Red Cliff

15-02-2010

6.4

Red Cliff (Blu-ray)

In de begin van de 3e eeuw na Christus heerst de Han-dynastie over het noorden van China. Alle rebellen zijn door Eerste Minister Cao Cao (Fengyi Zhang) verslagen. In het zuiden willen de onervaren Sun Quan (Chen Chang) en de reeds op leeftijd zijnde Liu Bei (Yong You) de strijd aangaan tegen de dynastie van de Han-keizer. Cao Cao trekt met zijn enorme leger naar het zuiden om voorgoed een einde te maken aan de opstandelingen. De twee opstandige krijgsheren verenigen hun krachten om zo een kans te maken tegen Cao Cao. Beide kampen nemen hun stelling bij Red Cliff, een uitham in de Yangtze rivier. De strateeg Zhuge Liang (Takeshi Kaneshiro), in dienst van Liu Bei, probeert met alle macht de strijder Zhou Yu (Tony Leung Chiu Wai) bij de strijd te betrekken. Met diens inbreng maken de opstandelingen nog een kleine kans tegen het immens grote leger en de vloot van Cao Cao. Er ontstaat niet alleen een grimmige strijd op het slagveld, maar ook een tactisch steekspel tussen beide partijen, dat uiteindelijk beslist wordt door een kopje thee.

Red Cliff (originele titel: Chi Bi) is de duurste Aziatische filmproduktie tot nu toe. De film heeft maar liefst 80 miljoen US$ gekost. En dat is er ook wel aan af te zien. Het ziet er werkelijk prachtig en vooral groots uit. Prachtige decors, veel special effects en enorme mensenmassa's. Maar is duur ook synoniem voor goed? Er zijn genoeg voorbeelden van films die klauwen met geld gekost hebben, maar niet om aan te zien waren. Bij Red Cliff is dat gelukkig wel in orde. Het is geen meesterwerk, maar de film is wel degelijk het bekijken waard. De versie die in het Westen in de bioscoop en nu ook op DVD en Blu-ray Disc is uitgebracht is een ingekorte versie van de oorspronkelijk uit twee delen bestaande hoofdfilm, die ruim vier uur duurde. Men heeft hier voor een ingekorte versie gekozen, omdat het verhaal dan eenvoudiger, zonder te veel zijlijnen, verteld kon worden. Een aantal achtergronden en scènes ontbreken in deze versie. Dat neemt niet weg dat het nog steeds een interessante film is, vol avontuur en aktie. Regisseur van de film is John Woo, die we vooral kennen van The Killer, Windtalkers en Mission Impossible II. Het is zijn eerste Aziatische produktie sinds Hard Boiled uit 1992. Hij emigreerde in 1993 naar de Verenigde Staten en werkte sindsdien alleen in Hollywood. Ruim 15 jaar later heeft hij dus weer een nieuwe Chinese film gemaakt. Een film die weer elementen van zijn kenmerkende stijl bevat, zoals veel slow-motion beelden en gewelddadige scènes.
Het verhaal van de film zelf is gebaseerd op een bestaande gebeurtenis in de 3e eeuw, aan het einde van de Han-dynasty. De strijd ging tussen de zuidelijke rebellenleiders Liu Bei en Sun Quan aan de ene kant en het numeriek veel sterkere leger van Cao Cao, de Eerste Minister van de noordelijke keizer aan de andere kant. De strijd werd uitgevochten bij Red Cliff, een uitham in de Yangtze rivier. De film is historisch gezien bij lange na niet volledig of accuraat. Een probleem is dat echter niet, omdat er – vooral hier in het Westen – maar heel weinig mensen zullen zijn die de precieze toedracht van deze strijd zullen kennen. Het gaat in Red Cliff vooral om het spektakel en daar is geen gebrek aan! De film bevat vele aktie- en spektakelscènes, waaronder een aantal grote massascènes. Een groot deel van de figuranten is afkomstig uit het Chinese leger, dat 1.000 manschappen ter beschikking had gesteld voor de opnames van deze film. In Westerse films komen massascènes tegenwoordig al snel uit een computer, in China gebruikt men daarvoor nog echte personen. Niet dat de computer er niet aan te pas is gekomen. De film zit boordevol special effects, waarbij sommige er erg overtuigend uitzien, andere weer wat minder. Naast alle aktie, geweld en massascènes gaat het natuurlijk ook vooral om het spel van de acteurs. De hoofdrol wordt vertolkt door Tony Leung Chiu Wai, die we vooral kennen uit Hero en Infernal Affairs. Maar er zijn meer helden in deze film. De meest aansprekende is misschien wel Takeshi Kaneshiro (House of the Flying Daggers), die als strateeg Zhuge Liang de meest spirituele en inspirerende rol heeft. Hij is het verbindende karakter tussen de diverse krijgsheren. Een probleem is wel het groot aantal karakters in het verhaal, waarbij je soms even moet nadenken over wie nu ook alweer wie is, vooral als ze alles bedekkende uniformen aan hebben. Een vergissing is wat dat betreft snel gemaakt. Maar over de gehele linie gezien is het een spectaculaire film die met een speelduur van bijna twee en een half uur garant staat voor een volle avond kijkplezier.

Red Cliff is door Warner zowel uitgebracht op DVD als Blu-ray Disc. De bespreking hieronder betreft de BD-uitgave. Onze bespreking van de DVD kun je hier vinden.

Genre: Actie, Avontuur, Oorlog
Jaar: 12
Speelduur: 148 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Mandarijn
EAN: 5051888037195

De HD-transfer op deze Blu-ray Disc wordt gepresenteerd in het originele 2.35:1 beeldformaat. Deze uitgave is een 50GB enkellaags disc, waarvan een kleine 30GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) codering.

De DVD van deze film zag er al prachtig uit. De Blu-ray Disc uitgave doet er nog een (klein) schepje bovenop. Het HD-beeld heeft een mooie dieptewerking met een uitstekende scherpte en contrast. De detaillering is ook goed, hoewel het schaduwdetail een klein beetje achterblijft. Hier had nog wel wat verbetering in kunnen zitten, al zullen er niet veel mensen zijn die zich er veel aan storen. De kleuren tonen naturel en met een goede verzadiging. Een uitstekende transfer dus, die goed de mogelijkheden van HD laat zien. De film telt 25 hoofdstukken. De ondertiteling is redelijk goed te volgen, al mist het vaak het streepje voor de tweede regel om aan te geven dat een ander karakter deze zin uitspreekt. De ondertiteling is met één regel in het beeldvlak geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk

De Blu-ray Disc heeft een DTS-HD Master Audio 5.1 (16bit/48kHz) geluidstrack. Als de eerste voice-over van de film in het Engels blijkt te zijn slaat de angst al om het hart. Het zal toch geen Engels gedubde versie zijn? Gelukkig is de angst ongegrond en betreft het de originele Mandarijn gesproken geluidstrack. Daarnaast is er ook een Frans nagesynchroniseerde versie beschikbaar. Het geluid klinkt heel gedetailleerd, wat het geluidsbeeld erg ten goede komt. Klinkt de DVD wat onevenwichtig, bij de Blu-ray Disc is daar nauwelijks sprake van. Dat komt voornamelijk omdat het geluid een stuk gedetailleerder klinkt dan de DVD. Geluiden zijn beter te volgen binnen het totaalbeeld. Dialogen staan wel vrij nadrukkelijk op de voorgrond, waardoor het soms wat onnatuurlijk overkomt. Veel is ook nagesynchroniseerd. Het laag is mooi strak en komt stevig uit het LFE-kanaal. Het geluid maakt veelvuldig gebruik van alle beschikbare kanalen, waardoor er een goede ruimtelijke werking is. Dialogen komen hoofdzakelijk uit het centerkanaal. De atmosfeergeluiden en effecten komen uit de front- en surroundkanalen. De muziek van de Japanner Taro Iwashiro is veelvuldig aanwezig en heeft veelal een versterkende werking, al staat ook de muziek soms wel erg nadrukkelijk op de voorgrond.

De BD heeft statische menuschermen in 1.78:1 beeldformaat met het thema uit de filmmuziek als achtergrondgeluid. Via een pop-up menu is het mogelijk de instellingen qua geluid te wijzigen of een andere scène te kiezen. Deze versie van de film komt in een fraaie steelbook uitgave.

Trailer (2 min)
De trailer van de film in 2.35:1 letterbox beeldformaat, die het moet hebben van mooie beelden en een ritmische montage. Je krijgt niet echt een idee waar het verhaal over gaat, maar wel dat je veel actie voorgeschoteld krijgt. De trailer is niet in HD, maar in SD formaat.

Cao Cao, de Eerste Minister van de Han-keizer, probeert de laatste opstandelingen in het zuiden te verslaan bij Red Cliff. De opstandelingen zijn sterk in de minderheid, maar beschikken over veel moed en vernuftig tactisch inzicht. Red Cliff van John Woo is de duurste Chinese filmproductie ooit. Het is een waar spektakelstuk met grote massascènes en prachtig gechoreografeerde vechtscènes. Net als de DVD bevat de Blu-ray Disc niet de gehele oorspronkelijke film, maar een op de internationale markt gerichte versie. Het beeld ziet er zeer goed uit, een BD-uitgave waardig. Het geluid klinkt dynamisch en zeer gedetailleerd. Als extra is alleen een trailer aanwezig.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.