Lucky Ones, the

31-03-2010

6.1

Lucky Ones, the (DVD)

Fred Cheaver (Tim Robbins) heeft genoeg van de oorlog. Zijn laatste tour in Irak zit erop en hij kan eindelijk gedag zeggen tegen het leger. Thuis wachten hem zijn vrouw, zijn zoon en zijn oude baan. Op de terugvlucht ontmoet hij lotgenoten T.K. Poole (Micheael Pena) en Coleen (Rachel McAdams) die ook terugkeren naar huis, echter is het voor hen slechts een kwestie van tijd voordat ze weer terug moeten. Ze hadden van tevoren niet kunnen voorspellen dat ze elkaar veel beter leren kennen, wanneer na aankomst in New York blijkt dat alle vluchten geannuleerd zijn vanwege een stroomstoring. Het drietal besluit samen een auto te huren om zo de kosten te delen. Dit is het begin van een roadtrip dwars door de binnenlanden van de VS, van New York aan de oostkust naar Las Vegas in het westen. Het is een reis vol verrassingen waarin de veteranen elkaar en zichzelf beter leren kennen. Het leven is gewoon doorgegaan in hun afwezigheid en zowel het land als geheel als hun persoonlijke omgeving zijn ingrijpend veranderd. En niet altijd op een positieve manier...

Luttele maanden na de start van de oorlog in Irak zagen de eerste films en documentaires over deze kwestie al het levenslicht. Varierend van actiefilms tot melodrama’s en politieke vehikels. The Lucky Ones is wat dat betreft de vreemde eend in de bijt. Hoewel de synopsis anders doet vermoeden, heeft deze prent maar weinig te maken met de oorlog. Het feit dat de hoofdpersonages allen op verlof zijn uit het leger is slechts hetgene dat het bindt en daarmee de motor achter het verhaal. Inhoudelijk ligt de focus op menselijke problemen en de veranderingen die een land en de persoonlijke leefomgeving van iemand kunnen ondergaan in zijn afwezigheid. Prijzenswaardig in de aanpak van regisseur Neil Burger is dat de karakterontwikkeling subtiel is en de personages en situaties uit het leven zijn gegrepen. Hoewel er zeker momenten van serieus drama en grote tegenslag zijn, kent de film ook verrassend veel humor en lichthartigheid. Het geheel werkt hierdoor op meerdere niveau’s zonder daarbij een sterk gevoel voor focus te verliezen. Dit is geheel te danken aan de uitstekende acteerprestaties en de bijna tastbare chemie tussen het acteertrio van Robbins, McAdams en Pena dat de geluksvogels uit de titel vertolkt. Ze zijn goed op elkaar ingespeeld en vormen een divers trio dat toch goed klikt. Laat je niet afschrikken door de eerste indruk die The Lucky Ones doet overkomen als alweer een zwaar drama over de oorlog. De toon is namelijk licht en de materie gaat zelden over de oorlog. Wanneer dit wel het geval is, worden er gedurfde onderwerpen aangepakt, zoals de manier waarop de thuisblijvers over de soldaten denken en hoe zijzelf hun land in een ander daglicht zien na hun terugkomst. Het is fijn dat de politieke agenda eens achterwege mocht blijven en plaats mocht maken voor menselijk drama met een vleugje humor.

Speelduur: 108 min
EAN: 8712609591590

• Documentaire: “A Look Inside The Lucky Ones

We hebben hier te maken met een anamorfe breedbeeldtransfer in de originele beeldverhouding van 1.85:1. De scherpte is net voldoende, maar het beeld kan niet bepaald gestoken scherp worden genoemd. Contrast en kleuren ogen erg natuurlijk en realistisch. Het schaduwdetail had een tikkeltje beter kunnen zijn. Zo nu en dan is er wat lichte ruis zichtbaar, maar dit is nauwelijks storend en draagt bij een het filmische karakter van de transfer. Er is verder geen sprake van enige vorm van artefacten.
De film is verdeeld in 28 hoofdstukken, ruim voldoende gezien de lengte van de film. De ondertiteling staat goed onder in beeld en de vertaling is prima verzorgd.

De audio is beschikbaar in de originele Engelstalige versie, alsmede dubs in het Frans, Italiaans en Spaans. Alleen eerstgenoemde wordt hier besproken. Deze heeft een Dolby Digital 5.1 formaat (bitrate 448kb/s). We hebben hier te maken met een dialoogfilm en de vele gesprekken worden helder en duidelijk weergegeven. Het dialoogkanaal treedt goed op de voorgrond. Verder valt de hoeveelheid subtiele ambiance – in de vorm van achtergrondgeluiden – op in positieve zin. Het LFE-kanaal wordt nauwelijks aan het werk gezet. Daarnaast valt er weinig te vertellen over deze track behalve dan dat deze zijn werk naar behoren doet.

De DVD zit verpakt in een standaard keep case. Vanuit het statische en muziekloze hoofdmenu zijn de hoofdstukken te selecteren, alsmede een aantal trailers van recente films. Daarnaast is er een inhoudelijke extra te benaderen.

Documentaire: “A Look Inside The Lucky Ones” (16 min.)
Hoewel de speelduur nogal bescheiden is en dit de enige extra op de DVD betreft, hebben we hier gelukkig wel te maken met iets inhoudelijks. In plaats van een verkapte infomercial worden we weer eens getrakteerd op wat analyses van de karakters van de hoofdpersonages en de groei die ze doormaken. Daarnaast is er aandacht voor de technische uitdagingen die het filmen in en rondom een rijdende auto met zich meebrengt. De beeldverhouding is breedbeeld anamorf, de audio Dolby Digital 2.0 (192kb/s) en Nederlandse ondertiteling is optioneel beschikbaar.

Drie Irak-veteranen keren terug naar de VS op verlof en raken door toeval verzeild in een roadtrip dwars door hun geliefde land. Ze leren zichzelf en elkaar beter kennen en worden confronteerd met veranderingen in hun persoonlijke omgeving en in het land als geheel. Regisseur Neil Burger mag geprezen worden voor zijn focus op karakterontwikkeling en het acteerstrio dat in vrijwel elk fragment samen te zien is, is uitstekend op elkaar ingespeeld. De DVD is ruim voldoende op technisch gebied al zijn de extra’s wat karig. De enkele extra die opgenomen is, is wel de moeite waard. The Lucky Ones is een aanrader voor liefhebbers van de betere dramafilm met een luchtige toon.