Plan B

Henrieke van Assen
29-06-2010

5.3

Plan B (DVD)

Bruno (Manuel Vignau) wordt gedumpt door zijn vriendin Laura (Mercedes Quinteros). Hij blijft wel contact met haar houden en zo nu en dan hebben ze zelfs sex. Ook als Laura een relatie krijgt met de aantrekkelijke Pablo (Lucas Ferraro) duikt ze nog steeds met Bruno het bed in. Bruno is heel jaloers op Pablo en gooit al z’n charmes in de strijd om Laura’s hart terug te winnen. Na verschillende pogingen blijkt dit niet genoeg om Laura terug te krijgen. Dan wordt het tijd voor Plan B. Om Laura op andere gedachten te brengen wil Bruno het hart veroveren van haar vriend Pablo.

Plan B is een Argentijnse low-budgetfilm van Marco Berger. Naast de regie, heeft hij het uitstekende scenario geschreven, de editing verzorgd en is als figurant te zien in de film. Het idee van Berger om de ex-vriendin terug te winnen is niet origineel en vormt de basis van vele romcom (romantische komedie) films. Wat wel vernieuwend is in deze film is het feit dat Bruno zijn pijlen niet richt op een vrouw, maar op iemand van hetzelfde geslacht. In romcoms wordt in 99% van de gevallen uitgegaan van een relatie tussen man en vrouw en wordt niet gekeken naar een relatie tussen twee personen van hetzelfde geslacht. Zo is in het bekende Love Actually de relatie tussen twee lesbiennes alleen terug te vinden in de deleted scenes. Ook bijzonder is dat homo’s in Plan B niet als karikaturen worden neergezet, maar als mensen van vlees en bloed. Dat maakt het verhaal geloofwaardig en vormt ook de basis om de film, ondanks het trage tempo, tot het einde te bekijken. Beide hoofdrolspelers zetten hun rol perfect neer en verliezen, ondanks de menselijke zwakheden van hun karakters, nooit de sympathie van het kijkende publiek. In Plan B wordt de seksuele spanning tussen Bruno en Pablo langzaam opgebouwd rond het thema ‘doet-ie ‘t of doet-ie ‘t niet’. Het trage verloop van het verhaal is een minpunt van de film. Het had allemaal ook wel wat vlotter verteld kunnen worden. Een voordeel van dit trage tempo is dat de ontwikkeling van de hoofdpersonen wel op een geloofwaardige manier in beeld wordt gebracht. Plan B is vertoond op diverse filmfestivals in Londen, Rome, Bilbao en Melbourne. Vanwege het interessante scenario en uitstekende cast is deze bijzondere romcom een aanrader voor iedere filmliefhebber.

Genre: Komedie
Jaar: 2009
Speelduur: 103 min
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249477358

• Diverse trailers van Homescreen

De DVD-uitgave van Plan B heeft het originele beeldformaat van 1.78:1 (anamorf). Het beeld van de DVD laat duidelijk zien dat het hier om een low-budget film gaat. Er is geen sprake van een scherpgestoken beeld. Zo is er heel veel edge enhancement te zien, het schaduwdetail ziet er niet goed uit en de kleurweergave is slecht verzorgd. De kleuren van de kleding worden grauw weergegeven. De beide hoofdrolspelers dragen in een aantal scènes fel gekleurde voetbalshirts, de shirts lijken met een verkeerd waspoeder te zijn gewassen. In de buitenopnames ogen de huidkleuren te rood, terwijl in de binnenopnamen de huidkleuren grauw zijn weergegeven. Over het algemeen is het beeld aan de donkere kant en oogt grauw. Ook posterisatie doet de beeldkwaliteit niet goed en hierdoor komt het beeld beweeglijk over. Kortom, de beeldkwaliteit scoort een onvoldoende. De DVD is verdeeld in 14 hoofdstukken. De ondertiteling wordt op de juiste plaats in het beeld gezet, wel jammer dat de letters er rafelig uitzien.

Op de DVD is alleen een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) track te vinden. De keuze voor Dolby Digital 2.0 is niet vreemd, want in deze film draait het alleen om dialogen. Er zijn geen geluidseffecten te horen. Het is alleen jammer dat de stemmen in deze soundtrack dof klinken. Wel worden ze duidelijk verstaanbaar door de frontspeakers weergegeven. Daarnaast is er ook hier en daar wat ruis in de soundtrack te horen. Voor een low-budget film voldoet de soundtrack.

Zodra de DVD in de speler is geladen worden automatische verschillende trailers van andere Homescreen films afgespeeld. Daarna verschijnt het niet-geanimeerde menu van de film in beeld. Op deze DVD zijn geen extra’s te vinden.

Plan B is een bijzondere Argentijnse romcom film. In deze low-budget film moet Bruno plan B inzetten om zijn ex-vriendin terug te winnen. In de film worden homo’s niet als karikaturen neergezet, maar als mensen van vlees en bloed. Helaas is deze DVD-uitgave niet voorzien van uitstekende beeldkwaliteit. Het beeld heeft namelijk te lijden onder de aanwezigheid van veel edge enhancement, slechte kleurweergave en posterisatie. Plan B is voorzien van een Dolby Digital 2.0 geluidstrack. De track laat de verschillende stemmen verstaanbaar, maar wel dof, uit de frontspeakers klinken. Er zijn geen extra’s op deze DVD te vinden.