Glory

07-01-2010

8.3

Glory (Blu-ray)

Amerika, 1862. De Noordelijke en Zuidelijke staten zijn verwikkeld in een bloederige burgeroorlog die het land in tweeën splijt. Robert Gould Shaw (Matthew Broderick) is kapitein in het Noordelijke leger en overlevende van de bloederige ‘Battle of Antietam’, waar duizenden mensen het leven lieten. Na deze slag krijgt hij de leiding aangeboden over een regiment dat volledig bestaat uit zwarte soldaten. Deze soldaten zijn vrijwel allemaal ontsnapte slaven of mannen die willen vechten om de gevangen slaven in het Zuiden te bevrijden. In eerste instantie is Shaw terughoudend over het leiden van dit regiment, maar gaandeweg krijgt hij steeds meer respect voor de mannen. Echt makkelijk wordt het hen echter niet gemaakt. Het regiment krijgt niet dezelfde middelen als andere en bovendien krijgen de soldaten veel minder betaald. De meeste van hen twijfelen zelfs of ze ooit ingezet zullen worden. De hechte groep weet onder leiding van Shaw uit te groeien tot een geoliede machine. De dag dat ze zullen worden ingezet is dan ook dichterbij dan ze denken.

Oorlogen zijn altijd een dankbaar onderwerp voor films geweest. Zelfs vandaag de dag worden nog diverse oorlogen regelmatig verfilmd. De persoonlijke verhalen, drama en heldhaftige gebeurtenissen zijn dan ook uitermate geschikt voor het oproepen van emotie bij de filmkijker. Over de Amerikaanse Burgeroorlog zijn ook diverse films en series gemaakt. Niet zoveel als bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog, maar het onderwerp is dan ook iets minder universeel. Glory uit 1989 is zo’n film die zich afspeelt in de jaren dat de Zuidelijke en Noordelijke staten met elkaar in oorlog waren. De film kan vandaag de dag nog steeds gezien worden als één van de betere over dit onderwerp. De prent bevat dan ook alle ingrediënten om als topper gekenmerkt te worden. Het verhaal is gebaseerd op ware gebeurtenissen, grotendeels overgenomen uit de brieven die Robert Gould Shaw stuurde naar familie en vrienden. De film is in grote mate een verhaal over het overkomen van obstakels en drama. Het verhaal richt zich dan ook grotendeels op de karakters, die uitstekend neergezet worden door de betrokken acteurs. De rol van Robert Gould Shaw wordt prima neergezet door Matthew Broderick, in misschien wel zijn beste rol tot nu toe. Hij weet de verandering in het karakter van zijn personage goed over te brengen. Grote uitblinker van de film is ongetwijfeld Denzel Washington, die voor dit optreden zelfs een Oscar in ontvangst mocht nemen. Zijn karakter maakt diverse veranderingen door, die eigenlijk gelijk staan aan het veranderen van de sfeer in het regiment. Washington zet een zeer overtuigende rol neer, zoals we eigenlijk altijd van hem gewend zijn. Verder zien we nog bekende gezichten als Morgan Freeman en Cary Elwes voorbij komen. Ook zij zetten een goede rol neer, hoewel ze minder aan bod komen dan hun collega’s. De rest van de cast bestaat uit vrijwel onbekenden, maar geen van hen kan betrapt worden op een zwak moment. Hoewel dit dus een film is die grotendeels draait om emotie en drama, is het nog altijd een film over oorlog. Er zijn dan ook enkele grootschalige oorlogsscènes te vinden, die allemaal uitstekend gemaakt zijn. De gehele film ademt authenticiteit uit, van de uniformen en kleding tot de wapens en gebouwen. Het uiterlijk van de film is dan ook over de hele linie erg fraai te noemen, met grootschalige sets en mooie plaatjes van de op locatie opgenomen buitenbeelden. Samenvattend kunnen we zeggen dat Glory een film is die iedereen gezien moet hebben. De prent wordt nog al eens vergeten, maar weet nog altijd te overtuigen. Het sterke script rond broederschap en het overkomen van obstakels weet emoties los te maken bij de kijker, de scènes met meer actie weten te vermaken en te overtuigen. Een zeer sterke film dus die het waard is om bekeken te worden.

Sony heeft Glory eerder op DVD uitgebracht en nu dus in High Definition op Blu-ray Disc. Hieronder volgt onze bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Drama, Oorlog
Jaar: 1989
Speelduur: 122 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby TrueHD 5.1 - Duits
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 5.1 - Frans
EAN: 8712609658194

• Featurettes
  • Interactive Battlefield

De Blu-ray Disc heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264/MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) coderingsmethode.

Glory is al 20 jaar oud, maar dit is op geen enkel moment te merken bij de transfer van deze Blu-ray Disc. Het beeld weet veel indruk te maken, iets dat vooral opvalt is hoe natuurlijk het geheel overkomt. Geen overdadige stripachtige kleuren zoals we dat tegenwoordig vaak zien, maar een rustig ogende transfer die op alle vlakken weet te overtuigen. Het beeld oogt mooi scherp, met slechts enkele softe momenten. De mate van detail is ruim voldoende, het beeld laat flink wat diepte zien. De grootschalige oorlogsscènes hebben er dan ook nog nooit zo goed uitgezien. Op sommige momenten is het detail wat minder, maar dit wordt veroorzaakt door zaken als rook en mist. De makers wilden op deze momenten dan ook een dompige sfeer neerzetten, iets dat zeker is gelukt en deze transfer goed weet weer te geven. De kleuren ogen erg natuurlijk en prima verzadigd. Ze passen verder ook goed bij het tijdsbeeld. Enkele scènes hebben een wat uitgewassen uiterlijk, maar er zijn genoeg momenten waarbij de kleuren weten te stralen, zoals de kleuren in de vlaggen en uniformen. De donkere scènes zijn goed te volgen dankzij een prima schaduwdetail en contrast. Het aanwezige zwart oogt mooi diep. Filmgrain is aanwezig, maar weet nergens af te leiden. Het vergroot zelfs het filmische gevoel. Andere artefacten komen niet voorbij. Een prima beeldkwaliteit die laat zien hoe een oudere titel op Blu-ray Disc behandeld moet worden.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De film is bekijken met een Dolby TrueHD 5.1 track (16bit/48kHz) in de originele Engelse taal. Net als het beeld is ook het geluid van hoge kwaliteit. De track laat veel richting en dynamiek horen, zowel tijdens de actiescènes als de rustige momenten. Tijdens de rustige momenten richt het geluidsbeeld zich op de voorste kanalen, waar de dialogen goed verstaanbaar uit de centerspeaker komen. De frontspeakers geven de muziek en overige geluiden weer. Hier is een mooi breed stereogeluid te horen, met een prima scheiding van de kanalen. De surrounds laten wat lichte muziek en sfeergeluiden horen. Tijdens de actiescènes komen ze meer tot leven met goed geplaatste effecten zoals langs vliegende kogels. Het LFE-kanaal ondersteunt deze scènes met een diep laag, dat goed gedoseerd is. De verschillende ontploffingen klinken erg goed en maken veel indruk. De track laat veel detail horen, zelfs tussen al het geweld op de slagvelden. Alle kanalen worden goed benut en tussen alle ontploffingen en afgevuurde kogels zijn diverse kleine geluidjes waar te nemen. Ook de muziek heeft baat bij de hoge mate van detail. De track klinkt verder mooi helder, beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Een uitstekend klinkende track die erg natuurlijk overkomt en bovendien veel detail en richting bevat.

De schijf laat na het opstarten een hoofdmenu zien, waar je keuzes kan maken met betrekking tot het geluid, de ondertiteling en de extra’s. Ook is een pop-up menu aanwezig dat over het actieve beeld weergegeven wordt, zonder de film te onderbreken. Alle aanwezige extra’s hebben 480p beeld en Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluid.

Regisseur Edward Zwick levert commentaar tijdens de film en doet dit op zeer informatieve en leuke wijze. Hij levert veel informatie over het maken van de film, met veel technische informatie. Maar ook gaat hij dieper in op het verhaal en de tijd waarin het zich afspeelt. Fans van de film zullen niet teleurgesteld zijn met dit commentaar.

Virtual Civil War Battlefield
Een interactieve kaart van het land ten tijde van de oorlog. Als kijker heb je de mogelijkheid om op diverse punten op de kaart te klikken, waarna achtergrondinformatie over de oorlog verschijnt. Veel informatie wordt geleverd via tekstschermen, maar er zijn ook diverse filmpjes te bekijken met commentaar van experts. Een erg interessante extra voor mensen die meer willen weten over de geschiedenis van deze oorlog.

The Voices of Glory (11 min.)
Door middel van brieven die leden van het regiment schreven aan familie wordt een beeld geschetst van deze soldaten. De brieven worden voorgelezen door diverse acteurs. We krijgen zo een goed beeld van hoe het was om in deze tijd te leven en te vechten in de oorlog.

The True Story Continues (45 min.)
Een uitgebreide kijk op het regiment uit de film en leden die er deel van uitmaakten. Morgan Freeman dient als verteller van het stuk, dat vooral ingaat op de gebeurtenissen die zich afspeelde na de film. Zo krijgen we te horen hoe het verder ging met het regiment en de soldaten die er in vochten.

Original Theatrical Making-of Featurette (7 min.)
Een standaard making of, gemaakt ten tijde van het uitkomen van de film. We zien acteurs en crew aan het woord over het maken van de film.

Deleted Scenes (5 min.)
Hier zijn twee verwijderde scènes te bekijken, met of zonder commentaar van de regisseur. De scènes zijn los van elkaar te bekijken of achter elkaar.

BD-Live
Na het activeren van deze extra wordt je naar de pagina van Sony gebracht, waar diverse trailers te bekijken zijn. Op het moment van schrijven waren er geen filmgerelateerde extra’s te bekijken. Voor deze extra heb je een Profile 2.0 BD-speler met internettoegang nodig.

Glory vertelt het verhaal van een regiment soldaten ten tijde van de Amerikaanse Burgeroorlog. Het regiment bestond voornamelijk uit zwarte soldaten, op de officieren na. De soldaten hadden totaal geen ervaring in het leger en moesten van de grond af beginnen met hun opleiding. Het verhaal weet de kijker te pakken met een goed geschreven script vol emotie en drama. Ook bevat de prent enkele goed gemaakte oorlogsscènes. Bovendien weet Glory te overtuigen met een authentiek uiterlijk en fraaie sets en uniformen. Deze BD-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Zeker voor een film uit 1989 is het technisch allemaal goed verzorgd. Er zijn niet veel extra’s op de uitgave te vinden, maar de aanwezige weten te overtuigen.