It’s Complicated

17-05-2010

4.6

It’s Complicated (Blu-ray)

Jane (Meryl Streep) is een gescheiden vrouw, die al lange tijd geen vriend meer heeft gehad. Haar ex-man Jake (Alec Baldwin), de vader van haar drie kinderen, is daarentegen alweer zo’n tien jaar samen met de veel jongere Agness. Jake en Agness zijn zelfs bezig bij een vruchtbaarheidskliniek, omdat ze samen een kind willen. Wanneer Jane voor een gezinsuitje in New York is, loopt ze in de hotelbar Jake tegen het lijf. Van het een komt het ander en de twee belanden samen in bed. Een foutje, of is hier meer aan de hand? Om het allemaal nog extra ingewikkeld te maken kan Jane ook nog eens rekenen op de interesse van haar architect Adam (Steve Martin). Zal ze Jake nog een tweede kans geven, of is Adam toch de juiste keus?

It’s Complicated is de meest recente film van schrijfster/regisseuse Nancy Meyers, die eerder verantwoordelijk was voor het script en de regie van producties als What Women Want, Something’s Gotta Give en The Holiday. Allemaal romantische komedies, dus het is geen verrassing dat ook It’s Complicated tot dit genre behoort. Hoofdpersoon in de film is Jane, die een verhouding begint met een getrouwde man. Nu gebeurt dat wel vaker in filmland, maar de 'gimmick' in It’s Complicated is dat het in dit geval om haar eigen ex Jake gaat (gespeeld door Alec Baldwin). En terwijl Jane uitzoekt wat ze nu precies aanmoet met Jake is er ook nog een tweede man in het spel, de zachtaardige architect Adam (een rol van Steve Martin). En dan zijn er nog de drie (volwassen) kinderen van Jake en Jane, die van niets mogen weten. Iets wat ook geldt voor Jake’s vrouw. Tja, de titel zegt het al: het is ingewikkeld. De vreemde situatie waarin Jane en Jake beland zijn zou theoretisch voor de nodige komische situaties kunnen zorgen, maar dat blijkt in de praktijk tegen te vallen. De momenten waarop de film voor een (glim)lach weet te zorgen zijn namelijk op één hand te tellen. Naar het einde toe – ongeveer het laatste half uur van de film – is er plek voor wat redelijk geslaagde kluchtachtige komedie, maar dat maakt het voorgaande anderhalf uur niet goed. Daar komt nog bij dat het moeilijk is om enige sympathie voor de hoofdpersonen op te brengen. Wat dat betreft heeft Meyers het zichzelf erg moeilijk gemaakt, want probeer overspel maar eens positief te brengen. Meyers doet dit door de vrouw van Jake neer te zetten als een kreng, maar dat werkt slechts ten dele. Dat It’s Complicated desondanks toch niet geheel mislukt is, komt door het spel van Streep, Baldwin en Martin. Ze zetten namelijk alle drie een aardige rol neer, en geven een meerwaarde aan de stereotiepe personages. Zelfs voor notoire Steve Martin-haters is het allemaal prima te pruimen. Martin zet namelijk een beheerste rol neer en is zelfs het personage waarvoor je het meeste begrip op zult kunnen brengen. Ook John Krasinski (Away We Go) zet een vermakelijke bijrol neer als schoonzoon van Jake en Jane. De vertolkingen redden de film van een onvoldoende en zorgen ervoor dat het allemaal kijkbaar wordt en blijft. Desondanks zijn er genoeg leukere romantische komedies te krijgen, waarmee It’s Complicated alleen aan te raden is voor de allergrootste fans van het genre.

Universal heeft It’s Complicated uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Komedie, Romantiek
Jaar: 2009
Speelduur: 120 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Uitgever: Universal Pictures Benelux
EAN: 5050582761566

• Mijn Scènes
  • BD-Live

De Blu-ray Disc uitgave van It’s Complicated heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 50GB dual layer disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

De scherpte van de resulterende HD-transfer is dik in orde. Je zult niet overweldigd worden door de detaillering in de shots, maar door de lichte hoeveelheid grain heeft het geheel wel een mooie filmische uitstraling. Verder oogt het beeld mooi helder en solide, met een goed zwartniveau en natuurgetrouwe kleurweergave. Vuiltjes en beschadigingen zijn geheel afwezig. Wel lijken donkere vlakken hier en daar wat te versmeren, resulterend in een matig schaduwdetail. Tevens is hier en daar wat lichte edge enhancement zichtbaar, maar deze neemt gelukkig nergens hinderlijke proporties aan. De transfer is dus niet helemaal perfect, maar de positieve punten hebben de overhand. Een nette voldoende dus.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je wel screenshots zien in Full HD resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het lossless geluid op de BD-uitgave van It’s Complicated heeft het bekende DTS-HD Master Audio 5.1-formaat (24bit/48kHz). Gezien het genre is het niet vreemd dat de track vooral draait om de dialogen. Deze klinken erg helder en komen prima verstaanbaar uit het midden. De overige luidsprekers komen vooral in actie wanneer er muziek in het spel is. Op die momenten ontstaat een op de voorkanalen gericht geluidsbeeld met een aardige spreiding. Qua surroundgebruik valt er niet zo heel veel te beleven, afgezien van wat subtiele ambiance en de eerder genoemde muziek. Hetzelfde geldt voor het LFE-kanaal, van waaruit slechts sporadisch enige activiteit te bespeuren valt. Uiteraard is dit allemaal een logisch gevolg van het type film, en dus geen tekortkoming van de track. Die levert namelijk uitstekende prestaties af.

In het (popup-)menu van de BD-uitgave van It’s Complicated is een klein aantal extra’s terug te vinden.

Een gesproken toelichting van regisseuse/schrijfster Nancey Meyers, uitvoerend producent Suzanne Farwell, cinematograaf John Toll en editor Joe Hutshing. Onderwerpen die hierin aan bod komen zijn onder meer de oorsprong van het project en de gemaakte keuzes. Het commentaar is redelijk interessant, maar niet helemaal zonder stiltes en bovendien ook behoorlijk droog. Het had allemaal wel wat luchtiger en grappiger gemogen. Maar dat geldt eigenlijk ook voor de film zelf. Het commentaar is niet Nederlands ondertiteld.

Making Of (21 min)
Een standaard Making Of (1080p, DD 2.0), die bestaat uit een combinatie van interviews, filmfragmenten en beelden achter de schermen. Het geheel is promotioneel van aard, wat betekent dat men vooral praat over plot en personages, en over hoe geweldig men elkaar wel niet vindt. Geen boeiende extra voor mensen die de film al gezien hebben. Deze toevoeging is Nederlands ondertiteld.

Mijn Scènes
Een standaard optie bij Universal BD-uitgaven. Deze functionaliteit maakt het mogelijk om tijdens het bekijken van de film tijdsindices te markeren om daar later naar terug te kunnen springen. Zeg maar een manier om je eigen chapter-stops te maken. Ook kunnen begin en eind gemarkeerd worden, zodat je een clip terug kunt kijken.

BD-Live
Voor deze extra heb je een Profile 2.0 BD-speler nodig met toegang tot internet. Je kunt dan promomateriaal (met name trailers) bekijken van Universal-uitgaven.

In It’s Complicated zie je hoe Jane (Meryl Streep) een verhouding begint met haar eigen ex Jake (Alec Baldwin). Dat is op zich al vrij ingewikkeld, maar om het nog lastiger te maken toont ook architect Adam (Steve Martin) de nodige interesse in Jane. Wat zal Jane doen? Dit verhaal is de basis van een matige romantische komedie, waarin te weinig te lachen valt en de personages nauwelijks sympathie op weten te wekken. De aardige vertolkingen redden de film echter van een onvoldoende. De BD-uitgave van It’s Complicated heeft een nette beeldkwaliteit en een uitstekende, beheerste lossless audiotrack. Er zijn tevens enkele extra’s aanwezig, waarbij het commentaar de enige aanvulling is met echte meerwaarde.