Young Victoria, The

22-01-2010

7.3

Young Victoria, The (DVD)

1837, Londen. De jonge Victoria (Emily Blunt) is het nichtje van zowel de Engelse koning William IV (Jim Broadbent) als de Belgische koning Leopold (Thomas Kretschmann). Ze is tevens de enige troonopvolgster. Haar moeder, Hertogin van Kent (Miranda Richardson) en Sir John Conroy (Mark Strong), het hoofd van de huishouding, houden Victoria met argusogen in de gaten. Haar eten wordt voorgeproefd, ze mag bepaalde boeken niet lezen en ze mag niet naar school. Ze mag zelfs niet alleen de trap op en af lopen, maar moet steeds wachten tot ze begeleid wordt. Achter haar rug om probeert haar moeder, op instigatie van Sir Conroy, het regentschap te bemachtigen. Mocht de koning sterven voor Victoria meerderjarig wordt, dan zal haar moeder gaan regeren, samen met Conroy. Maar Victoria houdt voet bij stuk en weigert elk document met betrekking tot een regentschap te tekenen. Haar oom Leopold probeert intussen ook zijn invloed uit te oefenen op de toekomst van Victoria. Daarvoor wordt haar neef, prins Albert (Rupert Friend) uit Duitsland, naar Londen gestuurd om een voet tussen de deur te krijgen. Maar het loopt anders als blijkt dat zowel Victoria als Albert zich niet voor al die karretjes laten spannen. Kunnen zij de intriganten voor blijven of worden zij een speelbal van de macht?

The Young Victoria is een mooi kostuumdrama geregisseerd door Jean-Marc Vallée. Het script is van Julian Fellowes, ook bekend als acteur uit onder andere de serie Monarch of the Glen. Maar Fellowes is ook een begaafd scriptschrijver. Hij heeft bijvoorbeeld ook het scenario voor Gosford Park geschreven. Met The Young Victoria geeft hij blijk van een gedegen kennis van de tijdgeest en van de regels en verhoudingen binnen het Engelse koningshuis. Hij heeft met een paar kleine wijzigingen de geschiedenis trouw gevolgd. Prinses Victoria, geboren in 1819, was de enige troonopvolgster van koning William IV en tevens nichtje van koning Leopold van België. Engeland was een constitutionele monarchie, dus de macht van het koningshuis was beperkt. Maar het aanzien van Engeland in die tijd was aanzienlijk. Als zeemacht en met hun rijke kolonies zoals onder andere India. Het was dus belangrijk voor veel mensen dat ze enige macht konden uitoefenen op de komende koningin. En daar deden ze dus ook veel voor. Victoria was alleen niet van plan die macht te delen. Toen de koning stierf in 1837 werd Victoria koningin. Haar oudste zoon, Edward VII, is haar opgevolgd in 1901. Victoria was dus de langst regerende koningin van Engeland aller tijden.
Deze film beslaat de periode van 1 jaar voor haar kroning tot het huwelijksaanzoek. Albert had helemaal geen macht, dus het initiatief daarvoor moest van Victoria komen. Emily Blunt (Sunshine Cleaning) zet een prachtige rol neer als de jonge Victoria. Ze geeft het karakter van de echte Victoria goed weer, eigengereid, rebels en ook naïef. Net als Judi Dench deed in haar rol als de oude Victoria in de film Mrs. Brown. Blunt heeft daarvoor dan ook terecht een nominatie gekregen voor beste actrice voor onder andere de Golden Globes. Het hele machtsspel wordt overtuigend neergezet door alle partijen, waaronder vooral Richardsson, Strong en Paul Bettany als Lord Melbourne. Het is schrijnend om te zien hoe ze hun positie misbruikten om er vooral zelf beter van te worden. Gelukkig was Victoria voldoende eigenwijs om er weerstand aan te bieden. Het had ook heel anders kunnen aflopen.
The Young Victoria is een mooie film geworden. Los van een paar kleine details klopt het verhaal ook geschiedkundig. Het enige minpuntje is misschien dat er weinig kritisch gekeken wordt naar de gebeurtenissen en niet veel wordt onderzocht. Daarmee blijft de film een beetje hangen in een mooie historische roman. En dat is misschien een gemiste kans. Maar voor de liefhebbers van een goed kostuumdrama is dit een zeer geslaagde film. De aankleding van de film is prachtig verzorgd en heeft prijzen gewonnen voor onder andere de kostuums. Deze werden verzorgd door Sandy Powell die ook de kostuums maakte voor The Other Boleyn Girl, The Aviator en nog vele andere films. De binnenscènes zijn opgenomen in Belvoir Castle, de buitenscènes in andere eigenlijke paleizen en koningshuizen. Die zijn allemaal geregeld door medeproducent Sarah Ferguson (hertogin van York). Zelfs het bed in de scène van de huwelijksnacht is een bed dat ook gebruikt is door de echte koningin Victoria. De muziek heeft ook een duidelijk toegevoegde waarde. Componist Ilan Eshkeri heeft bestaande muziek van Schubert en zijn eigen creaties prachtig samengevoegd tot een romantische soundtrack. Al met al een goed geslaagde film en een absolute aanrader voor liefhebbers van The Other Boleyn Girl, Elisabeth en Mrs.Brown.

Jaar: 2009
Speelduur: 100 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504073489

De DVD heeft een anamorf beeldformaat van 1.78:1, wat helaas erg veel afwijkt van het originele beeldformaat van 2.35:1. Er is een heel klein beetje weggeknipt aan de zijkanten en er is meer zichtbaar aan de boven en onderkant van het beeld (zie screenshot 5). Zoals het nu op de DVD staat is het niet bedacht door de makers. Voor de rest is de kwaliteit ruim voldoende. Het geheel heeft een mooi filmische aanblik met mooie, vaak warme kleuren. Bij buitenscènes zijn de kleuren wat meer ingetogen. Het beeld oogt over de gehele linie wat soft, maar echt onscherp kun je het niet noemen. Het contrast is goed, waarbij ook het schaduwdetail voldoende is. In een paar donkere scènes is de detaillering iets minder, maar dat is geen storende factor. Er is verder wat lichte posterisatie te zien in de achtergronden. Doordat er bij deze transfer wat beeld aan de zijkant is afgehaald staan de karakters soms wel heel erg aan de zijkant geplaatst (zie screenshot 3). Dat ziet er minder mooi uit. Daarom is het nog extra jammer dat niet het originele beeldformaat op de DVD staat. Voor het overige is het een ruim voldoende beeldkwaliteit. De DVD is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren.

Voor het geluid is er de keuze uit een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) en een DTS 5.1 (754 kb/s) geluidstrack. Het geluid van The Young Victoria is prachtig opgebouwd met veel details, die door middel van een goede plaatsing binnen het geluidsbeeld voor een mooi ruimtelijk effect zorgen. Dialogen komen hoofdzakelijk uit het centerkanaal, maar komen - indien nodig voor een betere duiding binnen het beeld - ook uit de beide frontkanalen. Bij vlagen bevat het geluid veel dynamiek, wat niet echt gebruikelijk is bij een kostuumfilm. Buitenscènes bevatten mooie atmosfeergeluiden, die soms lekker hard in de mix staan. De surroundkanalen worden ook gebruikt voor atmosfeergeluiden en daarnaast zijn in die kanalen muziek en een enkel geluidseffect aanwezig. Dialogen zijn uitstekend te volgen, al klinken ze bij enkele scènes iets te nagesynchroniseerd. De muziek is werkelijk prachtig en ondersteunt de film uitstekend. Bij vlagen is de muziek zeer bombastisch en dynamisch. Een zeer mooie geluidstrack.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat met het thema uit de filmmuziek als achtergrondgeluid.

Trailer (2½ min)
De trailer van de film, die toch wel vrij veel details van het verhaal weggeeft. In tegenstelling tot de film op de DVD is de trailer wel in 2.35:1 beeldformaat.

De jonge Victoria is de eerste in lijn om koning William IV op te volgen, mocht hij overlijden. Haar moeder en Sir John Conroy proberen echter achter de rug van Victoria om het regentschap in handen te krijgen. Steun voor Victoria komt uit Duitsland via haar neef, prins Albert. The Young Victoria van regisseur Jean-Marc Vallée is een mooie, trouwe verfilming van het jonge leven van koningin Victoria. Het goede acteerspel en de mooie aankleding maken dat dit een geslaagde film is, die voer is voor alle fans van kostuumdrama's. Helaas is het beeldformaat van deze DVD behoorlijk bijgesneden, wat niet volgens de ideeën van de filmmakers is. Het geluid klinkt uitstekend met een goede dynamiek en prachtige muziek. Als extra is er de trailer van de film te bekijken.