Lost - Seizoen 3

25-11-2009

8.6

Lost - Seizoen 3 (Blu-ray)

Er is veel gebeurd sinds de overlevenden van Oceanic Flight 815 op het mysterieuze, tropische eiland terecht kwamen. Zo kwamen ze in contact met een vrouw die al jaren op het eiland woonde, maakten ze contact met een vreemd monster dat zich in de jungle bevond en vonden ze een reeks ondergrondse verblijven die toebehoorde aan een raadselachtige organisatie. Ook vonden enkele personen van de groep de dood, bovendien staan ze op voet van oorlog met een groep mensen die ook op het eiland wonen. Langzaam maar zeker komen de overlevenden erachter dat dit geen normaal eiland is. De strijd met The Others werkt zich naar een hoogtepunt dat onvermijdelijk lijkt. De groep zal moeten samenwerken en alles op alles moeten zetten om hier heelhuids uit te komen en voor eens en altijd af te rekenen met The Others.

Wat kunnen we nog vertellen over Lost dat niet al eens eerder gezegd is? Vrijwel iedereen zal inmiddels bekend zijn met de succesvolle serie en de hype die er rond ontstaan is. Vele internetsites besteden aandacht aan de show en alle theorieën die inmiddels de ronde doen. De makers van de show zijn dan ook uitmuntend in het schrijven van de afleveringen en de vele mysteries zitten erg goed in elkaar.
Aan het einde van seizoen twee konden we zien hoe Michael zijn vrienden in de val lokte en overleverde aan The Others. Hij en zijn zoon Walt gingen ervandoor in een boot, Jack, Kate en Sawyer achterlatend bij de grote vijand. Het eerste gedeelte van dit derde seizoen concentreert zich voornamelijk op de gevangenschap van deze drie personages en zien we weinig van de overige karakters. Het seizoen heeft dan ook wat tijd nodig om op gang te komen, maar wanneer dit eenmaal gebeurd is, is er geen houden meer aan. Qua spanning overtreft dit seizoen dan ook het vorige en komt het zelfs in de buurt van het zeer sterke eerste seizoen. Het seizoen staat ook grotendeels in het teken van de strijd tegen The Others. Gaandeweg leren we meer en meer over hun motieven en drijfveren. De strijd werkt zich ook naar een hoogtepunt waarbij een confrontatie onvermijdelijk lijkt. Lost zou echter Lost niet zijn als de makers niet weer de nodige verrassingen in petto hadden, ons weer trakterend op enkele smakelijke mysteries. Antwoorden worden er dus wel gegeven op enkele zaken, maar zoals gewoonlijk duiken er ook weer genoeg nieuwe vragen op. De afleveringen zijn nog steeds gelijk qua opzet en dit betekent dat er elke aflevering weer een flashback is te zien van één van de hoofdpersonages. Ook enkele leden van The Others zijn het onderwerp van zo’n flashback. Op deze manier krijgen we te zien hoe ze op het eiland terecht gekomen zijn.
Vrijwel de gehele cast keert terug in dit seizoen en net als in de voorgaande seizoenen is het acteerwerk van hoog niveau. Dit gecombineerd met de spannende en goed geschreven verhaallijnen en het fraaie uiterlijk van de show, maken van Lost een serie die iedereen gezien moet hebben. Heb je nog nooit van deze serie gehoord, dan moet je in een grot geleefd hebben. Het advies is dan ook om snel aan het eerste seizoen te beginnen van het fenomeen dat Lost heet.

Na eerder op DVD te zijn uitgebracht is er nu het derde seizoen van de serie in High Definition. Alle 23 afleveringen zijn aanwezig, verdeeld over zes schijven. Ook is er een zevende schijf aanwezig, die uitsluitend wordt gebruikt voor de extra’s. Lees hier onze recensie van het derde seizoen op DVD.

Genre: Drama, Thriller, TV
Speelduur: 990 min
Verpakking: Elite Blu-ray Keep Case
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (4)
  • Dolby Digital 2.0 - Pools
  • Dolby Digital 2.0 - Russisch
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Italiaans
Uitgever: ABC Studios
EAN: 8717418237974

• Bloopers
  • Featurettes
  • Audiocommentaren

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.78:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

De uitgaven op DVD van Lost lieten ons al een uitstekende beeldkwaliteit zien. Het vierde seizoen van de show werd als eerste op Blu-ray Disc uitgebracht en die uitgave toonde al hoe goed de serie er uit kon zien. Ook de beeldkwaliteit van dit derde seizoen is uitstekend te noemen. De transfers zijn nagenoeg perfect, op slechts enkele kleine puntjes na. Het beeld is haarscherp met erg veel detail. De close-ups laten alle details perfect zien in de gezichten van de cast en voorwerpen die in beeld te zien zijn. Er is veel diepte aanwezig, waardoor er veel details in de achtergrond zichtbaar zijn. De scènes die zich buiten afspelen ogen erg goed, met veel fraaie kleuren. Er zijn meer schakeringen zichtbaar en de kleuren ogen natuurlijker en beter verzadigd. Ook de donkere scènes zien er prima uit, met een uitstekend contrast en schaduwdetail. Zelfs de opnames in de dichtbegroeide jungle zien er goed uit, alles is hier perfect te onderscheiden. Het zwartniveau is tenslotte ook van een goede kwaliteit, met een mooi diep zwart in diverse tinten. Oook qua artefacten scoort het beeld een ruime voldoende. Beeldruis is aanwezig, in vrij constante mate. Er zijn enkele momenten waarbij de hoeveelheid aardig veel is en storend aanwezig. Deze momenten duren erg kort, maar zijn toch genoeg om niet de perfecte score toe te kennen. Alles bij elkaar toch een uitstekende beeldkwaliteit, die laat zien hoe goed een televisieserie er uit kan zien.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Het originele Engelstalige geluid staat in DTS-HD Master Audio 5.1 formaat (24bit/48kHz) op deze uitgave. Het geluid klinkt uitstekend, waar deze uitgave ook op dit gebied een flinke stap voorwaarts is ten opzichte van de DVD. Het eerste wat opvalt, is dat er nu meer detail in het geluid aanwezig is. De show moet het soms hebben van een enge sfeer en het geluid weet hier prima mee om te gaan. Vooral de scènes in de jungle lopen soms over van allerlei creepy geluidjes, die goed worden weergegeven. Een erg sfeervol geluid dus, maar ook prima qua ruimtelijkheid en dynamiek. Tijdens de rustige scènes concentreren de tracks zich vooral op de voorste kanalen, waar de dialogen netjes uit de centerspeaker komen. De surrounds worden hier gebruikt voor het neerzetten van de genoemde sfeer. Dit door de muziek en omgevingsgeluiden. Tijdens de scènes met wat meer actie zijn hier ook effecten te horen in split-surround. De frontspeakers laten een goede scheiding van de kanalen horen. Vooral de muziek klinkt hier erg goed, met veel detail en sfeer. Ook het LFE-kanaal wordt regelmatig bij het geheel betrokken. Hier is een goed gedoseerd laag te horen, dat goed aansluit bij de rest van het geluid zonder te overheersen.

Na het opstarten van de schijf kom je via de taalselectie en het skippen van enkele waarschuwingsschermen, in het hoofdmenu terecht. Hier zijn alle instellingen te maken voor het geluid en de ondertitels. Ook zijn hier de aanwezige extra’s te selecteren. Tijdens het afspelen van de afleveringen is er een pop-up menu op te roepen. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld.

De meeste extra’s zijn te vinden op de hiervoor speciaal meegeleverde zevende schijf. De audiocommentaren zijn uiteraard te vinden op de schijf van de betreffende aflevering. Ook is dit seizoen te bekijken met het zogenaamde SeasonPlay. Dit zorgt ervoor dat je speler onthoudt waar je gebleven bent in het seizoen, ook al doe je er een andere schijf van het seizoen in of kijk je een geheel andere film. Alle extra’s worden weergegeven in de resolutie 1080i. Het geluid bij de extra’s is in de meeste gevallen Dolby Digital 2.0 (192 kb/s), tenzij anders aangegeven.

Gesproken Toelichting
Enkele afleveringen van dit seizoen zijn te bekijken met commentaar van de cast en crew. Het gaat om de volgende afleveringen:
- A Tale of Two Cities (Disc 1): Het commentaar wordt geleverd door producent Damon Lindelof en actrice Elizabeth Mitchell.
- I Do (Disc 2): Het commentaar wordt geleverd door schrijver en producent Carlton Cuse en acteurs Evangeline Lilly en Josh Holloway.
- Exposé (Disc 4): Het commentaar wordt geleverd door producenten en schrijvers Edward Kitsis en Adam Horowitz.
- The Man Behind the Curtain (Disc 5): Het commentaar wordt geleverd door producent Damon Lindelof, schrijver en producent Carlton Cuse en producent Michael Emerson.

Toegang: Verleend
Deze extra is exclusief voor deze Blu-ray Disc uitgave. Na het selecteren van deze extra verschijnt er een controlepaneel op het scherm, dat is vormgegeven als een paneel uit één van de Dharma stations. Hier is een lijst met onderwerpen te vinden waar schrijvers en producenten van de show Damon Lindelof en Carlton Cuse ingaan op enkele vragen die de fans bezighouden. Ze beloven definitieve antwoorden te geven, maar dit is vaak niet het geval. Diverse onderwerpen komen voorbij, zoals de crash van het vliegtuig, het weer kunnen lopen van Locke en de krachten van Walt. Het controlepaneel bestaat uit één groot scherm, met daarnaast zes kleinere schermen. Na het bekijken van de uitleg van Lindelof en Cuse zijn op enkele schermen nog wat filmpjes te selecteren. Hier zijn onder andere scènes uit de show te zien die met het onderwerp van de vraag te maken hebben en beelden van diverse mensen die verder ingaan op de theorieën rond de show.
Het geluid is Dolby Digital 5.1 (640 kb/s).

Blu-Prints: De Sets van Seizoen 3 (16 min.)
Een rondleiding langs enkele sets van het derde seizoen, door leden van de cast en crew. We zien enkele specifieke locaties van het derde seizoen voorbijkomen, waaronder het dorp van The Others en Dharma station ‘The Looking Glass’. Ook deze extra is exclusief voor de Blu-ray Disc uitgave. Het geluid is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s).

Lost: Op Locatie (58 min.)
Dit onderdeel bestaat uit tien featurettes die los van elkaar te bekijken zijn of allemaal achter elkaar. Elke featurette draagt de naam van een aflevering en er zijn beelden te zien van achter de schermen van de betreffende aflevering. De cast en crew gaan in op het verhaal van de aflevering in kwestie en zaken die er gebeuren.

Crewbijdrage met Evangeline Lilly (7 min.)
Actrice Evangeline Lilly, die de rol van Kate speelt, neemt ons mee achter de schermen waar zij de crew van de show in het zonnetje zet. Ze laat zien wat bepaalde personen doen achter de schermen en we krijgen zo een goed beeld wat er komt kijken bij het maken van een show zoals deze.

Een Dag met Lost (25 min.)
We lopen een dag mee met de makers van Lost en wel de dag 21 februari 2007. Op deze dag wordt er op diverse plekken in de wereld gewerkt aan de afleveringen van seizoen 3. We worden meegenomen langs deze plekken en krijgen zo een goed beeld van de totstandkoming van de episodes.

Flashbacks van Lost
Beelden van drie flashbacks die niet in de serie gebruikt zijn. Het gaat om flashbacks uit de afleveringen Further Instructions, The Glass Balllerina en Exposé.

Deleted Scenes (17 min.)
Negen verwijderde scènes die niet in de afleveringen gebruikt zijn. De scènes zijn los van elkaar te bekijken of achter elkaar. Er wordt geen uitleg gegeven over waarom de scènes niet gebruikt zijn of uit welke aflevering ze afkomstig zijn.

De Wereld van de Anderen (14 min.)
Seizoen 3 staat grotendeels in het teken van de strijd tegen The Others en de makers vertellen hier wat over deze mysterieuze mensen, welke personen er zijn en wat hun drijfveren zijn.

Terry O’Quinn: Messen Werpen (1 min.)
Het karakter Locke, dat neergezet wordt door acteur Terry O’Quinn is erg bedreven met messen en hier vertelt de acteur hoe hij speciaal voor de show moest leren om te gaan met deze wapens.

Bloopers (6 min.)
De bekende zaken die fout gingen tijdens de opnames, zoals acteurs die in de lach schieten of hun tekst vergeten.

Lost Boekenclub (8 min.)
In de afleveringen zitten diverse verwijzingen naar bekende boeken en de makers van de show vertellen iets over deze verwijzingen en horen we dat zij vrijwel allemaal fan zijn van Stephen King. Ook horen we hoe deze boeken van invloed zijn op de diverse verhaallijnen en personages.

Acteurs in Klei: De Poppen van Todd McFarlane (5 min.)
Het bedrijf McFarlane staat bekend om hun fraaie action-figures van diverse films en personages. Ook van Lost zijn er inmiddels series met figuren op de markt en hier krijgen we te zien hoe deze poppetjes gemaakt worden.

Het Volgende Level: Achter de Videogame (4 min.)
Naast action-figures is komt er ook een videospel van de show op de markt en hier krijgen we te zien hoe dit spel tot stand is gekomen en wat de spelers van het spel kunnen verwachten.

Introductiefilm van de Orchidee (2 min.)
Een filmpje waarin een medewerker van Dharma, te weten Dr. Pierre Chang, zich gereedmaakt om een instructievideo op te nemen. Er gaat echter van alles mis.

Het derde seizoen van Lost gaat verder waar het tweede ophield. Wederom worden we meegenomen naar het mysterieuze eiland waar de strijd op het punt van losbarsten staat. De overlevenden van de neergestorte vlucht maken zich op om het gevecht aan te gaan met The Others. Gaandeweg leren we door middel van flashbacks en ontwikkelingen in het verhaal meer over deze overlevenden en hun tegenstanders. De schrijvers van de serie weten het hoge niveau moeiteloos vast te houden en de acteurs zijn wederom in topvorm. Dit alles maakt van Lost een show die je gezien moet hebben. Alle 23 afleveringen van het derde seizoen zijn te vinden in deze Blu-ray Disc uitgave. De beeldkwaliteit is uitstekend te noemen, maar ook het geluid is als zeer goed te omschrijven. Tot slot is er een reeks extra’s aanwezig, waarvan sommige exclusief voor deze BD-uitgave zijn.