Storm, De

26-04-2010

4.8

Storm, De (DVD)

Julia (Sylvia Hoeks) is een 18-jarige Zeeuwse boerendochter. Als alleenstaande moeder heeft ze het niet makkelijk. Door haar strenggelovige dorpsgenoten wordt ze namelijk veroordeeld en genegeerd. Ook haar eigen vader en moeder willen niks van het buitenechtelijke kind weten. Maar dan belanden Julia, haar familie en haar dorpsgenoten in een van de grootste natuurrampen die het land zal kennen, wanneer op 31 januari 1953 tijdens een extreme storm de dijken doorbreken. De boerderij waar Julia woont wordt vrijwel geheel verzwolgen door de storm, waardoor uiteindelijk Julia en haar zoontje van elkaar gescheiden worden. Julia wordt uit het koude water gered door de jonge sergeant Aldo (Barry Atsma). Ze wil er alles aan doen om haar baby terug te krijgen. Zelfs al moet ze daarvoor door het verdronken landschap begeven.

De watersnoodramp van 1953 was een van de grootste overstromingen van Nederland, die aan bijna 2000 mensen het leven kostte. Het is een van de weinige natuurrampen die ons landje heeft meegemaakt. Het is dan ook opvallend dat het meer dan vijftig jaar duurde voordat iemand een speelfilm maakte rond deze ramp. In De Storm, geregisseerd door Ben Sombogaart (Bride Flight), wordt de ramp gebruikt als achtergrond voor de zoektocht van een moeder naar haar verloren geraakte baby. De daadwerkelijke overstroming gebeurt direct aan het begin van de film. Dit vermindert helaas de impact van deze gebeurtenis; als kijker heb je immers nog geen kans gehad om de personages te leren kennen, waardoor je niet echt geraakt wordt door hun lot. Men had ook voor de Titanic-opzet kunnen kiezen, door het eerste gedeelte van de film te besteden aan het leven voor en tijdens de naderende ramp en daarna pas de overstroming en de gevolgen te tonen. Hoe dan ook, in dit geval heeft men er dus voor gekozen om de focus te leggen op de dagen na de ramp. Nu hoeft dat geen bezwaar te zijn, er zijn wel meer rampenfilms waarin voor deze insteek wordt gekozen. Jammer genoeg is De Storm niet echt een geslaagde film. Dat is vooral te wijten aan het script. De zoektocht van Julia naar haar verloren baby mag er op papier aangrijpend uitzien, maar de praktijk blijkt helaas anders. Eigenlijk gebeurt er namelijk niet zoveel boeiends; je krijgt te zien hoe Julia samen met een behulpzame jongeman het volgelopen gebied doorzoekt, en daar blijft het lange tijd bij. Bovendien weet je op voorhand dat hun pogingen op niks uit zullen lopen: is het niet omdat je al lang door hebt hoe de (voorspelbare) vork in de steel zit, dan is het wel omdat anders de film simpelweg te snel afgelopen zou zijn. Als gevolg voelt het allemaal nogal zinloos en saai aan, en weet Julia’s zoektocht nauwelijks emotie op te roepen. Pas richting het einde zijn er een paar momenten waarop de film een emotionele snaar weet te raken, maar dan balanceert het wel op het randje van melodrama. Over het acteerwerk valt over het algemeen weinig te klagen. Sylvia Hoeks levert als Julia goed werk af – al is haar rol zo geschreven dat deze eerder irritatie opwekt dan emotie – en ook op het acteerwerk van de rest van de cast valt weinig af te dingen. Ook positief is het visuele aspect. Afgezien van een aantal twijfelachtige computer-effecten laat De Storm namelijk op overtuigende wijze de gevolgen van de ramp zien. Om dit te realiseren werd in België speciaal voor de film een polder onder water gezet. Het ondergelopen landschap waarin alleen de daken boven het water uitsteken komt dan ook overtuigend over, je zult totaal geen moeite hebben om te geloven dat het er vroeger zo uit heeft gezien. Maar dat kan de film niet van de matigheid redden. Ben je geïnteresseerd in (de gevolgen van) de watersnoodramp, dan zou je de prent eens kunnen bekijken. Weet dan echter wel dat de gebeurtenis slechts als achtergrond dient voor een bijzonder zwak en gekunsteld verhaal. Jammer, want de ramp op zich heeft potentie genoeg om een boeiende film op te leveren. Wellicht dat een andere regisseur ooit een meer geslaagde poging zal doen. En laten we hopen dat we daar deze keer geen vijftig jaar op hoeven wachten.

Universal heeft De Storm uitgegeven op zowel DVD als Blu-ray Disc. Er is zowel een 1-disc als 2-disc Limited Edition DVD-versie te krijgen, laatstgenoemde is echter niet overal te koop. Hieronder de recensie van de 1-disc DVD-uitgave.

Jaar: 2009
Speelduur: 93 min
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
Uitgever: Universal Pictures Benelux
EAN: 5050582725667

De anamorfe transfer die we op de DVD-uitgave van De Storm aantreffen, heeft de oorspronkelijke verhouding van 2.35:1. De transfer heeft een mooie filmische scherpte en bevat voldoende detail. Kleuren worden bovendien prima weergegeven, variërend van koel in het ondergelopen landschap tot warm in de flashbacks naar betere tijden. Ook positief is dat de print erg geheel vrij is van vuil en krasjes, behalve wanneer dat zo bedoeld is (bijvoorbeeld bij het tonen van archiefmateriaal van het herstel van de dijken). Qua zwartniveau is het beeld daarentegen wat minder goed, aangezien echt diep zwart ontbreekt. Een ander klein minpuntje is dat af en toe wat lichte aliasing te zien is, evenals de nodige edge enhancement. Maar ondanks de kleine minpuntjes maakt de transfer een overwegend positieve indruk, wat beloond wordt met een dikke voldoende.

Het geluid van De Storm is zowel in Dolby Digitial 5.1 (448kbit/s) als DTS 5.1 (1508kbit/s) formaat op DVD aanwezig. Eveneens noemenswaardig is de aanwezigheid van een audiodescriptie-track (DD 5.1) voor blinden en slechtzienden. Voor de recensie beluisterden we de normale DD- en DTS-tracks. Direct een waarschuwing: ben je gewend om je versterker flink open te schroeven, laat dan vooraf de buren even weten wanneer je De Storm gaat bekijken. Tijdens het begin van de film, dat zich afspeelt gedurende de storm, gaat het extreme natuurgeweld namelijk vergezeld van een al even extreem audiogeweld. Subtiliteit is ver te zoeken: met een zeer diep laag en hoog volume wordt de dreiging van de storm perfect duidelijk gemaakt, al is het wellicht net wat over-the-top. De rest van de film is het geluid meer beheerst. Ook dan wordt er echter een mooi ruimtelijk geluidsbeeld neergezet, waarbinnen muziek en effecten met een goede klank ten gehore worden gebracht. Dialogen komen netjes uit het midden en zijn meestal goed verstaanbaar. Vergelijken we de DD- en DTS-track, dan lijkt laatstgenoemde iets meer detail in het hoog en een iets betere laagcontrole te laten horen. Enorm zijn de verschillen echter niet te noemen, beide tracks leveren uitstekende prestaties af.

In tegenstelling tot de BD-uitgave en 2-disc Limited Edition DVD-versie van De Storm, waarop je twee Making Of-featurettes, een trailer en een videoclip aantreft, bevat de 1-disc DVD-uitgave helaas geen enkele extra. Aan de ruimte kan het niet liggen, want van de 8,5GB die beschikbaar is op het dubbellaags schijfje is slechts 6,4GB beschreven.

De Storm is een film die zich afspeelt in een interessante setting, namelijk een dorpje in het ondergelopen Zeeland ten tijde van de watersnoodramp van 1953. Regisseur Ben Sombogaart weet deze setting overtuigend naar het scherm te vertalen. Helaas compenseert dat niet voor het zwakke verhaal, over een jonge moeder die in het ondergelopen landschap haar baby terug probeert te vinden. Het resultaat is niet meer dan een matige film, die nipt een voldoende scoort. De 1-disc DVD-uitgave van De Storm heeft een prima beeldkwaliteit en uitstekend geluid in zowel DD als DTS (plus een audiodescriptie-track). Het is jammer dat extra’s ontbreken, want dit is wel typisch zo’n film waarvan je meer over de totstandkoming zou willen weten. De 2-disc Limited Edition DVD-uitgave en BD-versie bieden een alternatief, deze bevatten namelijk wel een aantal extra’s.