World Unseen, The

04-02-2010

5.4

World Unseen, The (DVD)

Amina (Sheetal Sheth) is een vrijgevochten jonge Indiase vrouw in het Zuid-Afrika van de jaren '50. De apartheid tiert welig, maar Amina is er toch in geslaagd om zo veel mogelijk haar eigen weg te gaan. Ze heeft zelfs een eigen restaurant opgezet, samen met haar vriend Jacob (David Dennis). In dit restaurant ontmoet ze Miriam (Lisa Ray), die net met haar gezin in de streek is komen wonen. Miriam is ook een Indiase vrouw, getrouwd en moeder van twee kinderen. Amina is op slag verliefd en nodigt Miriam uit om weer te gaan lezen en om te komen koken in haar restaurant. De man van Miriam, Omar (Parvain Dabas) vindt dat helemaal niet kunnen en wil vasthouden aan de heersende mentaliteit dat de man alles voor het zeggen heeft. Jacob ontmoet ondertussen een aardige blanke vrouw van het postkantoor en droomt ervan om ondanks de apartheid met haar uit eten te kunnen. De realiteit valt zowel Amina en Miriam als ook Jacob rauw op het dak. Ieder voor zich zal een belangrijke keuze moeten maken.

Voor Shamim Sarif is The World Unseen de tweede film die ze maakt. Net als haar eerste film is die gebaseerd op haar eigen boek. Haar eerste film - tevens haar eerste boek - was I Can't Think Straight, waarvoor zij samen met Kelly Moss het script schreef. Deze kwam net als The World Unseen uit in 2007. Beide films regisseerde zij zelf en hadden ook dezelfde actrices in de hoofdrollen, Lisa Ray en Sheetal Sheth. Dit tweede boek The World Unseen heeft ze in haar eentje bewerkt tot script. The World Unseen vertelt het verhaal van Amina en Miriam. Allebei Indiase vrouwen die leven in het door apartheid gereguleerde Zuid-Afrika van de jaren '50. Kleurlingen, waaronder de Indiase minderheid werd geschaard, stonden iets hoger in aanzien dan de “donkere” lokale bevolking. Die laatste groep werd op alle mogelijke terreinen met harde hand bestreden en vernederd. Dat komt in deze film op een indringende, maar geenszins schreeuwerige manier tot uitdrukking. Het wordt zeer knap in het verhaal opgenomen als vanzelfsprekendheid, waardoor het nog meer indruk maakt. Het verhaal zelf gaat over de ontmoeting tussen Amina, een vrijgevochten jonge vrouw die lak heeft aan conventies en haar eigen weg wil gaan, en Miriam. Miriam is een uitgehuwelijkte Indiase vrouw die na haar huwelijk met haar man naar Zuid-Afrika is vertrokken. Haar man probeert een leven voor zijn gezin op te bouwen en gaat daarbij, als het nodig is, over lijken. Miriam is geleerd om zich te schikken in haar rol als echtgenote en moeder en cijfert zichzelf volledig weg. Dat verandert langzaam als ze kennis heeft gemaakt met Amina. Het vrije van Amina stimuleert Miriam om zichzelf vragen te stellen over haar leven en vooral over de regels waarnaar ze leeft. Wil ze dat nog wel en kan het ook anders? En als ze dat anders wil wat heeft dat dan voor consequenties?
Lisa Ray en Sheetal Sheth zetten mooie rollen neer als de Indiase vrouwen Miriam en Amina. In het begin van de film wordt vooral de schoonheid van beide dames in beeld gebracht, daarna neemt gelukkig het verhaal het over en leef je mee met hun personages. Een erg ontroerende rol is weggelegd voor David Dennis, die de rol van Jacob, de vriend van Amina, speelt. Aangestoken door de jeugdige kracht van Amina durft ook hij te dromen van een ander leven, maar in het Zuid-Afrika van toen is dat voor een “gekleurde” man vrijwel onmogelijk. Ook de blanke vrouw met wie hij graag uit eten zou gaan, Madeleine (gespeeld door Grethe Fox) is overtuigend en ontroerend. Het geeft ook mooi aan dat er in elke dictatuur mensen zijn die er tegen in opstand durven komen en er anders over denken.
The World Unseen is een prachtige film geworden over integriteit en over je eigen stem vinden. Het gaat over hoe je jezelf kunt en durft te zijn in een wereld die er hele andere regels op na houdt. The World Unseen wordt geschaard onder de gay-films. Amina is namelijk lesbisch en heel erg verliefd op Miriam. Maar dat aspect is toch eigenlijk ondergeschikt aan de rest van het verhaal. Al wordt er regelmatig naar elkaar gelonkt en zijn er een paar scènes licht erotisch, nergens gaat het echt over die lesbische liefde. En daarmee wint de film alleen maar aan kracht. De liefde van Amina voor Miriam wordt erg mooi in beeld gebracht, maar blijft ook altijd realistisch. Liefde moet toch altijd van twee kanten komen, tenminste als je een gelijkwaardige relatie wilt. Het gaat vooral om trouw zijn aan jezelf, over op durven staan tegen onrecht en je stem laten horen. The World Unseen is daarmee een erg inspirerende film en een echte aanrader.

Genre: Drama, Gay
Speelduur: 90 min
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249475736

• Also Available

De DVD heeft een anamorf beeldformaat van 1.85:1, waarvan we ervan uit mogen gaan dat dit het originele formaat is. De film heeft heel mooi camerawerk en het is altijd fijn als dit goed overkomt op de DVD. Dat is bij deze uitgave ten dele gelukt. Het beeld heeft een mooi filmische uitstraling, maar er zijn ook wel wat opmerkingen bij te plaatsen. Zo is de kleurverzadiging aan de hoge kant. De kleuren zijn heel fel, vooral rood en geel springen er uit. De scherpte en het contrast zijn ruim voldoende. De detaillering en het schaduwdetail zijn weer wat minder, wat vooral door de compressie komt. Als resultaat van deze compressie zien we in de achtergrond ook regelmatig wat kleine foutjes, maar niet in storende mate. In een paar donkere scènes is erg veel filmgrain aanwezig en een heel enkele keer is lichte edge-enhancement toegepast. Over het geheel gezien geen slechte transfer, maar er zijn wel wat kleine puntjes op aan te merken. De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken.

Op de DVD staan twee geluidstracks: een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) en een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) track. Het geluid klinkt heel natuurlijk en sfeervol. Bij de surroundtrack krijgen we een mooi ruimtelijk geluidsbeeld voorgeschoteld. Dialogen komen hoofdzakelijk uit het centerkanaal, met enkele uitzonderingen bij dialogen buiten beeld. De frontkanalen geven een mooi stereobeeld weer met atmosferen, muziek en geluidseffecten. De ruimtelijkheid wordt gecreëerd door atmosfeergeluiden en muziek via de surroundkanalen. Het LFE-kanaal krijgt niet veel te verwerken, maar daar is het de film ook niet voor. De muziek is zeer sfeervol, waarbij de prachtige titelsong Broken van Leonie Casanova extra aandacht verdient.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat en de song Broken van Leonie Casanova als achtergrondgeluid. Naast de trailer staan er ook een aantal trailers van andere films op de DVD, waaronder die van I Can't Think Straight de debuutfilm van regisseuse Shamim Sarif.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film in een anamorf beeldformaat van 1.85:1. De trailer heeft geen Nederlandse ondertiteling.

De Indiase Miriam verhuist met haar man en twee kinderen naar het platteland om een winkeltje te beginnen. Ze ontmoet de restauranthoudster Amina, die direct verliefd wordt op Miriam. Maar in het Zuid-Afrika van de jaren '50 is een liefde tussen twee vrouwen, die ook nog niet blank zijn, zo goed als onmogelijk. The World Unseen is een prachtig drama over hoe je jezelf kunt en durft te zijn in een wereld die er hele andere regels op na houdt. Er wordt goed geacteerd en het verhaal geeft een realistisch beeld van de situatie in Zuid-Afrika in de jaren '50. De DVD heeft een voldoende beeldkwaliteit en een goede geluidskwaliteit. Qua extra's kent de DVD alleen maar een trailer. Voor wie van goed gespeeld drama met een sociaal-historisch gegeven houdt is The World Unseen zeker een aanrader.