Fame (2009)

12-02-2010

3.5

Fame (2009) (Blu-ray)

Denise (Naturi Naughton), Malik (Collins Pennie), Victor (Walter Perez), Jenny (Kay Panabaker), Marco (Asher Book) en Joy Moy (Anna Maria Perez de Taglé) doen allemaal auditie voor de New York Highschool of Performing Arts. Ze kiezen allemaal een ander discipline en worden ook toegelaten. We volgen hen gedurende hun vier jaar aan deze middelbare school, waar ze naast hun eigen discipline - zang, dans, drama of muziek - ook nog de gewone vakken van de middelbare school moeten volgen. Ze ontdekken hun talenten, worden verliefd, gaan een andere weg, blijken niet goed genoeg of gaan eerder van school omdat ze al een baan vinden in de grote wereld van de podiumkunsten. Ze worden begeleid door hun leraren zang Ms. Fran Rowan (Megan Mullaly), drama Mr. Dowd (Charles S. Sutton) en muziek Mr. Cranston (Kelsey Grammar).

De originele musicalfilm Fame dateert van 1980 en was een unicum. De film, geschreven door Christopher Gore en geregisseerd door Alan Parker, en de daaropvolgende TV-serie waren enorm populair in de jaren '80. Met de onvergetelijke karakters van Coco (Irene Cara) met haar wereldhit Fame, Bruno (Lee Curreri) en nog zo een paar anderen. Toen het duidelijk werd dat regisseur Kevin Tancharoen van dit verhaal een remake wilde gaan maken was dat voor vele fans reden om in de pen te klimmen en te protesteren. Maar Tancharoen zette door. Het werd geen remake, maar Tancharoen wilde het idee achter Fame als een hele nieuwe ervaring neerzetten met behoud van de integriteit van de eerste film. En het idee erachter is eigenlijk heel simpel, we volgen een aantal studenten die auditie doen voor de New York Highschool of Performing Arts en gedurende hun verdere opleiding. In een interview zei Tancharoen hierover dat hij de originele film meer als een drama dan als een musical zag. En dat hij graag de jeugd van nu iets meer emotionele inhoud mee wilde geven dan de huidige populaire musicalfilms zoals de serie High School Musical. Als voorbereiding voor deze film heeft hij dan ook een aantal kinderen, die op verschillende scholen van de podiumkunsten zitten, geïnterviewd. Het script werd mede naar aanleiding van deze interviews verder bewerkt door Allison Burnett (Untraceable).
Fame is Kevin Tancharoens eerste bioscoopfilm. Hij werd voor zijn werk als regisseur geïnspireerd door onder andere Bob Fosse (All That Jazz), Stanley Donen (Singin' In the Rain) en Busby Berkely (Babes in Arms). Hij heeft wel ervaring met de regie voor muziek-opnames (Britney Spears) en dat is in deze versie van Fame ook goed te merken. De dans- en zangscènes worden prachtig in beeld gebracht. Deze scènes werden dan ook van tevoren helemaal uitgeschreven en gechoreografeerd. Maar waar het aan schort in deze film is de inhoud. De personages hebben allemaal hun talenten, maar worden zo fragmentarisch in beeld gebracht dat je je niet echt met iemand kunt identificeren. De enige redelijk emotionele scènes vinden plaats tussen Malik en zijn dramaleraar, gespeeld door Charles S. Sutton. Sutton weet wel inhoud aan zijn rol te geven, maar Malik lijkt wel zijn enige pupil te zijn. Danseres Kherington Pane danst prachtig, maar zegt praktisch niets en speelt verder ook geen duidelijke rol in het verhaal. Voor de romantiek zorgen Panabaker en Book, maar echt diepgaand wordt dat niet. En het is leuk om het ontstaan van de hiphopformatie van Naughton, Pennie en Perez te volgen. Maar meer is het eigenlijk ook niet. Een ander nadeel is dat de liedjes niet echt aansprekend zijn. Klassiekers als Fame en Starmaker zijn in deze versie niet te vinden. De nummers blijven gewoon niet in je hoofd hangen. De moderne wereld van de 21e eeuw wordt eigenlijk alleen in beeld gebracht door het gebruik van mobieltjes, maar verder wordt er geen gebruik gemaakt van alle moderne technieken die tegenwoordig gebruikt worden binnen de podiumkunsten. En er is, buiten Sutton, ook geen enkele leraar zo charismatisch als de oude Shorofsky of Lydia Grant uit de versie van 1980. Tancharoen heeft zijn doel bereikt in de zin van een hele nieuwe ervaring van Fame te maken, maar erg geslaagd is deze helaas niet te noemen. Enig pluspunt in de film is dat het niet alleen maar gaat over succes maar juist ook over wat er mis kan gaan, zoals niet genoeg talent hebben, belazerd worden enzovoort. Dat is in elk geval een realistische noot die in bijvoorbeeld High School Musical totaal ontbreekt. Maar voor liefhebbers van dans en muziekfilms mét inhoud en waarin je echt mee kan leven verwijs ik graag naar bijvoorbeeld Center Stage of Save the Last Dance.

Fame is door E1 Entertainment uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. De hieronder besproken versie betreft de BD.

Genre: Drama, Muziekfilm
Jaar: 2009
Speelduur: 107 min
Beeldverhouding: 2.40:1 HD niet anamorf
Uitgever: E1 Entertainment
EAN: 8713045221119

De HD-transfer op deze Blu-ray Disc wordt gepresenteerd in een beeldformaat van 2.40:1. Deze uitgave is een 25GB enkellaags disc, waarvan ongeveer 21GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p, dus 1080 beeldlijnen progressief met 1920*1080 beeldpunten en een beeldsnelheid van 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de SMPTE-VC1 codering.

De Blu-ray Disc heeft een heel contrastrijk beeld. Donkere vlakken worden afgewisseld met heel lichte delen. Daardoor is in de donkere delen nauwelijks tot geen detaillering meer waar te nemen. Dat is echter door de makers zo bedoeld en is geen reden voor puntenaftrek. Wel zijn er een aantal andere opmerkingen te plaatsen die minder positief zijn. Het beeld is namelijk niet geheel scherp. In ieder geval niet zo scherp als we van een HD-uitgave mogen verwachten. Ook is er vrij veel beeldruis en in mindere mate filmgrain aanwezig. De kleuren zien er wat flets uit, maar ook dat is een bewuste keuze om de koude wintersfeer te benadrukken. Op zich is dit geen slechte transfer, maar van een moderne HD-film verwachten we toch iets meer. De film heeft twaalf hoofdstukken. De optionele ondertiteling is met één regel in het beeldvlak geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk

Het geluid op deze Blu-ray Disc betreft een DTS-HD Master Audio 5.1 (16bit/48kHz) track. Met het geluid is niet veel mis. Het klinkt erg dynamisch en ruimtelijk. Er wordt volop gebruik gemaakt van alle beschikbare kanalen. Dialogen zijn uitstekend te volgen, ook in de drukte van de school en de stad. Soms is het wat overbodig om echoklanken van dialogen ook uit de surroundkanalen te horen. De film zit boordevol drukke atmosfeergeluiden en kleine geluidseffecten. De liedjes in de film knallen lekker hard uit de speakers, het is alleen spijtig dat ze zelden enige indruk maken. Zelfs de moderne versie van het originele Fame tijdens de aftiteling is geen vooruitgang. Het LFE-kanaal komt volledig tot z'n recht bij deze film met een diep en strak laag. Een geluidstrack die wel degelijk indruk maakt.

De BD begint met een aantal promotietrailers, die makkelijk zijn over te slaan. Daarna begint de film direct te spelen. Er is geen menu (ook geen pop-up menu) beschikbaar. Extra's heeft deze uitgave niet.

Zeven aankomende studenten van de New York Highschool of Performing Arts worden gevolgd vanaf hun auditie tot hun afstuderen. Ze ontdekken zichzelf en hun passie, worden verliefd, gaan elk een andere weg, blijken niet goed genoeg of gaan eerder van school omdat ze een betaalde baan hebben gevonden in de grote wereld van de podiumkunsten. Deze nieuwe versie is geen directe remake van de film uit 1980. Het niveau van de oude versie wordt nergens gehaald, het ontbreken van een goede verhaallijn is hier funest. Deze BD-uitgave van Fame heeft wel een voldoende beeld- en een uitstekende geluidskwaliteit. Vooral het geluid knalt lekker uit de speakers. Er staan op deze Blu-ray Disc geen extra's. Dat maakt dit tot een behoorlijk kale uitvoering en daarmee is deze Blu-ray Disc eigenlijk alleen geschikt voor de echte fans.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door E1 Entertainment.