Game Of Death (Platinum Edition)

Paul Ranft
13-12-2001

3.3

Game Of Death (Platinum Edition) (DVD)

Bruce Lee speelt in Game Of Death de succesvolle filmster Billy Lo. Door zijn kunde in Oosterse gevechtstechnieken (Jeet Kune Do) verdient hij zijn geld met het acteren in Martial Art films. Een misdaadsyndicaat dat onder leiding staat van ene Dr. Land (Dean Jagger) probeert een graantje van zijn succes af te snoepen en biedt hem een contract aan. Billy weigert om het contract te tekenen want als hij eenmaal onder de invloed van het syndicaat komt te staan zal dat zijn onafhankelijkheid kosten en uiteindelijk zal hij er zelf ten gronde aan gaan. Het syndicaat probeert Billy met alle mogelijke middelen te overtuigen dat hij met hun in zee moet gaan. Echter, Billy zwicht niet voor alle ernstige bedreigingen en weigert samen te werken met Dr. Land, die tenslotte besluit om hem te laten vermoorden. Op een haar na weet Lo de aanslag op de filmset te overleven en zwaargewond aan het hoofd duikt hij onder. Iedereen, zijn vriendin Ann (Colleen Camp) incluis, is ervan overtuigd dat Billy is omgekomen. Ook het syndicaat is ervan overtuigd dat Billy het leven heeft gelaten en hij wordt zelfs met behulp van vrienden ter aarde besteld. In de anonimiteit herstelt Billy zich van zijn verwondingen en bereidt hij zich voor om wraak te nemen....

De onnavolgbare Bruce Lee speelt de hoofdrol in deze film waarin de laatste beelden van de vechtsportlegende, die op celluloïd zijn vastgelegd, te zien zijn. In 1972 werden de eerste beelden van Game Of Death opgenomen. Echter, de productie werd tijdelijk gestopt zodat Lee zich kon wijden aan ‘Enter The Dragon”, wat later een kaskraker bleek te zijn. Na de opnames van Enter The Dragon stierf Bruce Lee in 1973 op 32 jarige leeftijd aan een hersenbloeding (sommige Lee fans beweren dat hij werd vermoord omdat hij teveel Kung Fu technieken prijsgaf) waardoor Game Of Death niet kon worden afgerond. In 1978 werd besloten om m.b.v. een aantal stand-ins de film af te maken. Het script werd herschreven waarbij rekening werd gehouden met de stijl waarin Bruce Lee de film voor ogen had. Verborgen achter een (te) grote zonnebril spelen de “doubles” het karakter Billy Lo. De Bruce Lee fan zal echter direct herkennen dat het hier om look-a-likes gaat. In de film zijn frames van andere Bruce Lee films gemonteerd wat duidelijk is te zien. Na 5 min 52 heeft de regisseur het wel erg bont gemaakt door een kartonnen (?) uitsnede van Lee op de hals van een stand-in te plaatsen waarbij de uitsnede volledig in positie blijft terwijl het hoofd erachter in beweging is. Opmerkelijk is dat in de scene van de openbare begrafenis van Billy echte beelden zijn gemonteerd van Lee’s begrafenis. Ten opzichte van films als Enter The Dragon en Way Of The Dragon is Game Of Death uiteindelijk een matige film. Het bijzondere is eigenlijk niets anders dan dat de laatste beelden van Lee getoond worden. De film bevat “slechts” een slordige 11 minuten beeldmateriaal waarin de “echte” Bruce Lee is te zien. Maar dit zijn dan ook de beste en spectaculairste scenes uit de hele film. De Kung-Fu duels zijn door Lee zelf geënsceneerd waarbij het wurgstokken (nun-chaku) gevecht en het gevecht met de lange basketbalspeler Kareem Abdul Jabbar je op het puntje van je stoel houdt.
Producent Hong Kong Legends heeft van deze DVD een Platinum Double Disc Edition gemaakt waarbij ruim drie uur aan extra’s zijn te bekijken en te beluisteren.

Genre: Actie
Jaar: 1978
Speelduur: 96 min
Verpakking: Scanavo Keep Case
Uitgever: Hong Kong Legends
EAN: -

• Audio Commentaar
  • Interviews
  • Deleted Scenes (5x)
  • Animated Biography Bruce Lee
  • Trailers (6x)
  • Biografieen en achtergronden
  • Documentaires

De aspect ratio van het beeld bedraagt, net zoals de oorspronkelijke theaterrelease, 2.35:1 en is anamorf op de DVD vastgelegd. Het beeldmateriaal dateert uit 1972 en uit 1978 en bevond zich in een dusdanige staat dat digitale restauratie van het materiaal noodzakelijk was voor DVD productie. De beelden zijn opnieuw gemasterd en digitaal bewerkt wat heeft geleid tot een keurige transfer. Ondanks het feit dat de beelden er gedateerd uitzien is de kleurenweergave goed en representatief te noemen. De kleuren zijn in het algemeen goed verzadigd en komen natuurlijk over. Het zwart is diep en egaal zonder dat dit ten koste gaat van het schaduwdetail. Op wat softe momenten na is de de beeldscherpte meer dan goed te noemen. Filmgrain is gedurende een aantal scenes aanwezig maar vormt geen belemmering voor het bekijken van de film. In een enkele scene is edge-enhancement waar te nemen De print is met aandacht digitaal gezuiverd van vuil en beschadigingen en zijn dan ook vrijwel nergens waar te nemen. Compressiefouten zijn niet aanwezig. De witgekleurde Nederlandstalige ondertiteling is goed in het beeld geplaatst en is goed leesbaar. De 96 minuten durende film is onderverdeeld in 12 chapter stops. De overschakeling van de eerste naar de tweede layer van deze dubbellaags DVD (DVD-9) gaat vrijwel onopgemerkt voorbij.

In films van dit genre zijn de actiemomenten en de getoonde beelden belangrijker dan het geluid. Meestal is het geluid dan ook van ondergeschikt belang. De producent heeft het oorspronkelijke stereo signaal laten remasteren naar een Dolby Digital 5.1 track en waarschijnlijk om de verkoop te stimuleren want 5.1 staat toch beter op de cover dan 2.0. De bitrate van deze track bedraagt 448 Kb/sec. Echter, waarom voor deze hoge bitrate is gekozen is mij niet geheel duidelijk. Feitelijk mag deze track dus niet het preditkaat Dolby Digital 5.1 opgespeld krijgen. Het meerendeel van het geluid wordt via de center luidspreker weergegeven. Het frequentiebereik van het totale audiobeeld is vrij beperkt waardoor de nadruk op frequenties uit het middengebied is komen te liggen. De filmmuziek wordt voornamelijk via het hoofdkanaal weergegeven. Het surroundkanaal doet bijna geen dienst. De enige keer dat er echt sprake is van surround kan het effect van het matige remasteren goed worden waargenomen. Applaus is toegevoegd aan het bestaande geluid via het hoofdkanaal en het surroundkanaal terwijl de center een totaal ander soort geklap weergeeft. Het toegevoegde applaus lijkt wel afkomstig van een publiek dat aanwezig was bij een concert van klassieke muziek in plaats van een duel om het wereldkampioenschap. De subwoofer doet helemaal geen dienst tijdens de film.. De dialoog klinkt zuiver en is goed te volgen. Al met al een matig geluid.

De DVD wordt geleverd in een mooie gestileerde kartonnen box met daarin een transparante Scanavo Dual Keep Case. Een boekje met informatie omtrent de film o.i.d. ontbreekt. De chapter list is aan de binnenkant van de cover gedrukt en is door de doorzichtige Keep Case goed leesbaar. De extra’s op deze DVD zijn over twee disks verdeeld. De tweede disk bevat alleen extra’s.

Disk 1
Nadat de disk is geladen wordt het fraai geanimeerde menu (aspect ratio 1.85:1 / DD 2.0 192 Kb/sec) getoond. Disk 1 bevat de volgende extra’s: