Feast II: Sloppy Seconds

Wilbert Rietman
26-11-2009

3.9

Feast II: Sloppy Seconds (DVD)

Dit tweede deel uit de Feast-reeks begint direct waar het eerste deel ophield. Het blijkt dat een aantal de woeste nacht in de bar overleefd hebben. Zo is Bartender (Clu Culager) minder dood dan we dachten en ook Honey Pie (Jenny Wade) zwerft nog buiten rond. Bartender wordt overigens gevonden door Biker Queen (Diane Ayala Goldner). Zij is de tweelingzus van Harley Mom die wel het leven liet in de bar. Vol wraak gaat zij met haar posse en Bartender op zoek naar diegene verantwoordelijk voor de dood van haar zus. De groep komt terecht in een dichtbij gelegen dorpje. De straten zijn leeg en het plaatsje lijkt verlaten. De monsters, verantwoordelijk voor de uitroeiing van de barbezoekers, hebben hier ook goed huisgehouden. Toch zijn er een aantal personen die de dans hebben weten te ontspringen. Zo zijn daar het Mexicaanse dwergenworstelduo Thunder (Martin Klebba) en Lightning (Juan Longoria Garcia) en hun oma, maar ook maken we kennis met autodealer Slasher (Carl Anthony Payne II), zijn vrouw Secrets (Hanna Putnam) en haar minnaar Greg (Tom Gulager). Al deze mensen zitten in de val in het dorpje. Er wacht de zware taak om levend te ontsnappen, maar de dood is soms dichterbij dan ze denken…

In 2005 verscheen de horrorfilm Feast. Deze prent werd goed ontvangen en alom gewaardeerd onder de horrorliefhebbers. Kenmerkend voor deze productie was de zwarte en absurde humor en dat in combinatie met het overboord gooien van alle regels waar dit soort films zich aan hielden. Bij onze DVD bespreking van het eerste deel spraken we nog goede moed uit over de toekomst van regisseur John Gulager. De man heeft een korte pauze genomen en zich daarna gestort op maar liefst twee vervolgen op zijn eerste succes. Allebei de vervolgen zijn bedoeld voor een direct to DVD release. Dit houdt vaak in dat er minder budget te besteden is en dat de kwaliteit achteruit gaat. Helaas geldt dit ook voor de Feast-reeks. Het script werd wederom geschreven door het duo Patrick Melton en Marcus Dunstan. Naast deze franchise, is het duo ook verantwoordelijk voor de delen vier tot en met zes van de Saw-serie. Hun credo voor Feast II: Sloppy Seconds moet “meer is beter” geweest zijn. Eigenlijk is het “meer van hetzelfde” geworden, maar dan zonder het sfeertje wat het eerste deel zo vermakelijk maakte. Zo kennen de hoofdkarakters allemaal nietszeggende namen als Slasher, Biker Queen (de tweelingzus van Harley Mom en zodoende ook gespeeld door John Gulagers vrouw Diane Ayala Goldner) of Puker. Net als in het eerste deel worden de figuren apart geïntroduceerd inclusief hun levensverwachting, maar deze keer niet door een informatiescherm, maar door een kort interview. Dit is op zich wel een kleine verbetering, maar het haalt soms ook de vaart uit het verhaal. De zwarte humor is behouden, maar hier slaan de makers een beetje door. Het is allemaal te inktzwart, vaak te cru en bovenal veelal niet grappig. Daarnaast zijn niet alle acteurs bijzonder goed op dreef wat hun karakters geen goed doet. Het Mexicaanse dwergenworstelduo Thunder (Martin Klebba) en Lightning (Juan Longoria Garcia) zijn ware scènestelers, maar de rest presteert beneden maat. Hiervoor heeft John Gulager een gedeelte van zijn familie opgetrommeld. Zo is niet alleen zijn vrouw te bewonderen, ook zijn vader Clu Culager is wederom aanwezig in zijn rol van Bartender en ook broerlief Tom doet een duit in het zakje als gladde autoverkoper Greg. Het siert John dat hij zijn familie een goede dienst bewijst, maar het kan nu ook weer niet gezegd worden dat ze barsten van het acteertalent. De cameravoering doet nogal schokkerig aan en de montage doet denken aan een muziekvideo. Dit heeft dan wel als voordeel dat de monsters nooit volledig in beeld zijn. Het geeft een extra suspense en bovendien heeft het lage budget ervoor gezorgd dat de wezens er niet top uitzien. De echte fan zal zich wel vermaken met dit deel, maar menigeen doet er beter aan het eerste deel te herzien.

Genre: Horror
Jaar: 2008
Speelduur: 96 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5414937031016

Het beeld wordt weergegeven in de verhouding 1.78:1 anamorf, wat maar licht afwijkt van het originele 1.85:1 formaat. Het uiterlijk van het beeld is nogal grof. Dit lijkt een bewuste keuze van de makers om de prent een authentiek en ruw karakter te geven. Tijdens de introducties van de hoofdkarakters switcht het beeld soms van kleur naar zwart/wit (zie screenshot 1). Het is dan ook hier waar bewust beschadigingen in de vorm van krasjes zijn toegevoegd aan het vertoonde. De detaillering en scherpte vallen over het algeheel een beetje tegen. Ook zijn er zaken als filmgrain en edge enhancement waar te nemen. Verder lijkt er sprake van interlacing. Hierbij lijken figuren soms dubbel aanwezig in de film. Dit werkt pas echt storend wanneer de DVD bekeken gaat worden via een beamer of computermonitor. Kleuren ogen helder, soms bewust een beetje dof, maar wel natuurlijk. Vooral het bloedrood komt mooi over. Na ongeveer een minuut of 50 is er een korte laagwisseling waar te nemen. Deze zit vreemd genoeg middenin een scène. De ondertiteling is goed leesbaar en staat op een prettige hoogte in het beeld. Het aantal hoofdstukken bedraagt twaalf.

Foutief rept de cover van de DVD over een Dolby Digital 5.1 track. De film is echter opgezadeld met een Dolby Digital 2.0 spoor (192 kbit/s). De prent kent zo zijn actievolle momenten waar een 5.1 track gewenst had kunnen zijn. Nu valt er op het gebied van het geluid weinig spectaculairs te genieten. In principe worden de beelden van geluid voorzien en niet meer dan dat. Wel is het zo dat dialogen af en toe te zacht overkomen. De soundtrack bestaat uit stevige gitaarmuziek en die wordt dan vaak te luid weergegeven. Qua filmgeluiden is het een sfeervolle track met goede stereospreiding. Toch blijft het gevoel dat er meer in had gezeten met een 5.1 track. Overigens is het zo dat de regio 1 editie wel een 5.1 audiospoor bevat.

Het menu is een statisch scherm in de verhouding 1.78:1 anamorf. Op de achtergrond horen we het main theme van de film in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). Extra’s schitteren door afwezigheid. De regio 1 editie bevat overigens wel een aantal interessante extra’s, waaronder een making of, audiocommentaar en een documentaire over de familie Gulager.

Een ongeschreven horrorwet is dat bij succes van een film dit uitgemolken dient te worden. De prent Feast uit 2005 kende met name in het wereldje zelf een heleboel fans. Vandaar ook dat er een tweede deel verscheen. Deze verscheen direct op DVD, maar heeft wel hetzelfde team achter de schermen. Toch zal dit vervolg niet bekend blijven staan om zijn kwaliteit. Het vertelt niets nieuws en ook de in het eerste deel aanwezige humor lijkt te zijn vervallen. Wellicht dat de fans zich ermee kunnen vermaken voor een avondje, maar niet meer dan dat. Voor zowel het beeld als het geluid geldt dat hier zo de tekortkomingen zijn. Extra’s ontbreken bij deze huurtip voor liefhebbers van gore beelden.