Prophète, Un

09-06-2010

6

Prophète, Un (DVD)

De 19 jaar jonge Malik el Djebena (Tahar Rahim) is tot zes jaar gevangenisstraf veroordeeld. Hij is van Noord-Afrikaanse afkomst, maar wil niet bij die groep in de gevangenis horen. Hij is er op zichzelf, totdat César Luciani (Niels Arestrup) hem benaderd om een klusje op te knappen. Luciani is de leider van de Corsicaanse maffia binnen de gevangenis. In ruil voor het klusje krijgt Malik bescherming van de maffia. Maar binnen die groep is hij een buitenstaander, omdat hij de enige Noord-Afrikaan is. Ondanks dat Malik niet kan lezen of schrijven is hij niet dom. Op zijn manier weet hij het bestaan in de gevangenis inhoud te geven. Hij weet op een slimme manier zijn zaakjes te regelen en ondanks dat hij onder zware druk van de Corsicaanse maffia en de Noord-Afrikanen zit, houdt hij z'n rug recht en speelt langzaam een steeds prominentere rol binnen de gevangenismuren.

Un Prophète is een sterke film van de Franse regisseur Jacques Audiard. Audiard had ooit een filmvertoning in een gevangenis en was zo onder de indruk van de leefomstandigheden van de gevangenen, dat hij direct het idee had om een volgende film over het gevangeniswezen te maken. Hij schreef samen met Thomas Bidegain een scenario, maar het originele verhaal is van Abdel Raouf Dafri en Nicolas Peufaillit. Het bijwerken en aanpassen van dat verhaal duurde een jaar of drie, maar uiteindelijk resulteerde dat in het script voor Un Prophète en kon men beginnen met de voorbereidingen. Tijdens de casting werd er al gezocht naar locaties waar men kon filmen, maar het bleek onmogelijk om in Frankrijk een echte gevangenis te vinden waar men mocht filmen. Ook het buitenland was een optie, maar dat bleek óf te ver weg óf niet geschikt. Daarom heeft men de gevangenis zelf gebouwd. Je ziet het er niet aan af, de decors zien er zeer overtuigend uit. Dat komt ook mede door de 'bewoners' van de gevangenis. De figuranten zijn veelal ex-gevangenen, die precies weten hoe het er in een gevangenis aan toe gaat. Bijna geen van hen heeft ervaring met film, maar door gewoon zichzelf te zijn zien ze er al zeer overtuigend uit. De grauwe decors en de realistische manier van filmen binnen de gevangenismuren maakt dat de film zo goed is. Bijna op een documentaireachtige manier weet Audiard het gevoel van het leven binnen een gevangenis over te brengen. Hij filmt observerend, veelal van opzij gefilmd, waardoor je als buitenstaander naar de figuren binnen de gevangenis kijkt. Dat het toch fictie is blijkt uit de visioenen die Malik heeft en uit de verschijning van de geest van de man die de cel naast Malik bewoonde. Je sympathie ligt bij Malik, maar door de ietwat afstandelijke manier van filmen ben je ook weer niet zo heel betrokken bij hem. Dat komt ook doordat je niets van zijn geschiedenis weet. Je weet zelfs niet waarom hij naar de gevangenis moet. En daardoor bekijk je zijn handel en wandel ook meer van een afstand en accepteer je als kijker wat er allemaal met hem gebeurd.
De belangrijkste rollen worden door acteurs met meer ervaring gespeeld, al heeft Tahar Rahim, die de jonge Malik el Djebena speelt, nog niet in zo heel veel films gespeeld. Audiard ontmoette Rahim voor het eerst op de achterbank van een auto en dacht meteen dat hij de juiste persoon was voor deze rol. Hij wilde het echter zeker weten en bekeek nog 40 andere acteurs, om uiteindelijk toch weer bij Rahim uit te komen. De andere hoofdrol, die van de Corsicaanse maffiabaas, wordt gespeeld door Niels Arestrup. Hij speelde al eerder in een film van Audiard (De Battre mon Coeur s'est Arrêté). Rahim en Arestrup vormen een goed duo, die elkaar nodig hebben, maar elkaar ook kunnen missen als kiespijn. De film is goed, al had de lengte iets korter gemogen. Met z'n twee en een half uur duurt de film vrij lang. Vooral het eerste deel is erg sterk, maar naar het einde toe valt Audiard een beetje in herhaling en duurt het vrij lang voordat we de ontknoping te zien krijgen. Als dat iets compacter was geweest waren we waarschijnlijk nog meer onder de indruk geweest.

Genre: Drama, Misdaad
Jaar: 2009
Speelduur: 149 min
Verpakking: Keepcase in Slipcase
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249476467

• teasers
  • Making of: Achter de Tralies
  • Un Prophète in Chatenay
  • Oefeningen van Tahar Rahim
  • Repetities

Bij de beeldtransfer naar DVD heeft men het originele beeldformaat van 1.85:1 behouden en het staat anamorf op de schijf. De beeldkwaliteit die we hier voorgeschoteld krijgen is van een heel goede kwaliteit. Het beeld is mooi scherp met een goed contrast en schaduwdetail. Het meest opvallende aan het beeld is de grauwe kleurstelling die men heeft gebruikt. In een gevangenis zijn er blijkbaar geen felle kleuren, maar is alles grijs, blauw of groen getint. Zo ziet een gevangenis er in ieder geval in Un Prophète uit. Een paar scènes zijn tijdens de nacht, in de cel van Malik opgenomen. Daar is de belichting dan heel minimaal. Dat maakt het beeld behoorlijk donker, maar het geeft wel een authentiek beeld van het nachtleven in een cel. We zien geen compressiefoutjes of edge-enhancement, het is een uitstekende transfer, die uitstekend overeenkomt met wat in de bioscoop werd vertoond.

Voor het geluid is er de keus uit een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track, beide in de originele Franse taal, waarbij opgemerkt moet worden dat er in bepaalde delen ook Arabisch wordt gesproken. Het DD 5.1 geluid is een mooi ruimtelijk klinkende track, die vooral heel naturel klinkt. Dialogen zijn bijna allemaal afkomstig van de originele geluidsopnames, zodat de oorspronkelijke diepte en akoestiek behouden blijft. Dialogen komen bijna in z'n geheel uit het centerkanaal. De ambiancegeluiden en enkele geluidseffecten komen uit de front- en surroundspeakers, wat het ruimtelijke karakter van deze track versterkt. Het LFE-kanaal krijgt niet zo heel veel te doen, maar wanneer het aan bod komt is het laag mooi strak, zonder al te diep te gaan. Op gepaste momenten wordt de muziek van de bekende Franse componist Alexander Desplait ingezet, zonder al te veel op de voorgrond te treden. De muziek heeft bij deze film een duidelijk ondersteunende taak en doet dat met verve.

De DVD kent eenvoudige, statische menu's in 1.78:1 anamorf beeldformaat, waarbij een fragment uit de filmmuziek als achtergrondgeluid is gekozen. Deze DVD-uitgave bestaat uit twee schijven, waarbij alle extra's op de tweede disc staan. Alle extra's zijn Nederlands ondertiteld en in 1.78:1 anamorf beeldformaat, behalve waar anders wordt vermeld.

Making of: Achter de Tralies (72 min)
Een lange, maar zeer interessante Making of, die een uitgebreide kijk achter de schermen geeft. Het is een mix van interviews en setbeelden, waarbij we goed zien hoe regisseur Audiard te werk gaat. Een aantal ex-gevangenen, die als figurant in de film zitten, vertellen over hun leven achter de tralies.
Deze documentaire is in 1.78:1 niet anamorf beeldformaat.

Un Prophete in Chatenay (24 min)
Veel van de figuranten in de film komen uit de wijk Chatenay, bij Parijs. Daar wonen veel Noord-Afrikanen, waarvoor nauwelijks werk is. Meespelen in een film is dan iets bijzonders, en het levert nog wat geld op ook. Jammer is wel dat veel scènes de film uiteindelijk niet gehaald hebben.

Deleted Scenes (11)
We krijgen een aantal blokken te zien met daarin korte of langere scènes van een bepaald karakter die de film niet gehaald hebben. Dus een blokje met scènes met bijvoorbeeld Ryad of een blokje met scènes van César. Deze scènes zijn in 1.78:1 niet anamorf beeldformaat te zien.

Oefeningen van Tahar Rahim (5 min)
Voordat een acteur een rol krijgt moet hij vaak een screentest doen. Zo ook Tahar Rahim, die voor de rol van Malik een aantal screentesten moest doen. In dit item zien we Tahar, die vijf verschillende scènes uit de film moet voorspelen voor regisseur Audiard.

Repetities (9 min)
En als je dan eenmaal de rol hebt moet je repeteren met je tegenspelers. We zien Tahar Rahim aan het werk met een aantal van zijn collega's bij het repeteren van een aantal scènes uit de film. We zien hier al duidelijk de eerste grote lijnen voor de rol van Malik. De repetities staan in 1.78:1 niet anamorf beeldformaat op deze DVD.

Teasers (2 min)
Twee korte teasers van de film, waarbij de eerste erg inhaakt op actiescènes, terwijl die een minderheid vormen in de film. De tweede geeft een getrouwe indruk van de film.

Trailer (2 min)
Een snel gemonteerde trailer, veel sneller dan de film zelf, die een goede indruk geeft van wat voor sfeer je kunt verwachten, zonder eigenlijk ook maar iets van het verhaal weg te geven. Het zijn een aaneenschakeling van losse shots, die toch duidelijk aangeven waar de film over zal gaan.

Malik el Djebena komt in de gevangenis terecht, waar hij een klusje op moet knappen voor de Corsicaanse maffia binnen de gevangenis. Maar daarna geniet hij bescherming van diezelfde groep. Toch probeert hij z'n eigen weg te vinden binnen de gevangenismuren. Un Prophète is een sterke gevangenisfilm van Jacques Audiard met uitstekende acteerprestaties. Ondanks dat de film iets te lang duurt is het een dikke aanrader. Zeker ook omdat het beeld en geluid dik in orde zijn. Daarnaast zijn op een tweede schijf een paar interessante extra's te vinden. Mooie release!