Komt een vrouw bij de dokter

08-06-2010

6.2

Komt een vrouw bij de dokter (Blu-ray)

Het leven is mooi, althans voor Stijn (Barry Atsma). Hij heeft een goed lopend eigen bedrijf, veel geld en bovendien een mooie vrouw. Toen Stijn zijn Carmen (Carice van Houten) ontmoette was hij op slag verliefd. De twee trouwen dan ook snel en hun geluk wordt bekroond met een dochter. Toch kan Stijn niet van andere vrouwen afblijven, iets dat hij dan ook regelmatig doet. Carmen accepteert dit tot op zekere hoogte, maar dan slaat het noodlot toe. Bij Carmen wordt een agressieve vorm van borstkanker geconstateerd. Het stel is intens verdrietig, maar gaat vastberaden de strijd aan. Stijn vergezelt zijn vrouw naar alle doktersbezoeken en behandelingen, maar zelfs in deze tijd kan hij niet laten met andere vrouwen te rotzooien. Dit wordt nog erger als hij de mooie Roos (Anna Drijver) tegenkomt. De twee krijgen een gepassioneerde affaire, iets dat tot spanningen leidt in het huwelijk van Stijn. Hij wordt nu verscheurd tussen zijn gevoelens voor Roos, zijn liefde voor zijn vrouw en haar ziekte.

In 2003 verscheen de roman Komt een vrouw bij de dokter van schrijver Kluun in de Nederlandse boekhandels. Het boek zou uitgroeien tot een groot succes in zowel binnen als buitenland. Volgens diverse bronnen is het zelfs het beste verkochte Nederlandse boek aller tijden. Er gingen dan ook al ruim een miljoen exemplaren over de toonbank. De filmrechten werden al vrij snel verkocht en het was wachten op de verfilming van dit spraakmakende verhaal. In 2009 was het dan zover en verscheen de filmversie van het verhaal rond het echtpaar Stijn en Carmen. Schrijver Kluun baseerde het verhaal deels op zijn eigen leven, maar dramatiseerde het wel hier en daar. Het verhaal draait om Stijn en zijn vrouw Carmen. Bij haar wordt kanker geconstateerd, waarna een zware strijd volgt tegen deze ziekte. Het karakter van Stijn mag gezien worden als een grote eikel, minder duidelijke woorden voldoen niet om hem te omschrijven. Hij neemt het niet zo nauw met de echtelijke trouw, zelfs niet nadat zijn vrouw ziek is geworden. Hier hebben we gelijk één van de grootste problemen van het verhaal te pakken. De beste man is zo ongelooflijk egoïstisch en schofterig dat het moeilijk wordt om te denken dat zo iemand echt kan bestaan. Meeleven doe je dan ook niet met hem, des te meer met zijn vrouw. In deze filmversie krijgt de vrouw echter minder aandacht dan in het boek. Het grootste gedeelte van de tijd volgen we Stijn als hij weer eens de stad ingaat op zoek naar vrouwen of als hij later in de film steeds meer tijd met zijn minnares gaat doorbrengen. Tegen het einde van de prent krijgt zijn vrouw Carmen steeds meer aandacht en wordt ook hun relatie beter uitgediept. In het begin zien we hen vooral seks hebben en lijkt hun relatie vooral te bestaan uit zoveel mogelijk samen in bed doorbrengen. In het boek wordt meer tijd genomen om hun relatie te beschrijven. Om een lange speelduur te voorkomen moesten er waarschijnlijk momenten weggelaten worden, maar hiermee voelen we dus minder de band die de twee hebben. Het einde is ronduit verdrietig te noemen en veel mensen zullen moeite hebben de ogen droog te houden. Samenvattend kunnen we zeggen dat de film zeker geslaagd is te noemen, ondanks de genoemde minpunten. Reinout Oerlemans levert met zijn eerste speelfilm een uitstekende prestatie. Het verhaal wordt vlot verteld en fraai in beeld gebracht. Op sommige momenten zelfs wat on-Nederlands en dit op een positieve manier. De dialogen zijn overtuigend, evenals de prestaties van de acteurs. Uitblinker is zonder twijfel Carice van Houten. Wederom zet zij een sterke rol neer, zoals we eigenlijk wel van haar gewend zijn. Ook hier geeft zij zich lichamelijk bloot, dit haast zonder enige schroom, maar ook emotioneel gaat ze heel diep. De rol van Stijn wordt gespeeld door Barry Atsma. Hij weet goed tegengas te geven aan het optreden van Van Houten. De twee hebben een goede chemie. Anna Drijver speelt de rol van de minnares. Deze rol is nauwelijks uitgewerkt en we komen dan ook weinig te weten over haar. De overige rollen dienen slechts als ondersteuning en zijn te kort om echt van invloed te zijn. Komt een vrouw bij de dokter is een sterke en emotionele film geworden. Reinout Oerlemans zet een uitstekend debuut neer en hij weet goed de essentie van het boek naar het scherm te vertalen. Geen perfecte film, maar nog altijd een prima verfilming van het populaire boek.

Video/Film Express heeft Komt een vrouw bij de dokter op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder is onze recensie van de BD-uitgave te lezen.

Jaar: 2009
Speelduur: 113 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
  • PCM 5.1 - Nederlands
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 5.1 - Commentaar
Uitgever: Video Film Express
EAN: 8713053800061

• Fotogallerij
  • Trailer & TV-spots
  • Videoclip Kane
  • Reinout Oerlemans bij DWDD
  • Première-verslagen
  • Introductie door Kluun

Deze Blu-ray Disc uitgave heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) codering.

De beeldkwaliteit van deze uitgave is prima te noemen. Het beeld is mooi scherp en bevat veel detail. Er zijn diverse momenten aanwezig waarbij het geheel wat softer overkomt, maar dit komt vooral door de manier van filmen. Reinout Oerlemans gebruikt namelijk regelmatig handheld camera’s met veel beweging. Deze scènes komen minder scherp over. De transfer laat voldoende diepte zien. De kleuren komen over het algemeen lekker fel en goed verzadigd over. Soms oogt het beeld wat uitgewassen, maar dit is met opzet gedaan. Er zijn namelijk ook veel scènes aanwezig waarbij de kleuren bijna van je scherm spatten. Dit is goed te zien als de hoofdpersonen op vakantie gaan naar een tropisch eiland. De donkere momenten, die regelmatig voorkomen, zijn goed te volgen. Het contrast en schaduwdetail zijn dan ook dik in orde. De verschillende tinten zwart worden goed weergegeven door een zwartniveau dat ruim voldoende is. Filmgrain is eigenlijk constant aanwezig, maar stoort nergens. Het geeft de film een rauwe sfeer op de momenten dat dit moet. Compressiefouten zijn niet aanwezig, evenals andere artefacten. Een prima beeldkwaliteit die goed de bedoelingen van de regisseur weergeeft.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je de screenshots bekijken in Full HD-resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Op de uitgave zijn drie Nederlandstalige soundtracks te vinden, namelijk een DTS-HD Master Audio 5.1 track (24bit/48kHz), een LPCM track (48kHz/24bit) en een standaard Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s). Er zijn dus twee lossless tracks op de uitgave te vinden en die doen weinig voor elkaar onder. Het geluidsbeeld richt zich voornamelijk op de voorste kanalen, maar er zijn genoeg momenten aanwezig waarbij het geluid meer tot leven komt. Zo bezoekt de hoofdpersoon regelmatig een discotheek, waar de harde houseklanken uit alle kanalen hoorbaar zijn. Ook is hier een diepgaand laag te horen, zoals je dat zou verwachten bij het geluid in een club. Tijdens de rustigere scènes is er voornamelijk dialoog te horen. Deze komt netjes uit de centerspeaker en is goed verstaanbaar. De muziek en overige geluiden komen uit de frontspeakers, waar een breed stereogeluid te horen is. De tracks bevatten redelijk veel detail en alle kleine geluidjes zijn te horen. Verder klinkt het allemaal mooi helder en zijn er geen beschadigingen of ruis aanwezig. De Dolby Digital track kan zich uiteraard niet meten met de lossless tracks. Hier is beduidend minder detail hoorbaar en komt het geluid minder vol en natuurlijk over.

De schijf start met twee trailers, waarna je terecht komt in het hoofdmenu. Hier zijn alle instellingen te maken en de extra’s te vinden. Alle extra’s hebben 576p beeld en Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluid.

Regisseur Reinout Oerlemans en cameraman Lennert Hillege geven commentaar tijdens de film. In het begin zijn de twee wat lacherige en onwennig, aangezien dit de eerste keer is dat ze een commentaar inspreken. Gaandeweg komen ze steeds beter uit de verf en leveren ze interessante anekdotes en informatie over het maken van de film. Er is veel technische informatie, maar ook de verschillen met het boek en de prestaties van de cast komen aan bod.

Making Of (30 min.)
Een vrij uitgebreide making of waarin we beelden zien van de opnames, interviews met de cast en crew en beelden uit de film. De makers geven commentaar over bepaalde thema’s uit de film en de personages. De beelden van de opnames zijn interessant om te zien omdat daarin getoond wordt hoe bepaalde scènes geschoten zijn.

Trailer & TV-Spots
De bioscooptrailer en twee trailers gemaakt voor televisie. Ook zijn hier vier trailers te bekijken van andere uitgaven van Video/Film Express.

Videoclip Kane (4 min.)
Beelden uit de film met daaroverheen het nummer ‘Love Over Healing’ van de Nederlandse band Kane.

Deleted Scenes (23 min.)
Achttien scènes die de uiteindelijke film niet gehaald hebben. De scènes zijn alleen los van elkaar te bekijken.

Reinout Oerlemans bij DWDD (9 min.)
Regisseur Reinout Oerlemans was te gast bij het programma ‘De Wereld Draait Door’, waar hij met presentator Matthijs van Nieuwkerk praat over het maken van de film. Ten tijde van het programma waren de opnames nog niet begonnen, men praat vooral over de verwachte uitdagingen bij het maken van de film.

Première-verslagen
Hier zijn drie verslagen van de première te bekijken, waarbij we uiteraard allerlei beelden zien van mensen die de première bijwonen. Ook zijn er korte reacties van de cast en crew te zien.

Fotogalerij (4 min.)
Diverse afbeeldingen en foto’s van achter de schermen komen voorbij, met op de achtergrond muziek uit de film.

Introductie door Kluun (2 min.)
De schrijver van het boek, Kluun, geeft een korte introductie over zijn boek en de totstandkoming van de film. Ook de keuze van Oerlemans als regisseur komt aan bod en waarom hij het wel zag zitten met hem.

Komt een vrouw bij de dokter is gebaseerd op het populaire, gelijknamige boek van Kluun. De film kan gezien worden als een goede verfilming, met enkele nieuwe elementen. Reinout Oerlemans debuteert als regisseur en doet het uitstekend. Het verhaal wordt vlot verteld, met fraai geschoten beelden die erg professioneel overkomen. Sommige zaken worden enigszins snel verteld, waardoor de relatie tussen de hoofdpersonen soms wat minder goed uit de verf komt. De acteurs zetten uitstekende rollen neer. Deze Blu-ray Disc uitgave heeft een uitstekende beeldkwaliteit. Ook het geluid is dik in orde en er zijn diverse interessante extra’s aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Video Film Express.