Lazarus Project, The

08-12-2009

4.1

Lazarus Project, The (DVD)

Ben Garvey (Paul Walker) is een ex-gevangene die inmiddels een goed leven heeft opgebouwd met zijn vrouw Lisa (Piper Perabo) en hun dochter. Hij heeft een baan bij een plaatselijke brouwer en staat daar bekend als een betrouwbare kracht. Het ziet er zelfs naar uit dat men Ben als hoofd van een nieuwe vestiging gaat aanstellen. Het lijkt te mooi om waar te zijn. En dat is het ook. Want in plaats van een nieuwe aanstelling krijgt Ben zijn ontslag, omdat zijn superieuren achter zijn criminele verleden zijn gekomen. Lisa is echter aan een dure studie begonnen, dus het ontslag komt zeer ongelegen. Ben ziet dan ook maar één uitweg om aan geld te komen: een overval plegen samen met zijn broer en diens handlanger. De overval loopt echter volledig mis. Als gevolg belandt Ben weer voor het gerecht, waar hij ter dood wordt veroordeeld. Wanneer de dodelijke injectie wordt gegeven, zakt Ben langzaam weg. Dan wordt hij echter wakker en blijkt hij de conciërge te zijn in een soort van gesticht. Wat is hier aan de hand?

De psychologische thriller The Lazarus Project is het regiedebuut van John Glenn, die eveneens verantwoordelijk was voor het script. Echt indrukwekkend is het debuut van Glenn niet te noemen. The Lazarus Project is namelijk een film van het type dat we al eens vaker én beter hebben gezien. De prent, gebaseerd op een verhaal van Evan Astrowsky, draait om Ben Garvey. Ben, die gespeeld wordt door Paul Walker (The Fast and the Furious, Into the Blue), wordt wakker als conciërge in een soort van gesticht. Op zich niet zo vreemd, maar wel als je weet dat Ben eigenlijk dood had moeten zijn. Zijn laatste herinnering is namelijk dat hij als ter dood veroordeelde een dodelijke injectie kreeg. Waarmee ook de link met de titel is gelegd, Lazarus is namelijk de Bijbelse figuur die door Jezus weer tot leven werd gewekt. De film gaat natuurlijk vooral over Bens zoektocht naar wat er precies aan de hand is en de vraag of hij zijn vrouw en dochter nog ooit zal zien. De opzet van de film doet een beetje "M. Night Shyamalan-achtig" aan, in de zin dat het rustig opgebouwde verhaal duidelijk naar een verrassend bedoelde wending toewerkt. Helaas blijkt in dit geval de weg naar deze wending vrij saai en voorspelbaar. Ook de plottwist zelf is niet erg sterk, en hetzelfde geldt voor de uiteindelijke ontknoping. Wat betreft het acteerwerk is het allemaal wel acceptabel, al blijkt maar weer eens dat Paul Walker niet de meest boeiende acteur is. Dit alles klinkt waarschijnlijk niet echt spectaculair, en dat is het dan ook niet. Toch is The Lazarus Project geen film die je vroegtijdig af zult zetten, omdat je als kijker wel benieuwd bent hoe het allemaal in elkaar steekt (hoezeer de uiteindelijke wending en ontknoping dan ook tegen blijken te vallen). Bovendien weet men naar het einde toe wel degelijk een zekere spanning te creëren. Helemaal mislukt is The Lazarus Project dus niet, maar er zijn zeker betere films in het genre.

Genre: Thriller
Jaar: 2008
Speelduur: 96 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 8712609596311

Het beeld van The Lazarus Project staat in de oorspronkelijke verhouding van 2.35:1 op de DVD. De transfer, die uiteraard anamorf is, ziet er erg goed uit. Om te beginnen heeft het beeld een goede scherpte en detaillering. Verder ogen ook de kleuren prima, waardoor de verschillende kleursettings (bruin/geel, blauw/groen) prima tot hun recht komen. Ook over het zwartniveau en schaduwdetail valt niks te klagen. Bovendien ontbreekt storende compressieartefacting en is ook beeldruis geheel afwezig. Wel duikt incidenteel een klein vuiltje in het beeld op, maar echt storend is dit gelukkig nergens. De gebruikte edge enhancement neemt daarentegen wel af en toe hinderlijke proporties aan. Neemt niet weg dat dit een solide transfer is, die een dikke voldoende verdient.

Op geluidsgebied heeft de DVD-uitgave van The Lazarus Project je een Dolby Digital 5.1-track (448kbit/s) te bieden. Het spoor zet een geluidsbeeld neer dat meer en minder actieve momenten kent. Tijdens de rustige dialoogscènes ligt de nadruk op de voorkanalen, met spraak uit het midden die wordt aangevuld door subtiele geluiden uit de linker- en rechterluidspreker. Op de actievere momenten zorgen de surrounds ervoor dat het geluidsbeeld flink wat richting krijgt, onder meer door het weergeven van omgevingsgeluiden. Dit draagt, met name in de tweede helft van de film, op prima wijze bij aan het neerzetten van een spannend sfeertje. De klank van het geluid is prima, met voldoende detaillering en af en toe een gepaste hoeveelheid laag. Het resultaat van dit alles is een goed klinkende 5.1-track, die prima past bij het type film.

In het hoofdmenu van deze DVD, bestaande uit een statisch scherm, vind je een beperkt aantal extra's terug.

Deleted Scenes (5 min)
Twee verwijderde scènes, die met een beeldverhouding van 2.35:1 (anamorf) en DD 2.0-geluid op het scherm verschijnen. De fragmenten zijn Nederlands ondertiteld.

Een verzameling promotrailers van andere uitgaven van Sony.

The Lazarus Project is een psychologische thriller waarin Ben, een ter dood veroordeelde man, na zijn executie ineens conciërge in een gesticht blijkt te zijn. Wat is hier aan de hand? Het antwoord op deze vraag wordt langzaamaan duidelijk, maar blijkt uiteindelijk niet zo verrassend en schokkend als je wellicht hoopte. Tot die tijd weet de film de aandacht echter wel vast te houden, ondanks het voorspelbare en vrij saaie verloop van het verhaal. The Lazarus Project is dan ook niet compleet mislukt, maar er zijn zeker betere films in het genre te krijgen. De DVD-uitgave van de film heeft een goede beeldkwaliteit en uitstekend geluid. De enige extra’s zijn twee verwijderde scènes en enkele promotrailers.