Men Who Stare at Goats, The

02-06-2010

3.4

Men Who Stare at Goats, The (DVD)

Verslaggever Bob Wilton (Ewan McGregor) stuit op een wel heel vreemd verhaal. Hij interviewt Gus Lacey (Stephen Root), een man die claimt paranormale gaven te bezitten. Bob kan hier met zijn verstand niet bij en acht de beste man gestoord. Korte daarna verlaat zijn vrouw hem voor zijn redacteur en vliegt hij uit woede en verdriet naar Kuwait om daar verslag te doen van de oorlog in Irak. Daar ontmoet hij bij toeval Lyn Cassady (George Clooney) die voor Bob mogelijk de primeur van zijn leven kan betekenen. Lyn claimt onderdeel te zijn geweest van een Amerikaanse oorlogseenheid van paranormaal begaafde spionnen, opgericht door de hippie Bill Django (Jeff Bridges). De beste rekruten waren Lyn en Larry Hooper (Kevin Spacey). Tussen hen ontstond een sterke rivaliteit. Bob en Lyn gaan samen op pad op een missie in Irak. Dat dit niet zonder gevaar is blijkt al snel. En wat is eigenlijk het doel van deze zoektocht?

Bovenstaande synopsis klinkt vrij absurd. Dit klopt ook, we hebben hier namelijk te maken met een bizarre komedie in de stijl van sommige films van Joel en Ethan Coen of bijvoorbeeld de klassieke Monthy Python producties. Een bijzonder feitje is dat het script gebaseerd is op de memoires van een journalist die verhaalt over de zogenoemde paranormale activiteiten van het Amerikaanse leger. De film opent dan ook met de spraakmakende zinsnede: "Meer van dit is waar gebeurd dan je zou verwachten." Het is echter al heel snel duidelijk dat The Men Who Stare at Goats meer inzet op het abstracte en er op geen enkele wijze in slaagt om daadwerkelijk een boodschap over te brengen. In feite geen probleem, wat is er mis met een flauwe komedie zonder pretenties? Weinig, ware het niet dat een bepaalde grapdichtheid dan wel een vereiste is. Helaas kent de film verrassend weinig humor en treffen de grappen slechts zelden doel. De opening is nog vrij sterk, maar al snel verzandt het verhaal in een richtingloos geheel. Men lijkt maar niet te kunnen kiezen voor een duidelijke toon, waardoor het eindresultaat uiteindelijk nergens boven de middelmaat uitstijgt. Dit mag gerust verrassend heten, want de cast mag er wezen. De grote sterren acteren verdienstelijk en weten serieus genoeg te blijven om de parodiërende humor te doen werken. Vooral Jeff Bridges acteert verdienstelijk en de flashbacks naar het trainingskamp voor de zogenoemde 'Jedi Warriors' van de paranormale eenheid, behoren tot de beste van de film. The Men Who Stare at Goats is een frisse en originele komedie, maar heeft te lijden onder matige grappen en een ongeïnspireerd verhaal. Grote kans dat je al na een week compleet vergeten bent waar deze film nu eigenlijk over gaat.

The Men Who Stare at Goats is op DVD en op Blu-ray disc uitgebracht. Onze recensie van de Blu-ray Disc lees je hier.

Genre: Komedie
Jaar: 2009
Speelduur: 90 min
Uitgever: E1 Entertainment
EAN: 8713045220983

De transfer heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1 behouden. Wat direct opvalt is de uitstekende scherpte en detaillering. Bewonderenswaardig gezien het feit dat het hier een enkellaags DVD betreft. Jammer genoeg is er regelmatig edge enhancement te zien. Daarnaast is er ook sprake van aliasing, vooral in het woestijnzand. De kleuren en het contrast zijn ingehouden en geven een rustig en natuurlijk beeld. Met het schaduwdetail en zwartniveau is helemaal niets mis. Afgezien van eerdere genoemde gebreken zijn er geen foutjes in het beeld waarneembaar.
De optionele Nederlandse ondertiteling staat met een regel in het actieve beeld en heeft helaas een iets te groot lettertype. De vertaling is in orde, ook op momenten dat grappen soms wat moeilijk te vertalen zijn. De film is verdeeld in 10 hoofdstukken, wat voldoende is gezien de korte speelduur.

De Engelstalige Dolby Digital 5.1 track (448kb/s) klinkt opvallend goed. Dialogen zijn kraakhelder en waar nodig van richting voorzien. Er zijn meerdere scènes waarin er behoorlijk wat wordt afgeschoten en hier schittert de track door een effectieve, maar niet overdreven, surroundmix. De achterste kanalen worden hier prima benut. Opvallend stil blijft de subwoofer, actiever gebruik hiervan had de track net dat extra beetje kracht kunnen bijzetten. Al met al is het een mooie natuurlijke track met actieve surroundwerking en veel detaillering.

We hebben hier te maken met een opvallend kale disk. Van extra's is geen sprake en zelfs een menu ontbreekt. De hoofdfilm wordt voorafgegaan door een aantal trailers. Op de Amerikaanse uitgave zijn wel een aantal extra's te vinden, waaronder een over de echte paranormale eenheid.

The Men Who Stare at Goats verhaalt op parodiërende wijze over een (fictieve?) paranormale eenheid binnen het Amerikaanse leger. Helaas krijgt het verhaal nergens echt voet aan de grond en blijft het geheel nogal middelmatig, ondanks verdienstelijke prestaties van een indrukwekkende A-list cast bestaande uit Ewan McGregor, George Clooney, Jeff Bridges en Kevin Spacey. De DVD zit technisch gezien goed in elkaar met een prima beeld met kleine gebreken en een uitstekende geluidstrack. Helaas zijn er geen extra's.