor dat de dood realiteit werd.
Ondanks alle problemen is het een film die Terry Gilliam op het lijf geschreven is. Het roept herinneringen op aan The Fisher King en The Adventures of Baron Munchausen. Fantasievolle decors en vervreemde karakters wisselen elkaar in rap tempo af in deze wonderbaarlijke mengelmoes van drama, fantasy en avontuur. Vooral de eerste drie kwartier van de film zijn sterk. Daarna zakt de film wat in en wordt het op momenten een bizarre klucht om toch weer vrij sterk te eindigen. Het tempo ligt gelukkig de hele film door behoorlijk hoog, dus tijd om je te vervelen is er niet. Daarvoor is ook het visuele aspect te interessant. De film ziet er zeer mooi uit met bijzondere decors en prachtige kostuums. Het zijn ook de elementen in de film waarmee de meeste prijzen zijn gewonnen. Het spel is over het algemeen goed. De aandacht gaat natuurlijk uit naar Heath Ledger en hij speelt bij vlagen ook bijzonder mooi, maar de mooiste rol is toch weggelegd voor Christopher Plummer als de drinkende mentalist Parnassus. Ook mogen we Tom Waits niet vergeten, in de rol van de duivel, Mr. Nick. De goede rolbezetting, de mooie decors en een chaotisch, maar knap in elkaar stekend verhaal maken van The Imaginarium of Doctor Parnassus een charmante film waarbij fans van Terry Gilliam en zijn (vroegere) films niet teleurgesteld worden. Hij blijft verrassen met knap gemaakte films, vol excentrieke personages en fantasierijke decors. Wie bovengenoemde films goed vond, komt ook nu zeker aan z'n trekken.

The Imaginarium of Doctor Parnassus is door E1 Entertainment zowel uitgegeven op DVD als Blu-ray Disc. De hieronder besproken uitgave betreft de BD.

Genre: Drama, Fantasy
Jaar: 2009
Speelduur: 128 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
Uitgever: E1 Entertainment
EAN: 8713045221096

• Deleted Scene
  • Introduction by Terry Gilliam
  • Behind the Mirror
  • Imagination of Terry Gilliam
  • Building the Monastery
  • Heath Ledger and Friends
  • Doctor Parnassus Around the World
  • The Drunk Scene
  • Cast and Crew

The Imaginarium of Doctor Parnassus staat in een beeldformaat van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc uitgave, wat slechts licht afwijkt van het originele 1.85:1 formaat. Deze film staat op een 25 GB enkellaags disc, waarvan ruim 21 GB is gebruikt. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) codering.

De film is op 35mm film gedraaid, maar als we de transfer op deze uitgave bekijken lijkt het wel of er op (HD-) video is gedraaid. Het ziet er namelijk niet zo heel goed uit, wat we te zien krijgen. De contrastomvang en detaillering doen niet direct aan film denken. Ook de dieptewerking die we van 35mm film kennen zien we hier niet echt terug. Op enkele uitzonderingen na is het beeld ook niet echt gestoken scherp. Dat zou aan de opnames kunnen liggen, maar waarschijnlijk heeft het meer met de overzetting naar Blu-ray Disc te maken. De compressie is namelijk vrij hoog, waardoor de details een beetje wegvallen. Het schaduwdetail is niet goed en ook het zwartniveau is matig. De kleuren zien er wat gebleekt uit, maar dit is een bewuste keuze van de makers. Wel komen de mooie kostuums en decors goed naar voren binnen deze kleurstelling. Maar uiteindelijk kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken dat er hier meer in had gezeten.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Waar het beeld wat steekjes laat vallen is het geluid wel dik in orde. Er is één geluidtrack aanwezig en dat is een DTS-HD Master Audio 5.1 (16bit/48kHz) track. Het geluid is breed opgezet, waarbij alle kanalen goed worden gebruikt en er sprake is van een goede dynamiek. Dialogen zijn over het algemeen goed te volgen, ook die van Heath Ledger. Alle dialogen van hem zijn namelijk afkomstig van de originele setopnames, omdat hij door zijn dood niet beschikbaar was voor nasynchronisatie. En de omstandigheden waren niet altijd even makkelijk. Het is dus een knappe prestatie van de geluidsmensen geweest om alles bruikbaar op tape vast te leggen. Soms klinken een aantal dialogen wat dof. Wie de films van Gilliam een beetje kent weet dat er altijd veel kleine details in het geluid zitten en dat is bij deze film niet anders. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van de surroundkanalen, wat voor een mooi ruimtelijke werking zorgt. Het LFE-kanaal doet het behoorlijk rustig aan en gaat alleen op sporadische momenten stevig de diepte in.

Na een aantal promotietrailers begint de film direct te spelen. Via de knop op de afstandsbediening is er ook een menu op te roepen waar instellingen en extra's kunnen worden geselecteerd. Er is ook een pop-up menu beschikbaar dat oproepbaar is zonder de film te onderbreken. Alle extra's worden vertoond in HD-resolutie en zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Introduction by Terry Gilliam (3 min)
Een korte introductie van regisseur Terry Gilliam, die je eigenlijk moet zien voordat de film begint. Maar doordat er aan het begin van de film geen menuscherm is en de extra's dus een beetje verborgen zijn, kom je hier pas na de film achter.

Deleted Scenes (4½ min)
Een scène uit het begin van de film die de uiteindelijke versie niet gehaald heeft. De scène is twee keer te bekijken, waarbij de tweede versie is voorzien van audiocommentaar door Terry Gilliam. Het is wel duidelijk dat de special effects nog niet helemaal af waren toen de scènes sneuvelden bij de montage.

Behind the Mirror (3½ min)
Een heel kort item waarin Terry Gilliam en de acteurs in het kort uitleggen waar de film over gaat.

The Imaginarium of Terry Gilliam (6½ min)
Producer Victor Hadida en de acteurs vertellen hun visie over Terry Gilliam en hoe het is om met hem samen te werken. Gilliam zelf vertelt hoe hij op het verhaal over Parnassus is gekomen.

Building the Monastery (7 min)
Hier wordt uitgelegd hoe het klooster is gemaakt waarin Parnassus en Mr. Nick elkaar ontmoeten, vele jaren geleden. Veel is afkomstig uit de computer en er werd gefilmd met blue screen.

The Drunk Scene (2 min)
Via vier verschillende angles is te zien hoe de eerste scène achter de spiegels er uitziet. Via heel eenvoudige computeranimaties en storyboardtekeningen, de blue screen opnames, de special effects en de uiteindelijke versie zoals het in de film te zien is.

Heath Ledger (11 min)
In drie sequenties wordt er iets over Heath Ledger verteld. In Heath and Friends zien we vooral veel fragmenten uit de film en beelden van de set, terwijl we de betrokken cast- en crewleden horen vertellen over Heath Ledger. In Heath Wardrobe Tests zien we hoe Heath Ledger verschillende kostuums past. Hier zijn twee versies van, waarbij de tweede is voorzien van commentaar door Terry Gilliam. In het derde item Segments of Interview of Heath horen we een paar fragmenten uit interviews met Heath Ledger voor en tijdens de opnames van The Imaginarium of Doctor Parnassus. Terwijl we dit horen, zien we een aantal foto's van Heath Ledger de revue passeren.

Trailer (1½ min)
Een snel gemonteerde trailer van de film.

Doctor Parnassus Around the World (3 min)
Een weergave van een aantal festivals waar de film vertoond werd (Cannes, Rome) en premières van de film (Londen).

Cast and Crew (8½ min)
Tijdens de première van de film in Londen wordt de cast en crew door regisseur Terry Gilliam voorgesteld aan het publiek.

Doctor Parnassus reist met zijn team door het land om mensen hun dromen werkelijkheid te laten worden. Hij heeft echter ook een pact met de duivel, waardoor de kans bestaat dat hij zijn lieftallige dochter aan hem moet afstaan. The Imaginarium of Doctor Parnassus is een typische Terry Gilliam film vol wonderbaarlijke fantasie. Het uiterlijke vertoon is wederom groots, al komt dat niet geheel tot z'n recht op deze Blu-ray Disc. De beeldkwaliteit is namelijk vrij matig. Het geluid is echter dik in orde en zit vol met kleine details. Er staan behoorlijk veel extra's op deze uitgave, maar alles bij elkaar duren ze niet zo heel lang en veel diepgang heeft het allemaal niet. Maar fans van Terry Gilliam zullen geen spijt krijgen als ze deze film in huis halen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door E1 Entertainment.