Crank: High Voltage

13-11-2009

6.5

Crank: High Voltage (Blu-ray)

Chev Chelios (Jason Statham) heeft de val uit de helikopter overleefd. Hij wordt gevonden door Chinese gangsters, iets dat niet goed kan aflopen voor Chev. Het gaat dan ook al snel mis als de gangsters zijn hart vervangen door een kunstmatig exemplaar. De reden hiervan is dat de Chinezen zijn organen uit zijn lichaam willen halen, om vervolgens af te staan aan een donor. Chev ziet dit plan uiteraard niet zitten en weet te ontsnappen. Hij heeft alleen één probleem, de batterij die aan zijn kunstmatige hart hangt heeft maar een beperkte levensduur. Chev moet dan ook koste wat het kost zijn hart steeds weer opnieuw opladen, dit op de meeste bizarre en gevaarlijke manieren. In de tussentijd moet hij ook nog op zoek naar zijn eigen hart. Dit blijkt geen gemakkelijke opgave. Het mag duidelijk zijn, Chev Chelios zit weer tot zijn nek in de problemen. Hij heeft dan ook al zijn talenten, en het geluk in de wereld, nodig om te overleven.

In 2006 verscheen Crank, een film rond een man die geïnjecteerd is met een speciaal gif. Om in leven te blijven moet hij zijn hartslag hoog houden, zodat zijn lichaam genoeg adrenaline aanmaakt. Het resultaat was een film die zo over-the-top was, zo vol met actie dat het weer leuk werd. Het verhaal stelde namelijk vrijwel niks voor, de actie is waar de prent het van moest hebben. Nu is er dan het vervolg, getiteld Crank: High Voltage. Het verhaal draait wederom om Chev Chelios, die deze keer op zoek moet naar zijn hart. Dit nadat zijn tikker vervangen is door een kunstmatig exemplaar. Het mag duidelijk zijn, ook deze keer is er van een verhaal nauwelijks sprake. De film is feitelijk een aaneenschakeling van bizarre gebeurtenissen en actie. Het ontbreken van een verhaal en enige vorm van karakterontwikkeling stoort echter op geen enkele wijze. Dit was ook al het geval bij het eerste deel, de makers zetten op dit gebied de lijn netjes door. Zoals gezegd bestaat de prent vooral uit een reeks bizarre gebeurtenissen. Als we zeggen bizar, dan bedoelen we ook bizar. Net als bij het eerste deel nemen de makers het niet zo nauw met de geloofwaardigheid. Die lijkt namelijk vrijwel geheel uit het raam te zijn gegooid. Als kijker moet je dus even een knop omzetten, als je hier geen problemen mee hebt valt er veel te genieten bij dit tweede deel van Crank. Het feit dat de hoofdpersoon een kunstmatig hart heeft dat hij steeds moet opladen is al een bizar gegeven en dit is slechts het topje van de ijsberg. Qua actie zit het wel goed met deze film, die overigens vrij hard uit de hoek kan komen. De prent is dan ook niet echt geschikt voor tere zieltjes. Scènes als die waarin een karakter een stuk van zijn eigen lichaam moet afsnijden zijn vrij hard en laten weinig tot de verbeelding over. Ook qua taalgebruik is het geheel niet bestemd voor kinderen of de gevoeligen onder ons. Naast het bizarre verhaal zitten er in de film ook diverse bizarre personages. Hoofdpersoon Chev Chelios is nog vrij normaal te noemen, maar zijn tegenstanders bestaan stuk voor stuk uit rare figuren. Dat de makers hierbij stereotypen niet schuwen past goed bij de sfeer van het verhaal. Zo zien we een flink getatoeëerde Mexicaanse gangster, een doorgedraaide Chinese dame en nog veel meer bizarre types. Hoofdrolspeler Jason Statham weet te overtuigen in zijn rol en ondanks alle onzin nog redelijk serieus over te komen. Amy Smart speelt zijn vriendin, ook zij doet het best aardig. Crank: High Voltage is geen film voor serieuze mensen. Er is namelijk niks serieus aan deze film, soms lijkt het geheel alleen gemaakt om aan de behoeften van de regisseurs te voldoen. Zij houden duidelijk van hersenloze actie, bizarre plotwendingen, veel geweld, seks en bloed. Dit alles somt de prent eigenlijk netjes op. Fans van het eerste deel zullen zich best vermaken met dit vervolg. In alles overtreft dit deel zijn voorganger, zelfs in kwaliteit. Kijken dus en laat je wegblazen door de onzin die Crank heet.

Sony heeft Crank: High Voltage op de DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Lees hier onze recensie van de DVD. Hieronder volgt de bespreking van de BD-uitgave.

Genre: Actie, Komedie/Humor, Misdaad
Jaar: 2009
Speelduur: 95 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
  • DTS-HD MA - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 8712609659726

• BD-Live
  • Crank 2 Take 2
  • Picture-in Picture Commentaar
  • Wrap Party

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Zoals te lezen is in onze recensie van de DVD-uitgave is Crank: High Voltage op diverse manieren opgenomen. De makers gebruikten dure HD-camera’s, maar ook een reeks aan goedkope camera’s die jij en ik gebruiken voor onze homevideo’s. Dit verschil in opnemen is echter op geen enkel moment terug te zien aan het beeld, tenzij de makers dit wilden. Het beeld is namelijk regelmatig stilistisch bewerkt om een bepaalde sfeer te bereiken. De transfer is haarscherp met erg veel detail. Het beeld bevat veel diepte en behoort op dit gebied tot één van de betere uitgaven van de laatste tijd. Zowel close-ups als wijdere shots laten alle aanwezige details perfect zien. Vooral de close-ups maken veel indruk, alle oneffenheden en poriën in de huid zijn goed zichtbaar. De DVD scoorde op dit gebied al hoog, maar deze uitgave doet er nog een schepje bovenop. Zoals wel vaker komen ook de kleuren beter uit de verf bij deze BD-uitgave. Er zijn meer schakeringen zichtbaar en de kleuren ogen feller en beter verzadigd. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn allemaal dik in orde. Net als bij de DVD is ook filmgrain aanwezig, maar niet in alle scènes. Dit is dan ook met opzet toegevoegd door de makers, uit stilistisch oogpunt op sommige momenten. Een erg goede beeldkwaliteit dus, die net niet de volledige score toebedeeld krijgt. Er is namelijk op sommige momenten wat aliasing te zien. Niet veel mis dus met deze transfer, maar net genoeg om geen perfecte score te krijgen.

De High Definition screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom geen exacte weergave van de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

De originele soundtrack staat in DTS-HD Master Audio 5.1 formaat (24bit/48kHz) op de schijf. De Amerikaanse uitgave van de film bevat een 7.1 track, waarom wij het moeten doen met slechts een 5.1 track is ons niet duidelijk. Bij een actievolle film zoals deze had het geluid zeker baat gehad bij een 7.1 uitvoering. Toch kan deze track niet als slecht bestempeld worden. Net als bij de DVD is ook hier het geluid luid en lawaaiig. Het geheel klinkt echter beter gedoseerd en bovendien natuurlijker. De hogere kwaliteit van de track is hiervoor te danken, maar ook de afwezigheid van de 4% PAL speed-up zorgt voor een voller en natuurlijker geluid. De track klinkt erg dynamisch, waar alle kanalen constant bij het geluidsbeeld betrokken worden. De surrounds worden gebruikt voor het weergeven van de effecten en omgevingsgeluiden. Ook de frontspeakers laten deze geluiden horen, aangevuld met de muziek. De dialogen zijn goed te volgen tussen al het audiogeweld. De track klinkt helder, beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Als laatste valt nog op dat de track vrij veel detail bevat. Tussen alle luide effecten zijn kleine details goed te onderscheiden. Dit zorgt voor een sfeervol geluid, dat bovendien goed past bij de toon van de film.

Na het opstarten van de schijf kom je terecht in het hoofdmenu. Hier zijn alle instellingen te maken en de extra’s te selecteren. Tijdens het kijken van de film is er een pop-up menu op te roepen, dat over het actieve beeld wordt weergegeven. De extra’s op de schijf worden weergegeven in de resolutie 1080i/p met Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid.

Crank’d Out Picture in Picture Commentary
Zoals de titel al doet vermoeden hebben we hier te maken met een audiocommentaar waarbij de makers in beeld te zien zijn. Ook komen er beelden van achter de schermen voorbij en interviews met de cast en crew. Het commentaar is gelijk aan dat op de DVD-uitgave. Je hebt hier ook nog de keuze om deze extra te bekijken in ‘High Voltage Mode’ of ‘Traditional Mode’. Bij de eerste optie zijn de regisseurs en alle extra beelden groot in beeld en de film in het klein, bij de tweede andersom.

Dit is hetzelfde commentaar als bij de extra hierboven, maar nu zonder alle extra informatie die daar in het beeld wordt weergegeven. Gewoon de standaard commentaartrack dus.

Making Of Crank 2 (51 min.)
Deze extra is in twee delen gehakt, maar feitelijk is het gewoon één making of. De cast en crew gaan in op het maken van de film, waar we deze keer wel de nodige informatie krijgen. Uiteraard is er ook ruimte voor grappen en grollen, maar gelukkig nemen de makers ook de tijd om ons te voorzien van interessante feiten. Onder andere de vele bijzondere shots in de film komen ter sprake en de manier waarop ze gemaakt zijn.

Crank 2 Take 2 (3 min.)
Een overzicht van de vele fouten die zich in de film bevinden. Denk hierbij aan crewleden die in beeld te zien zijn of apparatuur. De regisseurs hebben deze fouten gewoon in de film gelaten en eerlijk gezegd vallen ze ook niet echt op, tot je deze featurette gezien hebt dan.

Wrap Party (3 min.)
Hier zien we de cast en crew dollen en grappen uithalen tijdens de opnames.

Twee trailers van andere Sony uitgaven en een Blu-ray Disc promotrailer.

BD-Live
Na het selecteren van deze optie in het menu wordt je naar een pagina gebracht waar trailers te bekijken zijn van andere titels op Blu-ray Disc. Ook zijn er enkele korte featurettes te downloaden van andere Sony uitgaven. Tot nu toe geen extra materiaal van de hier besproken film.

In Crank: High Voltage zien we hoe het verder gaat met huurmoordenaar Chev Chelios na zijn avonturen in het eerste deel. Ook deze keer zit hij weer in de problemen. Nu is zijn hart vervangen door een kunstmatig exemplaar, Chev moet alles op alles zetten om zijn tikker terug te krijgen. De film kan makkelijk omschreven worden. Woorden als over-the-top, bizar, raar en gek zijn allemaal van toepassing. Het verhaal is ondergeschikt aan de actie, maar dit stoort op geen enkel moment. Fans van het eerste deel weten wat ze kunnen verwachten, zij zullen zich dan ook vermaken met dit vervolg. Deze Blu-ray Disc heeft een uitstekende beeldkwaliteit, waar ook het geluid dik in orde is. Er zijn enkele interessante extra’s aanwezig, die ook mooi gebruiken maken van de mogelijkheden van het medium.