Ted Nugent: Motor City Mayhem

21-12-2009

5

Ted Nugent: Motor City Mayhem (Blu-ray)

Op 4 juli 2008 geeft rocker Ted Nugent een bijzonder optreden. Dat optreden is namelijk de 6000ste keer dat hij live op het podium te zien is. Speciaal voor deze reden is hij afgereisd naar zijn geboortestad Detroit. Ruim 20.000 mensen zien het optreden waarvan op deze Blu-ray Disc een registratie te vinden is. Hieronder een overzicht van de tracklist van deze uitgave:

01. Ted Nugent Intro
02. Star Spangled Banner
03. Motor City Madhouse
04. Wango Tango
05. Free For All
06. Stormtroopin
07. Dog Eat Dog
08. Need You Bad
09. Weekend Warrior
10. Love Grenade
11. Honky Tonk (with Joe Podorsek)
12. Wang Dang Sweet Poontang
13. Bo Diddley / Lay With Me
14. Baby Please Don't Go
15. Geronimo And Me
16. Jenny Take A Ride (with Johnny "Bee" Badanjek)
17. Soul Man
18. Hey Baby (with Derek St. Holmes)
19. Cat Scratch Fever (with Derek St. Holmes)
20. Stranglehold (with Derek St. Holmes)
21. Great White Buffalo
22. Fred Bear
23. Outro

De Amerikaanse rocker Ted Nugent is iemand die vooral in zijn geboorteland enorme populariteit geniet. Hij begon zijn carrière bij de band The Amboy Dukes, waar hij tot 1975 lid van was. Vanaf die tijd ging hij solo en bracht hij enkele zeer succesvolle albums uit. Hij staat vooral bekend om zijn gitaarspel, waarmee hij volgens velen tot de betere van de wereld behoort. Op het podium maakt hij voornamelijk gebruik van een Gibson Byrdland gitaar, het merk ontwikkelde zelfs een model dat zijn naam draagt. Buiten het podium houdt Nugent er een vrij conservatieve levensstijl op na. Zo is hij een groot voorstander van wapenbezit en een voorstander van de jacht op dieren. Op het podium en in interviews steekt Nugent zijn mening niet onder stoelen en banken, iets dat hem vrijwel net zoveel tegenstanders als fans opleverde. Zijn muziek is echter waar de meeste mensen hem op beoordelen, zo ook in het geval van het concert op deze Blu-ray Disc. Zoals gezegd bevat de uitgave het 6000ste optredens uit zijn carrière. Je zou verwachten dat hij hiervoor alles uit de kast haalt, maar de show is eigenlijk vrij standaard en in lijn met zijn andere optredens. Op muzikaal gebied zit het allemaal uitstekend in elkaar. Nugent laat zien waarom hij vereerd wordt om zijn gitaarspel. Elke solo wordt uitstekend gespeeld, fouten zijn er niet te ontdekken. Hij brengt enkele van zijn grootste hits ten gehore, waaronder het bekende Stranglehold en Cat Scratch Fever. Ook zijn ondersteunende band is in goeden doen, de nummers worden met veel passie gespeeld. Muzikaal is deze uitgave dan ook een aanrader voor fans van echte rockmuziek. Qua show valt er wat minder te genieten. Nugent maakt geen gebruik van ingewikkelde belichting of vuurwerk, een naakte vrouw die uit een taart komt is het spannendste dat hier te zien is. Muziek is dus waar het om draait bij deze uitgave en fans van Nugent komen zeker aan hun trekken.

Regisseur

David Rhoades

Acteurs

Genre: Concert, Muziek
Speelduur: 129 min
Resolutie: 1920 x 1080i
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • DTS-HD MA 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
Uitgever: Eagle Vision
EAN: 5051300502577

Het concert is in high definition (HD) breedbeeld vastgelegd en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 op deze Blu-ray Disc uitgave. Het beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie van 1080/60i, dus 1080 beeldlijnen interlaced met een beeldfrequentie van 60 Hz. Het beeld bestaat uit 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H264/MPEG-4 AVC codec.

Helaas heeft deze uitgave een beeldkwaliteit die niet voldoende is voor het Blu-ray medium. Ten eerste vallen scherpte en detail tegen. Vooral de close-ups zijn tegenvallend, de wijdere shots ogen iets beter. Zo zijn er vrij weinig details te zien in het gezicht van de artiesten. Het beeld komt dan ook niet echt HD over, vooral qua diepte komt de transfer tekort. Verder valt op dat het contrast niet in orde is. Ook de kleuren komen niet helemaal over zoals het zou moeten. Het kleurenpalet oogt iets uitgewassen en onnatuurlijk. Het aanwezige zwart neigt soms meer naar grijs, het schaduwdetail is verder matig te noemen. Het beeld bevat verder aardig wat beeldruis, ook aliasing komt voorbij. Bij de snel bewegende beelden is dit iets wat vrij makkelijk is waar te nemen. Over de gehele linie genomen scoort deze transfer dan ook een onvoldoende. Andere uitgaven van Eagle Vision die we hebben besproken waren veel beter verzorgd, dus waarschijnlijk liggen de problemen bij het bronmateriaal.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het concert is te bekijken met drie audiotracks, namelijk een DTS-HD Master Audio 5.1 track (16bit/48kHz), een standaard Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) en een PCM 2.0 stereotrack (24bit/48kHz). Normaal gesproken zou je als kijker kiezen voor de DTS-HD track, maar hier biedt de PCM track de beste luisterervaring. Het surroundgebruik en ruimtelijkheid van de DTS track zijn namelijk tegenvallend. Ook weet het LFE-kanaal weinig toe te voegen aan het geheel. Dit is zeker jammer, want bij een knallend rockconcert zoals dit kan het laag zeker iets toevoegen. Het laag in de hoofdkanalen is verder ook niet om over naar huis te schrijven. De track mist dus de impact en dynamiek die we normaal gesproken horen bij een audiospoor zoals dit. Helderheid en detail zijn voldoende, de teksten van Nugent zijn goed te volgen en zijn solo’s klinken prima. De PCM track laat een meer natuurlijk geluid horen, waarbij de verschillende instrumenten beter te onderscheiden zijn. Ook bevat deze track een meer overtuigend laag, dit ondanks de afwezigheid van een LFE-kanaal. De Dolby Digital track is alleen interessante voor mensen die geen DTS of PCM geluid kunnen afspelen. Verder is dit spoor vergeetbaar en voegt het weinig tot niks toe.

De schijf laat na het opstarten een hoofdmenu zien, waar je keuzes kan maken met betrekking tot het geluid. Ook is hier een songindex aanwezig. De uitgave bevat geen extra’s.

Ted Nugent: Motor City Mayhem bevat een registratie van het 6000ste optreden dat de Amerikaanse rocker gaf in zijn geboortestad Detroit. Hij brengt enkele van zijn grootste hits ten gehore in een uitverkochte zaal met 20.000 uitzinnige fans. Muzikaal valt er weinig aan te merken op het optreden, qua show stelt het allemaal wat teleur. De uitgave is dan ook alleen aan te raden aan fans van Nugent. Deze Blu-ray Disc uitgave heeft een wat tegenvallende beeldkwaliteit. Ook het geluid weet maar moeilijk te overtuigen. De uitgave bevat geen extra’s.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door PIAS.