Saw VI

12-05-2010

6.3

Saw VI (Blu-ray)

De sadistische moordenaar Jigsaw (Tobin Bell) is dood. Maar zijn werk leeft voort in de handen van Mark Hoffman (Costas Mandylor). Hoffman heeft de rol van Jigsaw overgenomen nadat deze de strijd met kanker verloor. Na de moord op detective Strahm heeft Hoffman alle aanwijzingen richting zijn slachtoffer laten wijzen. Nu lijkt het dan ook alsof Strahm de fameuze moordenaar is waarnaar de politie op zoek is. Hoffman heeft nu alle tijd en gelegenheid om zelf een bloeddorstig spel op te starten. Hij was echter niet zorgvuldig genoeg en al snel zit de FBI hem op de hielen. De ware bedoelingen van Jigsaw beginnen duidelijk te worden als hij vanuit het graf hulp krijgt van een oude bekende van hem.

Je kunt er inmiddels de klok op gelijk zetten, elk jaar worden we weer getrakteerd op een portie martelhorror met een nieuw deel in de Saw reeks. We zijn alweer aangekomen bij het zesde deel, waar ook nu weer de nodige bloederige vallen en moorden te vinden zijn. Mensen die nog nooit een deel uit de serie gezien hebben, moeten niet beginnen met dit deel. Die mensen zullen namelijk helemaal niks begrijpen van wat er allemaal gebeurt. Dit is zelfs voor de fans al lastig te noemen. In elk deel krijgen we namelijk de nodige flashbacks om de oren die het verhaal er niet bepaald overzichtelijker op maken. Vooral Saw V blonk uit in het laten zien wat er zich afspeelde in het verleden. Chronologisch gezien speelt dit deel zich vlak na de dood van Jigsaw af. Hij heeft inmiddels een opvolger in de vorm van Mark Hoffman. Hoewel Jigsaw al enkele delen dood is, is hij ook deze keer gewoon weer van de partij. De makers weten hier steeds weer een handige oplossing voor te vinden. Waar het eigenlijk echt om draait bij deze films, is het laten zien van mensen die op de meest originele en ingenieuze wijzen om het leven komen. Ook Saw VI is hier geen uitzondering op. Het moet echter gezegd worden dat de echte lol, in hoeverre je hiervan kunt spreken, er nu wel vanaf is. Het is namelijk duidelijk dat de makers steeds gekkere dingen moeten bedenken om weer fris voor de dag te komen. Dit doet de geloofwaardigheid van de prent geen goed. De hoeveelheid gore en bloed is zelfs wat minder te noemen, dit nog altijd naar maatstaven die voor deze film gelden. In vergelijking met een enkele andere horrorprent bevat Saw VI nog altijd liters bloed, ingewanden en afgehakte ledematen. Liefhebbers hiervan komen dan ook zeker aan hun trekken. Toch proberen de makers niet alleen zoveel mogelijk bloed te laten zien. Er wordt tevens geprobeerd steeds iets meer te vertellen over Jigsaw, zijn helpers en mensen die met hem in contact komen. Gaandeweg leer je dus steeds meer over de betrokkenen en dit is zeker knap. Hoewel sommige zaken misschien wat vergezocht lijken, bieden deze ontwikkelingen toch genoeg redenen om ook dit deel weer te bekijken. Op dit vlak overtreft de Saw reeks andere films uit het genre die ook talloze vervolgen toebedeeld kregen. Dit zesde deel is dan ook gewoon weer wat je mag verwachten van een prent zoals deze. De fans zullen weer smullen bij al het bloed en de nieuwe ontwikkelingen in het verhaal. Alles bij elkaar is dit ook zeker niet het slechtste deel uit de reeks, dus wat ons betreft mag deel zeven snel verschijnen.

Dutch Filmworks heeft Saw VI op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt onze recensie van de BD-uitgave. Op deze uitgave is de Unrated versie van de prent te vinden. Dit betekent enkele meer bloederige scènes en een aantal momenten die anders gemonteerd zijn.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 91 min
Verpakking: Amaray Blu-ray Disc keepcase
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
EAN: 8715664076170

• Behind the Scenes
  • Interviews
  • Featurettes

De Blu-ray Disc uitgave van Saw VI heeft een beeldverhouding van 1.78:1, een minimale afwijking van het originele 1.85:1 formaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. De BD-uitgave bestaat uit een 25GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

De Saw films staan bekend om hun stilistische beeld, waarbij aangepaste kleuren, veel filmgrain en een hoog contrast kenmerkend zijn. Ook bij dit zesde deel is dat het geval. Deze Blu-ray Disc heeft een beeldkwaliteit die een nette voldoende weet te scoren. Vooral de weergave van de kleuren is prima, maar ook de scherpte en detaillering zijn goed verzorgd. Toch had het iets beter kunnen zijn op dit vlak, vooral tijdens de echt donkere momenten. Het schaduwdetail is namelijk niet altijd even goed en wisselend van niveau. In de donkere gedeelten van het beeld is ook meer grain aanwezig, hierdoor zijn deze scènes niet altijd even scherp en gedetailleerd. Zoals gezegd worden de kleuren goed weergegeven. De verschillende paletten komen dan ook prima tot hun recht, iets dat de film de sfeer meegeeft die de makers wilden bereiken. Het zwartniveau is uitstekend, de donkere delen van het beeld laten een diep zwart zien. Helaas is de transfer niet zonder artefacten. Beeldruis is aanwezig, evenals momenten met edge enhancement.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk. Wil je wel screenshots zien in Full HD resolutie? Neem dan een Platinum Member account!

Er zijn twee geluidssporen op deze uitgave te vinden, namelijk een Dolby Digital 5.1 spoor (448 kb/s) en een lossless DTS HD Master Audio 5.1 track (16bit/48kHz). Voor de recensie beluisterden we de laatstgenoemde. Het geluid van deze track is uitstekend verzorgd, vooral op het gebied van detail, ruimtelijkheid en dynamiek. Alle aanwezige kanalen worden bij het geluidsbeeld betrokken. Het geluid is te kenmerken als zeer sfeervol en duister. Met name tijdens de scènes met actie komt het geluid echt tot leven, maar ook tijdens de rustige momenten is er voldoende surroundactiviteit te horen. Het niveau van detail is prima, vooral als er weer eens iemand het loodje legt. Dan hoor je alle geluiden tot in detail en dat levert nog al eens kippenvel op. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. Het LFE-kanaal ondersteunt het geluid met een diepgaand laag, dat nergens overheersend aanwezig is. Alles bij elkaar een uitstekend geluid dat sfeerverhogend werkt.

Na het weergeven van de gebruikelijke waarschuwingsschermen wordt direct begonnen met de film. Er is geen hoofdmenu aanwezig, alleen een pop-up menu waar alle instellingen te maken zijn en de extra’s te selecteren. Alle extra’s hebben 1080p/i beeld en Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluid.

Featurette: Nurse Promo (1 min.)
Hier is te zien hoe een poster tot stand is gekomen waarop gevraagd wordt bloed te geven. Dit past uiteraard goed bij het thema van de film en op deze manier hebben al talloze mensen bloed gedoneerd.

Featurette: Tobin Bell (1 min.)
Een korte promo waarin Tobin Bell iets vertelt over dit deel uit de serie.

Behind the Scenes (5 min.)
Een korte reeks beelden van achter de schermen, waar geen tekst of uitleg wordt gegeven over wat er op beeld te zien is.

Interview: Cast & Crew (31 min.)
Een aantal interviews met leden van de cast en crew. De interviews zijn los van elkaar te bekijken of achter elkaar. Alle betrokkenen vertellen iets over hun rol bij het maken van de prent en hoe het was om hieraan mee te werken.

Drie trailers van andere Dutch Filmworks uitgaven, die los van elkaar te bekijken zijn of achter elkaar.

Het zesde deel uit de Saw reeks vertelt ons meer over de motieven van de sadistische moordenaar Jigsaw. Hoewel hij dood is, leeft zijn werk voort in een opvolger. Jigsaw heeft de nodige ideeën uitgewerkt voor hij het graf in ging, aan zijn opvolger de taak om deze uit te werken. Dit deel speelt zich af kort na de dood van Jigsaw. Met elk verschenen deel leren we meer over deze moordenaar. Dit is dan ook één van de sterke punten van de serie. Liefhebbers van gore komen ook hier weer ruimschoots aan hun trekken. Deze BD-uitgave heeft een beeldkwaliteit die voldoende is. Het geluid is uitstekend en geeft een extra dimensie aan de film. Er zijn enkele korte extra’s aanwezig die nauwelijks interessant te noemen zijn.