Road to Perdition

14-06-2010

8.5

Road to Perdition (Blu-ray)

De jonge Michael Sullivan (Tyler Hoechlin) is getuige van een afrekening in het maffiamilieu waarbij zijn vader, ook Michael (Tom Hanks) geheten, nauw is betrokken. Hierdoor komt de relatie tussen Michael Sr. en zijn maffiabaas John Rooney (Paul Newman) in gevaar. Michael werd door John Rooney altijd behandeld alsof het één van zijn eigen zonen was, maar vormt nu een bedreiging voor de maffiafamilie en hun belangen. Aan de vertrouwensband komt abrupt een einde als een geplande aanslag op Michael een averechtse uitwerking heeft. Echter, Michael's gezin wordt uiteen gerukt door de koelbloedige moord op zijn vrouw Annie (Jennifer Jason Leigh) en zijn jongste zoon Peter. Verscheurd door haat zegt hij vaarwel tegen de maffiawereld en probeert hij wraak te nemen op de moordenaar. Terwijl Michael zichzelf en zijn dierbare zoon beschermt tegen de maffia, zet hij een tocht van vergelding in die eindigt in het dorpje Perdition.

Road To Perdition is een knap gemaakte film waarin zich tegen de achtergrond van de crisis in 1931 een drama in de wereld van de maffia afspeelt. Regisseur van dienst is Sam Mendes die we natuurlijk nog kennen van het succesvolle en met vijf Oscars beloonde American Beauty. Mendes wist een fameuze cast voor deze film bijeen te krijgen die allen puik acteerwerk afleveren. De belangrijkste acteurs van naam zijn Tom Hanks (Forrest Gump, Philadelphia), Jude Law (The Talented Mr. Ripley) en filmlegende Paul Newman (The Verdict, The Color of Money). In deze film zien we Tom Hanks een keer niet als karakter met een goed hart, maar hier speelt hij dus een lid van de maffia. Toch is ook hier zijn personage weer het sympathiekst van alle karakters. Deze rol gaat hem goed af, waarbij hij dus uitstekend tegenspel krijgt van Paul Newman en Jude Law. Vooral de laatste weet indruk te maken met zijn vertolking van een maniakale huurmoordenaar. De jonge Tyler Hoechlin weet op zijn jeugdige leeftijd de rol van Michael Jr. op prima wijze te vertolken. Mede dankzij de cast is het verhaal een boeiend schouwspel geworden. Naarmate het verhaal vordert en Michael Sullivan zijn doel weet te bereiken krijgen de karakters in de film steeds meer inhoud. Een belangrijk onderdeel in de ontwikkeling hiervan vormen de diverse vader/zoon relaties die ontstaan en afgebroken worden. Het verhaal van Road to Perdition is dus vooral een vader/zoonverhaal tegen de achtergrond van de maffia. Zoals wel vaker bij films uit dit genre zijn ook hier de nodige schietpartijen en geweld aanwezig. Deze zijn echter ondergeschikt aan het verhaal, maar nog altijd de moeite waard. Deze scènes zijn vakkundig gemaakt, evenals het gehele uiterlijk van de prent. De cinematografie van Conrad Hall, die postuum hiervoor werd beloond met een Academy Award, is werkelijk prachtig. De beeldcomposities zijn werkelijk fenomenaal en trekken je als toeschouwer als het ware de film in. Een ander belangrijk onderdeel in de film is de muziek van Thomas Newman. De muzikale klanken leveren een substantiële bijdrage aan de spanning en sfeer in de film. Road To Perdition kan je keer op keer bekijken zonder dat de film zal vervelen. Hierdoor is deze eigentijdse maffiafilm hard op weg om een klassieker in zijn genre te worden. De film heeft nog altijd niks aan kracht verloren en zal ook nu nog nieuwe kijkers aanspreken.

Road to Perdition is al geruime tijd op DVD verkrijgbaar. Nu is er dan de Blu-ray Disc uitgave, waarvan hieronder de recensie te lezen is. De recensie van de DVD is hier terug te vinden.

Genre: Drama, Misdaad, Thriller
Jaar: 2002
Speelduur: 116 min
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Pools
  • DTS 5.1 - Tsjechisch
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626043195

• Featurette
  • Feature Introduction
  • The Library

Deze Blu-ray Disc uitgave heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) codering.

Road to Perdition is een erg donkere film. Deze BD-uitgave heeft echter geen enkel probleem met het weergeven van dit donkere beeld. Contrast en schaduwdetail zijn dan ook uitstekend te noemen. Alle details zijn prima waar te nemen, zelfs in de donkerste hoekjes. Ga er maar vanuit bij dit beeld dat wat je niet ziet, je ook niet hoort te zien. De transfer is er niet een die van je scherm spat, maar wel een die een zeer goede representatie is van wat regisseur Sam Mendes wou laten zien. Er komen niet veel felle kleuren in de prent voor, maar de kleuren die wel aanwezig zijn komen vrij grauw over. Huidtinten komen natuurlijk over. Het beeld laat een zeer diep zwart zien, waarbij verschillende tinten goed te onderscheiden zijn. De transfer is mooi scherp met veel diepte. De spaarzame scènes die overdag geschoten zijn, zien er net als de donkere momenten ook erg goed uit. Hier is duidelijk te zien dat Mendes gekozen heeft voor een uitgewassen uiterlijk, dat sfeervol de tijdsgeest van de jaren ’30 van de vorige eeuw weergeeft. Artefacten zijn nauwelijks aanwezig. Er is een minimale hoeveelheid DNR toegepast, maar dit in slechts enkele scènes. Ook moet je hier goed naar zoeken om het tegen te komen. Filmgrain is dus gewoon aanwezig, maar leidt niet af tijdens het kijken. Er zijn geen compressiefouten te zien. Een goed voorbeeld is de bekende scène in de regen. DVD zou moeite kunnen hebben met het weergeven hiervan, maar deze Blu-ray Disc geeft dit fraai weer. Alles bij elkaar een erg goede transfer, die misschien niet zo spetterend overkomt als veel andere films, maar zoals gezegd een perfecte weergave is van de bedoelingen van de regisseur.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het originele Engelstalige geluid staat in DTS-HD Master Audio 5.1-formaat (24bit/48kHz) op deze uitgave. De track bestaat voornamelijk uit rustige en sfeervolle geluiden, waarbij vooral de prachtige muziek van Thomas Newman opvalt. De muzikale klanken werken echt sfeerverhogend en passen perfect bij de beelden op het scherm. De DTS-HD track geeft de muziek weer met veel detail. Tijdens de rustige scènes bestaat het geluid verder vooral uit dialoog. De surrounds laten hier af en toe subtiel wat omgevingsgeluiden horen. De dialogen zijn prima te volgen, ook tijdens de meer heftige momenten. De actiescènes worden dynamisch en ruimtelijk weergegeven, met geweerschoten die indrukwekkend klinken. Ook hier worden de surrounds gebruikt, maar nu om een ruimtelijk geluidsbeeld te laten horen. Het LFE-kanaal ondersteunt de actie met een goed gedoseerd laag. Alles bij elkaar resulteert dit in enkele knallende scènes die het onderste uit de kan halen wat betreft je installatie. De track klinkt mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Een zeer sfeervol geluid, dat op momenten dat het moet ook weet te overtuigen met een dynamisch en ruimtelijk geluidsbeeld.

De uitgave start op met enkele trailers van andere Fox uitgaven op Blu-ray Disc. Hierna kom je terecht in het hoofdmenu, waar alle instellingen te maken zijn. De aanwezige extra’s hebben een 1080p/i resolutie en Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluid, tenzij anders aangegeven. Alle extra’s bevatten Nederlandse ondertiteling.

Regisseur Sam Mendes praat over zijn film, die duidelijk een bijzonder plekje in zijn hart heeft. Hij deelt met ons allerlei technische informatie, bijvoorbeeld over het uiterlijk van de film, maar hij gaat ook in op zaken die op het scherm te zien zijn. Informatief en interessant om te beluisteren, zeker voor fans van de film.

Sam Mendes Feature Introduction (1 min.)
Hier geeft Mendes een korte introductie op de film, die vooral gaat over hoe verbaasd hij was hoe goed de prent er uit ziet op Blu-ray Disc.

A Cinematic Life: The Art and Influence of Conrad Hall (26 min.)
Zoals de titel al doet vermoeden wordt hier gekeken naar het werk van Conrad Hall, die verantwoordelijk was voor het camerawerk van de film. Zijn invloeden en zijn nalatenschap worden besproken, evenals de diverse films waaraan hij meewerkte.

The Library: A Further Exploration of the World of Road to Perdition
Door middel van diverse tekstschermen komen we hier meer te weten over de film. Bijvoorbeeld over het verhaal, dat afkomstig is van een graphic novel, maar ook informatie over de maffia.

Deleted Scenes (22 min.)
Een elftal scènes, die de uiteindelijke film niet hebben gehaald, zijn hier bekijken. De beelden zijn los van elkaar te bekijken of allemaal achter elkaar. Optioneel kan het commentaar van regisseur Sam Mendes geselecteerd worden. De scènes hebben een 480p resolutie met Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluid.

HBO Special: The Making Of Road to Perdition (25 min.)
Deze special van de Amerikaanse zender HBO is een standaard filmpje waarin we achter de schermen kunnen meekijken. De tijd wordt gevuld met materiaal uit de film, interviews en opnames van de diverse sets. Niet bijster interessant vanwege het feit dat alle mensen die aan het woord komen zichzelf en de collega's tot grote hoogte ophemelen. Het beeld is 480p met Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluid.

Road To Perdition is een aantrekkelijke gangsterfilm waarin prima wordt geacteerd maar waarin bovenal een prachtige visuele stijl is toegepast. Uit deze tweede bioscoopfilm van regisseur Sam Mendes blijkt maar eens des te meer dat American Beauty geen toevalstreffer was. Ook met deze film laat Mendes zien hoe talentvol hij als filmmaker is. Het verhaal draait vooral om de vader/zoon relatie, maar ook zijn er diverse actiescènes aanwezig. De optredens van de sterke cast zijn uitstekend te noemen. Deze BD-uitgave heeft een beeld- en geluidskwaliteit die uitstekend te noemen zijn. Tot slot zijn er enkele extra’s aanwezig die ons meer informatie geven over het maken van de film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.