KylieX2008: Live at the 02 Arena

Henrieke van Assen
16-06-2010

6.5

KylieX2008: Live at the 02 Arena (Blu-ray)

In de zomer van 2008 trad Kylie Minogue zeven avonden achter elkaar op in de O2 Arena in Londen. KylieX2008: Live at the 02 Arena is de tiende concerttour waarmee Kylie de wereld rondtrekt om haar, tot dan toe, laatste CD X te promoten. In een periode van zes maanden gaf Minogue 78 concerten in 34 landen. In totaal legde ze tijdens deze tournee ruim 90.000 kilometer af. Op deze Blu-ray Disc zijn opnames te zien en te horen die tijdens de concerten in Londen werden gemaakt. De volgende tracks zijn te vinden op de BD:

01. Speakerphone
02. Can’t Get You Out Of My Head
03. Ruffle My Feathers
04. In Your Eyes
05. Heartbeat Rock
06. Wow
07. Shocked
08. Loveboat
09. Copacabana
10. Spinning Around
11. Like A Drug
12. Slow
13. 2 Hearts
14. Sometime Samurai
15. Come Into My World
16. Nu-di-ty
17. Sensitized
18. Flower
19. I Believe In You
20. On A Night Like This
21. Your Disco Needs You
22. Kids
23. Step Back In Time
24. In My Arms
25. No More Rain
26. The One
27. Love At First Sight
28. I Should Be So Lucky

Kylie Minogue is sinds 1985 een bekende verschijning op onze beeldbuis. Eerst was ze vooral bekend als soapster in de Australische serie Neighbours. In nauwe samenwerking met het Engelse producerstrio Stock, Aitken en Waterman teisterde Minogue in de jaren '80 naast de TV-schermen ook de hitparade. Aanvankelijk presenteerde Minogue zich vooral als het ideale buurmeisje, in de jaren ’90 werd het brave imago ingeruild voor een sexy en wildere look. De zangkwaliteiten van Minogue zijn, net als bij haar grote idool Madonna, op z’n best als matig te beschrijven. Dit weerhoudt haar er trouwens niet van om, met regelmaat, wereldhits zoals Can’t Get You Out Of My Head te scoren. Inmiddels is Kylie uitgegroeid tot een entertainer van wereldformaat.
KylieX2008: Live at the 02 Arena is net als de DVD Live in Manchester (Kyliefever 2002) (LE) verdeeld in diverse thema’s waarin Kylie zich als verschillende personages aan het enthousiaste publiek toont. Rond deze thema’s zijn haar diverse hits en enkele bekende evergreens van andere artiesten geclusterd. Zo is er het thema ‘Loveboat’ waarin Kylie, gekleed in een matrozenpakje, het podium onveilig maakt met onder andere het nummer Copacabana van Barry Manilow. Deze verschillende thema’s zorgen voor een afwisselende en wervelende show vol entertainment. De danspasjes, de computeranimaties op de grote videoschermen, de aankleding en de belichting alles, ziet er tot in de puntjes verzorgd uit. Ook de muzikanten van de band staan hun mannetje (in de meeste gevallen gaat het trouwens om vrouwen). Tijdens het concert lijkt vooral Kylie op de automatische piloot te varen. Zij gaat niet echt de interactie aan met het aanwezige publiek en komt daardoor wat afstandelijk over. Voor de fans van Kylie Minogue zal dit geen groot probleem vormen.

A-Film heeft dit concert uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Hieronder volgt de bespreking van de BD-versie.

Genre: Muziek
Speelduur: 129 min
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • DTS-HD MA 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777931806

• Gallery
  • 12 Hours
  • Stage Visuals
  • Stage Mood Boards

De Blu-ray Disc uitgave van KylieX2008: Live at the 02 Arena heeft het originele 1.78:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080i resolutie. Dit betekent dat het beeld via interlacing wordt opgebouwd tot 1920*1080 beeldpunten. Dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disk, waarvan 28 GB wordt gebruikt.

In tegenstelling tot het verzorgde uiterlijk van de show laat de beeldkwaliteit van deze BD niet een goede en verzorgde indruk achter. Voor een recente BD-uitgave is de beeldkwaliteit zeer matig. De transfer is voorzien van zeer veel grain en daardoor is er totaal geen sprake van een scherpgestoken HD-beeld. Ook zijn er regelmatig onscherpe momenten, interlacing en kleine beschadigingen te zien. De weergave van het schaduwdetail is zeer teleurstellend. Door de aanwezige grain is er eigenlijk geen schaduwdetail te onderscheiden. De kleuren ogen niet lekker fel en verzadigd. Gelukkig wordt het contrast en het zwartniveau wel goed weergegeven. Het is jammer dat er weinig aandacht is besteed aan de beeldkwaliteit op deze Blu-ray disc. Het concert is verdeeld in 28 hoofdstukken. Elk liedje vormt een eigen hoofdstuk. Ondertitels ontbreken op deze BD.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Op de Blu-ray Disc zijn drie geluidssporen te vinden: Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s), LPCM 2.0 (24 bit/48 kHz) en DTS-HD Master Audio 5.1 track (24 bit/48 kHz). Er is voornamelijk geluisterd naar de DTS-HD Master Audio 5.1 track. Deze track geeft het beste de sfeer tijdens het concert weer. Het publiek is laaiend enthousiast tijdens het optreden van Kylie Minogue. De stemmen komen over het algemeen wat vlak uit de center- en frontspeakers. De surroundspeakers worden vooral gebruikt om het geluid van het aanwezige publiek te laten horen. De subwoofer voorziet het geheel van een stevig laag. Het geluid vertoont weinig onderlinge samenhang en komt daardoor niet echt ruimtelijk over. Deze track laat niet de ruimtelijkheid, detaillering en dynamiek horen zoals van DTS-HD Master Audio 5.1 track verwacht mag worden. Er is kort geluisterd naar de LPCM 2.0 en Dolby Digital 5.1 track. De LPCM 2.0 track klinkt minder levendig dan de DTS-HD MA 5.1 track en mist de basweergave. In de Dolby Digital 5.1 track klinken de stemmen nog vlakker uit de center- en frontspeakers dan bij de DTS-HD MA 5.1 track. Op het gebied van het geluid laat deze Blu-ray Disc veel steken vallen.

Het menu verschijnt automatisch zodra de disc wordt gestart. Er zijn verschillende extra’s toegevoegd aan deze BD-schijf. De getoonde onderdelen zijn alleen interessant voor de die-hard Kylie fan. Alle extra's zijn voorzien van HD 1080i beeld en LPCM 2.0 (24 bit/48 kHz) geluid. De ondertiteling ontbreekt. De volgende extra’s zijn te vinden op deze Blu-ray Disc:

12 hours (17 min.)
Kylie Minogue wordt 12 uur gevolgd door de camera. We zien Kylie vanaf het moment dat zij uit bed komt tot het laatste applaus na het concert. Opvallend is dat Kylie keurig gekapt uit bed stapt.

Stage Visuals (60 min.)
Hier zijn alle animaties te zien die tijdens het concert op de grote videoschermen worden getoond. Het bekijken van deze extra vraagt veel van het zitvlees van de kijker.

Gallery (7 min.)
Deze extra bevat digitale foto’s van het concert, opnames van Kylie in de fotostudio, kostuumontwerpen en computeranimaties. In tegenstelling tot de beeldkwaliteit van het concert hebben de beelden in deze extra de scherpte die van een Blu-ray Disc mag worden verwacht.

Stage Mood Boards (2 min.)
Computeranimaties van het nog te ontwerpen podium.

In KylieX2008: Live at the 02 Arena zingt Kylie verschillende liedjes van de CD X en bekende wereldhits. Het concert is opgenomen in O2 Arena in Londen. De show is tot in de puntjes verzorgd. Jammer genoeg kan dat niet worden gezegd van de beeld- en geluidskwaliteit op deze Blu-ray Disc. Door aanwezigheid van het vele grain oogt het beeld niet scherp en is er van schaduwdetail geen sprake. Ook op het gebied van geluid laat deze BD de nodige steken vallen. In de de DTS-HD Master Audio 5.1 track ontbreekt de muzikale samenhang tussen de verschillende speakers. Daardoor ontstaat er geen ruimtelijk geluidsbeeld. De bijgevoegde extra’s voegen weinig toe aan deze BD en zijn alleen geschikt voor de die-hard liefhebbers van Kylie Minogue. Dat geldt trouwens ook voor deze BD-uitgave. Door de slechte beeld- en geluidskwaliteit doet de HD-liefhebber er goed aan om deze Blu-ray Disc links te laten liggen.