Domino

05-04-2010

8.1

Domino (Blu-ray)

Domino Harvey (Keira Knightley) is de dochter van acteur Lawrence Harvey en fotomodel Paulene Stone. Haar vader overleed toen ze zes was en haar moeder had slechts weinig aandacht voor haar. Zo belandde ze op de kostschool, waar haar rebelse aard voor het eerst naar voren kwam, en uiteindelijk rolde ze het modellenwereldje binnen. Maar toen ze een advertentie in de krant zag staan wist ze het: ze wilde premiejager worden. En dus sluit ze zich aan bij de doorgewinterde premiejager Ed Mosbey (Mickey Rourke) en zijn collega Choco (Edgar Ramirez) om de fijne kneepjes van het vak te leren. Explosieve achtervolgingen, vuurgevechten, rondvliegende messen en lugubere doodsbedreigingen zijn de gewoonste zaak van de wereld. Als tijdens een overval miljoenen dollars buitgemaakt worden openen Domino en het team de jacht op de daders. Schijnbaar een doorsnee klus. Maar er blijkt meer achter te zitten, waardoor deze klus wel eens heel erg uit de hand zou kunnen lopen...

Domino begint met de boodschap: "Deze film is gebaseerd op een waar verhaal... min of meer". Waarmee wordt bedoeld: de markante Domino Harvey is een echt persoon en ja, ze was premiejager, maar het verhaal eromheen is voor een aanzienlijk deel uit de duim gezogen. Nadat hij haar zo’n tien jaar geleden ontmoette had regisseur Tony Scott (Enemy of the State, Spy Game, Crimson Tide) al het idee om een film te maken rond het bizarre leven van Domino Harvey, maar pas nadat scriptschrijver Richard Kelly (Donnie Darko) aan boord kwam werd het balletje echt aan het rollen gebracht. Het eindresultaat verscheen in 2005 in de bioscopen. Eén ding valt direct op aan de film: het visuele aspect. Scott heeft namelijk alle trucs uit de kast gehaald om een unieke stijl te creëren: van bewuste grain, dubbele belichting en framerate-manipulatie tot chemische cross-processing. Gecombineerd met de snelle montage resulteert dit in een presentatie waar de MTV-generatie wel raad mee weet. In veel films zou zo'n schreeuwerige, hip bedoelde stijl alleen maar irritatie opwekken, maar in dit geval past het prima bij de verknipte wereld van Domino. Al wordt het op den duur wel wat vermoeiend. Ook omdat het geheel ruim 2 uur duurt. En dat is wellicht iets te lang, vooral omdat je de indruk krijgt dat met wat knip- en plakwerk de film een stuk korter had kunnen duren, zonder daarbij iets van zijn kracht te verliezen. Wat niet wil zeggen dat Domino qua plot tekort schiet. Kelly heeft namelijk een script afgeleverd dat goed in elkaar steekt; zo’n script waarbij in een schijnbaar warrige boel van flashbacks en flash-forwards uiteindelijk alles precies op zijn plaats valt. Hier en daar is het verhaal wat dik aangezet en wordt het in het begin genoemde “min of meer”-gehalte duidelijk, maar dat mag de pret niet drukken. Ook wat betreft het acteerwerk valt er niks te klagen. Hoofdrolspeelster Keira Knightley (ten tijde van de opnames slechts 19 jaar oud) weet volledig te overtuigen als model-gone-bounty-hunter, met onder een lief snoetje een enorme portie agressiviteit. Ook Mickey Rourke is perfect in zijn element als rauwe premiejager. Niet zo vreemd, want de acteur zei pas ja tegen het project toen de rol herschreven werd met hem in het achterhoofd. Al met al is Domino een originele prent over een bijzonder persoon, al zal het vanwege de stijl, donkere humor en niet-lineaire opbouw niet ieders cup-of-tea zijn. Domino zelf werkte overigens ook mee aan de totstandkoming van de film. Helaas zou ze het resultaat nooit te zien krijgen, want voordat de film klaar was overleed ze aan de gevolgen van een overdosis pijnstillers. Ze werd 35 jaar.

Domino is al lange tijd op DVD verkrijgbaar, lees hier onze recensie. Onlangs heeft E1 Entertainment de film ook op Blu-ray Disc uitgebracht. De recensie van de BD-uitgave lees je hieronder.

Genre: Actie
Jaar: 2005
Speelduur: 127 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
Uitgever: E1 Entertainment
EAN: 8713045221690

De Blu-ray Disc uitgave van Domino heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit een 25GB single layer disc. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de SMPTE VC-1 codec.

Zoals al eerder vermeld is Domino een film met een opvallende visuele stijl. Dat uit zich onder meer in een variërende hoeveelheid grain en het gebruik van diverse kleursettings (de ene keer koel, de andere keer juist fel). De HD-transfer vertaalt deze zaken gelukkig op uitstekende wijze naar de thuisbioscoop. Qua scherpte gooit de transfer eveneens hoge ogen. Het beeld oogt namelijk continu bijzonder scherp en gedetailleerd. Bovendien is geen hinderlijke edge enhancement zichtbaar. Wel duikt af en toe enige lichte aliasing op, maar deze neemt nergens storende proporties aan. Prima dus. Ook zwartniveau en schaduwdetail geven geen reden tot klagen. Ander positief punt is dat ook de vele snelle camerabewegingen - iets waar een compressie-algoritme nog wel eens moeite mee wil hebben - hier zonder problemen worden weergegeven. Het resultaat is een uitstekende HD-transfer, die de visuele stijl perfect tot zijn recht laat komen.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De BD-uitgave van Domino bevat slechts een enkele audiotrack, en wel een DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz) in de oorspronkelijke Engelse taal. Evenals het beeld levert ook het geluid uitstekende prestaties. Te beginnen bij een goede klank, helderheid en dynamiek, waar onder meer de muziek veel profijt van heeft. Verder is ook de ruimtelijkheid van het spoor dik in orde. De visuele effecten en snelle montage worden namelijk regelmatig vergezeld door een flinke hoeveelheid directionele audio. Vooral het laatste half uur komt de track goed los, met veel audiogeweld en een bijzonder stevig laag. Maar ook op andere momenten valt er op audiogebied genoeg te beleven. Eveneens positief is dat de dialogen altijd prima verstaanbaar blijven en nooit ondergesneeuwd worden door het overige geluid. Een uitstekende lossless track dus!

Op de DVD-uitgave van Domino is een bovengemiddelde hoeveelheid extra's te vinden, waaronder twee commentaartracks, een collectie verwijderde scènes en diverse featurettes. De Amerikaanse BD-uitgave bevat hetzelfde pakket aan aanvullend materiaal. Op de BD-uitgave van E1 Entertainment is daarvan echter niks terug te vinden. Dit is namelijk een kale uitgave, zonder extra's (of zelfs een menu).

Domino is een vermakelijke film over een meisje dat opgroeit als fotomodel, maar uiteindelijk besluit om premiejager te worden. Opvallend genoeg is de film gebaseerd op de werkelijkheid. Min of meer. Door de typische opname- en montagestijl van regisseur Tony Scott zou je wellicht denken dat het weer zo’n stijl-boven-inhoud-productie is, maar dat is in dit geval wat kort door de bocht. Want het verhaal steekt wel degelijk goed in elkaar en bevat een aangenaam donker satirsch ondertoontje. De BD-uitgave van de film heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. In tegenstelling tot de eerdere DVD-uitgave gaat hier om een kale editie. Extra’s ontbreken dus helaas.