Mammoth

20-01-2010

6.6

Mammoth (DVD)

Leo (Gael García Bernal) en Ellen Vidales (Michelle Williams) leiden met hun 8 jaar oude dochtertje Jackie (Sophie Nyweide) een goed leven in New York. Ze hebben allebei een goedbetaalde baan en het ontbreekt ze aan niets. Behalve aan tijd voor elkaar. Ze hebben het allebei te druk om voor Jackie te zorgen, dus die zorg is uitbesteed aan de Filippijnse nanny Gloria (Marife Necesito). Gloria op haar beurt heeft voor deze baan de zorg voor haar twee zoontjes Salvador (Jan David G. Nicdao) en Manuel (Martin Delos Santos) in de Filippijnen overgelaten aan haar moeder. Leo moet een paar dagen naar Thailand waar hij voor zijn werk een contract moet ondertekenen. Hij verblijft in een tophotel maar verveelt zich vreselijk en hij besluit naar een eilandje te gaan. Daar ontmoet hij het jonge hoertje Cookie (Natthamonkarn Srinikornchot) die hem het eiland laat zien. Zowel Leo als Ellen zijn dus niet tevreden met hun leven omdat ze geen tijd voor het gezin hebben. Kan de reis van Leo daar verandering in brengen?

Lukas Moodyssons eerste Engelstalige productie is weer een film geworden waar je echt bij stilstaat. Net als Fucking Åmål en Lilja 4-ever is het een verhaal uit de, soms zeer schrijnende, realiteit. Maar waar Fucking Åmål over de prille lesbische liefde gaat en Lilja 4-ever een rauwe film over prostitutie is, is Mammoth anders. Moodysson zelf omschrijft zijn film in een interview als: “een verdrietige film, warm, meer een stilstaan bij, een soort meditatie, dan een aanklacht.”
Mammoth gaat over Leo en Ellen en hun dochtertje Jackie. Twee succesvolle ouders, een duur appartement in Soho, een Filippijnse nanny, het ontbreekt ze schijnbaar aan niets. Toch wringt het bij Leo en Ellen. Ze willen meer tijd hebben voor elkaar en voor hun gezin. Een veelgehoord thema in de tegenwoordige westerse wereld. Maar het mooie van deze film is dat het niet alleen over de westerse maatschappij gaat. Het is een wereldfilm die zich in Amerika, Thailand en op de Filippijnen afspeelt. En het thema van keuzes maken in je leven geldt daarin voor iedereen en overal. Ellen moet kiezen tussen haar carrière en meer tijd met haar dochter. Ze is jaloers op de nanny Gloria die zoveel meer tijd heeft met Jackie, maar realiseert zich daarbij niet dat Gloria op haar beurt nog veel verder van haar kinderen is verwijderd dan zij zelf. Leo, ontwerper van succesvolle computerspelletjes, wil meer tijd met zijn gezin. Hij ziet in de zakenwereld, waarin hij zich begeeft als hij een supercontract moet tekenen in Thailand, heel duidelijk hoe overdreven de luxe is. Dure tophotels en pennen van 3000 dollar om een contract te tekenen, het is hem allemaal teveel. Hij besluit daarom, als hij toch moet wachten op het contract, om naar een eilandje te gaan en even lijkt het erop dat hij het roer definitief om gaat gooien. Ondertussen verdient Gloria geld in Amerika voor een nieuw huis voor haar familie, maar de prijs is hoog. Voor haar en voor haar twee zoontjes die haar vreselijk missen.
Mammoth is een prachtige film geworden die op een subtiele manier ook het schrijnende verschil tussen rijk en arm laat zien. Maar ook welke keuzes daaraan ten grondslag liggen, wat je er voor over moet hebben en wat dat betekent voor jezelf en voor je omgeving. Zonder een oordeel te vellen slaagt Moodysson erin je te laten zien in wat voor rare wereld we eigenlijk leven. Een wereld waarin ieder van ons, wat onze achtergrond ook is, keuzes moet maken. Al lijkt de keuze voor de een wat makkelijker te maken dan voor de ander. Het maakt nogal een verschil of je met een goede opleiding in New York leeft of zonder opleiding en geld in een arme wijk in Thailand. Het verhaal zou echter niet tot zijn recht komen als het niet overtuigend zou worden gebracht. Dat is gelukkig bij Mammoth absoluut het geval. Bernal en Williams zetten prachtige rollen neer waarbij je niet het idee hebt dat je naar een film zit te kijken. Je zit meteen helemaal in het verhaal. En dat geldt voor alle rollen. Ze zijn allemaal zeer overtuigend en reëel. Gewone mensen in een gekke wereld. Enig minpuntje aan deze DVD is dat de beschrijving op de achterkant absoluut geen recht doet aan de veel complexere en meer diepgaande inhoud van deze film. Mammoth is al met al een absolute aanrader en een film die nog lang in je hoofd blijft rondspoken, want ook wij moeten elke dag weer keuzes maken.

Jaar: 2009
Speelduur: 120 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777928974

De DVD heeft een anamorf beeldformaat van 2.35:1, wat overeen komt met het originele beeldformaat. De beeldkwaliteit is uitstekend met een goede scherpte en mooi contrast en schaduwdetail. De kleuren tonen mooi natuurlijk en met een goede verzadiging. In een paar donkere binnenscènes is lichte filmgrain aanwezig en een hele enkele keer is edge enhancement te zien, maar niet in een storende mate. De print is geheel vrij van ongerechtigheden. De verschillen in sfeer per lokatie (New York, Thailand, Filippijnen) worden goed weergegeven. Een prima transfer waar niet veel op aan te merken valt.
De film is onderverdeeld in 12 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De ondertiteling staat met één regel in het beeldvlak geplaatst.

Op de DVD staat uitsluitend een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluidstrack in de originele Engelse taal. Er wordt ook een gedeelte in Thai en Tagalog (Filippijns) gesproken. Mammoth moet het van de dialogen hebben en dat is uitstekend verzorgd bij deze film. Het is opvallend hoe naturel ze klinken, ook van de zeer jonge acteurs. Het zijn bijna allemaal opnames van de set en niet nagesynchroniseerd. De geluidsman heeft hier duidelijk vakwerk afgeleverd. De frontkanalen ondersteunen de dialogen met atmosfeergeluiden en muziek. Maar er wordt nergens heel uitbundig uitgepakt, ook al zijn daar wel gelegenheden voor. De surroundkanalen worden ook gebruikt voor muziek en atmosferen, maar staan vrij zacht in de mix, waardoor de nadruk toch vooral bij de frontkanalen ligt. Het is een goede geluidstrack, die bij vlagen wel wat meer dynamiek had mogen hebben.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat, met een fragment van de aftitelsong als achtergrondgeluid. Naast de trailer staan er ook een aantal promotietrailers op de DVD.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film in 2.35:1 letterbox beeldformaat.

Leo en Ellen hebben een druk leven, zodat ze weinig tijd doorbrengen met hun dochter Jackie. Ze hebben de Filippijnse nanny Gloria in huis die de zorg voor haar rekening neemt. Gloria heeft op haar beurt haar kinderen in de Filippijnen achtergelaten om geld te kunnen verdienen in Amerika. Mammoth is een realistische film van Lukas Moodysson die gaat over het maken van belangrijke keuzes in je leven. Hoe vul je de zorg van je kinderen in en welke beslissingen neem je daarvoor? Het wordt duidelijk dat het maken van dit soort keuzes universeel is, waar ter wereld je ook woont. De DVD kent een goede beeld en geluidskwaliteit. Als extra is er een trailer bijgevoegd. Opvallend is de inhoudelijke tekst van de film op de achterkant van de DVD-hoes. Deze dekt in geen geval de lading. Het is zelfs zo slordig gedaan dat Leo in de beschrijving “Tom” wordt genoemd. Het zet je op het verkeerde spoor en doet afbreuk aan de inhoud van de film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.