Druk

14-01-2010

4.4

Druk (DVD)

Jochanan Westra is een cabaretier en acteur die regelmatig van vrienden en bekenden te horen krijgt dat hij chaotisch en druk is. Hij weet niet waar dat door komt en gaat op onderzoek uit. Misschien heeft hij wel ADHD en dan hoopt hij medicijnen te krijgen, waardoor het leven voor hem mogelijk wat rustiger wordt. Hij doet aan zelfstudie en begint zichzelf te analyseren. Ook bezoekt hij een arts, want hij weet niet zeker of hij ADHD heeft. Jochanan zoekt het allemaal zelf uit en verwerkt zijn persoonlijke zoektocht in een nieuw theaterstuk.

ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) is tegenwoordig een heel modern en hip woord. Iemand die druk doet krijgt al gauw het stempel ADHD opgeplakt. Een pilletje Ritalin doet wonderen, is de gedachte. Maar dat is lang niet altijd terecht. ADHD is veel meer dan alleen maar een modewoord. Er zijn meerdere vormen van deze ziekte. Zo bestaat er ook ADD, zonder de "H". ADD wil zeggen: een gat tussen het vermogen en het uiteindelijk presteren, tussen waar je toe in staat bent en wat je uiteindelijk bereikt. Mensen met ADD hebben kort gezegd last van een concentratiestoornis. Zo blijkt maar weer dat ADHD veel complexer is dan men in eerste instantie denkt. Documentairemaker Joost Schrickx vond dat ook en heeft een korte film over ADHD gemaakt. De film is een zeer persoonlijke zoektocht van cabaretier en acteur Jochanan Westra. Hij wil weten of hij zelf misschien ADHD heeft. Zijn omgeving laat regelmatig weten dat hij druk en chaotisch is, een paar van de kenmerken van ADHD. Joost Schrickx heeft de zoektocht van Jochanan Westra op een originele manier vorm gegeven. Hij heeft hem een kleine, eenvoudige camera meegegeven, zodat hij zelf zijn bevindingen kan vastleggen op video. Op de fiets, op weg naar de winkel of in z'n appartement, de camera legt de bewegingen van Jochanan vast, soms letterlijk zeer dicht op diens huid.
Druk is geen voorlichtingsfilm over ADHD. Het gaat juist om het proces van realiseren dat je ADHD zou kunnen hebben. Wat er gebeurt als de diagnose eenmaal is gesteld komt niet echt aan de orde, behalve dat je dan kunt kiezen voor medicijnen. Deze film is daarom interessant voor mensen die zelf zoekende zijn. Hoe kun je bij jezelf constateren dat er ADHD in het spel is? En je vooral ook realiseren dat je niet de enige bent die zoekende is. Wat dat betreft kan deze film een leidraad zijn naar een bevestiging waar je al lang naar op zoek bent.

Regisseur

Joost Schrickx

Acteurs

Regio: 0
Jaar: 2009
Speelduur: 29 min
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Engels
Uitgever: B-Motion
EAN: 8717306271530

• Voorlichtingsfilm over ADHD

De documentaire Druk kent een anamorf beeldformaat van 1.78:1. Doordat er op verschillende manieren en met verschillende camera's is gewerkt is de kwaliteit een beetje wisselend. De beelden die Jochanan zelf gemaakt heeft met de handheld camera hebben een vrij lage resolutie waarbij veel blokvorming is te zien. Ook komt daar vrij veel interlacing voor, wat goed te zien is bij snel bewegende beelden. De beelden met de "gewone" camera zien er voldoende scherp en kleurrijk uit. Ook detaillering en contrast zijn van een voldoende niveau. Dat geldt eigenlijk voor de gehele transfer. Het is geen hoogvlieger, maar haalt over de gehele linie een voldoende.
De documentaire kent 5 hoofdstukken en voor de internationale markt is er Engelse ondertiteling beschikbaar.

Het geluid van de DVD is een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) track. Een geluidstrack die op enkele muziekfragmenten na een geheel mono indruk geeft. Het gaat voornamelijk om de inhoud van de dialogen en dat is allemaal prima te volgen. Bij het filmen met de handheld camera is ook het originele geluid gebruikt. Daar hoor je regelmatig de wind in de microfoon en het geluid klinkt daar vrij scherp. Dat geeft het geluid wel iets ruws en origineels. Wel is er een lichte brom aanwezig in de scènes met de kleine camera. Maar ook hier blijft alles toch nog goed te volgen. Een voldoende geluidstrack voor een documentaire als deze.

De DVD kent een heel eenvoudig menu in 1.78:1 beeldformaat. Achtergrondgeluid is er niet.

Stel Je Niet Aan (6 min)
Een korte voorlichtingsfilm over wat ADHD is. Drie mensen vertellen over hun ervaringen met ADHD en wat dat voor hen betekent. Vaak is het goed om extra's pas te kijken na de hoofdfilm, maar in dit geval kan het enige duidelijkheid scheppen om eerst deze voorlichtingsfilm te bekijken en dan pas de documentaire Druk.

Jochanan Westra is cabaretier en acteur en krijgt regelmatig te horen dat hij chaotisch en druk is. Hij gaat onderzoeken of hij misschien ADHD heeft en of daar met medicijnen iets aan te doen is. De korte documentaire Druk van Joost Schrickx laat niet zien wat ADHD precies is, maar geeft weer hoe iemand er achter kan komen of hij/zij werkelijk ADHD heeft of niet. Of een variant daarvan, want er zijn meerdere vormen. Het is geen voorlichtingsfilm over ADHD, daarover is een korte film als extra bijgevoegd. Druk kan wel een leidraad zijn voor mensen die met eenzelfde zoektocht bezig zijn. De DVD kent een voldoende beeld- en geluidskwaliteit. Een film die zeker waarde heeft voor een bepaalde doelgroep, maar voor het overige publiek niet zo heel veel te bieden heeft.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door B-Motion.