Natalee Holloway

13-02-2010

3.8

Natalee Holloway (DVD)

Natalee Holloway (Amy Gumenick) is een Amerikaanse meid die alles mee lijkt te hebben: ze is mooi, slim en populair. Natalee is bovendien prima in staat om voor zichzelf op te komen. Haar moeder Beth (Tracy Pollan) maakt zich desondanks zorgen over Natalee’s trip naar Aruba, waar ze samen met haar klas een korte vakantie gaat vieren. De jongeren zullen waarschijnlijk helemaal los gaan, zodat Beth nogmaals benadrukt dat Natalee erg goed op moet letten. Eenmaal op Aruba lijkt dat allemaal goed te gaan. Totdat de laatste avond aanbreekt. In een bar raakt Natalee aan de praat met een Nederlandse jongen, Joran (Jacques Strydom). Het is direct duidelijk dat de twee elkaar leuk vinden. Als Natalee’s vriendinnen naar het hotel gaan, besluit Natalee om bij Joran in de auto te stappen. Ze zou echter nooit bij het hotel aankomen. Als de volgende dag blijkt dat Natalee is verdwenen, wordt in eerste instantie gedacht dat ze een dag later wel weer terecht zal zijn. Dat gebeurt immers wel vaker met jongeren op vakantie. Naarmate de dagen verstrijken wordt het echter steeds duidelijker dat Natalee echt verdwenen is. Wat is er gebeurd?

Het verhaal heeft alles in zich voor een pakkende film: een mooie Amerikaanse meid die op onverklaarbare wijze verdwijnt, een arrogante manipulator – met een invloedrijke vader – als verdachte en, uiteindelijk, een slinks ontfutselde onthulling op de verborgen camera. En dus kon je er donder op zeggen dat een regisseur zich vroeg of laat aan de verdwijning van Natalee Holloway zou wagen. In 2009 was het zover en kwam Mikael Salomon met het voor TV gemaakte Natalee Holloway. De film werd gemaakt in opdracht van de Amerikaanse vrouwenzender Lifetime. En dus is het niet vreemd dat het verhaal wordt belicht vanuit de ogen van Natalee’s moeder, Beth Twitty, die er alles aan wil doen om haar dochter terug te vinden. Tevens zie je in flashbacks wat er al dan niet gebeurd zou zijn met Natalee. In Nederland zal de zaak-Holloway bij vrijwel iedereen bekend zijn. De TV-uitzending van Peter R. de Vries waarin verdachte Joran van der Sloot op verborgen camera met een bekentenis kwam werd immers door miljoenen mensen bekeken. De betreffende uitzending komt – uiteraard – ook terug in de TV-film. Is deze het bekijken waard? Nou, het is in ieder geval aardig om te zien hoe er vanuit Amerika naar de zaak wordt gekeken. Echt heel objectief gaat het er daarbij niet aan toe, de film laat er nauwelijks twijfel over bestaan dat de bekentenissen van Joran van der Sloot (spreek uit: “Vèndursloet”) waarheid zijn en dat de Arubaanse recherche – onder druk van Jorans vader – de zaak in de doofpot wilde stoppen. Het onderzoek is eigenlijk bijzaak, de focus ligt op de emotionele impact die de machteloosheid op Beth heeft. Dat gaat gepaard met flink wat melodrama, zoals het een Waargebeurd Verhaal betaamt. Echt raken doet het je echter niet, al zit Tracy Pollan als Beth Twitty prima in haar rol. Ook Jacques Strydom is goed gecast als Joran van der Sloot. Het acteerwerk is dan ook ruim voldoende. Dat deze TV-film maar weinig indruk kan maken komt vooral omdat het allemaal te overdreven “Amerikaans” neer wordt gezet. Inclusief overbodige, tamelijk overtrokken boodschap aan het eind. Waarin de film wél geslaagd is, is het (opnieuw) opwekken van je nieuwsgierigheid. Wat is er nu echt gebeurd op die noodlottige avond? Mocht het antwoord op die vraag nog ooit naar boven komen, dan moet men maar eens een nieuwe poging wagen om er een boeiende film van te maken.

Jaar: 2009
Speelduur: 84 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Spaans, En vele andere
EAN: 8712609661903

• Remembering Natalee

Natalee Holloway staat op DVD in het oorspronkelijke formaat van 1.78:1. De anamorfe transfer heeft een natuurlijke scherpte, al is wel op momenten flink wat edge enhancement te zien. Wie goed oplet zal tevens enige lichte compressieartefacting opmerken. Echt storend wordt dit gelukkig nooit. Op de overige fronten valt er weinig aan te merken op de beeldkwaliteit. Zo zijn de kleuren mooi verzadigd en is de print vrij van beschadigingen en vuil. Het zwartniveau is eveneens prima. Het schaduwdetail is een tikje minder goed, maar nog steeds acceptabel. Een ruim voldoende beeldkwaliteit.

Het geluid van Natalee Holloway staat in de vorm van een Dolby Digital 5.1-track (448kbit/s) op de DVD. Voor een voor TV gemaakte film valt er weinig te klagen over de audiokwaliteit. Zo komen dialogen altijd goed verstaanbaar uit het midden, worden de surrounds op goede wijze gebruikt voor het vergroten van de ruimtlijkheid en zorgt het LFE-kanaal voor lichte ondersteuning van met name de muziek. Ook de klank van het geluid is prima, met voldoende detail en een acceptabele dynamiek. Het resultaat is een solide track, die voor een relatief simpele TV-film nette prestaties neerzet.

In het menu van deze DVD vind je slechts een enkele extra terug. Deze heeft een beeldverhouding van 1.78:1 (anamorf) en DD 2.0-geluid.

Remembering Natalee (9 min)
Deze extra is een korte featurette waarin de regisseur en diverse castleden hun mening geven over de zaak-Holloway. De heersende opvatting is dat het wel duidelijk is wat er gebeurd is met Natalee. De werkelijkheid is helaas minder zwart-wit. Ook vertelt Beth Twitty in deze extra wat ze van de TV-film vindt en welk doel deze volgens haar heeft. Niet bepaald de meest boeiende extra.

Het door Mikael Salomon geregisseerde Natalee Holloway is een TV-film die gebaseerd is op de bekende zaak-Holloway. De focus ligt op de moeder van Natalee, die er alles aan wil doen om haar op Aruba verdwenen dochter te vinden. Ondertussen lijkt verdachte Joran van der Sloot de dans te ontspringen. Natalee Holloway is een typisch Amerikaans TV-drama, met een flinke portie melodrama en een wijze les aan het eind. Het acteerwerk is in orde, maar de TV-film weet je desondanks niet te grijpen. Hier had zeker meer ingezeten, de zaak heeft immers alles in zich om er een pakkende film van te kunnen maken. De DVD-uitgave van Natalee Holoway heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Als extra is een weinigzeggende featurette aanwezig.