In Tranzit

11-12-2009

4

In Tranzit (Blu-ray)

Vlak na de Tweede Wereldoorlog worden een aantal Duitse krijgsgevangenen naar een leegstaand vrouwenkamp in Rusland gebracht. De vrouwelijke bewakers van dit kamp kijken verbaasd op als de mannen worden binnengebracht. Ondanks dat de oorlog voorbij is houdt kolonel Pavlov (John Malkovich) er een streng regime op na. Hij vermoedt dat er zich oorlogsmisdadigers tussen de krijgsgevangenen bevinden, maar hij weet niet wie het zijn. De gemoedelijke dokter Natalia (Vera Farmiga) krijgt van Pavlov de opdracht om intiem te worden met een gevangene om zo achter de identiteit van de oorlogsmisdadigers te komen. Natalia kiest voor Max Bort (Thomas Kretschmann), die de leiding van de groep gevangenen op zich heeft genomen. Terwijl de meeste vrouwelijke bewakers nog steeds haat koesteren jegens de Duitsers, heeft Natalia meer genegenheid voor de mannen, die veel hebben meegemaakt. Max en Natalia groeien langzaam naar elkaar toe.

In Tranzit schept vrij grote verwachtingen. Er spelen een aantal bekende en gerenommeerde acteurs in als John Malkovich en Daniel Bruhl. Ook de Nederlandse Thekla Reuten speelt een, niet al te grote, rol in deze film. Het is leuk voor Thekla Reuten dat ze weer in een internationale produktie is te zien, maar erg veel wijzer zal ze er niet van zijn geworden. Daarvoor is de film te onbeduidend en is haar rol te gering. De film is geregisseerd door documentairemaker Tom Roberts. Het scenario is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal rond Tamara en Lev Shakothin en Charlotte en Hans-Joachim Janssen. Dit zijn twee echtparen die elkaar ontmoet hebben in het vrouwenkamp in Leningrad, het tegenwoordige St. Petersburg in Rusland. Het verhaal leent zich uitstekend voor een documentaire, maar de personages uit het kamp leven bijna geen van allen meer. Daarom is besloten het verhaal in speelfilmvorm te vertellen. De vrouwen waren de bewakers van de Duitse gevangenen. Er ontstonden relaties tussen hen, die ook na de terugkeer van de gevangenen naar Duitsland standhielden. Voldoende ingrediënten voor een aansprekende film, zou je zeggen. En in het begin komt dat er ook zeker uit. De kille vrouwelijke bewakers komen tegenover de afgepeigerde Duitse krijgsgevangenen te staan. De vrouwen zijn duidelijk de baas. En John Malkovich als kolonel Pavlov is een sinistere kampleider. Het is niet de rol waarin je Malkovich zou verwachten en het duurt ook even voordat je 'm accepteert als Russische kolonel, maar hij blijkt zeer geschikt voor dit soort rollen. Hoe langer de film echter duurt, des te ongeloofwaardiger wordt het verhaal en zit er ook weinig vooruitgang meer in. In het begin is het nog spannend, maar die spanning verdwijnt al snel en dan blijft er niet veel meer over dan een melodramatisch verhaal, waarin een aantal gebeurtenissen erg vergezocht zijn. Het spel is goed en het ziet er ook mooi filmisch uit, alleen de spanning ebt langzaam weg. Er zijn genoeg momenten waarin er een confrontatie of clash aan zit te komen, maar die worden telkens voor de climax de grond in geboord. Een andere storende factor is toch wel de taal. De gehele film is in het Engels (met lichte accenten) gesproken, terwijl de oorspronkelijke talen van de karakters Russisch en Duits zijn. Nu hebben ze geen enkele moeite om elkaar te verstaan, terwijl dat in werkelijkheid wel degelijk een rol gespeeld moet hebben. Een film met potentie, wat er echter niet helemaal uit komt.

BBI heeft In Tranzit zowel uitgebracht op DVD als Blu-ray Disc. Onze bespreking van de DVD kun je hier lezen.

Genre: Drama, Oorlog
Jaar: 16
Speelduur: 113 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • DTS-HD MA - Engels
Uitgever: BBI-Films
EAN: 8717185535495

De transfer op de Blu-ray Disc heeft een beeldformaat van 1.78:1. Het beeld van deze disc heeft een resolutie van 1080/24p, met een resolutie van 1920*1080 beeldpunten en een filmsnelheid van 24 beelden per seconde. De disc is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de VC-1 codering.

In Tranzit heeft een redelijk goede beeldkwaliteit. Het laat mooi de kille en koude sfeer van de Russische winters zien. De felle kleuren zijn sterk gereduceerd en het geheel heeft een licht blauwe tint. De scherpte is redelijk, het haarscherpe van een gemiddelde HD-release ontbreekt een beetje. Het contrast en schaduwdetail zijn prima in orde. Wel is er vrij veel beeldruis te zien. Het beeld had ook wat meer diepte kunnen hebben. Zeker geen slechte transfer en deze haalt dan ook een voldoende. De film heeft 20 hoofdstukken, die ook via een pop-up menu zijn te benaderen.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het geluid staat in twee formaten op de disc; een Dolby Digital 5.1 (640 kb/s) en een DTS-HD Master Audio (16 bit/48 kHz) geluidstrack. Het DTS-HD MA klinkt veel gedetailleerder dan het DD 5.1 geluid. De nadruk ligt op de voorste kanalen, waarbij dialogen keurig uit het midden komen. De verstaanbaarheid is prima. De achterste kanalen worden gebruikt voor muziek en de atmosfeergeluiden. Daarmee wordt de ijzige en koude sfeer mooi weergegeven. Het LFE-kanaal komt niet zo veel in het spel voor, maar daar is het ook het soort film niet voor. Een geluidstrack die vooral door de atmosfeergeluiden interessant is.

De film begint direct na het opstarten te spelen. Er is een pop-up menu beschikbaar dat de film niet onderbreekt. Er staan geen extra's op deze disc.

Een groep Duitse krijgsgevangenen wordt naar een voormalig vrouwenkamp in Rusland gestuurd. Onder hen zijn enkele oorlogsmisdadigers. De dokter van het kamp krijgt de opdracht om via intieme contacten meer informatie over die oorlogsmisdadigers los te krijgen. In Tranzit is een redelijke oorlogsfilm met een origineel gegeven. Helaas ontbreekt de echte spanning in de film en zijn enkele gebeurtenissen erg ver gezocht. Deze BD-uitgave heeft een voldoende beeld- en geluidskwaliteit. Extra's staan er niet op.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door BBI-Films.