Mad Men - Seizoen 2

30-12-2009

6.6

Mad Men - Seizoen 2 (Blu-ray)

Reclamebureau Sterling Cooper is een succesvolle speler in de Amerikaanse reclamewereld van de jaren ’60. De werknemers weten grote klanten binnen te slepen en hen vervolgens te verbazen met creatieve reclames die perfect bij de wensen aansluiten. Dat wil echter niet zeggen dat elk van de werknemers ook het privéleven op orde heeft. Zo slagen accountmanager Pete Campbell (Vincent Kartheiser) en zijn vrouw er niet in om een kind te verwekken, worstelt creatieveling Salvatore Romano (Bryan Batt) met zijn geaardheid, heeft voormalig secretaresse Peggy Olson (Elisabeth Moss) een ongewenste zwangerschap achter de rug en heeft eigenaar Roger Sterling (John Slattery) moeite om van de jonge secretaresses af te blijven. En dan is er nog creatief directeur Donald Draper (Jon Hamm), de man met een mysterieus verleden. Ook hij heeft erg veel moeite met bepalen wat hij nu eigenlijk wil in het leven. Dit gaat vaak ten koste van zijn vrouw Betty (January Jones) en hun twee kinderen, die dit absoluut niet verdienen. Zal het Don en de andere mannen en vrouwen van Sterling Cooper lukken om het hoofd boven water te houden?

Om te bewijzen dat het eerste seizoen van de TV-serie Mad Men een succes was, hoef je alleen maar de lijst met prijzen en nominaties erbij te pakken. Zo werd het seizoen onder meer bekroond met diverse Emmy Awards, een Golden Globe en vele andere vakprijzen. Maar daar stopte het niet. Ook het tweede seizoen, uitgezonden in 2008, viel namelijk volop in de prijzen. Zoals de Emmy Award voor “Outstanding Drama” en de Golden Globe voor Beste Televisieserie. Mooie complimenten voor bedenker Matthew Weiner en de zijnen. En terecht. Want evenals het eerste seizoen is ook de tweede reeks bijzonder sterk. De setting is inmiddels bekend: de wereld van de grote Amerikaanse reclamebureaus in de jaren zestig. Je krijgt te zien hoe de creatieve jongens en – in mindere mate – meisjes van Sterling Cooper hun best doen om hun klanten binnen te halen en hen vervolgens meer omzet te bezorgen, door vernieuwende en passende reclames te bedenken. Maar ook de privélevens van de werknemers spelen een belangrijke rol in de serie. Niet in de laatste plaats dat van het hoofd van de creatieve afdeling, Donald Draper. Deze laatste fungeert ook in het tweede seizoen als hoofdpersoon, wat betekent dat zijn privéleven veel schermtijd krijgt. Wat zijn gedrag betreft is er niet veel veranderd. Don heeft namelijk nog steeds grote moeite om trouw te zijn aan zijn vrouw Betty. Zij geeft in het tweede seizoen overigens wel meer tegengas, met alle gevolgen van dien. Desalniettemin blijft de wereld van Mad Men een mannenwereld, waarin weinig plaats is voor sterke, onafhankelijke vrouwen. Voormalig secretaresse Peggy Olson mag dan inmiddels een baan als schrijfster bemachtigd hebben, ze moet er wel erg veel moeite voor doen om voor vol aangezien te worden. Tja, zo ging dat in die tijd. Dat brengt ons direct bij een van de sterke punten van de serie, het zeer overtuigend neerzetten van het tijdsbeeld. Regelmatig wordt daarbij verwezen naar bestaande producten of ware gebeurtenissen uit de jaren ’60. De laatste aflevering van het tweede seizoen speelt zich bijvoorbeeld af tijdens de Cubacrisis van 1962, wat uiteraard ook op het kantoor van Sterling Cooper voor de nodige apocalyptische paniek zorgt. Desondanks blijft het verteltempo van de serie altijd rustig, zelfs als richting het eind van het seizoen zowel de toekomst van het reclamebureau als die van het huwelijk van Don Draper onzeker lijken. Het rustige verloop is in dit geval echter totaal geen bezwaar, het geeft je als kijker alle tijd om de personages nog beter te leren kennen. De vertolkingen zijn bovendien zonder uitzonderingen enorm sterk en overtuigend, zodat de serie een groot plezier is om naar te kijken. Het is dan ook jammer dat de tweede reeks na dertien afleveringen alweer afgelopen is. Laat het derde seizoen maar komen!

Het tweede seizoen van Mad Men is verkrijgbaar op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de bespreking van de BD-uitgave, die uit drie schijfjes bestaat.

Genre: Drama, TV
Speelduur: 626 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777927281

• Birth of an Independent Woman
  • An Era of Style
  • Time Capsule - Historical Events of the 1960s

De dertien afleveringen van het tweede seizoen van Mad Men hebben op deze BD-uitgave de oorspronkelijke verhouding van 1.78:1. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). De BD-uitgave bestaat uit drie 50GB dual layer discs. Voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec.

Er valt veel positiefs te melden over de HD-weergave van Mad Men. Om te beginnen heeft het beeld een nette scherpte, diepte en detaillering. Gedurende de serie is een variërende hoeveelheid grain te zien, meestal slechts in lichte mate. Dit is totaal niet storend en draagt eigenlijk alleen maar bij aan de sfeer. De kleurweergave geeft eveneens totaal geen reden tot klagen, zowel de felle kleuren van Joans jurken als het saaie grijs van Dons pakken worden zonder problemen naar het scherm vertaald. Kleine minpuntjes zijn het ietwat matige schaduwdetail en de edge enhancement die af en toe in het oog springt. Desondanks kunnen we spreken van een goede beeldkwaliteit, die het geprezen visuele aspect van de serie prima tot zijn recht laat komen.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het geluid van Mad Men is in lossless formaat op deze uitgave te vinden, en wel als DTS-HD Master Audio 5.1-track (16bit/48kHz). Net als bij het eerste seizoen geldt ook hier dat het geluid zeer sterk dialooggedreven is. Gelukkig is de spraak altijd uitstekend verstaanbaar en komen dialogen keurig uit het midden. De ruimtelijkheid van het geluid is eveneens prima. Niet dat continu de geluidseffecten om je oren zullen vliegen, maar zaken als kantoorgeluiden en andere omgevingsgeluiden geven het spoor toch een mooi ruimtelijk effect. Ook is incidenteel, bijvoorbeeld aan het begin en eind van elke aflevering, enige muziek te horen. Deze komt met een uitstekende detaillering en helderheid uit de luidsprekers. Het resultaat van dit alles is een audiopresentatie die weliswaar niet voor veel spektakel zorgt, maar wel perfect voldoet voor een serie als deze.

Op de BD-uitgave van het tweede seizoen van Mad Men zijn een aantal interessante extra’s te vinden, met de kanttekening dat de commentaartracks van de Amerikaanse BD-uitgave helaas ontbreken. Het beeld van de extra’s heeft een resolutie van 1080p, het geluid is in 2.0-formaat. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Birth of an Independent Woman (43 min)
Deze documentaire, die in tweeën is opgedeeld, gaat over het feminisme. In de tijd waarin Mad Men zich afspeelt is de verdeling tussen vrouw en man erg zwart-wit; mannen verdienen geld, vrouwen doen het huishouden. Al zou een kentering in deze opvattingen niet lang op zich laten wachten. Dat blijkt ook uit deze interessante extra, waarin deskundigen aan het woord komen over de ontwikkeling van de rol van de vrouw door de jaren heen.

An Era of Style (22 min)
In deze extra gaat men in op de mode van de jaren zestig, die voor de makers van Mad Men essentieel is bij het neerzetten van het sfeerbeeld. Ontwerpers en deskundigen vertellen over de modekenmerken en plaatsen de stijl in een tijdskader. Deze extra geeft duidelijk aan hoeveel aandacht men aan dit aspect heeft besteed.

Time Capsule – Historical Events of the 1960s (71 min)
Onder deze noemer vind je dertien korte featurettes over producten, stromingen en gebeurtenissen uit de jaren ’60 die verwerkt zijn in de serie. Denk daarbij aan de dood van Marilyn Monroe, de Cubacrisis, de ruimterace en zaken als Rothko-kunst en de Maidenform beha. Interessante kost voor iedereen die geïnteresseerd is in meer achtergrondinfo over de setting van Mad Men.

Het geprezen Mad Men is een TV-serie die zich afspeelt rondom een succesvol Amerikaans reclamebureau in de jaren ’60. Je ziet hoe het er op kantoor aan toe gaat, maar ook de privélevens van verschillende werknemers krijgen de nodige schermtijd. Het resultaat is een serie die ook in het tweede seizoen de hoge verwachtingen volledig waarmaakt. De tweede reeks van dertien afleveringen staat namelijk wederom bol van de goed geschreven verhaallijnen en uitstekend acteerwerk. De BD-uitgave van het tweede seizoen, die bestaat uit drie schijfjes, heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Tevens is een paar uur aan interessante extra’s aanwezig, die meer achtergrondinfo geven over de jaren ’60. Een net verzorgde uitgave dus, en een aanrader voor liefhebbers van de serie.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.