17 Again

Henrieke van Assen
16-11-2009

4.3

17 Again (DVD)

In 1989 is de 17-jarige Mike O’Donnell (Zac Efron/Matthew Perry) één van de populairste jongens van Hayden High School. Hij is de ster van het highschool basketbal team en heeft verkering met het knapste meisje van de school. Twintig jaar later is Mike een verzuurde man die gescheiden leeft van zijn vrouw en kinderen. Op zijn 17e nam Mike een beslissing waar hij altijd spijt van heeft gehad. Om herinneringen op te halen aan betere tijden neemt hij een kijkje op z’n oude school. Op deze school komt O’Donnell in contact met een mysterieuze conciërge. Die geeft Mike de kans om weer 17 te zijn.

Het jaar 1989 staat voor velen onder ons bekend als het jaar dat de Muur viel. Dat is niet het geval bij Mike O’Donnell. Voor hem is 1989 het jaar dat hij alles had wat zijn hart begeerde. Na de keuze voor het burgerlijke bestaan van een loonslaaf die jong vader is geworden, raakt Mike al snel teleurgesteld in zijn leven. Om herinneringen op te halen aan betere tijden gaat hij terug naar z’n high school. Hier beleefde hij het hoogtepunt van z’n leven. Op deze school komt Mike een mysterieuze conciërge tegen. Aan de conciërge vertelt Mike tegen dat hij graag terug zou willen keren naar de 17-jarige jongen die hij eens was. Later op de avond ziet hij de conciërge terug op een brugleuning langs de weg. Mike gaat naar hem toe en wordt vanaf de brugleuning in het water gezogen door een draaikolk. We zien Mike pas weer de volgende dag als hij uit z’n auto stapt om zich bij Ned om te kleden. Mike schrikt zich een hoedje als hij in de spiegel kijkt en de 17-jarige versie van hemzelf ziet. Niet alleen Mike schrikt. Ook Ned schrikt en hij grijpt naar al z’n filmgadgets om Mike neer te slaan. Er komen nogal een wat gadgets voorbij, vooral het gevecht met de lightsabers uit Star Wars is hilarisch. Voor fijnproevers wordt zelfs het originele geluid van de Star Wars lightsabers in de soundtrack gebruikt.
Na succesvolle rollen in de films Hairspray, High School Musical, High School Musical 2 en High School Musical 3: Senior Year vervult Zac Effron in 17 Again de hoofdrol. In deze film komt Zac niet echt al te overtuigend over als een 17-jarige die geestelijk een man van eind dertig is. Het gegeven van lichaamstransformatie wordt in verschillende films uitgewerkt. Een goed voorbeeld van een geslaagde film in dit genre is de film Big uit 1988. In Big speelt Tom Hanks een 13-jarige jongen die in een lichaam van een dertig jarige zit. Een 13-jarige in een volwassen wereld levert veel meer komische situaties op dan een film over een midden dertiger die in een 17-jarig lichaam zit. Tom Hanks in Big maakt alles voor het eerst mee. Zac Effron heeft het allemaal al een keer gezien. Gelukkig is de keuze van de bijrolspelers zeer geslaagd. Vooral Thomas Lennon maakt als boezemvriend Ned indruk. Als een wat wereldvreemde miljonair probeert hij op bijzondere wijze het hart te veroveren van schooldirectrice Jane Masterson (Melora Hardin).

17 again is door RCV uitgebracht op zowel DVD als Blu-ray Disc. Hieronder de recensie van de DVD-uitgave, de recensie van de BD-versie vind je hier.

Genre: Drama, Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2009
Speelduur: 98 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045218454

Deze recente film, met een beeldformaat van 2.40:1, staat anamorf op de DVD. De film heeft een mooi scherp gestoken beeld. Het beeld laat een prima hoeveelheid detail en diepte aanwezig zien. De huidskleuren van de acteurs zien er natuurlijk uit. De donkere scènes zijn uitstekend te volgen. Het contrast en schaduwdetail zijn over het algemeen goed verzorgd. In het special effects gedeelte met de draaikolk had het schaduwdetail beter gekund. Het zwartniveau is dik in orde. De transfer laat hier en daar wat lichte edge enhancement zien. Verder is de transfer is vrij van vuiltjes, beschadigingen of compressieproblemen. Ondanks het minpuntje van de licht edge enhancement scoort de beeldkwaliteit een voldoende. De film is verdeeld in 25 hoofdstukken. Er is geen menu aan deze DVD toegevoegd. De ondertiteling is uitstekend leesbaar en staat met 1 regel in het beeldvlak.

De film wordt vertoond met de originele Engelstalige Dolby Digital 5.1 soundtrack (448 kb/s). In deze film draait het vooral om dialogen. Deze komen netjes uit de centerspeaker en zijn over het algemeen goed verstaanbaar. Het geluid richt zich vooral op de voorste kanalen. De surroundspeakers en subwoofer komen echt tot leven als Mike O’Donnell in de draaikolk wordt veranderd van 37 naar 17. De front- en surroundkanalen worden goed ondersteund door de subwoofer. Ook details in het geluid zoals de lightsaber geluiden tijdens het gevecht tussen Ned en Mike worden keurig weergegeven. De kijker denkt even aan het gevecht tussen Darth Vader en Obi Wan Kenobi. Verder verzorgen de surroundspeakers vooral de sfeergeluiden van een vol basketbal stadion en de schoolkantine. Gelukkig mogen de speakers nog flink knallen tijdens het feest in het huis van Ned. De soundtrack zet een verzorgd, gedetailleerd en dynamisch geluid neer. Op het gebied van geluid scoort de DVD een ruime voldoende.

De DVD begint met een aantal trailers. In tegenstelling tot de Amerikaanse uitgave zijn op deze DVD geen extra’s toegevoegd. Na de trailers wordt de film automatisch gestart.

In 1989 was de 17-jarige Mike O’Donnell één van de populairste jongens van de Hayden High School. Als aankomend basketbalster kiest hij zijn geliefde boven het basketbal. Een beslissing waarvan hij 20 jaar later nog spijt van heeft. Door zijn verzuurde gedrag is hij vervreemd geraakt van zijn vrouw en kinderen. Met behulp van een mysterieuze helper keert Mike terug in vroegere lichaam. Als 17-jarige hersteld hij het contact met zijn vrouw en kinderen. Uiteindelijk komt hij toch weer te staan voor de keuze tussen zijn geliefde en het basketbal. Deze DVD beschikt over een scherp gestoken beeld. Het geluid is uitstekend verzorgd op deze schijf. Jammer genoeg zijn er geen extra’s te bekennen op de DVD. Vooral de vertolkingen door de bijrolspelers maken deze film het bekijken waard.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door E1 Entertainment.