Ninja Assassin

14-05-2010

5.5

Ninja Assassin (Blu-ray)

De Ozunu-clan is een geheim genootschap dat kinderen ontvoert en ze opleidt tot meedogenloze ninja’s. Door jarenlange training leren de ninja’s-in-opleiding om zich ongemerkt door de schaduwen te bewegen, om de ergste pijnen te weerstaan en om met allerlei wapens om te gaan. Raizo (Rain) is een van hen. Inmiddels volwassen is hij een dodelijke strijdkracht, die vanuit het donker haast onzichtbaar zijn slag slaat. Ondertussen wordt vanuit Europol in Berlijn een onderzoek naar de Ozunu-clan gestart door onderzoekster Mika Coretti (Naomie Harris). Omdat men de Ozunu-clan hoogst geheim willen houden, maakt Mika’s onderzoek haar tot een doelwit. De clan zal niet stoppen voordat Mika is uitgeschakeld. Maar dan krijgt Mika hulp uit onverwachte hoek.

Als je Ninja Assassin bij de plaatselijke DVD-boer in het schap ziet staan, dan zou je kunnen denken dat het om een Aziatische martial-arts productie gaat. Ninja Assassin is echter een Amerikaanse film, geregisseerd door James McTeigue (V for Vendetta). Toch zit er, naast het onderwerp, wel degelijk een Aziatische tint aan de productie. De cast bevat namelijk een flinke hoeveelheid (Engelssprekende) acteurs van Aziatische afkomst. Zo ook de hoofdrolspeler. De rol van ninja Raizo wordt namelijk vertolkt door de Koreaanse popster Rain (echte naam Jung Ji-Hoon), die met een bijrol in Speed Racer zijn Amerikaanse filmdebuut had. Ninja Assassin is Rains eerste grote hoofdrol, dus het was een flinke gok van de makers om hem in deze (fysiek zware) rol te casten. Deze gok blijkt erg goed uit te pakken. Rain levert namelijk prima werk af. Vooral als het gaat om stunts en vechtscènes is het indrukwekkend wat hij neerzet. Dat is maar goed ook, want actie en gevechten is natuurlijk waar het om draait in een film als deze. Ninja Assassin heeft voor de actieliefhebber dan ook voldoende te bieden. Daarbij gaat het er extreem aan toe: de liters bloed en afgehakte ledematen vliegen letterlijk in het rond. Het ene moment staat een nietsvermoedend slachtoffer hardop te lachen om de ninja-dreiging, een seconde later moet hij het zonder benen, handen en de bovenste helft van zijn hoofd stellen. Het is allemaal bijzonder over-the-top, maar juist daarom weten de actiescènes prima te vermaken. Al zijn ze niet helemaal zonder tekortkomingen. Een van de minpunten heeft te maken met de special effects. De film bevat namelijk een grote hoeveelheid met de computer gemaakte effecten, denk daarbij aan bloedfonteinen, onthoofdingen, het afhakken van ledematen, rondvliegende werpsterren en andersoortig wapentuig. Niet al deze effecten komen echter even goed uit de verf. Nu weet je natuurlijk überhaupt wel dat bepaalde zaken uit de computer gerold komen, maar toch werken de zwakkere effecten hier en daar afleidend. Een ander minpunt heeft te maken met het onderwerp van de film. De ninja's in Ninja Assassin blijken namelijk een voorkeur te hebben voor het donker. Dit betekent dat veel van de vechtscènes zich in slecht verlichte ruimtes afspelen. Met name de choreografie komt hierdoor niet altijd goed tot zijn recht. Gelukkig zijn er ook verschillende beter verlichte fragmenten, waarin alles een stuk beter te volgen is. Dan blijkt dat de gevechten goed in elkaar zitten en valt duidelijk op dat Rain niet onderdoet voor de overige martial-artists/stuntmannen. Ook de momenten waarop Rain "echt" moet acteren gaan hem behoorlijk goed af. Datzelfde kan helaas niet gezegd worden van Naomie Harris (Street Kings) en Ben Miles (Speed Racer). Die kunnen namelijk beiden niet echt overtuigen. Maar goed, Ninja Assassin zal geen film zijn die je in huis haalt voor het acteerwerk, dus wat dat betreft is dit geen al te groot bezwaar. Dat kan ook gezegd worden over het feit dat het verhaal behoorlijk simpel en voorspelbaar is. Extreme actie en bloederig spektakel, daar gaat het om, en die zijn zoals gezegd in ruime mate aanwezig. Daarom zal de liefhebber zich - ondanks de minpunten – wel vermaken met Ninja Assassin.

Warner heeft Ninja Assassin uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de BD-uitgave.

Genre: Actie
Jaar: 2009
Speelduur: 99 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Italiaans, En vele andere
EAN: 5051888048764

• Digitale Kopie
  • The Myth and Legend of Ninjas
  • The Extreme Sport of a Ninja
  • Training Rain

De Blu-ray Disc uitgave van Ninja Assassin heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB single layer disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

De scherpte van de resulterende HD-transfer is wat variabel, de ene scène ziet er wat gedetailleerder uit dan de andere. Gemiddeld gezien is de scherpte echter dik in orde en is de variatie waarschijnlijk toe te schrijven aan de gebruikte materialen. Eveneens positief is de kleurweergave. Huidtinten ogen natuurlijk en ook wanneer het beeld veel felle kleuren bevat, bijvoorbeeld de ontelbare liters felrood bloed, weet de transfer dit zonder problemen weer te geven. Voor een donkere film als Ninja Assassin zijn zwartniveau en schaduwdetail erg belangrijk. Beide zijn ruim voldoende; de momenten waarop het schaduwdetail wat minder goed is lijken een bewuste stijlkeus te zijn. Iets wat zeker geen bewuste stijlkeus is, is dat er regelmatig lichte compressie-artefacting opduikt. Ook is af en toe wat edge enhancement zichtbaar. Tenzij je met je neus tegen het scherm gedrukt zit vallen deze problemen gelukkig nauwelijks op, zodat de kans klein is dat ze je kijkplezier vergallen. Het resultaat van dit alles is een solide transfer, die een dikke voldoende verdient.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je wel screenshots zien in Full HD resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Het geluid van Ninja Assassin is, bijna vanzelfsprekend, in losless formaat op het BD-schijfje gezet. De aanwezige DTS-HD Master Audio 5.1-track (24bit/48kHz) maakt - niet geheel onverwacht - het meeste indruk tijdens de actiescènes. Op die momenten wordt een zeer agressief geluidsbeeld neergezet, waarbij de werpsterren je om de oren vliegen. De ruimtelijkheid is dan ook uitstekend, evenals de detaillering en dynamiek. Bij zaken als explosies en andersoortige zware effecten merk je tevens dat het spoor een beheerst, doch stevig laag laat horen. Wat dat betreft geen klachten dus. Op de meer dialooggedreven momenten, bijvoorbeeld in het rustigere middenstuk van de film, ligt de nadruk meer op de voorkant. Daar komen de dialogen netjes uit het midden, aangevuld door muziek en subtiele omgevingsgeluiden uit de overige speakers. Ruis ontbreekt, zoals je dat van een moderne prent mag verwachten. Al met al een uitstekende track!

Op de BD-uitgave van Ninja Assassin tref je een klein aantal extra’s aan. Deze zijn te selecteren in het hoofdmenu of via het popup-menu. De extra’s hebben een resolutie van 1080p, DD 2.0-geluid en zijn Nederlands ondertiteld.

The Myth and Legend of Ninjas (19 min)
Ninja’s blijken een rijke geschiedenis te hebben, die hier door deskundigen uit de doeken wordt gedaan. De vaardigheden van de ninja komen eveneens aan bod. Tevens wordt ingegaan op mythen en legendes die bestaan rond ninja’s. Een interessante extra voor degenen die meer achtergrondinfo willen.

The Extreme Sport of a Ninja (10 min)
De nadruk van deze featurette ligt op de actie in de film, met name de gevechten. Betrokkenen lichten de manier van werken toe, evenals de (visuele) keuzes die gemaakt zijn. Natuurlijk zie je ook beelden van de training en de opnames.

Training Rain (10 min)
Om voor geloofwaardige ninja door te kunnen gaan, moest Rain – zoals eerder vermeld oorspronkelijk een popster – flink getraind worden. Hier zie je hoe dit in zijn werk ging. Het blijkt erg indrukwekkend wat Rain voor elkaar heeft gekregen, iets wat zijn collega’s onderschrijven.

Deleted Scenes (8 min)
Een aaneenschakeling van korte scènes die het eindresultaat niet gehaald hebben. Een toelichting op het sneuvelen van de fragmenten ontbreekt.

Digitale Kopie
Door op een internetpagina van Warner in te loggen met de meegeleverde code kun je een digitale kopie van de film downloaden. Deze is af te spelen op apparaten die compatibel zijn met Windows Media.

Ninja Assassin is een Amerikaanse film over een meedogenloze ninja-clan, die er alles aan doet om geheim te blijven. Extreem geweld wordt daarbij niet geschuwd. Koreaanse popster Rain zet een opvallend goede rol neer (vooral fysiek gezien) in deze film vol extreme, bloederige actie. De over-the-top actie is erg vermakelijk, maar het verhaal is mager en de effecten zijn soms teleurstellend. Toch zal de liefhebber van martial-arts actie zich wel vermaken met de prent. Aan de BD-uitgave zal het in ieder geval niet liggen. Die heeft namelijk een uitstekende geluidskwaliteit, goed HD-beeld en bevat een klein aantal aardige extra’s.