Bloedverwanten

Henrieke van Assen
23-06-2010

3.7

Bloedverwanten (DVD)

De Winter Flowers is een bedrijf dat kort na de oorlog werd opgericht door Bennie de Winter (Allard van der Scheer). Het bedrijf richt zich op de teelt en export van bloemen. Nu is het bedrijf in bezit van de tweede en derde generatie De Winters. Het dagelijks bestuur is in handen van Anton (Derek de Lint), ex-schoonzoon van Bennie. Anton wordt in het bedrijf bijgestaan door zijn kinderen Thomas (Jeroen Spitzberger) en Iris (Saskia Temmink). Groot aandeelhouder van De Winter Flowers is Esther (Henriëtte Tol), zij is de dochter van Bennie en was tot twintig jaar geleden getrouwd met Anton, de vader van haar kinderen Iris, Thomas en Martijn. Nadat Bennie is overleden komen heel wat duistere geheimen uit een complex verleden aan het licht.

In de serie Bloedverwanten draait het om het wel en wee van de familie De Winter. Naast de Esther en Anton, hun kinderen en aanhang treden ook Antons’ tweede vrouw Fien (Tanja Jess) en hun dochter Antje (Sylvia Hoeks) voor het voetlicht. Bloedverwanten werd als TV-serie in het voorjaar van 2010 door de AVRO uitgezonden. Deze omroep positioneerde de serie als kwaliteitsserie, zoals Oud Geld en Pleidooi. Deze series uit de jaren ’90 van de vorige eeuw werden toen bekroond met diverse prijzen waaronder een Gouden Kalf. Bekende namen uit beide series, zoals Henriëtte Tol, Yvonne van den Hurk en Saskia Temmink, zijn ook in Bloedverwanten van de partij.
Dat de TV-serie wat mocht kosten is duidelijk te zien. Bloedverwanten straalt klasse uit. Dat is te merken aan de cast en de opnamelocaties. De cast bestaat uit bekende namen. Naast de hierboven genoemde personen spelen ook Michiel Huisman (Martijn), Victoria Koblenko (Laura) en Katelijne Verbeke (Elisabeth) mee. Er zijn bijzondere opnamelocaties gevonden. Zo werden opnames gemaakt op het terrein van Begraafplaats & Crematorium Westerveld in Driehuis en in een door architect J. Sietsma ontworpen huis uit 1925 in Heemstede. Deze locaties geven een bijzondere sfeer aan de serie.
Het scenario werd geschreven door Haye van der Heijden, schrijver van diverse (kinder)boeken, toneelstukken en TV-series. Scenario’s van onder andere Diamant, Kinderen Geen Bezwaar en Baantjer kwamen uit zijn pen rollen. Het is jammer dat het script niet van dezelfde klasse is als de cast en opnamelocaties. Het scenario van Bloedverwanten stijgt niet boven het niveau van de gemiddelde Nederlandse soap uit. De onderwerpen incest, kanker, problemen met een erfenis, scheiding, een liefdeloos huwelijk, een nieuw familielid en anorexia worden in hoog tempo over de kijker uitgestort. Zo duikt dolende ziel Antje in het bed met haar halfbroer Thomas en zijn vriend Oscar (Walter Muller). Dit herinnert de oplettende kijker aan de televisieserie Diamant uit 1994. Deze serie was vooral veelbesproken doordat broer en zus Van Tellingen met elkaar het bed deelde.
Henriëtte Tol speelt als Esther een wat naïeve vrouw die wel heel rooskleurig tegenover onverwachte uitbreiding van de familie staat. Ondanks de inzet van Tol wordt Esther door het rammelende scenario neergezet als een karikatuur en niet als een mens van vlees en bloed. Esther blijft bij familieproblemen alleen maar roepen: "Familie is familie, daar doe je niets aan." Ook raken mensen soms zoek in de serie. Zo speelt Elisabeth in de eerste helft van de serie een belangrijke rol in het leven van Martijn. Daarna raakt ze buiten beeld en moet de kijker maar raden hoe het met haar gaat. Ondanks de tekortkomingen in het script viel de serie in de smaak bij de TV-kijkers. De afleveringen trokken tussen de 800.000 en 1.000.000 kijkers per keer. Op 25 mei 2010 maakte de AVRO bekend dat zij een tweede seizoen van Bloedverwanten zullen uitzenden. Het is te hopen dat de tweede serie voorzien wordt van een geloofwaardig scenario.

Deze DVD-uitgave bestaat uit drie DVD-schijven verpakt in een mooie digipack.

Jaar: 2010
Speelduur: 600 min
Verpakking: Digipack in slipcase
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983498877

De DVD uitgave van Bloedverwanten heeft het originele 1.78:1 beeldformaat (anamorf). Het beeld op deze DVD ziet er goed verzorgd uit. De transfer oogt scherp, detailrijk en de kleuren worden lekker vol en verzadigd weergegeven. Ook het contrast en het schaduwdetail zien er goed uit. Wel is er sprake van enige edge enhancement. De huidtinten worden soms wat te warm weergegeven, waarschijnlijk is er voor gekozen om hier en daar een warme gloed in het beeld te verwerken. Vooral in de scènes in de bloemkassen en de dagopnames in het huis van Esther valt de warme weergave van de huidtinten op. Bijzondere vermelding verdient het camerawerk. Zo worden sommige scènes in één shot, zonder onderbrekingen, gefilmd. Een voorbeeld is te zien in de tweede aflevering waarin Elisabeth in haar auto op Martijn wacht. Een sterk staaltje camerawerk. Omdat een aflevering ongeveer 50 minuten duurt is de verdeling in twee hoofdstukken per aflevering aan de magere kant. Op deze DVD is geen ondertiteling te vinden.

Op de DVD is alleen een Dolby Digital 2.0 track (192 kb/s) te vinden. De stemmen komen duidelijk en goed verstaanbaar uit de frontspeakers. Voor een serie waarin het draait om dialogen zijn er sporadisch geluidseffecten te horen. De effecten, zoals de voorbij razende trein, maken weinig indruk. Het is jammer dat deze recente serie niet is voorzien van surround geluid. De kijker krijgt dan net iets meer van de sfeer mee dan bij een stereo soundtrack.

Nadat de DVD in de speler is geschoven wordt automatisch het niet geanimeerde menu getoond. Op deze DVD zijn verder geen extra’s te vinden.

In de serie Bloedverwanten draait het om de familie De Winter en hun bedrijf dat gericht is op teelt en export van bloemen. Als Bennie de Winter overlijdt, komen heel wat duistere geheimen boven tafel. Op het gebied van het script stijgt de serie niet boven het niveau uit van een gemiddelde Nederlandse soap. Bloedverwanten werd in het voorjaar van 2010 door de AVRO uitgezonden op Nederland 1. Deze DVD-uitgave is voorzien van goede beeldkwaliteit. Het beeld oogt scherp, is detailrijk en de kleuren worden lekker vol en verzadigd weergegeven. Er is alleen een Dolby Digital 2.0 track te beluisteren op de DVD-uitgave. De stemmen komen duidelijk verstaanbaar uit de frontspeakers. Op de DVD-uitgave zijn verder geen extra’s te vinden. Kortom, door het gebrek aan extra's en de toevoeging van een surroundgeluidstrack beschikt deze DVD-uitgave niet over de klasse die wel door de serie wordt uitgestraald.