Zombieland

10-04-2010

6.9

Zombieland (DVD)

Een ziekte heeft er voor gezorgd dat de meeste mensen zijn veranderd in bloeddorstige zombies. In deze wereld komen twee overlevenden, een verlegen jongeman en een bikkelharde wapenfreak, elkaar tegen. Ze besluiten elkaar te noemen naar de stad waar ze vandaan komen. En zo beginnen de jonge Columbus (Jesse Eisenberg) en de rauwe Tallahassee (Woody Harrelson) aan hun reis naar het oosten, waar volgens geruchten plekken zonder zombies zijn. Aanvankelijk verloopt de omgang erg moeizaam. Columbus en Tallahassee zijn dan ook twee compleet verschillende mensen. Niks blijkt echter beter voor een vriendschap dan een gezamenlijke vijand. Zo ondervinden ook Columbus en Tallahassee wanneer iemand er met hun auto en proviand vandoor gaat.

Als er zombies in een film te zien zijn, dan gaat het meestal om een horrorprent. Zo af en toe komt er echter een zombiefilm voorbij met een andere insteek. Het meest bekende voorbeeld is Shaun of the Dead (2004), een geslaagde Britse komedie met een vette knipoog naar het zombiegenre. Ook het in 2006 verschenen Fido, dat zich afspeelt in een wereld waarin zombies dienst doen als bedienden, kan tot het genre van de “zombie komedie” geteld worden. Dat geldt ook voor het hier besproken Zombieland (2009), het filmdebuut van regisseur Ruben Fleischer. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Zombieland is een bijzonder vermakelijke prent. De film heeft een beetje van alles: comedy, roadmovie, horror en een vleugje “coming of age”-drama. Dit alles speelt zich af – zoals de titel al aangeeft – in een land vol zombies. Een setting die uitstekend blijkt te werken. De makers hebben duidelijk een voorliefde voor de zombiefilm, het is dus niet zo dat het genre belachelijk wordt gemaakt. In tegendeel, in Zombieland worden de regels van het genre volledig erkent en op prima wijze verwerkt in de komedie. Daarmee is het ook – of misschien zelfs vooral – voor liefhebbers van het genre een zeer vermakelijk geheel. Dat is natuurlijk ook te danken aan het script, vol humor en leuke dialogen. Het verhaal op zich is vrij rechtlijnig en naar het einde toe behoorlijk voorspelbaar, maar dat doet nauwelijks iets af aan het hoge entertainment-gehalte van de prent. Bovendien is ook het acteerwerk prima. Uitblinkers zijn Woody Harrelson, in een over-the-top rol die goed bij hem past, en Jesse Eisenberg als overtuigende slappeling-wordt-held. Daarnaast bevat de film ook een erg leuke gastrol van een bekende acteur die zichzelf speelt, uiteraard met de nodige zelfspot. We zullen niet verklappen om wie het gaat, maar we kunnen wel weggeven dat deze verrassende cameo je ongetwijfeld hard zal doen lachen. Valt er dan niks negatiefs te melden? Het visuele aspect misschien? Nou nee, ook wat dat betreft geen klachten. Geloofwaardige sets en locaties, prima effecten en een speelse cinematografie maken Zombieland namelijk tot een film die niet alleen weet te vermaken, maar er ook nog eens goed uitziet. Het mag duidelijk zijn: Zombieland is een prima prent voor iedereen die zich ook maar enigszins aangetrokken voelt tot de opzet en insteek van de “zomkom”. Laat Zombieland 2, gepland voor 2011, maak komen!

Zombieland is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder onze recensie van de DVD-uitgave.

Genre: Horror, Komedie
Jaar: 2009
Speelduur: 84 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609592368

• In Search of Zombieland
  • Zombieland is Your Land
  • Visual Effects Progression Scenes
  • Theatrical Promo Trailers

De anamorfe transfer die we op de DVD van Zombieland aantreffen heeft, zoals we mogen verwachten, de oorspronkelijke verhouding van 2.40:1. De scherpte van het beeld is ruim voldoende, al valt wel enige edge enhancement te bespeuren. Een ander minpunt is de sporadische posterisatie die opduikt. Maar daar blijft het bij qua tekortkomingen. Op de overige gebieden valt er namelijk weinig te klagen. Neem bijvoorbeeld het goede zwartniveau en nette schaduwdetail, die er samen voor zorgen dat donkere scènes (zoals die aan het eind van de film) goed te volgen zijn. Wat kleur betreft is Zombieland een vrij sombere prent. In de meeste opnames overheersen fletse kleuren, slechts in een beperkt aantal scènes komen echt levendige kleuren voor. Maar dat is uiteraard allemaal bewust, en past goed bij de sfeer en setting. Prima dus. Dat geldt ook voor het feit dat de print mooi schoon is. We kunnen dan ook spreken van een geslaagde transfer, met slechts enkele kleine tekortkomingen.

Bij het speelse camerawerk van Zombieland hoort natuurlijk een dito geluidstrack. Wat dat betreft stelt de DVD-uitgave zeker niet teleur. De aanwezige Dolby Digital 5.1-track (448kbit/s) zet namelijk een mooi ruimtelijk geluidsbeeld neer met veel richting, dat op prima wijze ondersteuning biedt aan de visuele trucjes. De surrounds worden dan ook continu gebruikt, voor zowel subtiele omgevingsgeluiden als voor agressieve effecten. Qua klank levert het spoor eveneens goede prestaties. Zo klinkt de muziek strak en helder, met voldoende detail en een uitstekende dynamiek. Het geheel wordt ondersteund door een passende hoeveelheid laag, dat wil zeggen: mooi beheerst bij de muziek en lekker stevig bij de zwaardere effecten. Dialogen blijven bovendien altijd verstaanbaar en komen netjes uit het midden. Het resultaat van dit alles is een goed klinkende, agressieve track, die zeker weet te overtuigen.

De DVD-uitgave van Zombieland bevat een acceptabele hoeveelheid extra’s, die allemaal Nederlands ondertiteld zijn. De beeldverhouding is 1.78:1 (anamorf) en het geluid is in DD 2.0-formaat. In de diverse submenu’s van de DVD zijn tevens verschillende Easter Eggs te vinden.

Een gesproken toelichting waarin maar liefst vijf mensen aan het woord zijn. Het gaat dan om hoofdrolspelers Woody Harrelson en Jesse Eisenberg, regisseur Ruben Fleischer en schrijvers Rhett Reese en Paul Wernick. Het commentaar is gelukkig minder warrig dan je zou verwachten en bevat bovendien aardig wat productie-info. Dit zonder dat het allemaal te droog en serieus wordt. Een leuke commentaartrack.

In Search of Zombieland (16 min)
Dit is een Making Of, bestaande uit de bekende combinatie van interviews, een blik achter de schermen en filmfragmenten. Onderwerpen die aan bod komen zijn de oorsprong van de film (in eerste instantie was het verhaal bedoeld voor een TV-serie), de kracht van de prent, de casting en de effecten. Dit laatste is vrij interessant, de rest minder.

Zombieland is Your Land (12 min)
In deze extra ligt de nadruk vooral op de sets en locaties. De setontwerper vertelt een en ander over het ontwerp en de bouw van enkele sets, zoals de supermarkt en het appartement van Columbus. Ook het creëren van de post-apocalyptische omgevingen komt ter sprake.

Deleted Scenes (5 min)
Een verzameling verwijderde scènes, zeven in totaal. Deze kunnen afzonderlijk bekeken worden, of via een “play all”-optie.

Visual Effects Progression Scenes (2 min)
Hier kun je van vier shots verschillende stadia van de effecten bekijken. Zo krijg je bijvoorbeeld eerst de oorspronkelijke opname te zien, daarna het bijbehorende computer-effect en vervolgens de combinatie van deze twee (zoals die in de film te zien is). Een “play all”-optie is aanwezig.

Theatrical Promo Trailers (6 min)
Vijf promotrailers, die bedoeld waren om het bioscooppubliek enthousiast te maken voor de prent. In plaats van de gebruikelijke combinatie van filmfragmenten zie je in de promo’s hoe Columbus en Tallahassee lezersvragen beantwoorden. Leuk bedacht.

Voorproefjes op andere uitgaven van Sony, evenals een algemene trailer voor Blu-ray Disc.

In een wereld vol zombies moet een klein groepje mensen zich staande zien te houden. Klinkt als de zoveelste horrorprent, horen we je denken. Zombieland heeft echter duidelijk een andere insteek. Het is namelijk (vooral) een komedie, maar wel eentje die gemaakt is met liefde voor het zombiegenre. Een “zomkom” dus. Het resultaat is erg vermakelijk, mede door het goede acteerwerk, de leuke dialogen en het speelse camerawerk. Dat het verhaal naar het einde toe erg voorspelbaar wordt, doet dan ook niks af aan het hoge entertainment-gehalte. De DVD-uitgave van Zombieland bevat een solide transfer en een uitstekende 5.1-track. Bovendien is een acceptabele hoeveelheid extra’s aanwezig. Een nette uitgave dus, die geïnteresseerden gerust in huis kunnen halen.