Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs

27-01-2010

8.2

Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs (Blu-ray)

De vrienden Manny (Ray Romano), Diego (Denis Leary) en Sid (John Leguizamo) bevinden zich nog steeds in de ijstijd. Er is echter veel veranderd sinds hun eerste ontmoeting. Manny en zijn vriendin Ellie (Queen Latifah) verwachten namelijk een kleintje, iets waardoor de goedzak Manny zich in constante staat van spanning bevindt. Diego is het leven in de groep een beetje zat aan het worden. Hij denkt dat hij te soft aan het worden is. Reden om zijn levensstijl drastisch te veranderen. De vrienden komen echter snel voor grotere problemen te staan als Sid drie eieren vindt. Deze blijken drie jonge dinosauriërs te bevatten en niet van de soort die graag planten eet. Sid wordt meegenomen door de moeder naar een wereld die de vrienden nog niet eerder tegenkwamen. De groep vrienden moet hem nu achterna reizen om hem uit de klauwen van moeder dinosaurus te bevrijden, een taak waarvoor ze alles op alles moeten zetten.

We zijn alweer aangekomen bij het derde deel uit de Ice Age reeks. De eerste twee delen waren een groot succes, een derde deel kon daarom niet uitblijven. Deze keer worden de vrienden meegenomen naar een ondergrondse wereld waar zij oog in oog komen te staan met nog levende dinosauriërs. Uiteraard hebben de dieren uit de ijstijd nooit samengeleefd met deze uit de kluiten gewassen hagedissen, maar de makers van de prent hebben hier een aardige verklaring voor gevonden. Niet dat dit er iets toe doet, want deze film is bedoeld om te vermaken. Niet om historisch correct over te komen. Vermaken is dan ook wat de prent doet, zowel voor de jongsten onder ons als de ouderen. Na een wat langzaam begin schakelt het verhaal al snel in een hogere versnelling. De film bevat dan ook meer actie dan zijn voorgangers, iets wat in dit geval een goede zet genoemd kan worden. Deze actiescènes zijn zeer vermakelijk, en aangevuld met de nodige humor levert de prent het nodige kijkvermaak. Net als de vorige delen is ook dit deel weer fraai geanimeerd. Vooral de ondergrondse wereld, vol met bizarre wezens en groene jungles, is goed gemaakt. De verplaatsing van het verhaal naar deze locatie is een goede keus van de makers. Zo vermijden ze dat ze in de herhaling vallen, feitelijk hebben we bijna alles wel gezien in de vorige delen. Deze nieuwe locatie en wezens geven de film een frisse insteek, waardoor dit deel dan ook kwalitatief beter is dan het matige tweede deel. Toch is ook dit tweede vervolg niet helemaal perfect. Vooral voor de volwassenen bevat het verhaal teveel gaten en is de humor teveel op de kinderen gericht. Zij zullen zich dan ook uitstekend vermaken, vooral het toevoegen van dino’s zorgt bij de kleintjes voor veel spanning en vermaak. Vrijwel alle karakters uit de eerdere films keren terug in dit deel, aangevuld met enkele nieuwe. Belangrijkste en leukste is ongetwijfeld die van Buck. Een eigenwijze wezel, waarvan de stem bijzonder goed wordt verzorgd door Simon Pegg. Dit karakter zorgt veel voor vertier en is een welkome aanvulling op de cast, die we ongetwijfeld zullen terug zien in een vierde deel. Alles bij elkaar is Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs een film geworden die doet wat hij moet doen. Dat is vermaken, vooral voor de jongsten onder ons. Volwassenen zullen iets minder plezier beleven aan het geheel, maar de humor is nog altijd goed genoeg om gezellig mee te kijken met de kinderen. Verwacht geen hoogstaand verhaal dat zich kan meten met de animatietoppers uit de Pixar stal, maar gewoon een leuk gemaakte animatiefilm voor jong en oud.

Fox heeft Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Hieronder onze bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Animatie, Avontuur, Komedie/Humor
Jaar: 2009
Speelduur: 94 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Vlaams
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626001546

• Muziekvideo
  • Featurettes
  • Previews
  • Storybook Maker
  • Survival Guide
  • Scrat Shorts

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij de meeste High Definition uitgaven heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Zoals de meeste mensen die Blu-ray Discs kopen wel weten, halen vooral de digitaal gemaakte animatiefilms het onderste uit de kan op dit medium. De transfer van Ice Age 3 is hier geen uitzondering op. Dit is een beeldkwaliteit waar niets op aan te merken valt, alles is perfect in orde. Het beeld is haarscherp met enorm veel detail. Zowel in de wijdere shots als de close-ups zijn erg veel details zichtbaar. Zo is elk haartje op de vacht van de beesten goed zichtbaar en zijn objecten in de achtergrond duidelijk te volgen. De kleuren zien er erg goed uit. Goed verzadigd en lekker fel. Er zijn veel kleurschakeringen zichtbaar en vooral de ondergrondse wereld weet veel indruk te maken. Verder zijn contrast, schaduwdetail en zwartniveau van hoog niveau. Erg goed nieuws is dat de transfer geheel vrij is van artefacten. Een uitstekende beeldkwaliteit die tot de betere van het medium behoort.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele Engelstalige soundtrack staat in DTS-HD Master Audio 7.1 formaat (24bit/48kHz) op de uitgave. De meeste mensen onder ons zullen verheugd reageren bij het zien van de aanwezigheid van een 7.1 track. Helaas valt de kwaliteit van deze track een beetje tegen en weet de track niet te brengen wat het zou moeten. Dit is vooral te wijten aan de zeer gebrekkige ruimtelijkheid. Dit derde deel uit de serie is met stip de meeste actievolle, maar het geluid richt zich vooral op de voorste kanalen. Er zijn wel momenten waarbij de surrounds bij het geheel betrokken worden, maar deze momenten zijn te spaarzaam om echt profijt te hebben van de vier achterkanalen. Bovendien is het volume van deze kanalen te laag om echt indruk te maken. Verder voldoet de track aan alle eisen die gesteld mogen worden. Het detail is uitstekend, evenals het laag uit het LFE-kanaal. Hierdoor krijgen de actiescènes toch nog wat impact. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen. De track klinkt verder mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Naast de Engelse track is er ook een Nederlandse track aanwezig en wel in DTS 5.1 formaat (754 kb/s). Ook aan onze Zuiderburen is gedacht met een Vlaamse track in hetzelfde formaat. Ook deze tracks laten weinig surroundactiviteit horen, waardoor het vermoeden bestaat dat we hier te maken hebben met een slecht gemixte soundtrack. De twee tracks kunnen zich qua detail en helderheid niet meten met de DTS-HD track, maar ze voldoen prima voor de mensen die de film graag kijken in hun eigen taal.

De schijf start met enkele trailers van andere uitgaven van Fox. Hierna kom je terecht in het hoofdmenu, waar alle instellingen te maken zijn en de extra’s te selecteren. Alle extra’s hebben 1080p beeld met Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluid.

Maar liefst zeven personen doen mee aan het commentaar tijdens de film. Het gaat hier om regisseur Carlos Saldanha, co-regisseur Mike Thurmeier, producenten John Donkin en Lori Forte, art-director Michael Knapp, karakterontwerper Peter DeSève en animator Galen Tan Chu. De groep bespreekt diverse aspecten van het maken van de film, maar ondanks het grote aantal mensen vallen er regelmatig stiltes. Ook is het commentaar wat droog en saai te noemen. Dan hadden we liever acteurs als Ray Romano, Simon Pegg en John Leguizamo aan het woord gehad.

Ice Age Storybook Maker
Hier heb je de mogelijkheid om je eigen filmboek te maken met scènes uit de film. Het hele proces is best lastig en er gaat veel tijd inzitten. Vooral kinderen zullen er veel moeite mee hebben, best jammer aangezien deze extra vooral op hen gericht lijkt.

Buck’s Survival Guide: Fun Fossilized Factoids
Na het activeren van deze extra verschijnt er tijdens het kijken van de film regelmatig een symbool in beeld. Na het selecteren van dit symbool komen er diverse leuke en interessante feiten voorbij over de prehistorische wereld waarin de film zich afspeelt.

Evolution Expedition (18 min.)
Medewerkers van het George C. Page Museum bij de La Brea-teerputten in Los Angeles geven samen met medewerkers van een dierentuin uitleg over de prehistorische dieren uit de film. Ook worden ze vergeleken met dieren die vandaag de dag leven en waarmee ze grote overeenkomsten delen. In de teerputten zijn diverse fossielen gevonden van mammoeten, sabeltandtijgers en andere dieren uit de film.

Unearthing the Lost World (8 min.)
De makers van de film komen aan het woord over het ontwerpen en bedenken van de ondergrondse prehistorische wereld.

Unfinished Deleted Scenes (4 min.)
Twee scènes die de uiteindelijke film niet gehaald hebben. De scènes zijn niet afgemaakt en worden daarom op een soort storyboardachtige manier gebracht.

Walk the Dinosaur Music Video (1 min.)
Muziekvideo van het nummer ‘Walk the Dinosaur’, uitgevoerd door Queen Latifah.

Scrat Shorts (7 min.)
Drie extra filmpjes waarin eekhoorn Scrat de hoofdrol speelt. Het eerste filmpje is nieuw, de andere twee waren al op de uitgaven van de eerste twee films te vinden.

Falling for Scratte (8 min.)
Eekhoorn Scrat krijgt in de film gezelschap van een vrouwelijk exemplaar, genaamd Scratte. Hier zien we hoe dit karakter is ontworpen.

Previews
Hier zijn dezelfde trailers te zien als waar de schijf mee opstart.

In Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs zijn onze prehistorische vrienden terug in een nieuw avontuur. Deze keer raken ze verzeild in een ondergrondse wereld waar dinosauriërs de dienst uitmaken. Luiaard Sid wordt ontvoerd door een moeder dinosaurus, aan zijn vrienden de taak hem op te sporen. Dit derde deel biedt weer vermaak voor jong en oud. Vooral de kinderen zullen zich best vermaken met deze film. Voor de volwassenen valt er iets minder te genieten, maar de prent is nog altijd beter dan het matige tweede deel. De nieuwe locatie biedt de makers veel opties en kan als een goede zet gezien worden. Deze Blu-ray Disc uitgave heeft een perfecte beeldkwaliteit. Het geluid valt een beetje tegen, maar er zijn genoeg extra’s om vooral de kinderen bezig te houden.