Perfect Getaway, A

18-02-2010

3.6

Perfect Getaway, A (Blu-ray)

Cliff (Steve Zahn) en Cydney (Milla Jovovich) zijn een pas getrouwd stel. Ze vieren hun huwelijksreis op één van de paradijselijke eilanden van Hawaï. Ze besluiten de natuur in te trekken en eens lekker ‘back to basics’ te gaan. Al snel komen ze een ander stel tegen. Deze Nick (Timothy Olyphant) en Gina (Kiele Sanchez) zijn een leuk stel zonder al te veel poespas. Samen horen ze enkele meisjes vertellen over een gruwelijke moord op een ander eiland. Een pas getrouwd stel is vermoord en de verdachten blijken een man en vrouw te zijn. Cliff en Cydney besluiten op te trekken met Nick en Gina, maar al snel nemen de twijfels toe of dit een goede beslissing is geweest. Wie heeft het stel vermoord? Is het dat andere stel dat ze steeds tegenkomen of weten Nick en Gina meer van de moord?

Regisseur David Twohy wachtte maar liefst vijf jaar met het maken van een nieuwe film na zijn laatste project uit 2004. Deze The Chronicles of Riddick kreeg aardige kritieken, maar was ook niet de hit waarop de beste man al jaren wacht. De prent deed het niet al te best aan de kassa’s van de bioscopen, misschien een reden voor de lange pauze. Ook A Perfect Getaway zal geen Oscars binnenhalen, hiervoor is het allemaal niet goed genoeg. Het verhaal is erg simpel van opzet. Een verliefd stel is op huwelijksreis op een tropisch eiland, waar ze te maken krijgen met de dreiging van moord. Het grootste struikelblok van deze film is het tergend langzame tempo. Vrijwel alles wordt tot in detail uit de doeken gedaan, overal moet een verklaring voor gegeven worden. Ook ontbeert de prent enige vorm van spanning. De personages praten honderduit over de moord en de dreiging hiervan, maar echt ermee zitten doen ze niet. Echt logisch is het dus allemaal niet te noemen. We krijgen slechts een opsomming van feiten voorgeschoteld, die verder weinig toevoegen. Als kijker ben je dan ook helemaal niet benieuwd wie nou de moordenaars zijn. Dit is toch redelijk funest voor een film die hierom draait. Misschien wordt dit ook wel veroorzaakt door het feit dat het al vrij snel duidelijk is wie verantwoordelijk is voor de moord. Geoefende kijkers zullen het in ieder geval niet als een verrassing ervaren. Het beste aan A Perfect Getaway zijn dan ook de fraaie locaties. Het tropische eiland ziet er erg mooi uit, iets dat wordt versterkt door verhoogde resolutie van deze BD-uitgave. In de hoofdrollen zien we enkele bekende namen. Mensen als Milla Jovovich, Timothy Olyphant en Steve Zahn zijn bij veel mensen wel bekend. Op zijn minst zullen hun gezichten bekend voorkomen. Allen zetten een goed optreden neer, maar door het tegenvallende verhaal voel je als kijker weinig binding met hun karakters. Samenvattend kunnen we zeggen dat A Perfect Getaway een tegenvallende thriller is geworden. Vooral het ontbreken van echte spanning doet de prent de das om.

A-Film heeft A Perfect Getaway op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder volgt onze bespreking van de BD-uitgave. In Amerika bevat de BD-uitgave van deze film de originele bioscoopversie en een Unrated Directors Cut. Wij moeten het doen met alleen de bioscoopversie.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 97 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777929742

De Blu-ray Disc heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264/MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) coderingsmethode.

Zoals gezegd speelt de film zich af op een tropisch eiland. Dit soort omgevingen lenen zich uitstekend voor een HD-uitgave, waarbij de vele kleurschakeringen en mooie landschappen goed tot hun recht komen. De transfer heeft een scherp en gedetailleerd ogend beeld. Het geheel bevat veel diepte, waarbij de wijde shots een natuurlijk beeld laten zien. Helaas heeft er wel wat ruisonderdrukking plaatsgevonden, waardoor het beeld, vooral in close-ups, een wat kunstmatig uiterlijk heeft. Het oogt op sommige momenten net allemaal te scherp en te strak. Ook heeft het beeld een oranje gloed over zich, waardoor vooral de huidtinten wat onnatuurlijk overkomen. Bij een locatie zoals deze zou je vele kleurschakeringen verwachten, maar van elke kleur is feitelijk maar één tint aanwezig. Waarschijnlijk is dit wel de bedoeling van de regisseur geweest, dit om een bepaalde sfeer neer te zetten. Het beeld komt dan ook broeierig en zweterig over, iets dat goed past bij de toon van de film. Op het gebied van contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn er geen klachten te ontdekken. Artefacten zijn ook niet aanwezig.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het geluid wordt verzorgd door een DTS-HD Master Audio 5.1 track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Het geluid richt zich vooral op de voorste kanalen, waarbij het gebruik van de surrounds wat tegenvalt. Er zijn namelijk genoeg momenten waar deze kanalen bij het geluidsbeeld betrokken zouden kunnen worden. Helaas is dit vaak niet het geval. Zo zijn de geluiden uit de jungle vooral uit de voorste kanalen hoorbaar. Ook het LFE-kanaal heeft niet veel te doen, waardoor de track behoorlijk wat impact mist op momenten dat het zou moeten. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten een breed stereogeluid horen, met een goede scheiding van de kanalen. Hierdoor krijgt de track nog enige dynamiek mee. Een wat ingetogen track dus, die verder mooi helder klinkt. Beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.

Na het opstarten van de film wordt direct met de film gestart. Er is wel een hoofdmenu aanwezig, dat alleen via de afstandsbediening op te roepen is. Ook is er een pop-up menu aanwezig, dat tijdens het afspelen van de film over het actieve beeld wordt weergegeven. Er zijn geen filmgerelateerde extra’s aanwezig, we moeten het doen met een trailer van de film.

Trailer (2 min.)
De originele bioscooptrailer van de film. Het beeld heeft een 1080p resolutie, met DTS-HD Master Audio 2.0 geluid (16bit/48kHz).

Cliff en Cydney reizen af naar Hawaï voor hun huwelijksreis. Daar komen ze al snel een ander stel tegen, dat met een verhaal over een moord komt. De verdenkingen nemen al snel toe als niet helemaal duidelijk is wie verantwoordelijk is voor de moorden. Cliff en Cydney besluiten op te trekken met het andere stel, maar of dit nou zo’n goed idee was? A Perfect Getaway is een matige thriller met weinig spanning. Het geheel presenteert zich al een klassieke "whodunit" op een tropisch eiland, maar geoefende kijkers hebben alles al snel door. De fraaie locaties zijn dan ook het beste aan deze film. Deze BD-uitgave heeft een beeld- en geluidskwaliteit die ruim voldoende zijn te noemen. Toch zijn er op beide gebieden wel wat aanmerkingen te vinden. De uitgave bevat geen extra’s, behalve een trailer van de film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.